Ziua în care comedia a ieșit la rampă
De pe scena Iașului 26 mai 2010 Niciun comentariu la Ziua în care comedia a ieșit la rampă 2„Ne-am săturat de atît gri, cenușiu, de atîta apăsare și tristețe”, așa că opt seri la rînd s-a rîs. Fie pe scena Ateneului din Tătărași, fie în Casa de Cultură a Studenților (CCS), de pe 16 pînă pe 23 mai, Festivalul de teatru EuroArt a descrețit 4000 de frunți. Cel puțin la atît aproximează numărul total al spectatorilor directorul Fundației Culturale Timpul, Adi Afteni, organizatorul evenimentului. Ediția de anul acesta a avut, pe ici și pe colo, elemente vechi și noi. Pe lîngă Ion Caramitru, coborît de pe scenă cît să-și lanseze cartea „De la Hamlet la Hamlet si mai departe”, aceleași au rămas și bordurile pe post de afișiere. În schimb, pe scenă n-a mai urcat anul acesta nici o trupă din Iași.
Un terorist sentimental urcă pe scenă. E duminică, 16 mai, ora opt și cîteva minute, și tocmai îi începe procesul. „Niște fete” din viața lui ajung la bară, una cîte una, pledînd pentru cauza lor comună, împotriva inculpatului, un anume Guy. Verdictul înseamnă căință din partea vinovatului, care rămîne însă doar după cortină. Pentru că, după cum scrie regizorul Cristi Juncu în recenzia piesei, „în cazul băieților nu mă aștept la o redresare morală majoră, avînd în vedere faptul că n-am reușit, pe parcursul repetițiilor, să-l conving pe actorul din rolul principal (Vlad Zamfirescu) că personajul pe care-l interpretează a făcut ceva grav. Asta e”. Piesa Teatrului „George Ciprian” din Buzău, a deschis oficial săptămîna teatrului de comedie, denumită de-acum în mod tradițional EuroArt Iași.
Serile s-au scurs una după alta, cu actorii chemați la rampă de sălile pline ochi. Biletele pentru fiecare dintre piese, scoase la vînzare înainte de începerea festivalului, au fost vîndute în totalitate încă dinainte de prima reprezentație.
La priveghiul celor singuri
Luni seara, la „Te iubesc! Te iubesc” jucată de Compania de teatru D’AYA din București, cele aproape 800 de locuri ale sălii Gaudeamus a CCS au fost umplute ochi. Însă, „anul acesta n-au mai fost probleme cu suprapunerea pe locuri, cu biletele. Am avut o echipă de voluntari mai mare și din punct de vedere organizatoric ne-am descurcat mai bine decît anul trecut”, a fost de părere Adi Afteni.
Marți seara a fost rîndul lui Radu Afrim, regizorul nonconformist al scenei românești, să vină cu buna dispoziție. Piesa sa, „Sufletul. Puncte de veghere” – o comedie neagră balcanică, a luat moartea și a dat cu ea de pămînt pe toate părțile, scoțînd scîntei de rîs la fiecare gest. Iar rolul Lilianei Ghiță, cel de bocitoare versatilă, a sfidat fiecare normă a priveghiului, într-un spectacol pe viață și pe moarte.
Festivalul s-a încheiat cu o poveste despre „cei mulți și totdeauna singuri”. „În piața Vladimir”, montată sub acoperișul Teatrului „Nottara” din București, s-au întîlnit Vera Ivanova (Luminița Gheorghiu) și Pavel Sergheevici (Emil Hossu). Asta doar după ce au trecut de prima tinerețe și au ajuns la marginea societății, pentru că abia atunci și-au putut începe „posibila” viitoare poveste de dragoste.
„Din punct de vedere al orgoliilor e foarte greu de adus o premieră. E normal, fiecare teatru vrea să se joace prima dată pe scena sa piesa montată. Noi am reușit să aducem două anul acesta. Și e foarte important pentru că asta înseamnă că festivalul a crescut de la an la an”, s-a lăudat Adi Afteni. Premierele de anul acesta s-au jucat joi și vineri. Prima a fost cea a Teatrului „Mihai Eminescu” din Botoșani, cu piesa „O noapte nebună, nebună”. Adaptarea după dramaturgul britanic Ray Cooney a adus un pic aminte de comicul lui Caragiale, atît prin situațiile create, cît și prin construcția acțiunii și a personajelor satirizate.
Cea de-a doua premieră a fost spectacolul celor de la D’AYA – „Mă mut la mama”, cu fostul OTV-ist Gabriel Fătu, în rolul fiului mai mic, la fel de rătăcitor ca fratele său mai mare, întors acasă la o mamă care își trăiește a doua tinerețe.
Găluște cu prune
Înainte de a-i vedea cu măștile bine întipărite pe fețe, spectatorii care au trecut spre locurile lor prin foaierul CCS, au putut să-i vadă pe fiecare dintre actorii care au urcat pe scenă într-o altă lumină. Una albă, de neon. Caricaturile lor, realizate de artistul Marius Damian, au fost expuse pe toată durata festivalului, pe pereții Casei de Cultură. Expoziția a reprezentat o noutate față de edițiile anterioare, care s-au rezumat exclusiv la arta dramatică.
O altă inovație au reprezentat-o anul acesta lansările de carte. Fără costum și machiaj de această dată, Ion Caramitru a dat scîndurile și reflectoarele pe un prezidiu. În aula Universității „Petre Andrei” și-a lansat joi, 20 mai, volumul de memorii „Ion Caramitru – De la Hamlet la Hamlet și mai departe”. Printre celelalte cărți lansate săptămîna trecută, majoritatea tangente cu lumea dramaturgiei, s-au aflat „O istorie dialogată a Teatrului Național Iași” a lui Călin Ciobotari și volumul Antoanetei Zaharia – „Doriți găluște cu prune?”
Alex VARNINSCHI
Adaugă un comentariu