Safari romanțat, cu miros de ceai și carte
De pe scena Iașului 26 octombrie 2009 Niciun comentariu la Safari romanțat, cu miros de ceai și carte 8Lansările de carte adună mereu oameni de vază și fum frumos mirositor. Librăria Avant-Garde, de pe strada Lăpușneanu, a găzduit, în seara zilei de 22 octombrie un astfel de eveniment. La intrare, persoane cu zîmbete cordiale și replici politicoase formează un grup închis din care se aud doar frînturi de conversație, atît cît să gîdile și urechile celui mai nepăsător client al librăriei. Înăuntru, un stand de carte tronează drept gazdă. „Istoria romanțată a unui safari” e titlul vedetă al serii.
Scaune de lemn, ca cele ale bunicii, nu și ale lui Ionesco, stau aliniate în semn de așteptare. Timizi, cu priviri curioase și mișcări cît mai controlate, parcă pentru a nu trezi pe cineva, spectatorii se așază cuminți și încep a-și roti privirile în localul strîmt, intim, plin de cărți și mireasmă dulce de ceai. În scurt timp așteptarea ia sfîrșit, iar cercul de afară se deschide. Misterul ce plutește alături de aburul ceaiului și mirosul de carte nouă e dezvăluit: lansarea noului roman al jurnalistei și directorului postului de televiziune TVR Cultural, Daniela Zeca-Buzura.
Păreri la o ceașcă de ceai
Invitații, critici, profesori, cu toți cu romanul în mîini, încep a zîmbi familiar. Microfoanele sînt de prisos. Ba mai mult, strică din atmosfera caldă și intimă sugerată de decorul vintage. Cu glas emoționat și entuziasm, Livia Iacob, doctorand la Catedra de Literatură Comparată și Estetică „Al. Dima” a Universității „Alexandru Ioan Cuza”, din Iași este prima căreia i se dă cuvîntul. Titlul și coperta romanului doar stîrnesc curiozitatea și sugerează parfumul oriental al romanului, însă rezumatul Liviei Iacob ilustrează și mai mult subiectul cărții. „O femeie europeană și un musulman sunnit din Magreb trăiesc o intensă poveste de iubire, în care culturile, stilurile diferite de viață se armonizează pe parcurs, prin încercări și obstacole, în peisajul mirific și plin de miresme al Tunisiei. Dragostea lor este însă numai un pretext de care autoarea se folosește pentru a radiografia un Magreb pe care lumea occidentală nu-l cunoaște”, povestește Livia Iacob.
„Știam de apariția romanului încă din luna aprilie, de cînd m-am întîlnit cu autoarea și mi-a mărturisit că vrea să-l publice”, spune profesorul Daniel Condurache, stîrnind un zîmbet complice pe chipul autoarei.
De cealaltă parte, în viziunea criticului literar Antonio Patraș, romanul apare „dezbrăcat” de vălurile orientale. „Personajul principal, Darielle, aleargă și se înfruptă din libertatea ei. Deșertul, laitmotiv al romanului, nu reprezintă decît imaginea libertății femeii pe care personajul principal vrea să o cucerească”, susține criticul, căutînd priviri aprobatoare în publicul captivat. În același timp, liniștea din sală este „spartă” de o nedumerire: „Cum se spune exact, sáfari sau safarí?”, își ghiontește vecinul un domn cu mîini tremurînde și sprîncene ninse de trecerea timpului. Nici un răspuns, doar un deget arătător dus ușor la gură de către femeia cu pălărie maro din dreapta sa. Criticul își ține mai departe pledoaria și conchide: „Titlul în sine este o ironie. Călătoria nu e un safari, iar istoria nu e romanțată”.
Din dragoste pentru Africa
Pe parcursul intervențiilor invitațiilor, autoarea a schițat cîte un zîmbet aprobator sau de mulțumire. „În intervalul septembrie 2007 – ianuarie 2009 am făcut cinci călătorii în Africa de Nord. Acolo, în mod cu totul neașteptat, mi-am făcut o prietenă musulmană. M-am îndrăgostit brusc, astfel, de un spațiu pe care l-am descoperit treptat, a fost ca un «coup de foudre», doar că, în loc să mă las vrăjită de o persoană, m-am trezit fascinată de lumină, de locuri, de Mediterană și de deșert, de enigmele lumii arabe. În familia ei de musulmani sunniți, am avut privilegiul să văd Magrebul altfel decît turistic”, dezvăluie autoarea. Petele roșiatice care îi apar ușor pe gît, îi trădează emoția. Cu o voce caldă, dar hotărîtă, gustînd din cînd în cînd dintr-o ceașcă cu ceai roșiatic, Daniela Zeca-Buzura motivează, sintetizează și mărturisește întîmplările care „au cerut crearea unui roman”. Înainte de a pune punct, autoarea subliniază: „După Africa, a doua mea dragoste este Iașul”.
Geanina ȘOPRON
***
Daniela Zeca-Buzura își potrivește ochelarii cu eleganță și zîmbește cordial. Cariera în jurnalism i-a ascuțit privirea. Din 2002 e lector la catedra de presă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării de la Universitatea din București, iar din 2004 este directorul postului de televiziune TVR Cultural. Spune cu modestie că nu se consideră scriitor. țn 1993 a debutat cu volumul de versuri „Orfeea”. De asemenea, este autorul cărților „Jurnalismul de televiziune”, (editura Polirom, 2005), „Îngeri pe carosabil” (editura Coresi, 2000), „Melonul domnului comisar” (editura Curtea Veche, 2005) și „Totul la vedere. Televiziunea după Big Brother” (editura Polirom, 2007).
Adaugă un comentariu