Oaspete în templul propriei minți
De pe scena Iașului 25 aprilie 2016 Niciun comentariu la Oaspete în templul propriei minți 11Dintre mai toate cafenelele și bodegile din Iași, Meru e cel mai potrivit loc în care se pot ține piese de teatru (exceptînd Teatru Fix care s-a redeschis în sfîrșit săptămîna trecută) ale tinerilor actori și regizori. Așa că, n-ar trebui să ne surprindă că în vechea Casa Rosetti din Copou, cuib ocazional pentru hipsteri, s-a lansat oficial joia trecută, pe 21 aprilie, de la ora 20:00, platforma pentru teatru a celor de la Meru. Aici, regizorul Cristi Avram împreună cu actorul Ovidiu Ivan au dat viață unui autoportret al nebuniei, conturat de culori ale singurătății și ale rătăcirii de sine în „Noaptea dinaintea pădurilor” de Bernard-Marie Koltes.
Tunetul sinapselor
La etaj, după ce urci pe scările prăfuite pe care cîndva Alexandru Ioan Cuza le parcurgea zilnic, în jur de 60 de tineri așteaptă curioși înconjurînd o scenă improvizată pe care se găsesc un scaun, o chiuvetă, o saltea și un closet, toate acoperite de celofan. Șușotelile încetează, berile dispar sub scaune, iar din întuneric apare un călător plouat și confuz ce încearcă să se acomodeze cu camera sterilizată. Îndrugă ceva despre o fată după care a fugit încercînd să-i spună ceva, își dă jos o parte din hainele ude, după care iar trăncănește ceva despre politicieni. Totul, într-o nerăbdare a celor din public care așteaptă ca de nicăieri să apară un interlocutor, sau ca măcar să-i răspundă cineva.
Însă nu se întîmplă nimic, iar după ce rămîne doar în boxeri, protagonistul se așează pe tron și începe iarăși să vorbească singur. Asta doar pînă ce-și pierde temperamentul și se ridică deodată în picioare, certîndu-se cu cineva din interiorul closetului. Cum în camera sa nu există nicio oglindă, încă nu știm dacă furia sa este direcționată către propria-i reflexie, ori mintea-i joacă feste. Răspunsul îl primim mai tîrziu, cînd deși de pe masă apucă o cutie de pastile, ezită și aruncă o pilulă în veceu.
Monologul continuă, însă de data asta, mergînd prin amintiri, parcă descoperă ceva. „Tacă-ți gura sau ți-o rup”, exclamă acesta deodată, acoperindu-și gura cu palma, precum un copil care a făcut o poznă. Mai îndrugă ceva despre o prostituată, se învîrte în cerc de cîteva ori și din disperare se întoarce la pastile, de data asta înghițind toată cutia.
Podul nopții eterne
Rîde, plînge, apoi iarăși rîde, corpul i se contorsionează pe saltea în cele mai ciudate moduri, făcînd ca delirul său să pară complet. Din replicile subtile pe care le percepem venind ca de la o mașinărie defectă, reies mai multe momente care l-au determinat pe călător să-și piardă mințile. Chiar de la începutul piesei, acesta spune că nimic din ce vede în jur nu-l face să se simtă ca acasă, iar mai tîrziu, vorbește despre copilărie și cît de mult ar vrea să se întoarcă la acele vremuri. „Vreau să urlu; vreau să mă plimb toată viața”; însă e inutil odată ce ne dăm seama că adevăratul străin este sinele personajului.
Un alt moment important care conturează ideea singurătății și a dezlipirii de persoanele și locurile dragi este o amintire de pe un pod, în mijlocul căreia o femeie privește reflexia lunii pe rîu. Aceasta a jurat că-l va iubi pe bărbat pentru totdeauna, însă nu poate părăsi nici podul și nici taina nopții, zorii zilei făcînd-o să dispară precum o ceață. „Însă a doua zi nu mai era acolo. (…) Am căutat-o peste tot și am fost în fiecare noapte. Am pus afișe în oraș și am întrebat pe toată lumea. (…) Numele ei era Mama”.
Finalul piesei închide cercul nebuniei călătorului, luîndu-i pe mulți dintre spectatori pe nepregătite, o parte dintre aceștia uitîndu-se în stînga și în dreapta ca și cum ar fi căutat o explicație. Cu zîmbetul pe buze, bărbatul se așează pe jos, își îmbrățișează hainele care formează silueta unui om și adoarme stingînd de tot luminile.
Adaugă un comentariu