Poporul scrie după dictare: absurd
De pe scena Iașului 25 aprilie 2016 Niciun comentariu la Poporul scrie după dictare: absurd 91„Ce nevoie au oamenii de idei noi? Se simt confortabil cu cele vechi!” – așa sună intriga unui conflict care s-a transformat, pe parcurs, într-o condamnare a omului cumsecade. Drumul către descoperirea unui adevăr n-a părut niciodată mai complicat decît cel pe care doctorul Stockmann a trebuit să-l facă joi seară, începînd cu ora 19:00, pe scena Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași. Înscrise într-un fel de cursă a morții, toate principiile morale s-au luptat, în sînul unei mici comunități norvegiene, cu puterea de care autoritățile locale pot dispune, în mijlocul unei astfel de societăți. Toxic, haotic și demn de dispreț, anturajul oamenilor influenți arată cum, de cele mai multe ori, împotriva corupției nici măcar prețul vieții nu poate să cîștige – fie el chiar unul comun.
În întuneric nu poți vedea nimic în afara literelor care se preling pe ecranul din spatele decorului. Mafie, corupție, manipulare și scheletul unei povești de Arthur Miller, adaptată după piesa lui Henrik Ibsen. „Un dușman al poporului” poate fi oricare dintre actorii care, tîrîndu-și pașii mecanici, apar și dispar din smoala întinsă în fața cortinei și pretutindeni în Sala Mare a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași. Aerul, parcă îngroșîndu-se și transformîndu-se într-o bucată uriașă de pînză, se zărește și el cînd actorii își luminează, pe rînd, pentru cîteva secunde, chipurile, pentru ca apoi să dispară. Se-aud urme de pași, se simt respirații sacadate și se văd doar literele formate din linii drepte perfecte.
Cum nicio poveste nu înmărmurește pe nimeni de la început, firescul întîmplării te lasă, în primele cîteva zeci de minute ale piesei, să te întrebi care-o fi cauza izbucnirii conflictului și unde s-o ascunde temelia construcției care urmează să fie distrusă. Un peisaj familiar, domestic, scene succesive de familie din casa doctorului Thomas Stockmann (Constantin Pușcașu) și a soției sale (Petronela Grigorescu) nu par să conducă gîndurile publicului spre nimic neobișnuit. Primul indiciu care rupe ordinea banală a introducerii tuturor celorlalte personaje și poate face spectatorii să înțeleagă motivul formării bulgărelui, rostogolit mai departe, este vizita lui Peter Stockmann (Teodor Corban), primarul orașului norvegian și, totodată, fratele doctorului. Atunci este și menționată pentru prima dată și existența bazei balneoclimaterice, care atrage turiștii și este principala sursă de venit a orașului.
Minuțiozitatea disperării
În minutele imediat următoare, de la momentul încheierii vizitei, conflictul dramatic începe să capete contur din ce în ce mai apăsat. Descoperirea doctorului este, în primă instanță, o încîntare pentru familia și apropiații pe care-i adăpostește în momentul crucial al piesei. Martori la succesul său sînt personajele-cheie ale unei societăți, printre care se numără reprezentanți ai presei independente, precum Hovstad (Cosmin Maxim) și ai cetățenilor de rînd care au avut șansa să-și formeze perspective asupra vieții înconjurătoare și în alte regiuni, în afara orașului de baștină, precum căpitanul (Dumitru Năstrușnicu), proaspăt întors dintr-o călătorie.
Avînd dovada clară că întreaga comunitate este în pericol și conștientizînd pericolul pe care, în urma analizelor, stațiunea orașului îl reprezintă pentru oameni, doctorul este ferm convins că vrea să ducă la îndeplinire ceea ce, în mod natural, trebuie făcut – o militare pentru cunoașterea adevărului și pentru îndepărtarea răului. Jucînd perfect naivitatea omului cumsecade, Constantin Pușcașu reușește să prindă publicul în cîteva acte ale realității. Entuziasmul și bucuria lui nu durează mult, însă, și plonjează într-o extremă a disperării. Adevărul său și al comunității devine, brusc, un atac la adresa familiei sale și, printr-un absurd greu de imaginat, chiar la adresa societății pe care vrea s-o salveze.
Prins într-un complot al autorităților publice și al unei majorități gata să lupte pentru o viziune vîndută prost asupra democrației, doctorul Stockmann se transformă singur, fără vreun sprijin într-un erou. Gesturile îi sînt pedant puse la punct și disperarea se revarsă prin toate mijloacele de care actorul dispune – de la privire la mișcări largi și acțiuni impulsive.
Haosul mascat în democrație
Scena cea mai emoționantă este cea a adunării de pe vapor, în care regizorul Claudiu Goga, reușește să creeze un adevărat monument al haosului. Cînd protagonistul dorește să susțină adevărul, majoritatea susține contrariul și transformă binele public într-o minciună periculoasă. Eroul este condamnat să fie victima unui pact procustian avid după mutilarea principiilor. Ploaia se revarsă pe ecran, pelerinele umplu scena și urletele fără sens ale mulțimii reușesc să acopere chiar și cel mai mic sunet al adevărului.
Devenit „un dușman al poporului” trădat chiar de popor, doctorul Stockmann trece printr-un tunel al loviturilor care-și schimbă planul general al comunității cu unul familial. Atacurile succesive ale fratelui, afacerile socrului său și jocul complicat al ziariștilor care se-ntrec într-un fel de maraton al lipsei de cuvînt par să finiseze, sub greutatea nedreptății lor, fiecare trăire exteriorizată a actorului.
Cînd nimic din întunericul scenei nu mai pare să facă loc luminii adevărului și presiunile din toate părțile încep să-i sugrume cuvintele și luciditatea din ce în ce mai limpede, scena se cutremură. Fețele tuturor, fie că stau pe scenă sau în fața ei, înmărmuresc și democrația și oricare altă valoare morală își găsesc sfîrșitul, printr-un joc al pierzaniei atent pînă la ultimul tremurat al mîinii. Singurele care mai mișcă sînt literele albe care se preling pe ecran, dînd parcă o sentință finală corupției – fără executare.
Adaugă un comentariu