„Cuza” investește 500.00 de euro pentru a preveni abandonul din universități
Honoris fără Causa, Subiectele săptămînii 10 octombrie 2017 Niciun comentariu la „Cuza” investește 500.00 de euro pentru a preveni abandonul din universități 178Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC) demarează, alături de alte șapte universități din țară, un proiect în valoare totală de 200 de milioane de euro care vizează combaterea abandonului școlar. Trei dintre cele 15 facultăți ale UAIC, Facultatea de Litere, Facultatea de Matematică și Facultatea de Geografie și Geologie, vor organiza diferite cursuri și activități cu studenții din primul an de la studiile de licență, pentru a-i ajuta să se adapteze mai ușor în mediul universitar. Pe parcursul anului se vor alătura și alte facultăți acestui proiect finanțat integral de Banca Internațională pentru Reconstrucție și Dezvoltare.
Romania Secondary Education Project (ROSE) este derulat de Ministerul Educației Naționale și acționează pe trei categorii diferite. Acesta include organizarea unor tabere de vară prin care elevii din licee merg în vizite la diferite universități din țară, desfășurarea unor proiecte la nivel de facultăți și conturarea unui centru de învățare la nivelul fiecărei universități partenere. În perioada iulie-septembrie 2017, au fost organizate în cadrul proiectului 20 de programe de vară destinate elevilor aflați în situații de risc, care trăiesc în familii cu venituri mici ori aparțin unor minorități naționale.
Cursuri facultative de matematică
ROSE include, de asemenea, și activitățile pe care le organizează fiecare facultate catalogată cu un grad mare de abandon școlar. În urma unui concurs, proiectul propus de Facultatea de Matematică de la UAIC a fost declarat eligibil. Începînd cu luna octombrie, coordonatorii proiectului vor desfășura mai multe activități de informare și de conștientizare în ceea ce privește abandonul școlar, vor demara mai multe ateliere de lucru și vor construi o pagină web cu informații utile pentru studenții din primul an de facultate. De asemenea, pe perioada semestrului curent, profesorii facultății vor ține între patru și șase ore de matematică pe săptămînă pentru studenții care au nevoie de pregătire suplimentară. „Studenții de la noi, din anul I, vin cu diverse cunoștințe de matematică, vin de la diverse licee, unii de la matematică-informatică, alții de la liceele tehnologice și, în consecință, nu au toți același nivel. Sînt ore de pregătire care să-i aducă pe toți la același standard, mai exact, este vorba despre recapitularea materiei școlare”, a declarat prof. univ. dr. Răzvan Dinu Lițcanu, coordonatorul proiectului și decanul Facultății de Matematică. În urma parcurgerii testului inițial, studenții care întîmpină dificultăți în ceea ce privește înțelegerea materiei pot urma cursurile care vor avea loc în fiecare vineri după-amiază. Conform reprezentanților facultății, dacă va fi nevoie, vor fi organizate și alte seminarii și cursuri suplimentare pentru aprofundarea materiei și pentru pregătirea studenților în sesiunea de examene. Pe lîngă orele suplimentare, se vor face grupe de cîte opt-zece studenți din anul I, care vor fi îndrumate de studenții din anii terminali cu rezultate foarte bune la învățătură. „Mentorii vor putea fi plătiți, în măsura în care fondurile proiectului o vor permite, iar toată activitatea lor va fi monitorizată de cadrele didactice”, a menționat prof. univ. dr. Răzvan Dinu Lițcanu. Rata de abandon școlar la Facultatea de Matematică este de 25% din numărul total de studenți, iar printre cauzele indentificate de conducere se regăsesc probleme financiare ale studentului, abordarea diferită a matematicii la universitate față de liceu sau probleme familiale.
