Un dans legat cu panglică roșie
De pe scena Iașului 6 noiembrie 2012 Niciun comentariu la Un dans legat cu panglică roșie 39Dansatorii români și japonezi și-au depănat în premieră povestea în pași de dans și jocuri de pantomimă în spectacolul „La fille mal gardeé”. Miercuri, 31 octombrie, începînd cu ora 18.30, în Sala Mare a Teatrului Național, chipurile tragediei pasionale și-au arătat fațete comice, într-un joc viu de culori și lumini, pe fundalul acordurilor care le-au cîntat povestea.Una ruptă din partitura compozitorului Ferdinand Hérold, în coregrafia lui Mihai Babușka, în care personajele principale, Lise și Colas, au fost interpretate de dansatorii debutanți Mariko Kawahisashi și Keigo Ueshima.
Ea, gătită de sărbătoare. Nimic nu îi lipsește Sălii Mari a Teatrului Național. Măștile minuțios gravate pe vechile poale ale balcoanelor cu loje ca odinioară, unele zîmbind, altele zăpăcite de uimire, draperiile vișinii curgînd atent peste urmele pașilor privitorilor de demult. Căptușeli distinse și plușuri trandafirii îmbracă ușile care despart reprezentările îndumnezeite din interior de zgomotul și agitația pătimașe de afară.
Ei, nedumeriți, pășind nesigur, cu ochi întrebători, parcă fără să audă sunetul primului gong, în sala inundată de rumoare și freamăte din glasuri de copii. Cu părinți grijulii de mînuță, care le explică, în răstimpuri, cîte ceva despre sală și balet, ori alături de educatoare care îi așază pe locurile unde ar încăpea cîte doi. Iar al doilea gong să îi prindă vrăjiți de măreția sălii pe care, cei mai norocoși, o pot privi de sus.
El, cel de-al treilea gong, surprinde îngerii de pe cupola sălii privind peste marea de liniște așternută peste spectatorii care au lăsat vacarmul să dispară. Înlocuit de tăcerea de mormînt a ochilor ațintiți către scenă, din vuietul prelung a rămas numai privirea atentă a așteptării unui semn pentru ridicarea cortinelor. Cînd plușul lasă să se vadă doar vîrfurile poantelor unor dansatori, șirurile de aplauze începute parcă prea devreme rup atmosfera de acalmie și concentrare.
Eșarfa iubirii furișate
Colas, suflet pios și fără o prea bună situație materială, care tresaltă în mișcări fluide și alerte, apare acompaniat ba de tonurile grave ale viorilor de repertoriu clasic, ba de sunete jucăușe de fluier. De sub straiele lălîi, caraghioase, imitînd penele de găină, cîțiva pui sînt alintați de tînărul țăran cu inima neîntinată, pentru ca apoi să se lase antrenați într-un dans cu elemente de cabaret, cu viori repezi și pași mici, pe vîrfuri de degete care rotesc trupurile gingașe, ca fluturii primăvara. Liniștea sălii ia, din timp în timp, forma unor aplauze fine sau a murmurelor șoptite întocmai ca visele.
Cînd tînărul pleacă, lăsînd eșarfa roșie în curtea cu pui, Lise apare pășind fermecător ca sunetul pianului după care își orientează fiecare mișcare, pășită atent și grațios, întorcînd după sine, pe trupul suplu, volanele rochiței bleumarin cu flori mici pictate pe ele. Mama Lisei, Simone, apare lipsită de orice delicatețe, fluturînd o mătură ca într-o amenințare fictivă, pentru ca mai apoi să bată cu putere în cîteva perne, ca și cînd le-ar scutura de un colb imaginar. Lise găsește eșarfa cea roșie a țăranului Colas, în care se înfășoară într-un dans lin, mlădios, circular întocmai ca sentimentele eterne ce îi leagă. Pe vîrful piciorului se învîrt amețitor piruete de fericire, în timp ce rochia i se unduiește pe corp, în pauzele dintre salturile înalte, ca pînă la cer, cît dragostea ce i-o poartă tînărului plebeu.
Sentimente mărturisite după ploaie
Dansul Lisei cu Colas încununează mișcările ritmice ale dansatorilor într-un miraj mișcător, cu salturi și piruete înalte, ludice, pline de o vitalitate a copilăriei apuse, care se sting într-un joc romantic, liniștindu-se progresiv. Apariția Simonei în scenă îi face pe îndrăgostiți să-și piardă cumpătul, sub privirile înmărmurite ale copiilor din sală, ale căror suspine de spaimă rup tăcerea. Colas fuge, în timp ce Lise este dojenită, în acompaniamentul tobelor tunătoare, sub amenințarea căsătoriei cu Alain, fiul unui bogătaș îngîmfat.
În cel de-al doilea act, nevoită să se plimbe cu trăsura împreună cu mirele sortit, Lise asistă la o scenă de secerat, un dans ritmat dar încărcat de lirism. Reflectoarele se sting în timp ce jocuri de lumini curg întocmai ca picăturile de apă, fîșii de alb inundînd sala, cu tobe grave care anunță o ploaie fără aseamăn. Nici pioșenia și nici teama de Simone nu-l pot ține însă departe pe Colas, care vine în ajutorul gingașei Lise.
Cînd scena arată din nou ca o zi însorită de toamnă, fata este pedepsită și obligată să lucreze, în casă, la fus. În ochii mari, de sub fruntea încruntată, Lisa nu întrevede altă speranță decît a-și adormi mama în cîntul tamburinei, al cărei ritm îl încetinește treptat. Fără prea mult noroc, contractul va fi însă semnat, iar Simone își va dansa bucuria într-un joc halucinant de pantomimă, liber dar alert, fără însă a fi foarte feminin. Tinerii își obțin înduplecarea întocmai ca în basme, cu mișcări line. Iar sărbătoarea o dansează împreună, în aplauzele muzicale ale copiilor cu ochii mari și muți de atenție. Pînă la urmă, „Fata rău păzită” a lui Ferdinand Hérold a fost o idilă împodobită cu flori, dansată în pași de oameni mari pentru ochi mici și zîmbete mărunte. Și toate s-au jucat nu pe-o scenă, ci lîngă focul unui cămin cald și-a unor apăsări gingașe de poante.
Livia RUSU
Adaugă un comentariu