Prințul zilelor noastre nu mai luptă, ci iubește
De pe scena Iașului, Informare 2 martie 2015 Niciun comentariu la Prințul zilelor noastre nu mai luptă, ci iubește 17Combinația dintre operă și operetă, înțesată cu elemente de jazz, rock și pop, a făcut din Făt-Frumos un gentleman contemporan. Studenții de la Facultatea de Interpretare, Compoziţie şi Studii Muzicale Teoretice a Universităţii de Arte „George Enescu” au pus joi în scenă o adaptare modernă a basmului „Făt-Frumos din lacrimă” scris de Mihai Eminescu. În urma succesului de care s-a bucurat premiera musical-ului „The One Born From A Tear” în cadrul Festivalului Muzicii Românești de anul trecut, organizatorii evenimentului au mai adus încă o dată spectacolul pe scenă. Gazda musicalului, Casa de Cultură a Studenților, a fost neîncăpătoare.
Apasă pe alb, apasă pe negru. De la început se aud clapele pianului, iar regina îmbrăcată într-o rochie roșie de atlas cu bucle negre pășește îndurerată pe scenă. „Maică Sfîntă, ascultă-mă. Fă ca regele să uite de război”, o roagă aceasta. Regina a uitat ce înseamnă dorința de viață, de fericire, iar soțul care e mereu pe cîmpul de luptă o face să se simtă ca într-o colivie de aur. Acordurile clasice se preschimbă în muzică rock, iar regina îngenunchind se roagă către Sfîntă. Cu toate că actrița încearcă să prezinte prin mișcările sale durerea și deznădejdea, gesticulația excesivă o fac prea emotivă și uneori caraghioasă. „Bea acea lacrimă și îți vei uita suferința”, se aude un glas venit de undeva din gol. În scurt timp regina dă viață unui băiat, moștenitorul tronului și viitorul cîrmuitor al țării, înțelet, frumos și puternic.
„The One Born From A Tear” se înscrie în coordonatele musicalului modern. Acesta combină genurilor vocal-instrumentale dramatice și genurile de muzică modernă însoțită de pian, sintetizatoare, chitară electrică tratată cu diverse efecte electro-acustice, chitară bas și baterie. Fuziunea dată s-a regăsit în plan orchestral și vocal și a oferit nuanță și culoare întregului spectacol, iar spectatorii au aplaudat ori de cîte ori rămîneau fără de cuvinte.
Puterea mea nu e sabia
În scurt timp regatul este zguduit de moartea regelui, iar Cel născut din lacrimă îi preia tronul, un tînăr înflăcărat, ambițios, dar a cărui încrederea în sine, de care dă dovadă pe tot parcursul reprezentației, îl prezintă ca pe un bărbat puternic, dar orgolios. Protagonistul piesei dorește să meargă pe urmele tatălui, dorește să lupte cu umbra acestuia umăr la umăr. Mama îl privește cu speranță, dar se teme că din nou va rămîne singură și nefericită. „Nu repeta greșelile tatălui”, îl roagă aceasta ținîndu-l strîns de mînă. O privește lung, însă orgoliul îl împinge în brațele săbiilor și a luptelor fără de sfîrșit.
Dorind să se afirme, Cel născut din lacrimă declară război regatului vecin unde, ca și în cazul protagonistului principal, tronul a fost preluat de fiul regelui. „Puterea mea nu e sabia, ci inima ce-și dorește pace”, îi răspunde tînărul cîrmuitor. De la el, eroul află adevăratul motiv al declanșării conflictului ce a îngenuncheat mii de ostași pe cîmpul de luptă. A fost odată un prinț care s-a îndrăgostit de o prea frumoasă prințesă, însă acesta era promisă altuia. Fata trebuie să se cunune cu acesta pentru a pune capăt războiului. Tînăra era mama Celui născut din lacrimă care și-a jertfit trupul și sufletul unui rege dur și rece care a făcut-o nefericită pentru a-și salva poporul de la moarte. Iubitul ei a încercat să o întoarcă, iar luptele dintre cele două regate nu au contenit pînă la nașterea protagonistului.
Musical-ul vorbește despre adevărata prietenie, dragoste și familie. „Prefer să te văd ca un frate”, îi spune Cel născut din lacrimă tînărului rege. „Motivele războiului s-au dus o dată cu tații noști”, îl susține noul amic. Împreună trec prin mai multe încercări care le întărește și mai mult prietenia. Eroul principal salvează regatul tînărului rege de la blestemul care s-a lăsat asupra regatului. Muma Pădurii
i-a propus să aleagă între secetă, foame și plata unui tribut. Regele trebuie să îi dea cîte un copil pe an pentru ai potoli setea vrăjitoarei și a-și salva poporul.
„The One Born From A Tear” nu se rezumă doar la curaj, putere și înțelepciune, dar pune în evidență, pe lîngă prietenie, dragostea, familia și iubirea mamei. Dacă nu luăm în considerare unele momente în care jocul actorilor nu a strălucit, notele muzicale în interpretarea orchestrei și corului Universității de Arte „George Enescu” au pictat o poveste frumoasă unde nu au lipsit prințese, vrăjitoare, cai năzdrăvani și regi mereu pregătiți să pună mîna pe sabie.
Adaugă un comentariu