Războiul cuvintelor pierdute într-o carte
De pe scena Iașului 22 noiembrie 2015 , de Adelina MEILIE Niciun comentariu la Războiul cuvintelor pierdute într-o carte 7Cuvintele au apărut pe scena Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași în carne și oase și și-au arătat adevărata personalitate. Și-au căutat rădăcinile, aliații sau dușmanii, și au arătat lumea în care trăiesc, aflată în așteptarea momentelor de glorie. Piesa de teatru poetic „Cabaretul cuvintelor”, jucată pe 21 noiembrie, de la ora 19.00 este regizată de Ovidiu Lazăr avînd la bază cartea cu același nume, scrisă de Matei Vișniec. Rînd pe rînd, personajele și-au povestit temerile, apoi și-au arătat revolta față de scriitorul care le-a dat viață.
Întunericul s-a așezat peste chipurile spectatorilor și din boxe ies voci care se încăpățînează să rostească literele alfabetului într-o dezordine neînțeleasă de nimeni. Acestea sînt liniștite pentru un timp de vocea autoritară a scriitorului, care explică publicului cum s-a îndrăgostit încă de mic de cuvinte. Doar că acum ele s-au maturizat odată cu cel care le folosește și și-au format propriile opinii. L-au închis pe scriitor în gîndurile sale și-l rătăcesc revoltate prin labirinturile acestora. Cinci cuvinte grosiere „foarte umflate în pene” și îmbrăcate în costume voluminoase precum „gunoi” sau „putoare” vor să fie tratate ca niște doamne din înalta societate. Cu voci stridente, în timp ce se aleargă haotic pe scenă, își cer dreptul de a ocupa locuri importante în poeme pretențioase, în discursurile politice și în textul constituției. Enervat, scriitorul găsește ieșirea din labirint și le trimite acolo unde le este locul, alături de cuvinte nu tocmai elevate. Acest lucru le face pe cele grosolane să strige în cor „este de-al nostru”, pe chipurile lor așternîndu-se fericirea.
Întîlniri dintre vorbe
Scriitorul abia a reușit să își revină după asaltul personajelor grosolane și deja e luat la rost de altă gamă de cuvinte, cele ale căror rădăcini sînt prea grele. După vechimea pe care o au în mintea scriitorului, acestea își schimbă înfățișarea, hainele și discursul. Legate cu funii groase, cele cinci cuvinte încearcă să își găsească originile, iar atunci cînd le găsesc, se încurcă în alte întrebări de nemulțumire. De sus, cad lin sute de foi decupate în formă de frunze. Încet, își găsesc loc pe scenă, după ce se lovesc de cei doi pereți albi pe care sînt desenate haotic o pereche de buze, un nas și un singur ochi.
Timp de o oră și jumătate au venit și au plecat zeci de cuvinte, decorul a fost mutat și scena s-a acoperit cu pietricele albastre și mănuși chururgicale umflate. Cea care nu a părăsit nicio secundă scena a fost o pisică albă de pluș, care privea fix publicul. Din cînd în cînd, doar scriitorul o mai alinta.
La fiecare cuvînt care a luat viață și a apărut pe scenă în fața publicului, înainte de a spune ceva, oamenii încearcă să ghicească despre cine este vorba. Se șușotește necontenit pînă cînd personajele își dezvăluie identitatea. Inima apare întruchipată într-o femeie îmbrăcată într-o rochie verde, elegantă. Trage după ea un cărucior plin cu borcane de diferite dimensiuni în care se află pietricele albastre. „Sînt foarte multe inimi care nu au creier”, spune aceasta în timp ce împrăștie într-un cerc pe scenă pietrele dintr-un borcan. Cu mai puține pietre pe inimă, aceasta merge iarăși la cărucior și scoate din el al doilea borcan. „Este adevărat că sînt și multe creiere care nu au inimă, ceea ce
este mult mai grav”, se enervează cuvîntul „inimă” și începe să arunce pe unde poate micuțele pietre albastre.
Decență captivă în baloane de săpun
Dintr-o trapă de pe scenă iese ca dintr-un cadou domnul Dorință. Pe chip i se citește tristețea. Nici măcar baloanele de săpun care vin tot din trapa din care a ieșit și el nu-l fac să zîmbească. În schimb, un băiat care stătea în al doilea rînd a sărit de pe scaun atunci cînd a văzut baloanele colorate. Stînd pe vîrfuri, cu mîinile întinse, acesta încerca să prindă măcar unul, dar nu a reușit pentru că se ridicau puțin deasupra scenei și se spărgeau. Dezamăgit, băiatul se trîntește în scaun și se uită cu ochii mari la mama sa, care îl consolează ținîndu-l de mînă. Domnul Dorință își plimbă deziluziile în fața scenei și tastează cuvinte neștiute de nimeni la mașina de scris pe care o poartă în spate ca pe un rucsac.
Dar cuvîntul care a avut cel mai mare impact asupra publicului a fost „tîrfă”, care și-a făcut apariția într-o rochie scurtă și strălucitoare. Ea i-a făcut să rîdă pe toți cei prezenți la teatru pentru că le-a spus fără ascunzișuri cum vorbele decente apelează la ea. „De altfel, domnul Distincție, domnul Morală și domnul Prestanță mă cheamă pe ascuns ca să-i bat cu palma la fundul gol”, spune aceasta, după care rîde strident de decența cuvintelor elevate. Doar scriitorul rămîne prins în lumea creată din cuvintele care și-au uitat rădăcinile. Încă îl chinuie gîndurile și revolta exisenței lor.
Autor:
Șef de Departament la Opinia studențească, studentă în anul al III-lea la Departamentul de Jurnalism și Științe ale Comunicării.
Adaugă un comentariu