Cele șapte planuri pentru resetarea Medicinei
Honoris fără Causa 18 ianuarie 2016 1 comentariu la Cele șapte planuri pentru resetarea Medicinei 53Universitatea de Medicină şi Farmacie „Grigore T. Popa” din Iaşi (UMF) îşi va alege vineri, pe 22 ianuarie, următorul rector. Planurile manageriale în care stau scrise ideile de schimbare ale candidaţilor pot fi analizate pe pagina de Internet a instituţiei de învăţămînt superior, însoţite de CV-urile acestora. Dacă prof. univ. dr. Viorel Scripcariu şi-a concentrat strategia pe „excelenţa prin prosperitate”, prin dobîndirea unor „venituri mai mari şi resurse mai vaste pentru corpul academic”, prof. univ. dr. Radu Iliescu şi-a structurat planul avînd ca scop principal dezvoltarea UMF într-o universitate antreprenorială. Toţi cei şapte candidaţi au identificat ca probleme actuale imaginea şi comunicarea şi au propus angajarea unei echipe noi de profesionişti în comunicare, pregătită să construiască o relaţie onorabilă cu presa.
„Excelenţă prin prosperitate”
Structurată sub deviza „Excelenţă prin prosperitate”, strategia managerială a prof. univ. dr. Viorel Scripcariu însumează idei care se concentrează, în principal, pe dobîndirea unor „venituri mai mari şi resurse vaste” pentru corpul academic şi, totodată, prezintă dezvoltarea „celor două elemente din pricina cărora Universitatea a suferit în ultimii ani” şi anume imaginea şi comunicarea. Concret, primul candidat înscris prezintă o finalizare a celor 31 de proiecte aprobate, dintre cele 33 înscrise pentru finanţare, parte din Strategia de dezvoltare pe termen mediu „UMF 2020”, proiecte prin intermediul cărora universitatea a reuşit să atragă 55 de milioane de euro. Printre cele 31 de proiecte cu finanţare europeană se numără şi proiecte care reprezintă venituri personale suplimentare pentru peste 200 de profesori, membri ai corpului academic.
Toate planurile de management vorbesc despre un progres al universității, care trebuie să depășească problemele prin
care a trecut în ultima perioadă și să înăsprească criteriile de admitere.
În ceea ce priveşte învăţămîntul de licenţă, printre obiectivele prezente în planul managerial se numără utilizarea la maximum a Platformei E-Learning în procesul de predare-învăţare şi prin formarea practică prin metode moderne, cum sînt cele bazate pe simulare, prin intermediul „Centrului de simulare” şi al „Centrului de abilităţi fundamentale”, proiecte deja finalizate de către UMF. Învăţămîntul de rezidenţiat este vizat şi el, fiind luată în calcul cu mai mult pragmatism opţiunea unui rezidenţiat în Iaşi şi, în colaborare cu societăţile internaţionale de profil, este transformată în scop prioritar obţinerea titlului de medic specialist de către rezidenţi, în condiţiile unei evaluări recunoscute atît la nivel naţional, cît şi european. Printre elementele propuse pentru dezvoltarea ramurii de cercetare se regăseşte şi un proiect aproape de finalizare la momentul actual, numit „CEMEX: Centru avansat de cercetare – Dezvoltare în medicina experimentală”, primul de acest fel din România, prin intermediul căruia Universitatea va avea posibilitatea să realizeze, contra cost, orice tip de cercetare fundamentală şi preclinică pentru companiile de profil din ţară şi din afara ei, constituind astfel o sursă importantă de venit.
Imaginea şi comunicarea, elemente menţionate chiar în primele pagini ale planului, sînt transformate în viziunea prof. univ. dr. Viorel Scripcariu prin „construirea şi dezvoltarea unui brand al universităţii”, prin crearea a două canale de comunicare în masă – unul uni-direcţional (ex: un periodic) şi unul bi-direcţional (un canal electronic cu posibilitatea de feedback) şi perfecţionate prin angajarea unei echipe de profesionişti în domeniu, pentru „o comunicare externă eficientă”.
„Preţul prestigiului şi al confortului personal”
Catastrofa sau faptul că „structuri non-academice din Universitate şi dinafara ei au încercat să vicieze rezultatele admiterii la liniile de studiu în limbile străine” a reprezentat principalul motiv care l-a determinat pe prof. univ. dr. Dragoş Pieptu să intre în cursa pentru funcţia de rector al UMF. „Am dovedit că pot ieşi în faţă şi apăra Universitatea şi prestigiul ei chiar cu preţul prestigiului şi al confortului personal”, menţionează acesta. Deşi afirmă în documentul depus că „întocmirea unui plan managerial sec, cu cifre şi planuri măreţe pentru următorii patru ani ar putea fi unul dintre atuurile prin care s-ar putea prezenta”, acesta concluzionează că nu asta este ceea ce-i lipseşte acum universităţii, identificînd totodată şi principala problemă actuală – criza de identitate prin care trece, care a dus instituţia la o „criză nemeritată de credibilitate”.
Printre proiectele care, după cum consideră prof. univ. dr. Dragoş Pieptu, vor avea un impact major asupra Universităţii şi a căror finalizare trebuie să fie imediată, se află Centrul avansat de cercetare-dezvoltare în medicina experimentală (CEMEX), Centrul de abilităţi fundamentale, medicale şi chirurgicale pentru studenţi şi rezidenţi (CAF) şi Centrul de reabilitare medicală şi educaţie fizică (CEF), acestea avînd finalizare, în ordinea enumerării, în anii 2016, 2017 şi 2019.
Printre priorităţile menţionate în strategia sa se numără reactivarea Asociaţiei Universităţilor de Medicină şi Farmacie din România, atragerea elevilor de calitate din regiunea Moldovei, regîndirea bazinului de selecţie pentru studenţii la liniile de studiu în limba engleză sau franceză, continuarea planului investiţional pe liniile deschise de Strategia „UMF 2020”, creşterea şi diversificarea reprezentării Universităţii şi creşterea calităţii şi consistenţei pregătirii rezidenţilor.
Printre proiectele care, după cum consideră prof. univ. dr. Dragoş Pieptu, vor avea un impact major asupra Universităţii şi a căror finalizare trebuie să fie imediată, se află Centrul avansat de cercetare-dezvoltare în medicina experimentală (CEMEX), Centrul de abilităţi fundamentale, medicale şi chirurgicale pentru studenţi şi rezidenţi (CAF) şi Centrul de reabilitare medicală şi educaţie fizică (CEF), acestea avînd finalizare, în ordinea enumerării, în anii 2016, 2017 şi 2019.
Universitatea antreprenorială
Prof. univ. dr. Radu Iliescu își structurează planul managerial clasificînd, în funcție de punctele tari și punctele slabe, aspectele prezente în Universitate la momentul actual. Acesta identifică avantajele și dezavantajele majore atunci cînd analizează guvernanța, mediul academic, cercetarea sau mediul clinic și își fixează ca scop principal „dezvoltarea Universității într-o universitate antreprenorială, inserată în societatea globală a cunoașterii prin guvernanță universitară participativă”.
În ceea ce priveşte guvernanţa, implicarea şi internaţionalizarea, prof. univ. dr. Radu Iliescu propune schimbări precum descentralizarea administrativă, implementarea programelor de dezvoltare personală adresate personalului, impunerea unui Cod de Conduită Universitară, dezvoltarea unei strategii comprehensive de marketing universitar sau reorganizarea platformei informatice a universităţii. Excelenţa academică şi excelenţa în cercetare suportă şi ele modificări în viziunea prezentată precum dezvoltarea unor programe de tutorat pre-admitere sau înfiinţarea unui Centru de cercetare clinică, care să combine cercetarea academică cu cercetarea contractuală şi care să atragă fonduri direct de la companiile farmaceutice.
Planul strategic de dezvoltare durabilă
Strategia managerială propusă de prof. univ. dr. Ştefan Georgescu are la bază managementul calităţii în învăţămîntul universitar care poate fi aplicat prin îmbunătăţirea procesului de învăţămînt, diversificarea metodelor de evaluare şi dezvoltarea învăţămîntului post-universitar. Concret, acesta doreşte evaluarea continuă, prin metode diferite, a studenţilor, pe întreg parcursul programelor analitice.
Numit o „asumare a responsabilităţii”, planul managerial al prof. univ. dr. Luminiţa Smaranda Iancu fixează drept priorităţi creşterea prestigiului universităţii, eficientizarea platformei e-learning, atragerea de fonduri extrabugetare şi extinderea şi modernizarea bazei materiale.
O altă iniţiativă a acestuia vizează cadrele didactice – selectarea, pregătirea lor continuă şi motivarea prin sprijin material şi acordarea de recompense suplimentare.
Însoţit de un CV alcătuit din 77 de pagini, planul managerial al prof. univ. dr. Norina Forna este alcătuit urmînd „conceptul dual de universitate antreprenorială şi unversitate corporatistă”. Principalele obiective menţionate pentru perioada mandatului dorit sînt diversificarea ofertei de programe de studii de licenţă, masterat şi doctorat, extinderea departamentului de proiecte europene şi îmbunătăţirea imaginii şi prestigiului universităţii prin formarea unei echipe de profesionişti în domeniu.
De asemenea, este precizată şi extinderea programelor de tip Master-internaţional, ridicarea numărului total de studenţi înscrişi la doctorat şi crearea de noi programe de rezidenţiat pentru a permite acestora mai multe şanse de integrare pe piaţa muncii.
Numit o „asumare a responsabilităţii”, planul managerial al prof. univ. dr. Luminiţa Smaranda Iancu fixează drept priorităţi creşterea prestigiului universităţii, eficientizarea platformei e-learning, atragerea de fonduri extrabugetare şi extinderea şi modernizarea bazei materiale. Aceasta doreşte să îmbunătăţească domeniul didactic, prin modernizarea tehnicilor de predare sau asigurarea infrastructurii, să dezvolte activitatea de cercetare ştiinţifică şi să prezinte instituţiei de învăţămînt superior o misiune numită „Responsabilitate socială”, pentru a cărei îndeplinire „este necesar un echilibru între autonomia instituţiinală şi societatea civilă”.
În cea de-a şaptea strategie managerială, a prof. univ. dr. Mihai Chiriţă, acesta identifică „principalul impediment la stabilitatea şi dezvoltarea pe termen lung a Universităţii”, şi anume „neconcordanţa cu conceptul de campus universitar”. Transformarea se poate face, aşadar, în viziunea sa, numai dacă aceasta va reuşi să deţină un campus universitar şi o conducere cu „o atitudine transparentă, flexibilă şi responsabilă”, care să respecte un ansamblu de 40 de cerinţe enumerate succesiv în plan, printre care se numără democratizarea vieţii comunităţii academice sau crearea unei identităţi noi a Universităţii.
***
Cele şapte planuri manageriale ale candidaţilor pot fi analizate pînă vineri, 22 ianuarie, cînd voturile pentru Consiliile Facultăţilor, Senat şi rector vor avea loc şi reprezentanţii instituţiei de învăţămînt superior vor decide cine va conduce UMF-ul în următorii patru ani.
Un comentariu
Admitere, admitere, admitere!