Cazul de plagiat de la Universitatea „Cuza”, pe mîna comisiilor
Honoris fără Causa 20 mai 2013 Niciun comentariu la Cazul de plagiat de la Universitatea „Cuza”, pe mîna comisiilor 49În prima săptămînă a lunii mai, platforma integru.org a publicat o recenzie asupra lucrării de doctorat elaborată în anul 2005 de Olesia Mihai, fost conferențiar doctor al Facultății de Economie și Administrarea Afacerilor de la „Universitatea Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC), în care aceasta din urmă a fost acuzată că ar fi plagiat aproape în întregime respectiva lucrare. Mai exact, din cele 180 de pagini ale tezei, doar zece ar fi fost propria contribuție a autoarei, restul fiind, conform integru.org, „un plagiat extensiv” al unei lucrări aparținînd profesorului Jay W. Ruud, de la Universitatea din Wisconsin, Milwaukee, Statele Unite ale Americii. Acesta, împreună cu alți trei colegi, experți în domeniu, au denunțat plagiatul în declarații oferite pentru integru.org. Supusă acuzelor din partea comunității academice internaționale, Olesia Mihai a demisionat în cursul săptămînii trecute de la catedra de Economie, unde preda cursuri de limbă engleză. Cazul ei, fără precedent la UAIC, stă acum în mîna unor comisii care sînt pentru prima dată puse în fața unui caz evident de corupție intelectuală.
Asemănările dintre lucrarea de doctorat a Olesiei Mihai, cu titlul „Medieval Tradition in Geoffrey Chaucer’s writings” („Tradiția medievală în scrierile lui Geoffrey Chaucer”) și cea redactată de profesorul american Jay W. Ruud în 1981 cu titlul „Tradition and Individuality in Chaucer’s lyrics” („Tradiție și individualitate în versurile lui Chaucer”) nu se rezumă doar la titlu și la tema aleasă. Conform declarațiilor experților care au analizat documentul, mai mult de șapte dintre cele opt capitole ale lucrării cadrului didactic ieșean sînt copiate, cu mici diferențe, după teza profesorului Jay W. Ruud. Aceasta nu a modificat nici măcar ordinea capitolelor, ambele lucrări avînd cîte opt capitole, multe dintre numele acestora fiind aproape același în ambele cuprinsuri.
În plus, teza de doctorat a profesorului american nu a fost pînă acum disponibilă în format electronic, aceasta fiind păstrată în 1981 sub formă de microfilm iar acum a fost digitalizată și poate fi găsită doar contra-cost pe ProQuest, o bază de date internațională care indexează lucrări de cercetare.
„Această teză nu respectă sub nici o formă vreo normă etică. Această persoană pur și simplu mi-a copiat lucrarea, în cele mai multe cazuri cuvînt cu cuvînt, pe parcursul a cîteva sute de pagini. Nu există nici o urmă de dubiu. Nimic nu este legitim în această teză. Nu a fost nici o încercare a plagiatorului de a adăuga cercetare originală sau de a da credit autorului adevărat. Instituția care i-a oferit titlul de doctor ar trebui să fie notificată că și-a obținut acest titlu pe baza unui fals. Mai mult, din moment ce lucrarea mea a fost publicată de către editura Garland Press, aceștia ar trebui să fie informați fiindcă pot avea plîngeri legale față de această persoană”, a declarat profesorul Jay W. Ruud pentru integru.org.
Cu etica pe masă
În cazul acestei acuzații de plagiat, Facultatea de Economie și Administrare a Afacerilor (FEAA) s-a autosesizat și a înaintat o solicitare către Comisia de Etică a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC). „Nici nu e nevoie de vreo sesizare specială. Pînă și decanul de la Litere, Codrin Liviu Cuțitaru (n. red.: care a făcut parte din comisia care i-a acordat în 2005 titlul de doctor Olisei Mihai), a numit o comisie formată din trei persoane de la Departamentul de Engleză care să analizeze teza. Referatul pe care îl va întocmi acea comisie va fi supus apoi Comisiei de Etică care va alcătui un material pentru Senatul universității, care va lua la rîndul său în discuție adoptarea unei măsuri”, a explicat prof. univ. dr. Vasile Ișan, rectorul instituției de învățămînt superior. În cazul în care referatele trimise de către comisiile întrunite pentru a analiza cazul determină faptul că lucrarea este un plagiat, titlul de doctor al Olesiei Mihai poate fi retras. „Nu pot să sugerez comisiei ce anume să propună, dar vom proceda exact cum prevede legea și în principiu cred că asta se va petrece, Comisia de Etică va supune spre atenția Senatului retragerea titlului de doctor, care atrage după sine și anularea concursului pentru ocuparea funcției de conferențiar”, a declarat rectorul UAIC.
Titlul de conferențiar a fost dobîndit de către Olesia Mihai în acest an, în urma deblocării posturilor din învățămîntul superior. Însă aceasta a obținut, la unul dintre criteriile necesare promovării, jumătate din punctaj (25 din 50), fiindcă a avut în CV cartea „Tradiție medievală în scrierile lui Geoffrey Chaucer”, publicată în 2009, la Editura Sedcom Libris, o versiune în limba română a tezei de doctorat plagiată. „Sigur, ea a comis un fapt inacceptabil din punct de vedere etic, plagiind, dar pe de altă parte vreau să vă spun că este o persoană competentă și cu o foarte bună capacitate de muncă, care realmente a lucrat foarte bine cu studenții și care, mai mult, s-a ocupat, ea fiind în grupul de limbi moderne aplicate care funcționează la FEAA, de organizarea mai multor conferințe. Am fost complet surprins cînd am auzit de acest lucru, știind cît de mult s-a implicat în activitățile facultății, în publicarea materialelor, a volumelor sau a revistelor facultății”, a completat prof. univ. dr. Vasile Ișan.
În prezent, conducerea instituției de învățămînt superior ieșene asigură faptul că astfel de cazuri nu se mai pot întîmpla, fiindcă universitatea deține un soft, care, conform rectorului UAIC, ar fi utilizat de o bună parte dintre facultăți și care analizează lucrările de licență, masterat și doctorat înainte de susținerea în fața unei comisii.
***
Evaluarea experților acuză sistemul
* Jocelyn Wogan-Browne Departamentul de Engleză de la Universitatea Fordham, SUA – Violează toate normele integrității academice din domeniul meu. Din nefericire este evident, alb pe negru, plagiat. Deși cadrul didactic care a plagiat lucrează acum în alt domeniu, aceasta probabil a profitat de faptul că figura ca fiind posesoare de diplomă de doctor. Întrebarea este pusă în ceea ce privește persoanele care ar trebui și care ar putea să aplice sancțiuni. Cazul este atît de flagrant încît cred că este necesară o investigație mai amplă în istoricul și practicele școlii doctorale în care „infractoarea” a fost educată. Ce sînt învățați studenții de acolo despre integritatea academică?
* Howell Chickering Departamentul de Engleză și Studii Europene de la Amherst College, SUA – Întreaga lucrare este un plagiat din categoria copy&paste și nu respectă nici o normă etică dintre cele pe care eu le cunosc. E un caz flagrant de plagiat lipsit de rușine și pedeapsa ar trebuie să fie pe măsura acestei infracțiuni. Din punctul meu de vedere, orice avantaj pe care l-a primit această persoană, academic sau financiar, ar trebui retras sau anulat. Dacă prin această lucrare persoana a cîștigat un titlu academic, ar trebuie să îi fie retras. La instituția unde lucrez eu, ar fi dată afară din postul ei și nu ar mai lucra în instituție. De asemenea, CV-ul ne arată o carieră bine dezvoltată de predare și publicare în domeniul Business English/Communications. Nu văd nici o altă dovadă în documente care să sugereze fraudă în oricare altă lucrare, însă cred că posibilitatea ca aceasta să nu fi respectat normele academice și în alte lucrări ar trebui investigată.
* Andrew Galloway Departamentul de Literatură Comparată de la Cornell University, SUA – Cazul în sine nu este unul subtil, odată ce sursa a fost identificată pînă și un copil și-ar putea da seama că aceasta lucrare este pur și simplu un nou nume atașat pe munca altcuiva. Cea mai productivă soluție pe care o pot gîndi este aceea de a investiga structura de mentorat, finanțare, evaluare și de critică a școlii doctorale de la universitatea în cauză. O altă sugestie simplă este adăugarea necesității unei evaluări din partea unor evaluatori internaționali a tuturor tezelor doctorale din domeniile umaniste. Un caz atît de evident de plagiat mă face să gîndesc că problema este sistematică. Decît să se gîndească la proceduri pentru a rezolva acest caz singular, cred că ar fi mai important să se regîndească felul în care cercetarea științifică în domeniul umanistic este finanțată și supervizată în România.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu