Pildele androginului fără suflet
De pe scena Iașului 21 martie 2011 Niciun comentariu la Pildele androginului fără suflet 2De la o animație candidă despre toată tristețea adunată în oameni, la problema cîștigării independenței Algeriei și pînă la lagărele morții din Cambodgia sau o nouă punere în scenă a conflictelor iscate în lumea Islamului, filmele de anul acesta de la Festivalul de Film Francofon s-au urcat în podul roșiatic al Mall-ului Moldova. De joi pînă sîmbătă, 19 martie. Iar „Les Amour Imaginaires”care a inaugurat festivalul spune povestea infatuării bolnăvicioase dintr-un triunghi amoros pe ritmul lasciv al unei piese de Dalida.
Stau unul lîngă altul, cu spatele la o petrecere anostă privindu-l pe furiș cu dispreț. Cine se crede? Un Adonis înconjurat de siluete diafane care-l divinizează, dincolo de misterul confortabil al fumului de țigară. Cine se crede? Zîmbind disprețuitor ochilor care-i urmăresc mecanic fiecare mișcare trecîndu-și degetele subțiri prin părul blond auriu care-i cade peste ochii verzi. Seducînd fără să-i pese suflete slabe de înger din jur și aruncînd fugar replici laconice. Oricum nu-i genul lor.
Acoliții unei fantasme
Marie este o relicvă a frumuseții în culorile contrastante ale anilor ’50, o întruchipare detașată a lui Audrey Hepburn care fumează elegant și rîde zgomotos în preajma lui Nicolas, plăcerea sa vinovată. Ritualul de dinainte de orice întîlnire ca între prieteni este parcurs cu o religiozitate molcomă, printre parfumuri, pudră compactă și părul pieptănat într-un coc mereu perfect. Calcă plină de siguranță, ca și cum tocurile ar alimenta-o cu o feminitate savurată în doze mici, de mărimea unor cubulețe de zahăr tăiate la muchie. Iar tot acest castel din cărți de joc se dărîmă în prezența lui Lui, cînd cuvintele devin o povară copleșitoare și orice atingere involuntară apasă mai mult decît nopțile în penumbre golașe cu indivizi lipsiți de chip.
Francis își scrijelește rănile pe pereți. Și fiecare marcaj al respingerii sapă mai adînc un dezechilibru așezat spre pierzanie pe marginea unei prăpăstii. E un James Dean cizelat de pasiuni învelite în panglici de lumină albastră și fiecare gest de afecțiune aruncat ca un os din partea lui Nico vine ca o radieră pentru toate celelalte marcaje din urmă.
Iubiri stroboscopice
Timpul petrecut împreună devine o distracție pasageră pentru tînărul gata să renunțe la orice contact cu cei doi în clipa în care rivalitatea antrenantă va fi urcat prea mult la suprafață. Petreceri care decurg cu fluiditatea vinului alb în pahare lunguiețe, nopți luminate de focuri de tabără care topesc cremos bezele pe sufletul îndrăgostit al lui Francis și dimineți în cearceafuri somnoroase care trezesc frustrări cufundate în parfumul tricoului lui Nicolas.
Eforturile sisifice de a-l seduce pe tînărul detașat se decantează în liniștea insuportabilă din clipa în care tocurile lui Marie se murdăresc în noroiul unui drum de țară. Gelozia și dezgustul care înlocuiesc amiciția celor doi discipoli neanunțați ai Androginului se disipă în frunze uscate, în mucul de țigară și replica aruncată în scîrbă de obiectul pasiunii lor: „Love me or leave me” (n.r. „Iubește-mă sau părăsește-mă”).
Xavier Dolan, un june regizor canadian trasează în „Les Amour Imaginaires” diagrama unei iubiri fantasmagorice transformate progresiv într-o obsesie copleșitoare, disolutivă.
Filmul premiat la Cannes și la Toronto International Film Festival, în anul 2010, urmărește spirala descendentă a proiecției unei iubiri intangibile. Pentru că, „nu există alt adevăr pe lume decît abandonul rațiunii în iubire”.
***
Festivalul de Film Francofon 2011
Festivalul Filmului Francofon de anul acesta, aflat la cea de-a noua ediție, a reunit în cele trei zile de proiecții filme premiate în anul 2010 la evenimente precum Festivalul de Film de la Cannes sau Festivitatea de decernare a Premiilor Lumiere ori Festival des Films du Monde de la Montreal.
Printre regizorii ai căror producții s-au aflat pe programul evenimentului s-au numărat Xavier Dolan din Quebec, omul din spatele peliculei „Les Amours Imaginaires”, Rachid Bouchareb, regizorul co-producției franco-algeriano-belgiene „Hors-la-loi” sau Sylvain Chomet, realizatorul animației „Iluzionistul”.
Alexandra PANAETE
Adaugă un comentariu