Autonomia financiară a universităților, sub călcîiul lui Ahile
Honoris fără Causa 15 noiembrie 2010 Niciun comentariu la Autonomia financiară a universităților, sub călcîiul lui Ahile 6Universităților românești le surîde ideea independenței economice, însă nici nu se pune problema ca ea să fie obținută în viitorul apropiat. Una dintre principalele cauze ar fi faptul că între acestea și stat s-a creat un fel de parteneriat vicios. Pe de o parte, universitățile care sînt dependente de banii veniți de la buget, pe de altă parte se află statul care și-ar dori ca instituțiile să se susțină pe baza cercetărilor pe care le efectuează. Din păcate, o parte dintre proiectele au fost blocate, iar bugetele alocate au fost reduse în nenumărate rînduri.
O analiză a bugetelor instituțiilor de învățămînt superior din Iași evidențiază faptul că acestea depind încă în mare măsură de alocațiile bugetare. Atît Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC), cît și Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” (UTI) primesc anual, de la Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului, o sumă destul de consistentă, comparativ cu veniturile provenite din taxele studenților sau cele din activitățile de cercetare. Astfel, oricît de mult și-ar dori să devină autonome din punct de vedere financiar, universitățile își pot căpăta independența numai cu ajutorul statului.
Punga cu bani a Ministerului
Asta se întîmplă pentru că sumele primite de la Minister depășesc cu mult pe cele care constituie veniturile proprii sau pe cele provenite din fonduri europene. Numai UTI a primit, pentru anul 2009, alocații bugetare în valoare de 90.216.747 lei, în timp ce suma colectată din taxele de studii ale studenților nu este mai mare de 17.000.000 de lei. Mai sînt și veniturile din donații și sponsorizări, care se ridică la 128.597 de lei pentru perioada menționată, dar „acestea nu sînt considerabile”, după cum a apreciat ec. Silvia Cerne, directorul financiar-contabil al instituției.
În ceea ce privește cercetarea, cei mai mulți bani încasați din granturi de acest gen vin prin programul Planului Național de Cercetare, Dezvoltare și Inovare II, mai exact 21.465.631 lei. Pentru 2010, valorile contractate din cadrul aceluiași program sînt de 15.171.551 lei. Însă, din acest punct de vedere, un aspect important îl constituie sub-finanțarea de la Guvern, ele reprezentînd chiar 30-60% din valorile menționate în proiectele cîștigate pe 2007 și 2008.
Criza economică a dus la întîrzierea plățilot, iar, conform prof. univ. dr. ing. Carmen Teodosiu, prorector cu activitatea de cercetare științifică la UTI, unul din principalele efecte ar fi „imposibilitea susținerii unor colaborări prestigioase la nivel internațional în cercetare, problemede valorificare a investițiilor în infrastructura de cercetare la un nivel corespunzător, dificultatea motivării personalului înalt calificat din cercetare, inclusiv a cercetătorilor tineri, doctoranzilor și cercetătorilor post-doctorali”.
O situație similară se înregistrează și la UAIC, unde contribuția statului la bugetul anual al universității pe anul 2009este de 262.989.000 de lei, conform Buletinului Statistic pe 2009–2010. Din această sumă, 55, 08% provin din fonduri proprii, iar restul, 118.137.000 de lei, din alocațiile bugetare. Comparativ cu 2008, veniturile instituției au scăzut la 103.207.000 lei. Universitatea „Cuza” nu și-ar putea desfășura întreaga activitate, în condițiile în care cea mai mare parte din cîștigurile proprii se duc pe cheltuieli de personal. În 2009, suma necesară salariilor s-a ridicat la 92.131.000 lei, conform aceluiași document. Sponsorizările sau donațiile nu pot fi considerate surse viabile de existență. Drept dovadă, din indemnizațiile de delegare, doar 690 de lei au venit pe această cale.
În ceea ce privește cercetarea științifică, programele care aduc cele mai multe fonduri vin pe filiera Uniunii Europene, iar numai anul trecut, UAIC a avut 30 de proiecte internaționale, suma decontată ridicîndu-se pînă la 1.840.072 de lei. Prin intermediul Planului Național II, cuantumul decontat a fost de 15.572, 266 lei.
Cercul vicios al învățămîntului
Unul dintre motivele pentru care s-a creat această „relație” stat-universitate ține și de împărțirea defectuoasă a alocațiilor bugetare pînă acum, punîndu-se accentul pe cantitate și nu pe calitate. Mai exact, un criteriu important în procesul de alocare a fondurilor este numărul de studenți echivalenți pe care-i are fiecare instituție în parte. Procesul de masificare este, în genere, întreținut chiar de autoritățile statului. Rectorul Universității „Cuza”, prof. univ. dr. Vasile Ișan, aduce în discuție problema concurenței neloiale, întrucît nu este o împărțire clară a universităților între cele care pot organiza cursuri de licență, master sau doctorat. „Am putea să avem cercetare în condițiile în care s-ar face diferențierea universităților și le-am acorda posibilitatea să fie competiție, dar pe paliere diferite. Diferențierea în condițiile în care doctoratul ar putea să facă în cinci, șase universități, nu mai mai multe. Noi avem 49 de instituții publice, șapte instituții militare. Toate au posibilitatea de a organiza studii doctorale, asta înseamnă colectivisim sau socialism educațional. Și vorbim de asigurarea calității, ARACIS”.
