Campania electorală, un circ cu actori secreți
Honoris fără Causa 18 noiembrie 2014 Niciun comentariu la Campania electorală, un circ cu actori secreți 37Românii și-au ales ieri viitorul președinte care începînd cu 22 decembrie va sta la cîrma țării. Totuși, concluzia ultimelor 30 de zile de campanie electorală este că am avut printre cei mai slabi candidați de la Revoluție încoace. Nu s-a vorbit despre idei, politică externă, sau educație, ci despre Băsescu, ori defectele celorlalți candidați. În schimb, aproape niciun pretendent nu a ratat șansa de a-i ataca pe ceilalți, referindu-se fie la discurs, aspect fizic, ori țara natală. Nimic nu a scăpat politicienilor, iar unul dintre aceștia a apelat chiar și la divinitate pentru a-și face drum către Cotroceni.
„Cu suc și popcorn”. Așa spunea Victor Ponta înainte de campanie că va privi cum se va desfășura primul tur al dezbaterilor. Totuși, acesta din urmă a fost printre primii care și-au lansat candidatura și nu oricum, ci cu mare fast. De ziua sa, pe 20 septembrie, premierul a adus pe Arena Națională în jur de 70.000 de oameni despre care s-a aflat ulterior că au fost plătiți pentru prezență în funcție de locul din care au venit. În timp ce din boxe suna refrenul melodiei celor de la AC/DC, „Thunderstruck”, contracandidații îl comparau pe candidat cu Ceaușescu, recunoscut pentru manifestările care încurajau cultul personalității.
De cealaltă parte, pe 4 octombrie, Monica Macovei își începea campania într-o hală dezafectată a unei foste fabrici din Timișoara, argumentînd că „în acest oraș, în urmă cu 25 de ani, a început libertatea”. De asemenea, organizatorii s-au folosit de locul inedit în semn de protest față de privatizările din România. Aproape la fel a făcut și candidatul PMP, Elena Udrea, care, îmbrăcată într-o salopetă albastră și cu o cască de protecție galbenă pe cap, și-a lansat programul politic într-o fostă uzină. Aceasta a vrut să sugereze modul în care va arăta România peste zece ani dacă îl va avea ca președinte pe Victor Ponta. Cît despre candidatul ACL, Klaus Iohannis, acesta a fost prezent în Piața Victoriei, unde și-a prezentat viziunea cu „România lucrului bine făcut”, această afirmația servindu-i și ca slogan pe parcursul campaniei. Totuși, analiștii sînt de părere că acest slogan nu a fost unul foarte inspirat, însă în comparație cu restul, a fost printre cele mai reușite. De departe cel mai discutat slogan a fost cel al Elenei Udrea, „Bună pentru România”, care a fost o sursă inepuizabilă pentru glume din partea cîrcotașilor. De asemenea, despre deviza sub care s-a lansat protejata lui Traian Băsescu s-a mai spus că ridiculizează ușor țara, întruncît candidata se pune într-o lumină de superioritate. Dacă e „bună pentru România”, de ce nu ar fi la fel și pentru orice altă țară?
Voturi pe Facebook
S-a văzut clar că în aceste 30 de zile de campanie, staff-ul candidaților nu s-a pregătit mai din timp și a fost luat pe nepregătite. Au eșuat să-i ajute pe pretendenți la toate capitolele, fie că a fost vorba de discurs, afișe electorale, slogan sau imagine. Cel mai mult s-a resimțit din argumentele politicienilor apelînd să-l atace pe Traian Băsescu care peste două luni oricum va deveni istorie, în a-și arăta cîteva dintre proiectele întocmite (majoritatea scoase din context) și în a-și ataca concurenții. Nu s-a vorbit despre nivelul educației scăzut din România, școlile fără dotări ori manualele rupte, ci doar despre cărțile digitale promise de Victor Ponta, care au avut ecou doar în București. De aceea probabil au existat și gafe precum cea a lui Iohannis care a fost provocat să se pună în locul unui profesor ce nu a reușit să-și cumpere șase case (n.red.: făcînd referire la locuințele deținute de acesta din urmă). Neinspirat, candidatul a răspuns cu „ghinion” atrăgînd imediat critica contracandidaților.
Dacă pentru români votul le decide viitorul în următorii cinci ani, pentru unii dintre cei care au candidat campania este mai de grabă un joc al mîndriei, al orgoliului, în care au folosit discursuri persuasive pentru a atrage electoratul. Pentru alţii, însă nici mîndria nu a mai rămas, ajungînd o batjocură în rîndurile cetăţenilor. Imaginea şi logo-ul Elenei Udrea, spre exemplu, „Bună pentru România”, a stîrnit rîsul și glumele cîrcotașilor.
O surpriză la aceste prezidențiale a fost Monica Macovei care s-a bucurat la aceste alegeri de o adevărată susținere cetățenească, întreaga ei campanie bazîndu-se pe voluntari. Asta s-a văzut cel mai bine și în social media, unde a fost printre preferata tinerilor. Candidatul independent a avut de departe cea mai modernă campanie pe online, echipa sa dînd dovadă de ingeniozitate prin folosirea unui font asemănător cu logo-ul de pe afișe și au realizat o aplicație pe Facebook care permitea asocierii imaginii de profil cu cea a Monicăi. Trucul deși a fost simplu, a prins bine la public și s-a bucurat de o mare popularitate.
Dacă pentru români votul le decide viitorul în următorii cinci ani, pentru unii dintre cei care au candidat campania este mai de grabă un joc al mîndriei, al orgoliului, în care au folosit discursuri persuasive pentru a atrage electoratul. Pentru alţii, însă nici mîndria nu a mai rămas, ajungînd o batjocură în rîndurile cetăţenilor. Imaginea şi logo-ul Elenei Udrea, spre exemplu, „Bună pentru România”, a stîrnit rîsul și glumele cîrcotașilor.
Nici restul candidaților nu și-au neglijat campania din mediul online, unde au fost activi pe paginile de Facebook și au transmis mesaje zilnice electoratului. Toți au avut strategii diferite, iar dacă Iohannis a adoptat un limbaj civilizat și lipsit de atacuri la persoană, candidatul PSD a avut alte idei. De exemplu, administratorul paginii de Facebook a lui Victor Ponta nu a scăpat nicio ocazie de a o felicita pe Simona Halep pentru reușitele sale, și a gîndit o aplicație care a înșelat numeroși internauți. De fiecare dată cînd aceștia din urmă voiau să-i dea like tenismenei, aceștia de fapt dădeau like paginii de Facebook a premierului. Totodată, acesta din urmă a oferit în schimbul fiecărei aprecier un tricou roșu, ori un ceas, pentru cei mai norocoși. Deşi candidatul PSD a cîştigat alegerile din primul tur, iar atunci numărul like-urilor era în favoarea acestuia, de ieri, Iohannis l-a întrecut cu 830 de mii de fani, spre deosebire de cei 715 de mii ai lui Ponta.
Găinării electorale
Tot în această campanie s-au folosit și tactici mai puțin ortodoxe, care au jonglat fără rețineri cu penibilul. Cele mai multe au avut loc în tabăra PSD-ului care a împăienjenit țara cu panouri uriașe cu personalități prinse în pînza roșie și care declară că-l votează pe Ponta. Totodată, PSD a trimis prin poștă pensionarilor scrisori cu titlul „Klaus Iohannis vrea să îți taie pensia”. Partidul s-a gîndit și la cei cu frica de Dumnezeu, distribuind icoane cu imaginea lui Arsenie Boca pe o parte, iar pe verso cu sigla PSD și sloganul „Victor Ponta – Președinte”, alături de specificația „Sfințit”. Totuși niciuna dintre aceste strategii nu a întrecut-o pe cea de marțea trecută, cînd același partid a aruncat doi saci cu aproape 30 de găini în curtea sediului ACL din București. Orătăniile au avut prins la gît un bilet pe care scria „Eu sînt Klaus Iohannis și mi-e frică de dezbateri”, ca răspuns la afirmația politicianului din urmă care a refuzat o dezbatere la sediul televiziunii Antena 3.
Totuși, campania electorală nu a dus lipsă de dezvăluiri, iar în toiul său, actualul președinte a divulgat identitatea ofițerului secret pe care amenința de ceva timp că o va face publică. Puțini au fost surprinși să afle că „acoperitul” era de fapt Victor Ponta, iar în aceeași seară cu dezvăluirea, RomaniaTV și Antena 3 spuneau despre Băsescu că suferă de o boală și că este internat „în secret la Spitalul Militar”.
Nici la dezbaterile de săptămîna trecută Ponta și Iohannis nu s-au descurcat prea bine, ambii fiind criticați că în loc să discute idei au stat să se atace între ei. Din ambele întîlniri a lipsit „elementul de K.O”, precum în 2009, cînd Traian Băsescu a dezvăluit cu o noapte înainte de ultima dezbaterea dintre el și Mircea Geoană, că ultimul l-a vizitat acasă pe Sorin Ovidiu Vîntu. Totuși, campania electorală nu a dus lipsă de dezvăluiri, iar în toiul său, actualul președinte a divulgat identitatea ofițerului secret pe care amenința de ceva timp că o va face publică. Puțini au fost surprinși să afle că „acoperitul” era de fapt Victor Ponta, iar în aceeași seară cu dezvăluirea, RomaniaTV și Antena 3 spuneau despre Băsescu că suferă de o boală și că este internat „în secret la Spitalul Militar”. Practic, televiziunile au aruncat cu o fumigenă și au eliminat orice risc ca șansele lui Ponta la președinție să fie zdruncinate.
Într-un final, majoritatea candidaților a obținut ce și-a propus. Macovei și Udrea au primit îndeajuns de multă vizibilitate pentru a-și înrădăcina partidele înmintea românilor, iar Băsescu va pleca în sfîrșit de la Cotroceni. Campania electorală prezidențială de anul acesta va rămîne în istorie drept una dintre cele mai slabe campanii din 1989 pînă în prezent.
de Iulian BÎRZOI
de Ancuța CIOCOIU
Adaugă un comentariu