Doctoranzii Bologna viseaza la banii din Trezorerie
Honoris fără Causa 6 martie 2009 Niciun comentariu la Doctoranzii Bologna viseaza la banii din Trezorerie 10Proiectul strategic “Burse doctorale – O investitie in inteligenta 2008 – 2011” a demarat in acest an universitar. Doctoranzii inscrisi in programul de Burse urmau sa primeasca 1850 de lei pe luna. Nici pina acum banii nu au ajuns in buzunarele studentilor. Acestia s-au oprit la Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale din cauza deficientelor de comunicare intre acesta, universitati si Ministerul Educatiei, Cercetarii si Inovarii. Pina la clarificarea problemelor, fiecare universitate se descurca asa cum poate. Unele universitati au incercat sa gaseasca solutii, folosind prefinantarea si aportul financiar propriu pentru a-i plati pe doctoranzi, ignorind alte cheltuieli si achizitii.
Incepind cu anul universitar in curs, mai multe institutii de invatamint superior din tara s-au inscris in Proiectul “Burse doctorale – o investitie in inteligenta 2008-2011”, aflat sub tutela Ministerului Muncii, Familiei si Protectiei sociale. Principalii beneficiari ai programului sint doctoranzii universitatilor, care ar fi trebuit sa primeasca, pe linga bursa lunara de 1850 de lei, de mobilitati de pina la sase luni, abonamente la carti si reviste si acces la publicatii online de specialitate. Insa nu toti studentii au intrat in posesia banilor cuveniti prin contractul incheiat, din cauza deficientelor de comunicare dintre institutiile partenere in proiect: Autoritatea de Management a Programelor Operationale Sectoriale Dezvoltarea Resurselor Umane (AM POS DRU), Organismul Intermediar al Programelor Operationale Sectoriale Dezvoltarea Resurselor Umane (OI POS DRU), subordonata Ministerului Educatiei, Cercetarii si Inovarii. Acesta din urma asigura “coerenta” tehnica a proiectului si detine toate informatiile legate de sistemul de lucru.
Cu trezoreria inchisa
In cadrul proiectului de burse doctorale, universitatile au contribuit cu 2%, restul finantarii fiind asigurate din Fondul Social European (FSE). Sistemul, in teorie, e simplu. La inceputul implementarii proiectului, institutiile de invatamint primesc banii pentru prima luna de burse doctorale si o prefinantare de la AM POS DRU. Ulterior, la fiecare trei luni, acestea trebuie sa primeasca o rambursare pentru sumele cheltuite in aceasta perioada pentru bursele doctoranzilor, salariile personalului implicat, achizitii, mobilitati etc. Nici o universitate nu are voie sa alimenteze contul special deschis la demararea proiectului la Trezorerie din alte conturi. In caz contrar, aceasta pierde fondurile europene.
In practica, insa, situatia este mai complicata. Fiind primul an cind se implementeaza un astfel de proiect in tara, lipsa de experienta a dus la mai multe dificultati: in primul rind, banii din prefinantare nu au putut fi livrati in conturile universitatilor la timp pentru ca a existat o neconcordanta in contractul semnat de institutiile de invatamint cu AM POS DRU. De asemenea, primele rambursari pot fi facute doar daca documentele sint vizate de un auditor financiar si un expert contabil. Insa instructiunile pentru achizitia unui astfel de auditor au fost trimise, din nou, tirziu. “Lucruri pe care noi le sesizam in luna septembrie se rezolva in decembrie. Sau lucruri pe care le sesizam in luna octombrie se rezolva in luna februarie. Aceasta intirziere foarte mare in luarea deciziilor ne-a adus in urmatoarea situatie: in ianuarie UTI (nr: Universitatea Tehnica “Gheorghe Asachi”) trebuia sa faca cererea de rambursare catre AM POS DRU pentru a primi banii investiti in cele cinci luni de cind a inceput proiectul. O vom face la sfirsitul lui martie”, a declarat prof. univ. dr. ing. Carmen Teodosiu, managerul de proiect al UTI. Astfel, institutia nu va mai putea plati integral bursele doctoranzilor in martie si aprilie. Pe de alta parte, managerul proiectului la Universitatea “Alexandru Ioan Cuza” (UAIC) nu crede ca aceste probleme vor aparea si in cazul celor 190 de studenti inscrisi in program: “Doctoranzii si-au primit banii pina acum. La fiecare trei luni facem o cerere de refinantare si primim banii”, a declarat prof. univ. dr. Ion Pohoata, manager de proiect la UAIC.
Bursele au intiietate
Incepind cu luna noiembrie, la UTI cei 163 de doctoranzi (150 la Iasi si 13 in colaborare cu Universitatea din Bacau) si-au primit integral bursele. Astfel, toti banii din acest proiect s-au dus catre bursele doctorale si nu a mai ramas practic nici o resursa financiara pentru achizitii, mobilitati sau plata salariilor personalului care lucreaza la proiect. “Pina la ora actuala am platit in proportie de 98% burse doctorale, n-am facut altfel de plati. Avem o lista de trei pagini de achizitii si ne uitam la ea. Sintem constienti ca trebuie sa le dam bursa promisa acestor oameni, dintre care unii si-au lasat serviciul, au familie, au copii. La fel am putea spune ca se intimpla si cu cei care au fost implicati pe partea de personal (n.r.: care inca nu au primit bani prin acest proiect), si ei si-au facut treaba, altfel la ora actuala proiectul acesta nu functiona deloc. In conditiile astea noi am considerat ca primordial este sa dam banii la doctoranzi si asa au socotit marea majoritate a colegilor nostri din tara”, a declarat prof. univ. dr. ing. Carmen Teodosiu.
Problemele au fost sesizate in rinduri repetate de catre universitati. La 13 februarie, institutiilor de invatamint li s-a cerut un stadiu de implementare a proiectului. In document, pe linga explicitarea realizarilor si stadiul la care s-a ajuns, au fost adaugate si observatiile intimpinate in implementare.
“Aici le-am scris: “Renuntarea la articolul din contract privitor la biletul la ordin s-a realizat in decembrie 2008 si a avut ca efect intirzierea platii burselor doctoranzilor; comunicarea cu intirziere a instructiunilor privind achizitionarea serviciilor de audit s-a facut in februarie 2009, fata octombrie 2008, cum a fost prevazut initial. Acest lucru intirzie foarte mult rambursarea primei etape si platile catre doctoranzi si echipa de management si implementare a proiectului; lipsa unor clarificari specifice privind remunerarea echipei de management / implementare a proiectului”. Le-am spus la telefon, le-am spus in mailuri, avem o intreaga corespondenta. Se trimit mail-uri, dar noi stim din documentatia proiectului ca pina nu primim o notificare oficiala mailul nu schimba nimic”, a explicat prof. univ. dr. ing. Carmen Teodosiu.
Ministerul nu raspunde
Contactati telefonic, reprezentantii AM POS DRU a raspuns in aceeasi maniera cu care sint tratate si universitatile: “Nu putem raspunde la intrebari decit in maxim 15 zile la o adresa oficiala sau pe email, acesta este protocolul”.
Conducerea OI POS DRU, in schimb, recunoaste ca exista probleme la nivel de comunicare si organizare: “Ar fi ideal sa putem raspunde imediat la toate solicitarile. Trebuie luat in vedere si faptul ca este prima generatie de astfel de proiecte. Unele lucruri trebuie sa le invatam si sa le implementam din mers. Este primul an in care Romania contracteaza astfel de fonduri, spre deosebire de Spania, de exemplu, care are o experienta de 20 de ani”, a declarat Laura Marinas, director general OI POS DRU.
