Televiziunea publică, întoarsă pe toate fețele la Iași
De pe scena Iașului, Subiectele săptămînii 19 mai 2014 Niciun comentariu la Televiziunea publică, întoarsă pe toate fețele la Iași 25Miercurea trecută, 14 mai, TVR Iași a dat startul ediției din 2014 a Seminarului Internațional de Jurnalism. Pe parcursul a trei zile, în sala Vivaldi din complexul comercial Palas, peste 100 de studenți și pasionați de jurnalism au participat la dezbateri și workshop-uri interactive. Printre invitații speciali ai evenimentului s-au numărat David Lowen, președinte PRIX Circom, Valérie Giacomello, jurnalist la France TV sau Karol Cioma, CIRCOM Training Project Manager. De la aceștia, am aflat care este starea televiziunii publice în contextul european, ce reprezintă social TV sau cum putem face o știre de televiziune doar cu ajutorul unui iPhone.
„Ceea ce nu poate transmite o știre, este fluxul de energie pe care eu îl simt astăzi aici”, spunea jurnalistul TVR Liviu Tudorache, moderatorul din prima zi a evenimentului, în timp ce ne ura bun venit. Totodată, acesta a apreciat faptul că publicul trebuie să fie cel care impune ritmul întîlnirii și ne-a sfătuit să-i punem cît mai multe întrebări primului vorbitor, Irina Radu, director de programe la televiziunea publică.
Aceasta din urmă ne-a provocat, spunîndu-ne că fiecare oraș are ceva cu care „iese în față”, fie că-i vorba de vin, conserve, covoare, etc și că e de datoria televiziunilor regionale să-l scoată în evidență. De asemenea, dacă misiunea televiziunilor comerciale este de a face bani, în cazul TVR-ului „problema încă nu este lămurită”. Irina Radu a mai spus că este gata să facă un compromis pentru a crește audiența stațiilor regionale ale televiziunii publice, astfel încît, din 100 de persoane care se uită zilnic la televizor, măcar cinci să fie dedicate TVR-ului. Pentru asta însă, acestea trebuie să ateste „încredere”, să vină „într-un ambalaj frumos” și să aibă „prospețime și originalitate”. Directorul de programe a mai spus că o altă problemă a televiziunii publice este că nu știe cum să-și cultive vedetele și că de exemplu, dacă Grey’s Anatomy era dat de către PRO TV, aceștia ar fi avut o audiență mult mai mare decît a făcut TVR-ul.
Cursa cu Internetul
David Lowen, președinte PRIX Circom și fost director general la Euronews, a atras atenția că televiziunile publice suferă și de alte probleme, prezente în mai toată Europa. Una dintre acestea este legată de buget, posturi naționale precum cel grecesc fiind nevoite să se închidă din această pricină. O altă lovitură a fost și evoluția mijloacelor de comunicare, conținutul mediatic migrînd spre Internet. „«De exemplu, ziarele, care au acces la Internet precum toată lumea, încep să se întrebe «uitați-vă la site-ul nostru și comparați-l cu cel al televiziunii publice. Care-i diferența? Sînt știri, punem și material video. Cum de site-ul televiziunii publice e finanțat de Guvern, iar site-ul nostru e finanțat din vînzarea ziarelor?». E un argument puternic”.
Venit din „cimitirul presei scrise”, prof.univ.dr. Daniel Condurache de la Departamentul de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași i-a liniștit pe toți cei care vor să scrie la ziar. Deși trecem printr-o schimbare de paradigmă, profesorul e de părere că mediile tradiționale nu vor dispărea, ci își vor schimba doar șuruburile. „Cu toții avem acum în buzunar un calculator cu puterea de calcul a întregii Românii din anii ‘90”. De asemenea, după ce miercuri a arătat cum se fac măsurătorile de audiență, prof. univ. dr. Daniel Condurache a explicat că trecerea de la analog la digital se face fie că ne place sau nu și că pe piața media de astăzi vor supraviețui doar cei care se adaptează.
Aceleași gînduri le-a avut și Valérie Giacomello, care în a doua zi a evenimentului, vorbind despre evoluția televiziunii din Franța, a subliniat că „Obiceiurile de consum sînt diferite pentru fiecare regiune și țară în parte”. Aceasta din urmă a mai punctat că un impact pe care nimeni nu-l bănuia, l-a avut apariția canalelor private. Asta, deoarece, misiunea lor „era de a vinde Coca-Cola. Emisiunile aveau rolul de a destinde privitorul, pentru a vinde publicitarilor ceea ce noi numim «timp de creier uman disponibil»”, făcînd referire la cît de receptivi sînt telespectatorii în fața reclamelor.
Un alt subiect important pe care jurnalista l-a scos în evidență este adaptarea cu Internetul și tehnologia, făcînd referire la caietul de sarcini din Franța care a rămas la fel încă din anii ’80. Programele de cultură, descoperiri geografice, teatru sau operă „sînt frumoase, dar nu le mai urmărește nimeni. Acum, dacă vrei să obții milioane de oameni în fața televizorului, transmiți live înmormîntarea unui cîntăreț”. Iar pentru a ține pasul, în cea de-a treia zi, Karol Cioma a explicat cum jurnaliștii dar și persoanele de rînd pot crea conținut de calitate și filmulețe de înaltă calitate, folosindu-se doar de telefonul mobil. „Cea mai bună cameră video e cea pe care o ai la îndemînă la momentul oportun” spunea acesta, concluzionînd mai apoi că cele mai importante trei reguli atunci cînd filmezi cu un smartphone sînt sa ții camera dreaptă, să ai fii sigur că sunetul este bun și să nu folosești niciodată zoom-ul.
Karol Cioma a ținut totodată să-i liniștească pe jurnaliști, explicîndu-le că deși oricine poate scoate camera din buzunar să filmeze un anumit eveniment pe care să îl dea mai apoi pe Internet, tot mai e nevoie de nasul jurnalistic care să găsească subiecte și care să știe cum să le povestească.
Adaugă un comentariu