Shakespeare pe înțelesul copiilor
De pe scena Iașului 17 aprilie 2016 , de Andreea Anton Niciun comentariu la Shakespeare pe înțelesul copiilor 57„Lumea întreagă e o scenă și toți oamenii actori”, aceasta este ideea în jurul căreia scenaristul Călin Ciobotari creionează piesa „Playing Shakespeare”, care a avut debutul duminică, pe 10 aprilie, la Teatrul „Luceafărul” din Iași. Cu cinci minute înainte de momentul începerii, sala mare este deja ocupată de o gașcă gălăgioasă de copii de la grădinițele ieșene, cu vîrste cuprinse între 5 și 10 ani. Micuții, însoțiți de educatoare sau de mame grijulii, își adîncesc trupușoarele firave în scaune și privesc cu nerăbdare spre scena luminată, în mijlocul căreia tronează o imagine impozantă a însuși marelui William Shakespeare.
Ca să nu-i lase prea mult să aștepte, din rîndul de pe mijloc, o femeie roșcată (Liliana Mavriș Vârlan), pesemne regizor, își începe pledoaria plină de entuziasm și atrage imediat privirile tuturor. Face o introducere scurtă în opera dramaturgului și pune la încercare cunoștințele celor mici prin întrebări amuzante, care-și primesc răspunsuri pe măsură. În debut, scena se umple repede. Dintr-un capăt în celălalt se perindă zglobii, actorii, îmbrăcați în haine negre și tehnicienii de scenă, de la luminist, cabinier și mașinist, oameni care nu se găsesc niciodată în fața cortinei, toți sub atenta supraveghere a aceluiași regizor. Astfel, publicul intră printr-o ușă larg deschisă în lumea primitoare, dar invizibilă a realizării unui spectacol de teatrului, ușă care îi fusese interzisă pînă atunci.
Tranziția actelor spre nemurire
Frumoasa Julieta (Ioana Natalia Corban) alintă cu degetele-i albicioase trandafirii roșii ce acoperă balconul înalt și i se adresează unui iubit nevăzut încă. Ca o nălucă, Romeo (Cosmin Tanasă) apare și îi mărturisește că al său chip i-a devenit chin. Cînd dragostea dintre cei doi stă să se pecetluiască într-o îmbrățisare, în public, un tînăr rupe zgomotos acțiunea și își face loc, vorbind la telefon, printre scaune. „El este Alex și a vrut să ne arate cum să nu ne comportăm la teatru”, lămurește regizorul. Din spate, un puști de vreo 5 ani, cu ochii albaștri, îmbrăcat cu o vestă galbenă rostește încurcat, spre amuzamentul celor din jur: „eu sînt Alex”.
Balconul este schimbat imediat cu Castelul Elsinor, unde lui Hamlet (George Cocoș) i se arată fantoma tatălui său, care cere răzbunare. După ce rezolvă enigma cu „a fi sau a nu fi”, bravul prinț se avîntă în întuneric cu gîndul de a-și pedepsi dușmanul. Fragmente scurte despre oamenii ce sălășluiesc în spatele cortinei scurtează drumul spre „Visul unei nopți de vară”, unde meșterii, jucați doar de fete, își împart rolurile pentru piesa ce va fi prezentată regelui. Prin tehnica sheakesperiană „teatru în teatru”, spectacolul pare adesea jucat în public, lăsînd impresia că poate fi rescris la fiecare intervenție. Trecerea dintre opere are loc pe nerăsuflate, așa că în cîteva clipe Romeo și Julieta reapar îmbrăcați festiv și, la dorința publicului, reconstituie episodul balului. În pași de dans, părăsesc scena, trupurile fiindu-le înlocuite de un afiș pe care stă scris cu litere boldite „sfîrșit”.
Cortina coboară după ce un bufon mulțumește în rime, printre tumbe, pentru „participarea la frumos”. Aplauzele, zîmbetele și șoaptele copilărești de după stau mărturie a perpetuării artei dramatice, înfățișată ca „o cronică prescurtată a vremurilor actuale”.
Autor:
Șef-departament „Opinia studențească” și studentă a Catedrei de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.
Adaugă un comentariu