Poezia de pe perete
De pe scena Iașului 2 decembrie 2013 Niciun comentariu la Poezia de pe perete 3Marțea mă tund/ și-mi pun cămașa-n dungi,/ pirogravez trotuarul alb cu pasul/ și mîinile din cot îmi cresc mai luuuuungi:/ ce-aduce clipa înmulțește ceasul/ 1,20, 30.000
Galeriile „Pod-Pogor” de la Muzeul Literaturii Române din Iași l-au primit marți, 26 noiembrie, pe Cristian Bădiliță. Cunoscutul scriitor, poet și doctor în istoria creștinismului și-a transformat poeziile în lucrări grafice. El a ținut să menționeze că „poeticul, asemenea sacrului, sînt două valori umane, iar în operele mele se regăsesc permanent ambele. Aceasta este o expoziție care trebuie citită, nu studiată. Textul este esențial pentru aceasta pentru că din el izvorăște lucrarea. Prin aceste planșe se recreează poezia și poemul se recompune prin aceste imagini.”
Tot cu această ocazie, poetul și teologul Cristian Bădiliță a ținut o conferință despre originile Crăciunului, despre data acestuia și a explicat semnificațiile pomului de Crăciun. „În primele trei secole ale creștinismului nu se sărbătorea nașterea Mîntuitorului și nici a unui sfînt. Se credea că nașterea întru veșnicie, adică moartea, era cea care trebuie comemorată.”
Teologul a explicat motivele care au declanșat sărbătorirea Crăciunului, dar și simbolistica anumitor obiceiuri. „La conciliul de la Niceea, în anul 325, s-a hotărît serbarea Nașterii Mîntuitorului. Inițial a avut ca motiv combaterea unei sărbători egiptene, care se serba pe șase ianuarie și de aceea prima dată a Crăciunului aceasta a fost.” Cristian Bădiliță a arătat că din punct de vedere istoric Nașterea lui Iisus Hristos ar trebui serbată vara și nu iarna.
Constantin cel Mare însă, dorind să unească o sărbătoare în cinstea renașterii soarelui cu sărbătoarea creștină, a hotărît ca 25 decembrie să rămînă data Crăciunului. „Prin urmare, sărbătorile de iarnă au rădăcini în Cultul Soarelui care de fapt serbează renașterea luminii. Iar Iisus, cum mai este supranumit și Lumina lumii, conciliul a decis unirea celor două sărbători, mai ales că prin această decizie se excludea componenta păgînă.”
La final, Cristian Bădiliță a explicat și semnificația pomului de Crăciun, care inițial era un pom oarecare și reprezenta păcatul originar.
Tot atunci s-a înrădăcinat ideea că fructul din care au mușcat primii oameni a fost mărul, acesta fiind de fapt, fructul cu care se împodobea acest pom.
Andrei MIHAI
Adaugă un comentariu