Teatrul care a spart măștile Rusiei
De pe scena Iașului 21 noiembrie 2017 Niciun comentariu la Teatrul care a spart măștile Rusiei 19Piesa lui Mihail Iurevici Lermontov ar putea să vorbească singură, dintr-o carte. Faptul c-ai putut-o vedea pusă în scenă luni, 13 noiembrie, de către actorii Teatrului Republican „Luceafărul” din Chișinău n-ar fi putut decît să te bucure și să te facă să dai o fugă în Rusia, să-nțelegi mai bine trăirile scriitorului și-ale eroilor săi. Onoare, dragoste și gelozie – cuvinte importante, care dictează deznodăminte ale actelor importante, toate se adună în Mascaradă și, cu măștile personajelor pe față, pornesc într-un dans care nu se mai termină, pînă la căderea cortinei.
Prințul poartă o pelerină care flutură în urma lui, pe scenă, și pare că lasă dîre de lumină. Sala Gaudeamus a Casei de Cultură a Studenților e neîncăpătoare – studenții au ocupat toate scaunele și-acum s-au așezat și pe trepte – totul, numai să vadă „Mascarada”, o piesă a lui Mihail Iurevici Lermontov, pusă în scenă, de această dată, de Teatrul Republican „Luceafărul” din Chișinău. Patru bărbați îmbrăcați în verde, cu jobene de-aceeași culoare, sînt partenerii de joc ai prințului în încercarea de a-și testa norocul. Fără să aibă înțelepciunea și răbdarea unui jucător profesionist, prințul pierde și e gata să rămînă lefter, cu onoare atîrnînd de bunăvoința celorlalți.
Cel care-l salvează este Arbenin, eroul Mascaradei lui Lermontov. Construcția personajului său te face să te gîndești la minuțiozitatea cu care, deseori, scriitori ruși își conturează protagoniștii. Accentul pus pe portretul lui Arbenin și tot ceea ce-i este dat să facă de-a lungul piesei pare să fie numai pentru a-i evidenția acestuia anumite trăsături și pentru a scoate la iveală trăiri și emoții pe care, pe întreg pămîntul, doar un bărbat din aristocrația rusă le-ar putea simți și percepe într-un asemenea fel. Amintind de marile personaje din cărțile dostoievskiene, Arbenin face parte din floarea Petersburgului și principala sa caracteristică este puterea cu care reușește să-și tîrască după el nefericirile și episoadele triste ale trecutului. El năzuiește să devină independent și, în drumul său către eliberare, o întîlnește pe Nina, care-i devine și soție. În personajul care reprezintă femeia iubitoare, inocentă și nevinovată, Abenin își găsește fericirea. Aceasta din urmă însă nu durează mult și, printr-o serie de intrigi despre dragoste, credință, onoare, gelozie și lipsă de încredere, totul ajunge să se transforme dintr-o mascaradă, într-o tragedie.
Jumătăți aristocrate
Titlul piesei, „Mascarada” este dat de balul mascat care ajunge să se transforme în front comun pentru toate personajele importante. Fără să fi fost neapărat prezente în mijlocul dansului, ele sînt toate strîns legate de întîmplările petrecute în seara mascaradei. Brățara pierdută, găsită de altcineva și confuzia care se produce între cele două doamne aristocrate se leagă și se dezleagă pe scenă, sub ochii tăi, cu o rapiditate cu care Lermontov n-ar fi avut cum să nu te surprindă, în versurile sale. Replici cu rimă, cuvinte puternice, pline, fără șovăieli sau abateri – acestea răsună în sală și-atunci cînd vreun actor e gata să-și spună replica, aproape că-ți imaginezi că totul se va desfășura imediat ca un duel.
Două elemente pe care n-ai cum să le ignori sînt jocul scenic al actorilor și costumele. Dacă fiecare intrare în scenă a unui personaj este urmată de mișcările în sincron ale umbrelor care-l urmăresc, scenele de dans ale Mascaradei te lasă fără răsuflare. Perechile, cu mișcări bine prestabilite, reușesc să te facă să-ți imaginezi care ar putea fi atmosfera unui astfel de bal mascat și ploaia de pene mici și albe pe care femeile o pornesc n-are cum să nu te ducă cu gîndul spre o imagine dintr-un film Disney. Costumele par ele însele că sînt emițătoare ale unui mesaj – construcția hainelor figuranților – jumătate albe, jumătate negre și măștile, deloc delicate sau lucrate minuțios, îți spun despre jumătățile pline și jumătățile goale pe care eroii le văd și care le dictează acțiunile următoare.
Piesa lui Lermontov este o piesă despre onoare, minciună și neîncredere. Suferința pe care Arbenin ajunge să și-o provoace lui și persoanelor pe care el le iubește par, în ochii lui, să merite prețul răscumpărării demnității și, deși-ai mai vrea să vezi actorii jucînd-o încă o dată, te ridici din scaun bucurîndu-te că, spre sfîrșit, totul n-a fost decît o mascaradă.
Adaugă un comentariu