Spărgătorul de nuci – un basm cocoțat pe poante
De pe scena Iașului 6 martie 2018 Niciun comentariu la Spărgătorul de nuci – un basm cocoțat pe poante 42Deși Crăciunul a trecut deja de ceva timp, iar tot ce a mai rămas din el este o vagă amintire a mirosului de cozonaci, baletul Operei Naționale Române din Iași ne-a amintit miercuri, 28 februarie, de atmosfera de sărbătoare care a învăluit din nou Sala Mare a Teatrului „Vasile Alecsandri”. Au pus așadar în scenă un spectacol adorat și de copii, și de adulți. Metamorfozat cu succes de-a lungul timpului în balet pe gheață, film artistic, desen animat ori carte ilustrată, „Spărgătorul de nuci”, spectacol de balet în două acte, a cărui coregrafie a fost realizată de Ileana Iliescu, îmbină armonios partitura compozitorului rus, Piotr Ilici Ceaikovski, cu basmul omonim semnat de Alexandre Dumas.
Afișul spectacolului de balet „Spărgătorul de nuci” trezește o amintire prăfuită a basmului ce poartă același nume. Deși aproape e primăvară, sala Operei Naționale Române din Iași se umple destul de repede de oameni care vor să retrăiască atmosfera Crăciunului prin intermediul acestui spectacol în pași de dans. Este 18.30, ora la care dansatorii trebuiau să intre în scenă, însă spectatorii încă își căutau nedumeriți locurile, sfîrșind prin a se așeza pe oricare dintre scaunele libere.
Luminile se sting treptat, iar dirijorul Ciprian Teodorașcu ridică bagheta lăsînd sunetele să curgă. Muzica lui Piotr Ilici Ceaikovski umple acum sala cu scaune roșii, în timp ce cortina se ridică încet și copiii din sală se mișcă nerăbdători dintr-o parte în alta, așteptînd să vadă ce se ascunde după înalta perdea de catifea. Cînd decorul de pe scenă este dezvăluit, vedem cîteva case vopsite în culori aprinse prin fața căror trec grăbite familii care se mai opresc, din cînd în cînd pentru a-și mustra fiii și fiicele pentru obrăznicii. Pătrundem într-un final în casa familiei Stalbaum care-și așteptă nerăbdătoare invitații. Clara (Kotomi Hoshino/Viviana Olaru) și fratele ei, Fritz (Hirohito Ikeuchi) sînt cei care se ocupă de primirea copiilor, trăgîndu-i într-un dans plin de culoare. Fetițele se mișcă armonios lăsîndu-și rochițele pictate în nuanțe pudrate să se unduiască în ritmul muzicii, în timp ce băiețeii aleargă nestingheriți pe lîngă ele încercînd să pătrundă și ei în dans. Adulții stau pe margini sorbind din paharele de șampanie, salutîndu-se prin mișcări ample, în timp ce, din priviri își urmăresc copiii, să nu cumva să facă vreo boacănă. Cînd dansul celor mici ia sfîrșit, se îndreaptă cu toții nerăbdători spre giganticul pom de Crăciun care stă bine ancorat în spatele scenei. Mîinile dansatorilor se întind în sincron spre brad în timp ce luminițele acestuia sînt aprinse, lăsînd nostalgia sărbătorilor de mult trecute să pătrundă în gîndurile spectatorilor. Este rîndul adulților să treacă în prim-plan, invitîndu-se la dans parcă mai sfios decît o făceau copiii. Cu paharele ținute sus, în aer, bărbații și femeile se rotesc grațios, cu mișcări pline de precizie, trecînd unii pe lîngă alții fără să se atingă. Un dans armonios care ne lasă pe noi să interpretăm fiecare mic gest. Fără replici, spectacolele nu sînt decît pură interpretare a fiecărui om din public. Un gest poate ascunde mii de interpretări personale.
Jucăria buclucașă
Volumul muzicii crește, iar în scenă își face apariția unchiul Drosslemayer. Cară în spate un sac plin cu daruri pe care le împarte copiilor ce nu-și mai încap în piele de bucurie. Într-un dans al intrigilor, fetițele și băieții încearcă să-și schimbe cadourile între ei, iar pentru că Fritz este cel care care cîștigă cea mai frumoasă jucărie, Clara își arată nemulțumirea prin mișcări lente ale mîinilor, urmînd să cadă încet pe podeaua rece, așteptînd, parcă, să fie consolată. Unchiul Drosslemayer e înduioșat și-i oferă fetiței „spărgătorul de nuci” îmbrăcat în uniformă militară. Musafirii se retrag pe rînd, iar luminile se sting încet în timp ce între Clara și fratele său se aprinde un nou conflict. Fiecare trage spre el jucăria de lemn care se destramă în două bucăți, făcîndu-l pe băiețel să fugă din încăpere. În lumina albăstruie, Clara arată fantomatic. Îmbrăcată într-o camașă albă de noapte adoarme lîngă jucăria aflată în „suferință” și cade într-un vis adînc în care, după ce-și salvează „spărgătorul de nuci” de niște șoricei malefici, acesta se transformă într-un prinț chipeș cu care va călători în împărăția dulciurilor.
Decorul se schimbă cu totul, iar scena devine albă, luminozitatea ridicată orbindu-te, parcă, preț de cîteva momente. Niște balerine îmbrăcate în costume sclipicioase iau locul fulgilor de nea și-i ghidează pe cei doi îndrăgostiți către un spectacol construit special pentru ei. Dansurile tradiționale spaniole, rusești, arabe, chinezești și italiene sînt transpuse în mișcări de balet. Scena devine un amestec de tradiție și de culoare, pregătind atmosfera pentru „pas-de-deux” dintre protagoniștii principali, dans cu care se va încheia și visul fetiței.
Așa cum și pentru Clara totul a fost doar un vis, și pentru cei care au privit din scaunele lor coregrafia semnată de Ileana Iliescu, totul a părut un miraj. Un aport esențial la farmecul serii de miercuri la avut și scenografia Adrianei Urmuzescu care a reușit să pună în scenă un spectacol de dans ușor de înțeles pentru toate vîrstele. Costumele, armonii de culori, au făcut personajele să fie atît de autentice încît, dacă te lăsai cuprins de mișcările de dans, de piruete și sărituri în poante, ai fi crezut, timp de două ore, că ești din nou în vremea lui Ceaikovski sau că ai pătruns în basmul lui Alexandre Dumas fără să realizezi.
Adaugă un comentariu