Lecții de seducție în gama DO major
De pe scena Iașului 4 aprilie 2018 Niciun comentariu la Lecții de seducție în gama DO major 25Sîmbătă, 31 aprilie, „Don Giovanni” a fost pus în scenă de la ora 18.30. În Sala Mare de spectacole a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași s-au adunat persoane de toate vîrstele pentru a asista la drama care urma să fie trăită de bărbatul ce „nu poate iubi doar o femeie, căci inima sa este mult prea încăpătoare”. Pe fundalul muzicii lui Mozart, personajele care-și fac apariția în fața publicului își cîntă poveștile folosindu-se pe deplin de toate notele de pe portativ care le stau la dispoziție.
Îmbrăcat cochet într-o mantie din piele neagră pe deasupra căreia are trasă o eșarfă de mătase roșie, Don Giovanni (Jean Kristof Bouton) își cîntă replicile fără să-și tragă suflarea. Cucerește femeile prin doar cîteva vorbe dulci și nu se astîmpără nicicum, nici chiar în momentele în care se-ntîmplă să se găsească în situații absurde, înconjurat de toate femeile pe care le-a dezamăgit de-a lungul vremii. Indiferent de trăsăturile fiecăreia, toate se lasă seduse de glasul încîntător al bărbatului, fără a mai fi capabile să-l refuze atunci cînd acesta le dedică romanțe șoptite în tonuri dulci. Giovanni este un tînăr chipeș cu părul lung și bucălat al cărui singur scop este să „colecționeze” un număr cît mai mare de trofee feminine.
Pe scena teatrului stau înșirate formele unor clădiri slab luminate de reflectoarele gălbui. Printre porțile mici de fier se perindă, din cînd în cînd, personaje care intră și ies rapid din scenă. Pe muzica lui Wolfgang Amadeus Mozart, tot ceea ce se-ntîmplă în fața spectatorilor pare să aibă dramatismul propriu. Tîrînd după el un geamantan pătrățos de un maro prăfuit, Leporello (Daniel Mateianu), slujitorul lui Giovanni, este primul care sparge muzicalitatea viorilor cu vocea-i asemănătoare unui tunet. Traversează podiumul cu pași mari lăsînd paltonul maro să măture praful adunat pe pardoseală în timp ce, cu mișcări ample ale mîinilor, articulează fiecare sunet scos. Sunetul blajin al corzilor de vioară este înlocuit cu cel cutremurător al corzilor de contrabas care pregătesc publicul pentru intrarea personajului principal. Purtînd o fîșie neagră de material pe post de mască, Don Giovanni o cuprinde în brațe pe Donna Anna (Cristina Maria Oltean) care se zbate necontenit să scape din brațele bărbatului necunoscut. E un conflict amplificat de acordurile lui Mozart și de vocile personajelor care se nu lasă nciodată sala scufundată în liniște.
Un Don Juan al muzicii clasice
Scenele oscilează rapid între ele, alcătuind un puzzle de note muzicale și costume nuanțate în culori vii. Replicile cîntate pe tonalități înalte, subțiri, de către femei completează armonios vocile grave, sumbre ale bărbaților îmbrăcați în costume albe. Culorile pe care Don Giovanni le poartă sînt menite, parcă, să exprime machiavelismul personajului. Atunci cînd toți cei care îl înconjoară sînt îmbrăcați în veșminte albe, el își poartă nonșalant pantalonii negri din piele în care e bine îndesată cămașa de aceeași culoare.
După crima pe care acesta a comis-o în conacul Donnei Anna, Giovanni își continuă drumul de parcă nimic nu s-ar fi întîmplat. Nu este nici pe departe afectat de fapta făcută, iar atunci cînd Leporello încearcă să-și facă stăpînul să înțeleagă gravitatea situației, acesta nu-i permite să vorbească. „Bun e vinul și frumoase-s femeile” este singura fraza după care bărbatul își trăiește viața. E un spectacol al absurdului care trece spectatorii dintr-o extremă în alta. Dacă începutul a fost unul încărcat de suspans în care pînă și luminile ce erau ațintite asupra scenei rămîneau palide, secvența imediat următoare e menită să stîrnească hohote de rîs, căci îi lasă în lumina reflectoarelor pe Leporello și pe Donna Elvira, fosta iubită a lui Giovanni, care își dorește cu orice preț să-și mai vadă încă o dată iubitul.
Răzbunarea, mai dulce decît vorbele
Scena e cînd acaparată de un singur actor care-și cîntă drama înconjurat de o lumină difuză, cînd dominată de zeci de bărbați și femei care dansează necontenit și-și chiuie fericirea pe mai multe tonuri, însă tot ceea ce au aceste personaje în comun este Don Giovanni, inamicul sau marea lor iubire. Dacă pentru Zerlina (Florentina Onică), o femeie cu părul roșcat făcut bucle și cu un zîmbet imaculat întipărit pe buzele-i cireșii, Giovanni se transformă în omul fără de care nu mai poate trăi, pentru soțul ei, Don Ottavio (Eusebiu Huțan), acest individ nu este decît un șarlatan care nu știe decît să vrăjească femeile.
Din cauza multiplelor sale cuceriri, Don Giovanni reușește să se bage atît pe el, cît și pe slujitorul său, Leporello, în multiple necazuri. Bărbații orașului îi caută neîncetat, iar aceștia fac schimb de haine și de identitate, reușind să scape, pentru ceva timp, din ghearele celor pe care-i lăsase fără soții. Ce-l va răpune, însă, pe acest Don Juan este spiritul răzbunător al omului pe care-l omorîse. După ce i-a fost oferită ocazia de a se căi și a-și regreta faptele, ocazie pe care Giovanni o refuză în repetate rînduri, acesta sfîrșește în brațele statuii palide în care stătea captiv spiritul ce reușise să-și ducă răzbunarea la capăt.
Învăluită într-un cerc de lumini roșiatice, statuia continuă să cînte pe tonalități grave, plîngînd, parcă, moartea celui care nu-și regretase nicio secundă din viața depravată pe care o trăise.
Adaugă un comentariu