Sabin Păutza a sucit din baghetă a noua simfonie a lui Beethoven
De pe scena Iașului 12 martie 2013 Niciun comentariu la Sabin Păutza a sucit din baghetă a noua simfonie a lui Beethoven 8O avalanșă de linii melodice legate cap la cap a inundat vineri seara, 8 martie, sala de concerte a Colegiului Național de Artă „Octav Băncilă”. Compozitorul, profesorul și dirijorul Sabin Păutza a desenat în dans de mîini cu bagheta uvertura „Coriolan” și Simfonia a IX-a a lui Beethoven. Concertul vocal-simfonic a fost ascultat de public în deplină tăcere, păstrată chiar și în timpul pauzelor în care maestrul abia reușea să-și șteargă fruntea. Însă cînd ultima strună a încetat să vibreze, ca un potop, palmele au bătut în extaz, neîntrerupt, cîteva minute în șir.
Liniștea sălii se tulbură îndată ce orchestranții își descîntă instrumentele înainte ca Sabin Păutza să ridice bagheta deasupra lor. Ca prin avîntul unei aripi ține respirația muzicanților într-un puls comun, ce se zbate odată cu inima maestrului. La locul său, în mijlocul marginii de scenă și cu spatele spre public, în mîna stîngă ține violoniștii, cu cea dreaptă stăpîneșe baritonul violonciliștilor, iar în semicerc le strîng instrumentele ce prind glas odată cu aerul suflat în ele. Ca o vîlvă înăbușită de susurul muzicii, toba răsună discret din cînd în cînd.
Măiestrul
Mîinile dirijorului plutesc în aer, iar între degetele lui se împletesc niște funii care trag de arcușurile muzicanților. Haosul ordonat în partituri se strecoară de pe scenă ca văpaia și apoi urcă deasupra capetelor noastre. Iar mișcările domoale ale lui Păutza se schimbă în linii frînte în aer, care-i îndepărtează apoi unește la loc călcîiele, îl gîrbovește și îi aruncă brațele în părți, unde se zbate asemeni unui vîrcolac uitat în clar de lună. Orchestra vibrează, comprimînd aerul și ținîndu-ne cu sufletul la gură. În mîinile maestrului acordurile sînt apăsate unduios pe strune, însuflețind sunete care excită în imaginații zorile înflăcărate de răsărit sau nopțile îmbibate de smoală. Diriijorul parcă lasă funiile jos, apucă cu mîna din norul de note ce-l înconjoară și le aruncă praf, ca pe o magie ce scoate viață din aerul întemnițat în niște făcături din lemn și tablă. Emoția e cîntată atît de puternic, încît Sabin Păutza o ridică asupra-i capului cărunt, iar atunci cînd intensitatea ne fură respirația, acesta o aruncă în jos. Părul ondulat de la ceafă îi sare în bucle la fel ca muzica, risipindu-se într-o adiere de strune sfioase. Și îndată rămîne tăcerea, atît de profundă încît nimeni nu îndrăznește să-și agite palmele. Din celălalt capăt al sălii se aude doar cum un vîrf de pix chinuie o foaie de agendă.
Orchestra
Bagheta maestrului din nou se ridică în aer și-l zguduie, îl taie bucăți, îl aruncă peste capetele muzicanților și se uită cînd în sus, cînd în jos. Apoi domolește strunele, aranjîndu-le într-un zumzet de albine ce joacă hora în roua unei dimineți însorite. Degetele violonceliștilor lunecă pe grif tot mai des și gălăgia dansului zburător trece într-un puhoi de ploaie care trezește tobele. Începe să tune în sală, iar în tumultul de note grosolane se aud niște pițigăieli de vioară care sînt, de fapt acele picături mărunte de apă ce se îneacă în șuvoi. Apoi, revine imediat la liniștea răsăritului de odinioară, însă strunele de această dată nu sînt la fel de somnoroase, fiind încălzite de soare, sună mai puternic într-o nouă horă mult mai vioaie. Peste această veselie pașnică năvălește o vijelie care ne adîncește în scaune în timp ce Sabin Păutza ține mîinile-i desfăcute și capul aplecat, luînd poziția unui om care luptă cu furtuna. E înconjurat de aceasta și o vrăjește cu acea baghetă pînă cînd zbuciumul moare fiind străpuns de către el direct în inimă. Și iar e liniște între noi, fricoșii. Nu ne permitem să lăsăm măcar o urmă de sunet.
Maestrul își ridică din nou brațele a binecuvîntare, iar dimineața țesută din mănunchiuri de note continuă. Doar că soarele s-a urcat mai sus pe cer și glasurile viorii înșiruite cu cele ale violoncelului brodează pe rînd basmaua de liniște ce se lasă peste noi. Din tobă răsună ecoul unei pietre aruncate în golul care prevestește sosirea alaiului de clarinete care suflă a sărbătoare, în timp ce strunele gîdilite în pițicato de vîrfurile degetelor și trompetele strigă a deșteptare. Pînă maestrul le aruncă din nou, printr-o mișcare frîntă, în liniște.
Corul
Publicul e amuțit, iar în spatele orchestrei, ca un munte, s-a înălțat corul academic „Gavriil Musicescu”. Bărbații îmbrăcați în fracuri negre stau în spatele femeilor ce poartă rochii lungi de culoarea unei vișine coapte de soarele văratic. Exact în fața maestrului iau loc prim soliștii, soprana Barbara Balasz, mezzo-soprana Mihaela Blându, tenorul Traian Mișcu și basul Marius Boloș.
După o prefață euforică în care se întrec duioșia viorii și greutatea violoncelului, dirijorul culege din nou note din văzduh și le seamănă asupra tuturor artiștilor. S-au rupt din tăcere și vocile corului. Alături de ei, soliștii vibrează vocalele care se împrăștie în unde, lovindu-se de pereții sălii. Orchestra simfonică, corul, soliștii se scurg ca izvoarele în rîu, formînd o voce unică. Iar forța care le mișcă continuă să smulgă semne din aer și să tragă de funiile strîns legate de arcușul fiecărui suflet de artist ce tremură în fața maestrului odată cu muzica.
Daniela VORTOLOMEI
Adaugă un comentariu