Clasificarea universităților din România, șubredă la temelie
Honoris fără Causa 19 octombrie 2012 Niciun comentariu la Clasificarea universităților din România, șubredă la temelie 29Noua lege a educației a pus clasificarea universităților românești în brațele Asociației Universităților Europene (EUA). La un an de zile după realizarea ierarhiei și după două procese intentate care reclamau faptul că aceasta ar fi ilegală, noua conducere a Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului susține că la sediul ministerului nu există documentele care să certifice felul în care a fost realizată clasificarea și că, prin urmare, nu se poate apăra în instanță. Însă, chiar dacă legalitatea clasificării este adusă în discuție, universitățile de stat din Iași nu-și pun problema legitimității poziției lor în topul realizat de EUA. În schimb, martori fiind la confuzia creată de nerespectarea legii de către vechiul minister, reprezentanții instituțiilor de învățămînt superior acuză neregulile de pe o poziție pe care o văd de netăgăduit, cel puțin pînă la următoarea clasificare.
Legea Educației Naționale din 2011 prevedea la momentul publicării că, la șase luni de la apariția acesteia în Monitorul Oficial, universitățile din România vor fi clasificate și că programele de studiu din cadrul acestor instituții de învățămînt superior se vor supune unei ierarhizări naționale. Conform articolului 216, alineatul 2, Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului (MECTS) este cel care „gestionează procesul de evaluare periodică, de clasificare a universităților și de ierarhizare a programelor de studii ale acestora”. În schimb, Articolul 193 detaliază în cele șase alineate ale sale faptul că în momentul în care se va realiza pentru prima dată această clasificare, ea va fi făcută de către un „organism internațional cu competență în domeniul ierarhizării și clasificării instituțiilor de învățămînt superior sau de către o agenție de asigurare a calității înregistrată în EQAR (n. red. Registrul European pentru Asigurarea Calității) din străinătate”.
Licitația organizată de către MECTS pentru realizarea acestei clasificări a fost cîștigată de către Asociația Universităților Europene (EUA), un organism internațional care se ocupă cu evaluări instituționale în vederea creșterii calității învățămîntului superior. Astfel, universitățile au fost împărțite în trei categorii, stabilite de minister și nu de către evaluator: centrate pe educație, de educație și cercetare științifică și de cercetare avansată și educație. Tot EUA s-a ocupat și de ierarhizarea programelor de studiu (licență, master și doctorat) a 90 de universități din România, dintre care 54 de stat și 36 private.
Evaluări pînă în 2014
Însă modul de funcționare a mecanismului de clasificare a fost contestat anul acesta atît de fostul ministru interimar al MECTS, Liviu Pop, cît și de Asociația Universităților Private și de Universitatea din Suceava, care au dat ministerul în judecată reclamînd o ilegalitate în modul în care a fost realizată această clasificare. Mai mult, actualul ministru al Educației, prof. univ. dr. Ecaterina Andronescu, susține că procesul de evaluare are lacune și la nivel de procedură, acesta fiind demarat în urma emiterii unui Ordin al ministrului fără să existe, la momentul respectiv, o Hotărîre de Guvern care să cuprindă criteriile și metodologia de clasificare. „S-a emis un Ordin de ministru care nu este publicat în Monitorul Oficial prin care ni s-a cerut să vărsăm datele universităților într-o bază de date. S-a analizat baza de date, iar abia apoi s-a făcut metodologia. Ceea ce nu este normal, este împotriva legii”, a explicat prov. univ. dr. Ecaterina Andronescu.
Aceasta a adăugat că în momentul numirii sale, la minister ar fi găsit o scrisoare semnată de secretarul general al EUA, Lesley Wilson, în care aceasta din urmă precizează faptul că instituția pe care o reprezintă va participa „la un exercițiu” în ceea ce privește clasificarea universităților românești. Mai mult, conform descrierii prezentate pe pagina principală, EUA nu s-a ocupat pînă acum de ierarhizări sau de clasificări ale universităților, ci doar de evaluări instituționale. „Am fost și sîntem implicați în evaluarea sistemului de învățămînt superior însă vă rog să țineți cont de faptul că EUA nu se ocupă de ierarhizarea instituțiilor de învățămînt superior”, a declarat Andrew Miller, director adjunct responsabil cu problemele de apartenență și comunicare la EUA.
În prezent, indiferent de contestațiile aduse clasificării, EUA desfășoară activități de evaluare a celor 90 de universități cuprinse în clasificarea realizată în toamna anului 2011. Conform unui comunicat de presă eliberat de EUA la 9 ianuarie 2012, instituția a început atunci următoarea etapă din procesul clasificării, demarînd proceduri de evaluare instituțională realizate de comisii cu membri din afara României, proces ce se va încheia abia în 2014. „Vom evalua primele 42 de instituții din primele două grupe ale clasificării. După autoevaluarea primită deja și două vizite la unitățile respective a echipelor de evaluare se va redacta un raport final pentru fiecare universitate care va fi livrat acesteia și făcut public. Celelalte 48 de instituții din a treia grupă vor fi evaluate în cursul anilor 2013 și 2014.”
Prima grupă, pe merit
În cazul universităților din Iași, certitudinea plasării într-o categorie superioară a fost motivul pentru care conducerile nu au reacționat în momentul în care s-au colectat datele. Este și situația Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) din Iași, ai cărei reprezentanți sînt convinși că, indiferent de criteriile de clasificare și ponderea acestora, instituția de învățămînt superior ar fi fost încadrată în prima categorie. „Nu mi-am pus niciodată problema că UAIC nu va face parte dintre primele universități. Cînd a început clasificarea nu ne-am gîndit o clipă că nu există o fundamentare serioasă în spate, cu punctaje pentru criterii. De asemenea, nu ne-am gîndit că nu există o documentație legală sau un act normativ în baza căruia să se fi efectuat clasificarea”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Ișan, rector al UAIC Iași.
Una dintre principalele acuzații aduse MECTS în ceea ce privește clasificarea, a fost aceea că pașii necesari pentru un asemenea proces nu au fost făcuți în ordinea legală. „Motivul pe care îl invocă cei care au contestat clasificarea este unul legal și anume apariția retroactivă a documentelor. Cu alte cuvinte, tot procesul de evaluare a domeniilor de studii s-a efectuat înainte de apariția actului normativ. Nici un act normativ nu poate avea însă efecte retroactive”, a adăugat prof. univ. dr. Vasile Ișan.
Nici în cazul Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” (UTI) din Iași nu au existat îndoieli în ceea ce privește aprecierea în grupă categorie valorică a activității instituției de învățămînt superior. Însă și reprezentanții instituției de învățămînt superior au reclamat modul în care s-a făcut evaluarea. „Este vorba de faptul că nu s-a știut metodologia și întîi s-au cerut informații, documente. Metodologia a fost făcută publică după ce s-a făcut cunoscută clasificarea. E adevărat că este o clasificare contestată de multe universități, dar pe noi nu ne-au afectat viciile găsite de alții în ea. Universitatea și-a găsit locul pe care l-am anticipat cu toții și nu am fost defavorizați”, a declarat prof. univ. dr. ing. Neculai Eugen Seghedin, prorector responsabil cu activitatea didactică la UTI.
Și reprezentanții Universității de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa” (UMF) din Iași au considerat în 2011 că respectarea prevederilor Ordinului de ministru nu va face decît să stabilizeze un loc deja asigurat al instituției în prima categorie. „Nu ne-a preocupat chestiunea legalității procedurii pentru că noi, ca universitate, am urmat toate regulile. Nu este problema noastră dacă este o chestiune legală sau nu, este problema ministerului. Dacă ministerul a încălcat legea, el trebuie să răspundă, însă părerea mea este că această clasificare trebuia neapărat făcută”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae, rector al UMF. Se pregătește o nouă rundă de clasificări.
Însă încadrarea într-una din cele trei categorii stabilite de EUA influențează finanțarea anuală doar indirect. O pondere mai mare o are ierarhizarea programelor de studiu, care s-a extras în urma analizării aceleiași baze de date depuse de către fiecare universitate în parte la Unitatea Executivă pentru Finanțarea Învățămîntului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI). „Într-o oarecare măsură și clasificarea influențează finanțarea pentru că numărul de locuri care s-au dat la doctorat universităților din clasa A au depins de asta. Noi am avut programe de studii poziționate bine și foarte bine, prin urmare nu sîntem afectați de clasificare”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Vîntu, rectorul Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” (USAMV) din Iași. USAMV este clasată în categoria a doua în topul generat de analiza EUA. Totuși, reprezentanții acesteia nu se declară surprinși de încadrare. „Avem și programe de studiu din categoria C și pe bună dreptate, credem noi, pentru că, pînă la urmă, pe baza acelor date care s-au cerut atît au acumulat”, a adăugat rectorul USAMV.
Conform Ministrului Educației, Ecaterina Andronescu, chiar și în condițiile de față, nu se pune problema invalidării clasificării făcute sub conducerea cabinetului Funeriu sau a anulării acesteia. „În cel mai rău caz, dacă nu clarificăm problema documentelor, va trebui să declanșăm un nou proces de clasificare, cu instituțiile internaționale implicate în mod corect și cu toate lucrurile făcute transparent”, a explicat ministrul. În situația demarării unei noi proceduri de evaluare, conducerile universităților vor fi puse în fața unei alte confuzii în ceea ce privește metodologia. „Ca să se facă o reclasificare vor fi necesare fie alte date fie aceleași date după alte criterii. Cred că este foarte greu să se lucreze acum pe alte criterii și cu datele pe care le-am trimis deja. Pentru a se modifica ceva substanțial, de exemplu în cazul universității noastre, procesul ar trebui reluat de la început și ponderea criteriilor schimbată”, a mai spus prof. univ. dr. Vasile Vîntu.
***
Dacă pînă acum universitățile din Iași nu au reclamat procesul de clasificare, fiind sigure sau mulțumite de locul pe care l-au ocupat, acest lucru s-ar putea schimba în momentul în care ministerul va trebui să demareze o nouă procedură de clasificare, una pentru care să poată aduce dovezi de legalitate. Atunci, împinse de pretențiile la o finanțare mai bună, instituțiile de învățămînt superior se vor încîlci din nou în birocrația care, ultima oară, a ținut aproape un an de zile și a înghețat orice altă activitate din mediul academic.
Anca TOMA
Adaugă un comentariu