Stagiunea Filarmonicii, deschisă de Mădălin Voicu
De pe scena Iașului 7 octombrie 2013 Niciun comentariu la Stagiunea Filarmonicii, deschisă de Mădălin Voicu 7„Eu în momentul în care am intrat în politică, tata mi-a spus: «măi prostule, n-ai ce să cauți tu acolo cu toți hoții și cu toți mincinoșii. Tu nu ești ca ei»”, își reamintește dirijorul Mădălin Voicu în timp ce-și pregătește bagheta, gata să îndrume armata ce-o să ne mîngîie urechile cu frînturi din Mozart, după cum ne promite și directorul Filarmonicii ieșene, Bujor Prelipcean. Tot acesta ne-a explicat că reprezentația din această seară nu este doar pentru a marca începutul stagiunii, ci reprezintă și un omagiu adus lui Ion Voicu, care, pe 8 octombrie, ar fi împlinit 90 de ani.
Cîteva șoapte, niște semne din ochi și începem. Viorile sînt cele care preiau conducerea sub îndrumarea dirijorului, iar scena veche a teatrului Luceafărul începe să tremure sub vibrațiile sufletelor celor din public. Aceeași frecvență par că o au și arcușurile instrumentiștilor, care, din cînd în cînd, scapă cîte un zîmbet fugitiv pierdut printre culoarele teatrului pentru copii. După ritm pare că pornim la un marș, însă nu ne putem da seama dacă-i vorba despre unul de victorie sau unul funerar. Nu apucăm să ajungem la o concluzie, căci contrabașii, cu cîteva pișcături plăpînde ale corzilor, ne aduc tunetul și fulgerul în timp ce bagheta maestrului brăzdează aerul într-un mod crud și autoritar.
Luăm o scurtă pauză, iar din spatele peisajului de primăvară de pe scenă apare solistul Florin-Ionescu Galați. Printr-o salutare timidă, acesta le transmite planul de bătaie celorlalți artiști, își așază cu grijă vioara la piept, își apropie picioarele și devine mediu pentru un vortex cosmic, plin de haos, care ne conduce direct către o lume în care viață au doar sunetele, iar timpul este deformat. Astfel, nici nu știm cum ajungem la sfîrșitul primei părți cînd, chemat la bis, violonistul ne spune că a avut onoarea să stea în brațele lui Ion Voicu. „Nu în ultimii ani din viață, bineînțeles, ci în 1970, cînd m-a botezat. Iar în 1968 acesta a fost nașul de cununie al părinților mei”. Și cu promisiunea de a ne cînta „Dimineața după nuntă”, melodie compusă de către tatăl dirijorului, Florin-Ionescu Galați ne invită la un moment de reculegere „în memoria marilor artiști, începînd cu Ion Voicu”.
După ce ne conformăm, violonistul pare că închide ohii și începe să ne povestească cu ajutorul corzilor un basm ce ne transmite o senzație ciudată de deja-vu, căci acțiunea se petrece într-un sat popular românesc. Deznodămîntul este crunt, cu niște note din ce în ce mai ascuțite pînă cînd vioara își dă ultima suflare, iar spiritul artistului revine din arcuș înapoi în corp.
Ultima parte a spectacolului este dedicată simfoniei 40 în G minor al lui Mozart, și, de fiecare dată cînd orchestra se liniștește, dirijorul izbește piciorul de cadrul de lemn, ca și cum și-ar biciui caii să o ia la galop și să treacă peste toate obstacolele lumii. Și deși Mădălin Voicu a recunoscut că nu vrea să iasă din politică argumentînd că mai are multe de spus, în seara aceasta a demonstrat că afirmația e valabilă și pentru cariera sa de dirijor.
Paul ANDRICI
Adaugă un comentariu