De altfel, conform Legii Educației inițiate de ministrul de resort Daniel Funeriu, instituțiile de învățămînt superior ar urma să fie supuse astfel unor analize pe baza cărora să se decidă care instituții pot organiza numai cursuri de licență, care pot susține și cursurile de master (pe lîngă cele de licență) și care pot avea școli doctorale. În funcție de aceste criterii se vor aloca și fondurile de la stat.
Mai mult, rectorul UAIC spune că o altă greșeală a statului este faptul că universitățile trec prin aceleași măsuri aplicate la toate instituțiile bugetare, cum ar fi Armata sau Administrația. Cel mai bun exemplu se vede la aplicarea Ordonanței de Urgență prin care s-au redus salariile cu 25%. „Fiind confundate în masa asta bugetară, universitățile sînt obligate să aplice aceleași reglementări din Ordonanțele de Urgență, în privința supra-impozitării, de exemplu. Noi dăm 75% din salariul de bază, dar impozitul îl plătim pentru 100%. Sîntem nevoiți să virăm la bugetul de stat sumele reținute din salarii, salarii la baza cărora stau fondurile proprii ale universității și nu alocația bugetară”.
În laboratoare e pustiu
Una din marile probleme în ceea ce privește cercetarea din universități, semnalată și de prorectorul pe cercetare, prof. univ. dr. Gheorghe Popa, ține de viziunea și de așteptările pe care o are statul vizazi de acest domeniu, așteptîndu-se la rezultate concrete care să poată să fie valorificate și în cel mai scurt timp, în condițiile în care fondurile alocate la universitățile din străinătate depășesc cu mult pe cele din România. „În Germania, în 2004, se cheltuiau 53 de miliarde de euro pe cercetare, iar noi aveam un buget de 100 de milioane pe toată țara”.
În același timp, investițiile efectuate nu au fost continuate, continuă prorectorul. După ce au fost dotate laboratoarele, o parte din acestea nu au fost folosite la capacitate maximă din lipsă de personal sau pentru că nu sînt materialele necesare. Un exemplu în acest caz ar fi Platforma Integrată pentru Studii Avansate în Nanotehnologii Moleculare (AMON), pentru care s-au cumpărat echipamente de peste 2,5 milioane de euro, iar o parte din acestea nu pot fi folosite din cauza costurilor ridicate pentru achiziționarea heliului lichid. „Dar ce faci acum? Aparatele vor fi o pierdere pentru țară, nu le mai folosești, ele se pierd, și vedem că media de vîrstă din unele domenii e undeva peste 45 de ani”, a continuat prorectorul.
În aceste condiții, în momentul de față, principalele rezultate ale instituții se văd în numărul tezelor de doctorat, articolelor publicate în reviste internaționale indexate BDI și ISI și chiar dacă sînt brevetate anumite invenții sau sînt aduse contribuții importante, rezultatele implementării proiectele nu se vor vedea în timp scurt.
De asemenea, modul în care a fost gestionată cercetarea pe timp de criză a dus la constrîngerea numeroaselor proiecte. Granturile, cu toate că au fost contractate pe sume relativ mari, banii primiți au fost mult mai puțini, iar cercetătorii s-au văzut puși în situația respecta planul în ciuda unui buget mai mic cu 40%. „E criză, dar criza nu înseamnă reducerea condițiilor economice generale de patru ori, criza nu înseamnă reducerea fondurilor de cercetare de cinci ori, nu înseamnă să confuzi o universitate cu primăria din Adunații Copăceni din județul Giurgiu”, a adăugat rectorul UAIC.
Deși efortul pe care îl fac instituțiile în direcția unei autonomii complete din punct de vedere financiar este remarcabil, se pare că idealul lor nu se va concretiza în viitorul apropiat, iar universitățile nu vor deveni organisme independente autonome. Rectorul UTI, prof. univ. dr. ing. Ion Giurmă explică: „Banii europeni se duc pentru baza materială și pe cea de cercetare, nu acoperă salariile profesorilor”. Această parte este acoperită de Ministerul Educației.
***
Norocul se ține de cel singur
Conform Legii nr. 84 pe 1995, finanțarea primită de la stat se împarte în finanțare de bază (în funcție de numărul de studenți, doctoranzi echivalenți, specificul instituției sau nivelul pregătirii cadrelor didactice) și complementară, care ține de dezvoltarea cercetării, a investițiilor și a subvențiilor pentru burse, cămine, ș.a.m.d.
Pentru a arăta mai bine cum funcționează mecanismul de alocare a acestor fonduri, putem lua drept exemplu Facultatea de Chimie. Pentru cei 120 de studenți de la cursurile de licență și 80 la studiile de master, instituția a primit, anul trecut, de la bugetul statului, lunar, 320.000 de lei, din care 80% erau destinați salariilor, iar 20% pentru cheltuielile necesare achiziționării de materiale. Decanul facultății, conf. univ. dr. Dumitru Gânju, spune că soluția acestei „plutiri la suprafață” a constat în faptul că instituția nu are decît 41 de cadre didactice, iar costurile nu au fost atît de mari ca la alte facultăți de profil. „Aici, noi sîntem la limită, dar mă întreb cum se descurcă Bucureștiul care are 98 de cadre didactice, iar la master au 21 de studenți, de exemplu”, a adăugat decanul.
De partea cealaltă, Chimia se află printre primele facultăți de la „Cuza” în ceea ce privește numărul de granturi contractate, dar finanțările nu au fost acordate în totalitate. În cadrul Planului Național de Cercetare, pe programul IDEI – Cercetare exploratorie, facultatea a avut un număr de șapte proiecte, avînd contractată, în 2009, suma de 1.573.692 de lei.
Lina VDOVÎI
George GURESCU
Adaugă un comentariu