Studentii se revolta
Saptamina aceasta, doctoranzii si coordonatorii de proiect se vor intilni pentru a discuta ce vor face in continuare. Un proiect de o asa amploare a presupus ca studentii cu locuri de munca sa renunte la slujbe pentru a se dedica in totalitate muncii de cercetare, fiind convinsi ca Fondul Social European le asigura partea materiala. Acum, acestia se gasesc in situatia de a ramine si fara bursa de 1850 de lei, si fara loc de munca. “E foarte greu de acceptat ca dintre doua parti care semneaza un contract, o parte sa-si indeplineasca latura si cealalta parte nu. Mai ales ca in momentul in care am intrat in acest program ne-am gindit ca vom avea, asa cum ni s-a si spus, o liniste financiara, timp de studiu. Ni s-au impus anumite conditii cu mentiunea ca avem acesti bani. Am colegi care sint parinti, sint casatoriti, trebuie sa-si intretina o familie, sa plateasca o chirie. Nu ne putem permite si nu sintem nici studentii repetenti care sa impunem conditii. Unii sint sefi de promotie, studenti merituosi, nu-si pot permite sa-si bata joc de noi in felul acesta”, a declarat Gabriel Alexandru, reprezentantul studentilor Facultatii de Mecanica in Biroul Senat si beneficiar al bursei doctorale.
***
Din punct de vedere tehnic, proiectul a demarat asa cum Universitatea Tehnica isi propusese. Primul an din cei trei este dedicat studiului avansat, iar studentii au avut ocazia sa-si faca liste de documentare si un “plan de atac””. “Scolile doctorale si noi monitorizam doctoranzii, conducatorii de doctorat si-au preluat toti atributiile”, a declarat prorectorul. Insa urmatoarele doua luni vor reprezenta adevarata provocare. Numai bursele pe o luna celor 163 de doctoranzi insumeaza 301.550 de lei, iar Universitatea mai are 250.000 disponibili. Problema este nu lipsa banilor, ci gestionarea lor si livrarea catre universitati. In timp ce institutiile de invatamint se chinuie sa dramuiasca ultimii bani pentru burse, “grosul” Fondurilor Structurale Europene inca zace in Trezorerie.
Pina la rezultate palpabile, Autoritatea de Management si Organismul Intermediar pentru Programul Operational Sectorial – Dezvoltarea Resurselor Umane nu se pot lauda decit cu numele pompoase.
Ioan STOLERU
Deficiente in comunicare
Daca beneficiarul (n.r.: universitatea) vrea sa modifice ceva la proiect, face o notificare catre OI POS DRU. Daca acestia nu raspund in 15 zile, universitatea poate pune in practica automat completarea facuta. “Sint chestiuni care tin de partea financiara, cum sint si cererile de rambursare sau pe partea de achizitii, unde legatura se face si cu OI si cu AM POS DRU, si acolo raspunsurile vin sau nu vin. Desi ni s-a spus ca putem lucra si intreba pe mail, noi trebuie sa asteptam actul oficial, care inseamna de la OI POS DRU o comunicare ca au verificat actele noastre si sint OK, ori de la AM POS DRU un act aditional sau o completare sau instructiune”, a explicat Carmen Teodosiu.
UTI a discutat despre contributiile angajatului / angajatorului si cum trebuie facute contractele de studii pe 27 septembrie 2008. Raspunsul a fost primit de la AM POS DRU la 17 noiembrie.
Renuntarea la garantarea pe baza de bilet la ordin accesul la Trezorerie, care practic facea imposibila finantarea (n.r.: in conformitate cu ordinul 1253 / 2003, Trezoreria nu avalizeaza bilete la ordin) a fost solicitata in doua sedinte in luna octombrie, una organizata de Ministerul Muncii si una de MECI. Actul aditional prin care a fost scos acest biletul la ordine a fost emis abia la 15 decembrie. Astfel, universitatii i s-a refuzat prima cerere de prefinantare, banii venind cu doua luni mai tirziu decit trebuia. “Vorbim de o problema pe care OI POS DRU spune ca a sesizat-o din luna iunie 2008. Am sesizat si noi, universitatile, dar problema era cunoscuta si de ei”, a declarat Carmen Teodosiu.
Documentele de rambursare trebuie vizate de un auditor financiar si un expert contabil. “In octombrie ni s-a spus ca primim un manual unde scrie pas cu pas cum se face achizitia acestui auditor financiar”, a explicat prorectorul. Instructiunea de achizitie pentru auditor si pentru expert a venit pe data de 4 februarie. Cererile de rambursare facute de universitati fara auditorul financiar au fost refuzate. “Aveam rambursare in ianuarie. Cum sa cerem banii cind pe 4 februarie de-abia primim instructiunea de achizitie a auditului?”, a explicat prorectorul.
Adaugă un comentariu