Umanitatea a strigat cu glas de delfin
De pe scena Iașului 13 martie 2017 Niciun comentariu la Umanitatea a strigat cu glas de delfin 149„Nerecomandat persoanelor sub 16 ani” este anunțul de pe afiș care te face să te întrebi ce va urma să se întîmple pe scenă stînd pe scaunul tău din Sala Teatru la Cub a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” din Iași. Marți seara, pe 7 martie, începînd cu ora 19.00, actorii au arătat puterea banului într-o lume uitată de Dumnezeu, nemiloasă și oportunistă, făcîndu-i pe cei din sală martori la împlinirea destinelor tragice ale personajelor. „Măcelăria lui Iov”, o piesă în regia lui Radu Afrim după un text a lui Fausto Paravidini, aduce contraste puternice prin momente hilare ce devin tragice, se trece rapid de la dramă la comedie, apare și ridicolul dus chiar pînă la grotesc, iar replicile ironice sînt presărate peste tot prin text.
„Măcelăria lui Iov” este o piesă care prezintă un alt Iov față de personajul biblic. Un Iov ce trăiește într-o lume în care Dumnezeu nu mai există. Radu Afrim aduce într-o premieră națională pe o scenă din România o piesă a contrastelor ce te poartă de la extaz la agonie, în care momentele umoristice le preced cu rapiditate pe cele dramatice, cu personaje complexe și replici cu înțeles profund. Îți sînt deschise ușile către un univers dur, unde deseori, chiar dacă doar ocupi un scaun în sală, ai senzația că ești lovit cu pumnii în stomac sau cuțite ascuțite îți sînt înfipte în urechi.
Piesa se deschide cu prezența celor trei prostituate, interpretate de Irena Boclinică, Horia Veriveș și Doru Maftei, printre care și doi travestiți, care apar fugar pe parcursul derulării poveștii, inițial doar pentru a oferi culoare și amuzament, ulterior devenind personajele negative – ilustrînd imaginea clară a decăderii umane, a dezumanizării. Acestea sînt personaje spectatoare la acțiunea piesei, dar care hotărăsc finalul spectacolului. Actorul Horia Veriveș, folosindu-se de un accent moldovenesc ce stîrnește rîsul, este cel mai impunător dinte cei trei „clovni”, fiind cel mai cinic dintre aceștia, deseori, atunci cînd din greșeală își împușcă una dintre partenere spune că „Situația este gravă, dar nu disperată”. Actorii Irena Boclinică și Doru Maftei sînt soliști pentru diferite melodii ce combină diverse stiluri muzicale, remixurile lor fiind momente de satiră și umor ce dezamorsează tensiunea actului jucat anterior, dar care, în același timp, fac mesajul și mai greu de digerat din pricina contrastului puternic.
„Măcelăria lui Iov” prezintă personajul ce este tocmai opus de cel biblic. Iov cel din spectacol (Emil Coșeru), proprietarul unei măcelării, ce a încetat să se mai roage la Dumnezeu. Acesta se încumetă să conducă o afacere ignorînd falimentul inevitabil spre care se îndreaptă. Fiica acestuia suferă de o boală incurabilă, iar soția lui se luptă în secret cu o boală ce în final îi aduce sîrșitul. Întoarcerea fiului (Ionuț Cornilă) care dorește să reformeze afacerea și astfel să cîștige puterea, e un motiv de neliniște pentru bătrînul măcelar care în cele din urmă se supune voinței acestuia. Iov este orb. El nu vede iubirea dintre fiica sa (Ada Lupu) și băiatul ce lucrează-n măcelărie (Andrei Varga), nu vede lupta ascunsă pe care soția sa (Tatiana Ionesi) o duce cu boala și ignoră consecințele crizei financiare care-i îndreaptă măcelăria spre faliment.
„Atunci cînd banii vorbesc, oamenii tac”
Pe parcursul piesei ești zguduit de imagini puternice, sunete ascuțite ce-ți pătrund în adîncul creierului și replici ce te bîntuie întreaga seară. Aspectul măcelăriei – hălci de carne însîngerate agitate de pereți, oase și cartilaje aruncate peste tot pe jos – reușesc să transmită publicului senzația de miros putred al descompunerii umanității. Strigătele sfîșietoare ale fetei bolnave nu reușesc să trezească conștiința niciunuia dintre personaje, acestea fiind preocupate doar de binele personal și prinși în goana după bani. Sunetele delfinilor – motiv ce apare adesea pe parcursul piesei simbolizînd puritatea și inocența – care sînt de fapt strigătele disperate ale fetei în timpul crizelor șocante suferite de aceasta.
Convins de fiul său, bătrînul Iov face împrumut la bancă pentru a-și salva afacerea și își concediază angajatul, pe cel de-al doilea „băiat” al său. Acesta, fiind dezamăgit, fuge în lume pentru a strînge banii necesari pentru a o duce pe Ada să vadă delfinii și să-și trăiască povestea de dragoste cu aceasta. După moartea soției, aflat deja într-o sărăcie cumplită, Iov află că fiul său s-a îmbogățit pariind falimentul cu banca falimentul măcelăriei. Dezamăgit, acesta pleacă de acasă împreună cu fiica sa și ajungînd să trăiască pe străzi. După ce a reușit să strîngă banii necesari pentru a pleca în călătoria promisă, ucenicul măcelarului se întoarce acasă. Atunci cînd află că iubita sa, împreună cu „tatăl” adoptiv au ajuns boschetari pleacă în căutarea acestora. Finalul piesei este unul imprevizibil, care îi șochează pe toți cei din sală. Monologul travestitului interpretat de Horia Veriveș are un mesaj dur și anume cel al justificării răului și transformarea acestuia în normalitate. „Da chiar tre’ să fim toți speciali?!”
Piesa se încheie cu imaginea delfinului înjunghiat pe masa de lucru a măcelarului și Ada mînjită cu sîngele acestuia, pe fundal auzindu-se din nou strigătul asurzitor. Astfel, finalul spectacolului nu este unul fericit, în care personajele își găsesc împăcarea în încheiere, ci dimpotrivă, este unul tragic și cinic, în concordanță cu întreaga piesă de teatru.
Adaugă un comentariu