Taifunul viorilor îndrumate din Franța
De pe scena Iașului 4 februarie 2013 Niciun comentariu la Taifunul viorilor îndrumate din Franța 1Vineri seară, în sala Teatrului pentru Copii și Tineret „Luceafărul” din Iași, dirijorul Alain Pâris a mimat un război al instrumentelor. Cînd calmă, cînd agitată, cînd boemă, cînd plată, sub bagheta dirijorului francez, orchestra Filarmonicii din Iași a interpretat fragmente din operele compozitorilor Charles Gounod, Johann Neruda, Gabriel Fauré și Paul Dukas. Ca într-un dans lin de societate, viorile, violoncelele și contrabașii și-au împărțit în mod egal sunetele, muțind cu toate doar la solo-ul trompetistul Sorin Cârstea.
De pereții sălii Luceafărului sunetul se izbește violent. Toate instrumentele orchestrei pornesc simultan, fiecare grăind în limba sa, pe înțelesul nimănui. Însă apoi, gata acordate, încep să înmoaie sunetele și să le plimbe de-a lungul șirii spinării tuturor oamenilor din sală pînă le ajung în palmele ținute în poale, care se ridică automat și încep să aplaude. Cărunt, cu un pas țanțoș, făcîndu-și cu greu loc printre instrumentele îngrădămite, Alain Pâris urcă pe podiumul dirijorului. Purtat de aplauzele din sală se întoarce dintr-o mișcare cu fața spre orchestră care începe să cînte aproape mecanic. Alain Pâris închide ochii.
Orchestra
Viorile se tînguiesc alene pînă cînd, sub bagheta dirijorului, prind viață. Dar încă par adormite, muzica e de o lentoare care îți înmoaie genunchii pe nesimțite, însă Pâris nu le lasă. Le îndeamnă, le împinge, își aruncă bagheta în toate direcțiile pînă cînd toate instrumentele din sală încep să cînte la unison. Treptat, ca un ocean stîrnit de o furtună năprasnică, violoncelele se ancorează de podea cu țărușii lor de metal, coardele vioarelor trosnesc și clarinetele țiuie îndelung. Valuri peste valuri, plînsetul instrumentelor se-mprăștie, ca un metronom. Iar, după un timp, pare că a fost dintotdeauna acolo. Îl recunoști după pulsul oamenilor din sală, care tresar ritmic cu fiecare bătaie de tobă și zvîcnesc împreună cu artiștii care ciupesc încruntați coardele neîmblînzite. Iar acestea, mînuite ferm, se contorsionează, se zbuciumă, gem și apoi se-ndoaie. Muzica pare că se luptă să poată ieși din ele. Însă cînd sînt înfrînte, predarea lor sună ca apogeul furtunii: melodios dar aprig, înspăimîntător dar măreț, tumultuos dar liniștitor.
Însă furtuna pare că se potolește, iar în sală plutește o acalmie, ținută artificial în viață de-un sunet prelung de clarinet care rezonează printre grupurile de vioară. Deodată, tempoul crește, Alain Pâris se ridică pe vîrfuri și, ca posedat de ritmul instrumentelor, începe să-și arcuiască brațele din ce în ce mai repede și aproape se ghemuiește la podea. Îi caută pe toți artiștii din priviri, dar nimeni nu-și ridică ochii din partitura din față. La fel de încruntați ca la început, biciuesc coardele metodic. Dirijorul strînge toate viorile din stînga scenei în pumnul său și le eliberează abia după un solo de clarinet, iar, pentru a i se împotrivi, arcușurile se ridică în aer de parcă ar arbora steaguri și coardele încep să plesnească sub ciupiturile instrumentaliștilor. Dirijorul oprește, apoi, viorile, ca după un preludiu îndelung. Alain Pâris zîmbește.
Trompeta
S-a golit pe jumătate scena cînd a intrat trompetistul Sergiu Cârstea. Instrumentele de suflat s-au retras iar viorile s-au strîns aproape de violoncele, lăsînd un loc de onoare contrabasului. Iar bărbatul care se-ascunde în spatele trompetei sale dar cot la cot cu dirijorul, tropăie de emoție. În jur, pe-un tempo lent, orchestra începe să-i facă introducerea. Cârstea freamătă, își dezmiardă absent instrumentul tremurat din mînă, îi dezmorțește butoanele și îl umezește la fiecare zece secunde. Studiază partitura, închide ochii, de parcă ar memora-o și degetele îi joacă din nou pe butoane ca pe-o claviatură. În mîna sa, trompetei îi cresc corzi, iar după ce și le taie singură se transformă pe rînd în pian, oboi sau clarinet. Dar cînd artistul a început să cînte, orchestra a amuțit. Suna ascuțit, fiecare nota umplea sala și se prelungea apoi, îndelung, ca un ecou.
De pe poleiala argintie a trompetei, luminile reflectoarelor ajungeau în mici frînturi în ochii spectatorilor din primele rînduri, care-l auzeau pe Sergiu Cârstea cum își umfla pieptul după fiecare pagină de partitură dată. Din ce în ce mai repede, de data aceasta cu o trompetă mică, aurie, artistul dă viață orchestrei. Ritmul devine infernal, viorile par că rămîn în urmă, trompeta e singurul lucru care se mai aude dinspre scenă, Pâris biciuiește aerul cu bagheta, se cocoșează, iar Cârstea se apleacă triumfal. „Bravo!”, strigă acesta. Sala exultă, solistul și el, broboanele de transpirație ajungîndu-i pînă pe buze, îi strînge mîna concertmaistrului de-l face să-și scape, aproape, vioara. Din sală se aude, sacadat, cîte un „Bravo” cu iz francez. Alâin Paris se-ncruntă.
Năpasta
Împreună cu dirijorul, toți membrii orchestrei, în efectiv complet de data aceasta, sosesc încruntați din spatele cortinelor, după pauză. Purtați de aplauze zgomotoase, peste privirile lor pare că s-a așternut un nor tuciuriu. Tînăra din fața scenei, cu cîteva scaune în spatele concertmaistrului, se agită tremurîndă și își îndeasă cu atîta putere vioara sub bărbie încît uită să-și pună apărătoarea și se lovește.
Alain Pâris își mișcă bagheta ca un magician, iar din incantațiile sale orchestra pornește năvalnic. S-a terminat cu preludiul viorilor. S-a terminat cu dansul lin al violoncelelor sau cu ciupiturile de coardă. Lemnul instrumentelor pîrîie în contact cu arcușul care le lovește repetat în timp ce alunecă pe corzi. Din spate, fagotul devine vocea principală și sunetul său e mai pătrunzător decît cel al hornului unui vapor plecînd dintr-un port. Spectatorilor le tremură picioarele pe ritmul notelor grave, iar, în mijlocul sălii, o bătrînă începe, încet, să plîngă. Viorile ajung să cînte de unele singure. Orchestra, ca un întreg, transpiră note din fiecare mișcare iar, în mijlocul ei, Alain Pâris se mișcă precum un taifun. Violent, contrabasul răsună dintr-un colț al scenei, iar după el, ca o haită de lupi spre lună, violoncelele încep să urle. Podeaua se urducă. Dirijorului îi alunecă partitura pe podea. Nu se oprește. Violoniștii încep și ei să hurduce scaunele. Mai cade o partitură, în spate. Toba plesnește. Harpa cîntă atît de sus încît scîrție inclusiv timpanul. Cu degetul la buze, dirijorul oprește alaiul într-o secundă. Alain Pâris se înclină în fața sălii.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu