Absolvenții din Iași fluieră din nou a pagubă
Honoris fără Causa 28 martie 2011 Niciun comentariu la Absolvenții din Iași fluieră din nou a pagubă 15Introducerea masterului didactic nu a fost singurul element care a produs dezechilibru în organizarea celui de-al doilea ciclu de învățămînt superior (vezi Opinia nr. 397). Universitățile se văd nevoite să așeze toate cursurile de master în noi categorii: de cercetare și profesionale. Mai mult decît atît, cele la distanță sînt închise sau transformate în regim de fără frecvență, iar cele transdisciplinare așteaptă ștampila instituțiilor de acreditare. Cele care s-au mișcat mai alert, au reușit să se dumirească mai repede și-au prins rînd bun la minister, pentru a obține aprobările necesare. Restul încă așteaptă un caiet de aplicare, ce s-ar putea să dea peste cap tot ce-au făcut ceilalți pînă acum.
Potrivit Legii Educației Naționale (LEN), sistemul de mastere din universitățile de stat, cît și din cele private, trebuie reorganizat complet. Toate programele din ciclul al doilea de învățămînt de la fiecare universitate în parte trebuie să primească fie titulatura de master profesional, fie cea de master cercetare. Mai mult decît atît, s-au închis acele programe de studiu care conțineau în curriculă elemente de pedagogie, dat fiind faptul că s-a introdus obligativitatea urmării unui master didactic de către cei care doresc să aibă o carieră în învățămînt. Astfel, în mod concret, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” a închis mai bine de șase mastere, de la specializări reale precum Matematică, Chimie sau Biologie, pînă la cele umaniste, cum ar fi în cazul Facultății de Litere.
Opt ani de jurnalism
Una dintre schimbările aduse de către LEN este dispariția masterelor transdisciplinare. Mai precis, este vorba de acele programe de studiu care permiteau ca studenții, care au absolvit ciclul de licență pe un anumit domeniu, să poată urma cursurile unui master dintr-un alt domeniu, complementar. Să luăm exemplul unui student care termină o facultate de jurnalism și vrea să-și dea masteratul în psihologie, științe politice sau economie, toate domenii complementare în care va profesa. Acesta va trebui ca, începînd cu noul an universitar, să urmeze cursurile de licență de la facultate de psihologie, spre exemplu, ca apoi să poată urma un master acolo.
Această prevedere are însă și o latură pozitivă în viziunea reprezentanților universităților ieșene. „Pînă acum, fiecare facultate a avut posibilitatea să pună niște condiții. Adică, spre exemplu, cei de la Drept, pentru a face un masterat la Drept, au cerut niște materii ale dreptului. Deci nu puteai veni de la inginerie să faci master acolo. Erai practic obligat să faci o parte din facultate. Mie mi se pare normal, cum era la Psihologie, unde veneau cu diverse licențe și voiau să devină psihologi care să înființeze cabinete și nu erau lăsați dacă nu aveau un număr de credite în disciplinele respective”, a declarat prof. univ. dr. Gheorghe Iacob, prorector responsabil cu programe de masterat și doctorat la UAIC.
Totuși, mai există șanse pentru acest tip de programe transdisciplinare, condiția fiind ca acestea să își găsească o formulă care să fie agreată de instituțiile de acreditare, cum ar fi Asociația Română pentru Asigurarea Calității în Învățămîntul Superior (ARACIS).
Pe aceeași idee se bazează și Departamentele de Învățămînt la Distanță și Învățămînt cu Frecvență Redusă (DID) de la universitățile ieșene. Pentru a nu închide complet masterele la distanță, se încearcă modificarea planului de învățămînt și trecerea acestora în regim de frecvență redusă. „Acestea nu mai există în noua lege, merg spre lichidare, iar noi la universitate dorim ca acreditarea obținută pentru masterele ID să fie recunoscută ca acreditare pentru mastere la frecvență redusă. Dar nu știm dacă este posibil. Nu știm nici de ce s-a decis asta, pur și simplu așa e prevăzut în lege, nu știm din ce cauza, dar vom aplica”, a declarat prof. univ. dr. Gelu Bourceanu, director DID la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza”.
Astfel, singura veste bună pe care o au studenții care urmează în prezent cursuri de master la distanță sau de construcție, transdisciplinare, este dată de felul în care se aplică legea. Prin urmare, deși multe dintre prevederile acesteia vor intra în vigoare începînd cu noul an universitar, ea nu se va aplica retroactiv. „Masterele sînt într-adevăr profilate pe specializare avansată. Studenții însă le vor finaliza așa cum sînt acum, nu se poate altfel. Ele merg în lichidare cu planul de învățămînt care există, dar la viitoarele admiteri, asemenea candidați care sînt departe de domeniul de științe de care aparține masterul nu vor fi acceptați. Cei care sînt în primul an vor face pînă termină, iar altă admitere nu mai facem nici la mastere la distanță”, a declarat prof. univ. dr. ing. Mircea Gușă, prorector responsabil cu activitatea didactică la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi”.
Patru ani pentru cercetare
Repartiția impusă de către LEN în mastere profesionale și de cercetare nu vine nici ea fără dificultăți. În primul rînd, facultățile trebuie să determine care dintre masterele, pe care le propun studenților, au un plan de învățămînt suficient de axat pe curriculă, încît să fie considerate profesionale, de aprofundare a cunoștiințelor. În condițiile în care nu au mastere care să îndeplinească această condiție, trebuie gîndit un nou program, cu un nou plan de învățămînt, care să aștepte acreditarea ARACIS pentru a putea fi scos la concurs pentru studenți.
Mai mult decît atît, odată cu identificarea masterelor ce pot fi considerate profesionale, rămîne de stabilit care dintre acestea ar putea fi cele mai căutate de către studenți. „Ar mai fi și problema alegerii acelor mastere care vor primi mai multe locuri bugetate, pentru că în funcție de acest aspect, ai candidați mai mulți sau mai puțini, pentru că, prin tradiție, facultățile au mai multe mastere pe care le scot la concurs. Dintre aceste au însă șanse să fie ocupate prioritar cele cu locuri bugetate mai multe”, a adăugat prof. univ. dr. Gheorghe Iacob.
Legea e pe gustul lor
Acesta a adăugat și faptul că, în ceea ce privește masterele de cercetare, UAIC a fost una dintre primele universități din țară care s-a sesizat și a realizat programe de studiu pe acest pe această filieră, pe care le va trimite către minister, spre acreditare. „Masterele de cercetare au fost aprobate în ultima ședință de Birou Senat. Ele vor fi organizate la facultățile care au școli doctorale. Vor fi trimise la ARACIS în următoarele două săptămîni pentru acreditare”, a adăugat prorectorul. Nu însă toate facultățile care au școli doctorale la „Cuza” vor trimite propuneri de masterate de cercetare pentru acreditare. Din lista de dosare vor face excepție Facultatea de Litere, de Fizică, Teologia Ortodoxă și Dreptul, Educația Fizică și Sport și Teologia Romano – Catolică, ce nu au școli doctorale.
Totodată, UAIC încearcă să propună o soluție pentru a veni în ajutorul celor care doresc să urmeze studiile de doctorat. Candidații la aceste locuri, care absolvă anterior un master de cercetare, vor putea să echivaleze acel master de cercetare cu primul an din școala doctorală, rămînîndu-le astfel trei ani de zile în care să lucreze la teza de doctorat. „Prin urmare, cei care fac masterul în cercetare și depășesc anul întîi de studiu vor avea patru ani pentru doctorat: unul echivalat de la master și cei trei ani de la școala doctorală”, a explicat prof. univ. dr. Gheorghe Iacob.
Situația masterelor nu este însă la fel de dezbătută și la celelalte universități din Iași. Dacă Politehnica așteaptă metodologiile de aplicare a legii ca să își aranjeze programele de mastere, fiind mai preocupați de introducerea celui didactic, Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” (USAMV) și Universitatea de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa” (UMF) sînt doar în așteptarea acreditărilor. În cazul UMF, singurele mastere care există independent față de programul de licență sînt cele 17 programe de la Bioinginerie, care sînt în așteptarea unei noi licențe de funcționare începînd cu anul următor de la ARACIS. Iar, în afară de acestea, „nu există mastere pentru că masteratul la noi e alcătuit din anii al cincilea și al șaselea din licență și atunci, pe acest domeniu, nu ne-am schimbat cu nimic și nu este nici o deosebire. Deocamdată nu facem nimic, așteptăm metodologia ca să vedem dacă merită sau nu să dezvoltăm noi programe”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae, rectorul instituției.
La celălalt pol se află USAMV-ul, unde LEN pare că s-a pliat pe sistemul deja existent. „La noi, masterele erau deja structurate pe cele de aprofundare, profesionale și masterele de cercetare. Astfel, legea nu ne va obliga să ne restructurăm, avem mastere și noi, tot ce așteptăm acum este să fie acreditate”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Vîntu, prorector cu activitatea didactică la USAMV.
***
Problema masterelor este una care încă nu are o soluție sigură. Sînt unele universități care au făcut deja pași pentru se adapta, în bunul spirit autonom, dar sînt altele care fie din precauție, fie dintr-un simț de conservare, nu au început schimbările majore pînă nu au în față toate documentele. Pînă la urmă, n-ar fi pentru prima oară cînd ministerul ar întoarce-o lege prin metodologii.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu