Suma tuturor coincidențelor din lume
De pe scena Iașului 6 martie 2018 Niciun comentariu la Suma tuturor coincidențelor din lume 12Ce se întîmplă dacă într-o dimineață te trezești cu o persoană necunoscută alături și niciunul dintre voi nu-și amintește ce s-a întîmplat în ultimele ore, unde sînteți, cum ați ajuns acolo și, mai ales, cum faceți să vă întoarceți de unde ați plecat? Dar ce faci dacă situația asta ciudată devine dintr-o dată o cale tentantă de a te redefini? Este indicat să nu-i poți ascunde nimic celui de lîngă tine sau ar fi mai sigur să înveți că unele cuvinte e mai bine să nu danseze pe buze? Acestea sînt cîteva dintre dilemele care s-au pus în scenă joi, 22 februarie, de către cei de la Teatru Ludic, în premiera piesei „Coincidențe”, organizată pe patru momente.
E aproape ora 20.00, așa că nu mai este mult pînă cînd tinerii actori de la Ludic o să explice tuturor cît de supărătoare sau cît de minunate pot fi coincidențele. După ce ușa se dă în lături, sala se umple în doar cîteva minute. În primul rînd, pe partea dreaptă, o fată cu o fundiță roz gigantică în vîrful capului, își agită picioarele într-o parte și-n alta, lăsînd impresia că în curînd o să sară cu totul de pe scaun și-o să aterizeze fix între așternuturile albe de pe scenă unde un cuplu doarme neîntrerupt. Primul care se trezește este băiatul. E speriat pentru că nu-și amintește ce-a făcut aseară și n-are nicio idee cum a ajuns o tipă creață, cu părul castaniu, între cearceafurile astea, care-i sînt la fel de necunoscute. Cînd se dezmeticește și ea din somnul dulce, situația devine și mai bizară pentru că-i înșiruiește o serie de nume și de locuri pesemne din seara trecută, dar care nu fac decît să-l lase mai confuz. „Liniștește-te, pisoi, nu s-a întîmplat nimic”, îl liniștește ea rîzînd și-și face drum către baie, unde se pregătește să plece.
Gîndul că n-are s-o mai vadă niciodată, îl convinge că deși e prins într-o vrajă a coincidențelor stupide, poate că n-ar trebui totuși să renunțe fără să afle cine este ea de fapt. „De cîte nopți ai nevoie ca să mă cunoști?” – cu această întrebare se încheie idila în care s-au trezit cei doi, care se pecetluiește prin setul de chei de care atîrnă un breloc pufos, alb, și pe care el il potrivește fetei între degete.
În timp ce lumina își tot schimbă intensitatea, o fetiță blonduță, de vreo șase anișori, care își împarte scaunul cu mama sa, strînge la piept un urs panda de pluș. Din cînd în cînd, îl poartă de pe un braț pe altul, în timp ce se afundă tot mai adînc în scaun. Nu-și ia ochii de la actori nici o secundă și privește tăcută, fără să se agite în vreun fel. Decorul se schimbă și-n mijlocul reflectoarelor apar doi îndrăgostiți care se plimbă cu mașina. El a venit s-o ia de la aeroport la întoarcerea dintr-o călătorie de afaceri. Printre flecăreli de tot felul, tînără îi povestește bărbatului, vizibil tot mai nervos, că din cauza unui lung șir de întîmplări și poate că și din cauza băuturii, călătoria a fost mai mult „de plăcere”, decît de nevoie. Pe ultimul rînd al sălii, doi îndrăgostiți schimbă priviri dezaprobator și apoi chicotesc sfioși cînd par să se fi surprins gîndindu-se la aceleași lucruri.
Viața, o metaforă
Sub semnul unei metafore, doi soți se întîlnesc întîmplător și par să se fi îndepărtat atît de mult sub propriile măști încît le trebuie ceva vreme pînă să se recunoască și să se regăsească într-un vals al inimilor. Ca într-o povestire în ramă, piesa se termină în aceeași idee. Doi tineri se trezesc într-o dimineață unul lîngă celălalt fără să știe cine sînt și cum de-au ajuns împreună. Făcînd slalom de la spaimă, la bucurie, cei doi se agață unul de celălalt și se ancorează în normalitate.
Piesa, pusă în scenă după texte de Matei Vișniec, Eugene Ionesco, Neil LaBute și Mihai Ignat, e construită, după cum era anunţat în descrierea evenimentului, în jurul ideii de hazard. Fie că întîmplările se termină într-o notă fericită, fie că au un deznodămînt nefericit, mobilul care stă la baza lor nu poate fi niciodată pătruns cu adevărat, ci doar acceptat astfel, ca pe un lucru inexplicabil. Cînd luminile teatrului se închid anunțînd sfîrșitul, toate coincidențele din lume par să-și fi agățat mărturiile într-un cuier din colțul scenei, pe care atîrnă acum un set de chei, un volan, niște măști și-o pălăriuță roz.
Adaugă un comentariu