Scena Teatrului Național din Iași, stropită cu apă vie
De pe scena Iașului 24 februarie 2014 Niciun comentariu la Scena Teatrului Național din Iași, stropită cu apă vie 22Spectacolul a marcat 50 de ani de activitate a actorului Petru Ciubotaru.
Actorul ne-a arătat joi seară, 20 februarie, cîte puțin din talentul și experiența sa ca actor, dobîndite în mai bine de cincizeci de ani de activitate. În sala „Teofil Vâlcu” a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași artistul ne-a purtat prin întreaga sa viață, monologurile prezentate de acesta fiind legate cu povestiri pline de umor și nostalgie din copilăria, adolescența și maturitatea lui. Iar asta pentru a ne face să înțelegem că pentru un actor nu există viață fără de teatru.
În sala micuță de la etajul al doilea al Teatrului Național din Iași pare că este aceeași atmosferă ca într-o clasă de curs. Două femei, colege de facultate cu actorul, își stăpînesc cu greu emoțiile, foșnind din cînd în cînd ciolofanul unui buchet de flori. Pe partea dreaptă alți doi colegi de amfiteatru zîmbesc a nerăbdare. Deodată luminile pier împreună cu zgomotul din sală. Cu pași molcomi, actorul, îmbrăcat cu o cămașă albă, pantaloni și vestă neagră, ajunge în centrul scenei. Ca un viteaz din basme, acesta își adună pentru cîteva clipe puterile, iar apoi lovește în gongul ce străjuiește ca un astru scena.
Prima întîlnire cu teatrul
„Lumea întreagă e o scenă, iar actorii sîntem noi”, încearcă să ne convingă actorul, reluînd cuvintele lui Shakespeare. Vocea sa răsună puternic pe scena golașă, care are într-un colț doar un scaun și o masă, pe care este așezată o lumînare, o cană de apă și o lăută. „Lumea întreagă e o scenă, și fiecare dintre noi intrăm și ieșim pe rînd din ea”, își încheie artistul monologul.
După o plecare a capului, parcă pentru a se scutura de gînduri, fața lui Petru Ciubotaru se destinde, iar zîmbetul îi înlocuiește privirea încruntată de pînă atunci. „Ce mai faceți? Sînteți bine, sănătoși? Nu spuneți nimic… Dar mai bine lasă, nu-mi răspundeți”, glumește actorul cercetînd cu atenție publicul. „Să vă povestesc însă cum am făcut eu cunoștință cu teatrul…”, continuă actorul. Distanța dintre scenă și cei prezenți începe să dispară. Pare că devenim cu toții prieteni ai artistului, confidenți ai acestuia și părtași ai amintirilor lui.
Scena vorbește peltic
Ajungem pe Lăpușneanu și intrăm într-o cofetărie de acum 60 de ani, din copilăria sa, unde se angajase ca băiat de prăvălie. După doar o zi a aflat însă că nu are stofă de comerciant pentru că nu știa să fure așa că, fugărit de înjurăturile proprietarului, a ales drumul teatrului.
De la copilărie, Petru Ciubotaru se apropie de prezent, amintindu-și primul său monolog pe care l-a susținut în anul al II-lea de facultate în fața unui profesor de actorie. „Atunci nu mi-a ieșit, dar poate îmi puteți spune voi dacă acum e mai bine”, începe artistul rolul Figaro din „Nunta lui Figaro” a lui Pierre Beaumarchais.
Rolul dramatic este însă domolit de apariția a doi copii, care vin pe furiș din spatele scenei. Sofia, o fetiță rumenă, cu bucle blonde și rochiță cu volănașe și Tudor, un băiat cu privire ageră, par niște nepoți care vor să-și surprindă bunicul. Bucuria copiilor îl cuprinde și pe actor, care începe să recite împreună cu copiii, ca într-o joacă, din Alecsandri și Arghezi, fetița spunînd peltic versurile vesele. Aceeași bucurie ajunge pînă în public, căci o fată din rîndurile din spate își stăpînește cu greu hohotele de rîs. Îl ține însă strîns de braț pe băiatul de lîngă ea, căruia îi soptește apoi încet că își dorește o fetiță „fix la fel”.
Limita dintre roluri și propria sa viață se pierde, iar publicul nu mai știe cînd să aplaude și cînd să-l asculte pe artist.
Momentul ludic se păstrează și după ce actorul termină de recitat, căci Petru Ciubotaru are grijă să mai povestească cîteva întîmplări din viața sa. Limita dintre roluri și propria sa viață s-a pierdut demult, căci publicul nu mai știe cînd să aplaude și cînd să-l asculte pe artist. Urmează însă Cehov și Esenin, iar Ion Ursulescu se așază discret pe scaunul de lîngă scenă, începînd să ciupească încet corzile unei chitări.
Pe muzica liniștită, actorul prezintă drama unui lăutar, marginalizat de societatea care s-a îndepărtat de petrecere și voie bună. Acum își mai poate cîștiga pîinea doar la sat, însă se hrănește încă cu amintirile perioadei în care spunea boierilor „vere”.
De aceea începe să cînte, iar Ioan Ursulescu dă chitara pentru o vioară. „Așa, cîntă cu mine Ioane”, îl îndeamnă pe cîntărețul care mîngîie tot mai vioi corzile instrumetului, doar pentru ca mai apoi muzica să se stingă odată cu reflectoarele.
Adaugă un comentariu