La Litere, în primul an renunță 20% dintre tineri
Facultatea de Litere a fost inclusă la cel mai ridicat nivel de abandon școlar din universitate pentru că mulți dintre studenți fie renunță definitiv la studiile universitare, fie se înscriu la alte facultăți sau specializări. În primul an de facultate renunță 20% dintre studenți, iar la finalul studiilor sub 50% dintre studenți promovează cei trei ani de facultate și își susțin lucrarea de licență, conform declarațiilor făcute de coordonatorii proiectului. Pentru studenții din primul an de facultate, se vor organiza cursuri remediabile și cursuri practice. Cele remediabile vor include două module de cîte șapte ore, unul de literatură și altul de limbă, iar cele practice, de două ore pe săptămînă, vor pune accentul pe comunicare și pe ridicarea nivelului de limbă al studentului. De asemenea, vor fi susținute și anumite cursuri centrate pe reducerea analfabetismului funcțional și pe dezvoltarea gîndirii critice. Un student care urmează specializarea română-engleză, spre exemplu, poate merge atît la cursurile ce țin de limba română, cît și la cele ce țin de limba engleză, iar studenții care urmează cursurile de jurnalism, pot opta pentru cursurile de limba română, unde vor recapitula noțiuni de gramatică și de punctuație. Cursurile sînt facultative și deocamdată nu au fost trecute în orar. „Este greu de prevăzut ce număr de studenți își vor da seama că au nevoie de ajutor. Eu cred că în semestrul I nu va fi neapărat o participare prea mare, cred că însă după prima sesiune de examene studenții vor fi mai conștienți că vor avea nevoie de ajutor. Este realist ca în anul al doilea sau al treilea de proiect participarea să fie ceva mai extinsă”, a declarat conf. univ. dr. Ileana Oana Macari, coordonatoarea proiectului de la Facultatea de Litere. Din semestrul al doilea, vor mai apărea în orar doar cursurile practice care vor crește de la două ore la patru ore pe săptămînă.
Studenții din anul al doilea sau al treilea de facultate pot urma cursuri de instruire pentru a deveni mentori și pentru a-i putea ajuta mai apoi pe stundeții din anul I. „Eu încurajez studenții care fac parte din acest proiect să urmeze cursurile de mentorat pentru ca la anul să devină și ei mentori. Acest lucru ar putea contribui și la sustenabilitatea proiectului și, astfel, după trei ani, cînd se finalizează proiectul, noi să avem o continuitate. Dacă punem la punct un sistem de acest fel, munca lor de mentorat poate să fie echivalată cu practica obligatorie”, a declarat conf. univ. dr. Ileana Oana Macari.
Deplasări tematice la Geografie
Pe lîngă campania de conștientizare a abandonului școlar și de informare, și la Facultatea de Geografie și Geologie vor fi organizate mai multe cursuri la materiile care au fost catalogate, în anii precedenți, ca fiind dificile. Acestea vor fi însoțite de deplasări tematice la stațiunile de cercetare ale universității. Pe lîngă aceste cursuri, studenții vor putea să participe la seminarii unde vor învăța cum să folosească un calculator, cum să-și facă o adresă de e-mail, cum să realizeze o prezentare PowerPoint sau cum să redacteze un text științific. Pe parcursul anului universitar se vor organiza și excursii în jurul Iașului pentru ca studenții din primul an, de la specializarea geografia turismului, să învețe cum este organizată activitatea turistică și să afle care sînt obiectivele turistice din județul în care studiază. De asemenea, coordonatorii vor organiza concursuri și ateliere de lucru ce țin de domeniul fotografiei și, împreună cu Liga Studenţilor de la Geografie şi Geologie, vor contura diferite activități care să-i motiveze pe studenții din anul I să-și continue studiile. „Partea rea din proiectul nostru este că nu putem să-i ajutăm financiar pe studenți, dar cu ajutorul acestor activități poate reușim totuși să-i motivăm. Noi am făcut o medie pe ultimii cinci ani și am constatar că rata de abandon după primul an este de 21,53%. Proiectul își propune ca ea să ajungă la 15,5%”, a declarat lect. univ. dr. Alexandru Bănică, coordonatorul proiectului de la Facultatea de Geografie și Geologie.
Fiecare facultate va colabora cu Departamentul Servicii pentru Studenți și Absolvenți (DSSA) pentru a le oferi studenților ore de consiliere psihologică și de orientare în carieră. Psihologii vor purta discuții cu tinerii, fie în grupuri restrînse, fie personal, pentru a le afla problemele și a le putea rezolva împreună. De asemenea, vor avea loc și vizite la diferiți angajatori, fie că aceștia fac parte din domeniul matematicii, limbii ori geografiei. În urma colaborării cu DSSA, la Facultatea de Litere, spre exemplu, un student va fi nevoit să primească o viză pe fișa de lichidare de la un psiholog dacă dorește să renunțe la facultate. Pînă acum, acesta trebuia doar să completeze fișa și să-și ridice documentele de la facultate. Astfel, conducerea facultății încearcă să afle care sînt cauzele abandonului școlar pentru a le putea rezolva.
Contractele acestor proiecte încă nu au fost încheiate, dar coordonatorii preconizează că ele vor fi semnate săptămîna aceasta. Conform proiectului ROSE, la nivelul universității se va construi și un centru de învățare cu spații speciale, destinat studenților din primul an de facultate.
Adaugă un comentariu