O „madamă” și menajera ei dansează tango
De pe scena Iașului 16 decembrie 2013 Niciun comentariu la O „madamă” și menajera ei dansează tango 36A fost nevoie doar de trei personaje pentru ca primul text dramatic al Valentinei Aslanova să prindă viață. Regizorul Vitalie Lupașcu i-a imaginat în rolurile celor trei pe Mihaela Arsenescu Werner, Bianca Ioan și Daniel Busuioc și i-a adus în fața ieșenilor, la premiera națională a piesei „Damen Tango”. Vineri, pe 13 decembrie, Sala „Teofil Vâlcu” din incinta Teatrului Național a fost neîncăpătoare și a tremurat sub picioarele care au bătut în ritm de dans.
O canapea albă, un urs maroniu de pluș și o lampă. Atît se distinge în umbra scenei. Reflectoarele sînt îndreptate spre arena publicului, iar cei care intră în sală își încrețesc colțurile ochilor, doar, doar de-or zări vreo siluetă. Cînd sînt ocupate toate scaunele, lumina pălește ușor, iar dintr-un colț nedeslușit se aude ritmul unui tango.
Castori și-un urs de pluș
Ca să vadă mai bine cine este întins pe canapea, spectatorii se apleacă ușor în față sau își înclină capetele spre marginea rîndului. Încet, se crapă de ziuă și auzim o voce somnoroasă, puțin nazală, care o ceartă pe Simone (Bianca Ioan), menajera, pentru hărmălaia din bucătărie. „Madamee, ce mănînci?” E aproape prînzul și madam Madeleine încă nu s-a ridicat din pat. Madam e alintată ca un copil și atunci cînd rîde trimite triluri pînă în ultimul rînd. Menajera, în schimb, e fata din provincie, pe care doamna casei încearcă să o transforme într-o domnișoară de oraș. Cînd vorbesc, nu-și iau privirea una de la cealaltă, doar la răstimpuri își aruncă ochii înspre noi, ca și cum am fi musafiri la discuția lor.
Madam își hîțînă picioarele ca un copil răsfățat și cu batista în poală așteaptă tava în care îi e adus micul-dejun. Nici bine nu s-a trezit, că se aude soneria. E chiriașul, „un holtei” cu studii la Sorbona, cercetător și care nu a mai plătit chiria de ceva timp. Lui Jean (Daniel Busuioc) îi tremură floarea-de-nu-mă-uita în mînă, de parcă în sală ar fi gerul iernii, pe care l-am lăsat afară, împreună cu claxoanele de mașini care răzbat prin pereții închiși la culoare. Nu a primit încă bursa pentru cercetarea lui despre castori, așa că nu are bani să plătească chiria. Ori de cîte ori menajera îi imită glasul sîsîit, sala se umple de rîsete, unele înfundate, altele zgomotoase, dublate de clinchetul cheilor prinse de șorțul alb al fetei. „Atît de mult ura soția mea castorii. Și pe mine la fel. Cînd se căsătoresc, femeile devin niște vrăjitoare. Cu excepția dumneavoastră, desigur”, se confesează timidul Jean. „Și a castorilor”, completează madam. De cîte ori rîde, unul dintre spectatori își afundă capul în palme și chiar și după ce își dezvelește fața, tot mai are zîmbetul pe buze.
Nebunie în pantofi de dans
Zvăpăiala lui madam e înlocuită cu emoție, atunci cînd o sună impresarul să-i spună că va primi 25.000 de franci pentru o reprezentație de tango. „Ai, să-nnebunesc”, exclamă menajera. De fapt, abia acum personajele sînt agățate în adevăratul cîrlig al piesei. Noi nu am știut, dar madam a fost o dansatoare talentată, iar împreună cu partenerul ei s-au iubit, înșelat și împăcat în pași de tango. Pantofii de pe afiș încep să prindă contur. Personajele tac, iar melodia de la începutul spectacolului se aude din ce în ce mai pronunțat. Ritmul e bătut de spectatori cu degetele arătătoare în genunchi sau pe marginea scaunului. Pe cît e de elegantă în mișcări madam, pe-atît de repezită și neatentă e menajera, care va fi partenera de dans a doamnei. Între scene, luminile se joacă. Se închid brusc sau palpită ușor pînă ce ochii se obișnuiesc cu vălul umbrei, iar susurul tangoului urmărește în fundal vocea actorilor sau acoperă tăcerea.
Cînd o interpretează pe madam, Mihaela Arsenescu Werner își arcuiește grațios mîinile și își uită, din cînd în cînd, călcîiul stîng lipit de laba piciorului drept, ca și cum ar sta în repaus. Pășește mărunt și repede pe scenă, iar gleznele subțiri i se văd cel mai bine cînd se apropie de public. Monologul pe care îl rostește e mai mult pentru madam, decît pentru sală. Ochii fixați undeva deasupra spectatorilor scapă cîteva lacrimi, în timp ce actrița își eliberează regretele. „Artiștii mor atunci cînd sînt uitați”, spune, dar sala izbucnește în aplauze ca să îi arate că pe ea nu a uitat-o.
Din nou umbră și tango. De data aceasta, mai vioi și apăsat. Chiriașul se așază pe un scaun din public, anunțîndu-ne că va dansa Madeleine. „Un, doi trei”, piruete și colțurile rochiei din catifea roșie alunecînd în toate părțile fac parte din coregrafia care închide spectacolul. Luat pe nepregătite, publicul a fost martor la o reprezentație de dans.
La un tango, dar nu în doi, ci în două.
Cătălina DOBROVICEANU
Adaugă un comentariu