Oaspete în templul propriei minți

De pe scena Iașului Niciun comentariu la Oaspete în templul propriei minți 11
Oaspete în templul propriei minți

Dintre mai toate cafenelele și bodegile din Iași, Meru e cel mai potrivit loc în care se pot ține piese de teatru (exceptînd Teatru Fix care s-a redeschis în sfîrșit săptămîna trecută) ale tinerilor actori și regizori. Așa că, n-ar trebui să ne surprindă că în vechea Casa Rosetti din Copou, cuib ocazional pen­tru hipsteri, s-a lansat oficial joia trecută, pe 21 aprilie, de la ora 20:00, platforma pentru teatru a celor de la Meru. Aici, regizorul Cris­ti Avram împreună cu actorul Ovidiu Ivan au dat viață unui autoportret al nebuniei, con­turat de culori ale singurătății și ale rătăcirii de sine în „Noaptea dinaintea pădurilor” de Bernard-Marie Koltes.

Tunetul sinapselor

La etaj, după ce urci pe scările prăfuite pe care cîndva Alexandru Ioan Cuza le parcurgea zilnic, în jur de 60 de tineri așteaptă curioși înconjurînd o scenă improvizată pe care se găsesc un scaun, o chiuvetă, o saltea și un closet, toate acoperite de celofan. Șu­șo­telile încetează, berile dispar sub scaune, iar din întuneric apare un călător plouat și confuz ce încearcă să se acomodeze cu camera sterilizată. Îndrugă ceva despre o fată după care a fugit încercînd să-i spună ceva, își dă jos o parte din hainele ude, după care iar trăncănește ceva despre politicieni. Totul, într-o nerăbdare a celor din public care aș­teaptă ca de nicăieri să apară un interlocutor, sau ca măcar să-i răspundă cineva.

Însă nu se întîmplă nimic, iar după ce ră­mîne doar în boxeri, protagonistul se așează pe tron și începe iarăși să vorbească singur. Asta doar pînă ce-și pierde temperamentul și se ridică deodată în picioare, certîndu-se cu cineva din interiorul closetului. Cum în ca­mera sa nu există nicio oglindă, încă nu știm dacă furia sa este direcționată către propria-i reflexie, ori mintea-i joacă feste. Răspunsul îl primim mai tîrziu, cînd deși de pe masă apucă o cutie de pastile, ezită și aruncă o pi­lulă în veceu.

Monologul continuă, însă de data asta, mergînd prin amintiri, parcă descoperă ce­va. „Tacă-ți gura sau ți-o rup”, exclamă acesta deodată, acoperindu-și gura cu palma, pre­cum un copil care a făcut o poznă. Mai în­drugă ceva despre o prostituată, se învîrte în cerc de cîteva ori și din disperare se în­toarce la pastile, de data asta înghițind toată cutia.

Podul nopții eterne

Rîde, plînge, apoi iarăși rîde, corpul i se contorsionează pe saltea în cele mai ciudate moduri, făcînd ca delirul său să pară complet. Din replicile subtile pe care le perce­pem venind ca de la o mașinărie defectă, re­ies mai multe momente care l-au determinat pe călător să-și piardă mințile. Chiar de la începutul piesei, acesta spune că nimic din ce vede în jur nu-l face să se simtă ca acasă, iar mai tîrziu, vorbește despre copilărie și cît de mult ar vrea să se întoarcă la acele vre­muri. „Vreau să urlu; vreau să mă plimb toa­tă viața”; însă e inutil odată ce ne dăm seama că adevăratul străin este sinele personajului.

Un alt moment important care con­tu­re­a­ză ideea singurătății și a dezlipirii de persoanele și locurile dragi este o amintire de pe un pod, în mijlocul căreia o femeie pri­vește reflexia lunii pe rîu. Aceasta a jurat că-l va iubi pe bărbat pentru totdeauna, însă nu poate părăsi nici podul și nici taina nopții, zorii zilei făcînd-o să dispară precum o cea­ță. „Însă a doua zi nu mai era acolo. (…) Am căutat-o peste tot și am fost în fiecare noap­te. Am pus afișe în oraș și am întrebat pe toată lumea. (…) Numele ei era Mama”.

Finalul piesei închide cercul nebuniei că­lătorului, luîndu-i pe mulți dintre spectatori pe nepregătite, o parte dintre aceștia uitîndu-se în stînga și în dreapta ca și cum ar fi căutat o explicație. Cu zîmbetul pe buze, bărbatul se așează pe jos, își îmbrățișează hainele care formează silueta unui om și adoarme stingînd de tot luminile.

Autor:

Iulian BÎRZOI

Senior editor „Opinia Studențească”

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top