Tîlcurile străinilor în țara lor
De pe scena Iașului 22 noiembrie 2011 Niciun comentariu la Tîlcurile străinilor în țara lor 12Cu toții avem nevoie ca, măcar din cînd în cînd, să rămînem încremeniți în timp și să reînviem valori măturate sub covor. Cel puțin asta a reieșit din cele 19 documentare care au rulat în Sala Roșie a Mall-ului Moldova, la cea de-a V-a ediție a Festivalului de Film Documentar DOC-EST. De pe 14 pînă pe 19 noiembrie, cinefilii ieșeni au călătorit înapoi la perioada de după ’89, la brandurile ce altădată erau vedete, au căutat belgianul perfect, au călătorit prin muzica clasică a sașilor din Transilvania, s-au izbit de bariere rasiste și antisemitiste, au ascultat cîntece de leagăn, au admirat rezistența prin cultură a evreilor de la teatrul Barasheum și au fost martorii unui proces cinematografic.
Cine avea impresia că dacă ești bătrîn, ești și fără vlagă, s-ar putea să nu mai creadă asta după ce a văzut-o pe Rudy Friedman jucînd step la 90 de ani, în documentarul „Și s-au dus ca vîntul”. Regizat de Radu Gabrea, acesta spune povestea Teatrului Barasheum care a funcționat în București între anii 1941-1944, un refugiu pentru actorii, compozitorii și muzicienii evrei ce au fost expulzați din teatrele românești pe criterii rasiste.
Realizat aproape „din nimic”, pe baza unor fotografii, amintiri și o serie de interviuri făcute acum mai bine de un deceniu, documentarul îi prezintă pe protagoniștii de pe scena Barasheumului: Agnia Bogoslava, surorile Henrietta și Fedora Gamberto care au acum 89, respectiv 91 de ani și locuiesc la Paris, cunoscutul compozitor de jazz Vladimir Cosma, care la momentul înregistrării avea 99 de ani, celebrul cuplu Stroe si Vasilache etc. Aceștia au reînviat pentru o oră momentele de cumpănă prin care evreii români au trecut, dar pe seama cărora se făcea „haz de necaz” prin spectacole vesele, „îmbibate în apropouri”, chiar dacă se juca în limba română pentru a funcționa cenzura. Nici măcar zvonurile care circulau atunci privind lagărele de concentrare existente în Europa nu le stricau voia bună, după cum își amintește Eugen Stroe, fiul lui N. Stroe.
Titlul „Și s-au dus ca vîntul…”, aparține unei melodii de-a Agniei Bogoslava, pe care o interpreta întotdeauna deghizată în sperietoare și pe un ton agresiv, dar care s-a schimbat într-unul plin de dulceață în fața legionarilor înarmați. Aceasta își amintește cu umor cum, în timpul bombardamentelor, Teatrul Barasheum rămăsese singurul teatru deschis în București: „Ca evrei, nu aveam voie să părăsim Bucureștiul așa că, de voie, de nevoie, am ajuns vedete”.
Copiii nimănui
Evreii nu sînt singurii care au ghinionul să fie considerați diferiți, ci și țiganii, lucru evidențiat în documentarul „Școala noastră”, regizat de Mona Nicoară și Miruna Coca-Cozma. Povestea începe în 2006, avîndu-i în centru pe Alin, Beni și Dana – trei copii țigani care se lovesc de prejudecăți, indiferență și dispreț atunci cînd sînt mutați la o școală nouă în Tîrgu Lăpuș. După ce sînt plimbați asemenea unei mingi de ping – pong de la școala din Dilău, un cartier situat în cîmp deschis unde locuiesc țiganii și unde se simțeau marginalizați, aceștia sunt duși la școala din centru unde nu pot fi integrați în clase corespunzătoare vîrstei lor din cauza lipsei de cunoștințe, ca mai apoi să ajungă la o școală specială.
În mijlocul cîmpului, primarul le face o școală ultra-modernă, doar pentru ei, însă aceasta rămîne închisă deoarece legislația Uniunii Europene se schimbă și sînt interzise clasele formate doar din comunități de țigani. După patru ani, Dana este măritată, are doi copii, dar și dorința de a fi încă elevă, iar Alin încă nu poate înțelege de ce nu merge la o școală unde să se joace și cu copii români. Cît despre Beni, acesta continuă să meargă la școala specială, însă în mintea lui și a tatălui său, își face loc zilnic întrebarea „De ce?”. În cele cinci zile ale festivalului, publicul a avut parte atît de producții românești, cît și străine cărora le-a răspuns cu revolte, rîsete și fluierături. Și asta pentru că l-a făcut martor la povești care „îi țin pe oameni în picioare”.
***
Festivalul vieții depănate pe fus
Aflat la a V-a ediție, Festivalul de Film Documentar DOC-EST de anul acesta s-a desfășurat pe parcursul a șase zile, dublu față de restul edițiilor și a reunit filme premiate la festivale precum AFI-Discovery Silverdocs de la Maryland, Venice International Film Festival, Tempo Film Festival 2010 din Suedia. La rularea filmelor au fost prezenți și regizori precum Jean-Baptiste Fribourg (asistent regie, „Oamenii în picioare”), regizorul Radu Gabrea, Tamara Trampe (co-realizatoarea filmului „Cîntece de leagăn”), Stéphane Lucon (realizatorul filmului „Valea Corlatului”), Adrian Voicu (co-realizator al filmelor „Metrobranding” si „Victoria”), Dragoș Apetri (editor de imagine, „Victoria”).
Alexandra FILIP
Adaugă un comentariu