Drumul cel mai scurt spre universitățile de-afară
Honoris fără Causa 15 decembrie 2010 Niciun comentariu la Drumul cel mai scurt spre universitățile de-afară 9Într-o universitate de prestigiu din străinătate se poate intra pe ușa din față sau pe geam. Așa ar suna, spusă pe șleau, deviza training-urilor și programelor dedicate studenților care își propun să-și continue studiile într-o universitate de top din străinătate. Asta pentru că dosarele de admitere care cad sub ochii comisiilor de selecție de multe ori atrag atenția, chiar dacă nu întrunesc toate condițiile de eligibilitate. A închega un astfel de dosar devine tot mai mult o strategie de „management personal” iar nu un portofoliu stufos. „Orice e negociabil” e formula cheie de liniștire a tuturor celor care nu au un dosar impresionant.
Studenții care și-au început încă din primii ani de studiu activitatea academică prin publicarea constantă a unor articole de specialitate în reviste naționale sau internaționale, au participat la conferințe și au trecut prin cel puțin un examen de limbă, pot să-și înceapă pregătirea dosarului de candidatură și cu cîteva luni înainte de expirarea termenelor limită. Pentru cei care nu abundă în lucrări publicate și nu pot dovedi o implicare activă în munca de cercetare, tutorialele de integrare academică propun cîteva „scurtături” compensatorii.
Procesul de recuperare durează în jur de un an, după estimările specialiștilor Fulbright care au analizat strategiile alternative folosite de studenții care au fost admiși în universitățile din străinătate și au primit suport financiar din partea acestora. În România, singura platformă de training pentru integrare academică internațională care propune tehnici generale de pregătire a candidaturii atît pentru programe de licență, cît și masterale sau doctorale în universitățile de top, este cea dezvoltată de Centrul de Consiliere Fulbright.
Sesiunile de training sînt adaptate pentru a pregăti studenții să răspundă unor standarde ridicate de autoprezentare academică. Consultanța oferită se bazează pe analiza conținutului dosarelor acceptate la peste 1000 de universități sau centre educaționale din Statele Unite ale Americii, Asia și Europa în ultimii cinci ani. În cazul candidaților care au fost admiși, în ciuda faptului că dosarele nu răspundeau criteriilor de performanță cerute sau erau incomplete, admiterea lor a depins mai degrabă de istoricul personal. Cu alte cuvinte, aceștia s-au evidențiat printr-un istoric de colaborare cu anumiți profesori și cercetători din centrele în care au fost admiși. În general, admiterea oricărui student depinde de rezultatele academice obținute în prealabil, de punctajul testelor de limbă, de conținutul scrisorii de motivație, precum și de scrisorile de recomandare. Sesiunile de training propun metode de ocolire sau a impactului negativ pe care îl au rezultatele slabe la examenele din țară sau lipsa implicării în activități de cercetare.
Calculatoarele calculează, oamenii fac evaluări
Unul dintre motivele pentru care procesul de depunere a unei candidaturi într-o universitate de renume poate să dureze chiar mai mult de un an este acela că un loc asigurat depinde de „o intrare bine pusă în scenă”, după spusele Mihaelei Arsene, director al Centrului de Consiliere Fulbright. Un dosar subțire și un nume străin, necunoscut vor fi trecute cu vederea, pe cînd un dosar subțire și un nume recunoscut va fi analizat de două ori. Unul dintre cele mai fezabile „șiretlicuri” se referă la capacitatea studenților de a-și găsi „purtători de cuvînt” printre profesorii care activează în universitatea în care ajunge aplicația de candidatură. „Fă-i să te dorească și vor lupta în locul tău ca să te-aducă” e una dintre primele prescripții.
Sesiunile de training organizate de Fulbright abundă în exemple despre studenți care, odată ce au stabilit o comunicare academică fructuoasă cu un profesor de la o universitate din străinătate, admiterea lor în centrul respectiv nu a mai depins de nici unul dintre criteriile prestabilite. Elocvent este cazul unei studente din Suceava care a început o corespondență cu un profesor de la Oxford University Business School, trimițîndu-i acestuia un comentariu la unul dintre articolele sale și cerîndu-i ajutorul pentru a-și definitiva propria lucrare de dizertație. Timp de șase luni a întreținut o astfel de comunicare academică. „A căpăta statutul unui partener valoros de cercetare”, după cum a spus Mihaelei Arsene, altfel „este cel mai important lucru, care deschide toate ușile, chiar și cele care ocolesc reglementările și legile interioare ale instituțiilor”.
Pentru că nu avea suficienți bani pentru a se înscrie și a trăi în Anglia ca masterand, chiar dacă ar fi primit o bursă de studiu, cei de acolo au integrat-o pe un post special de cadru didactic, post care nu exita pînă atunci, pentru a-i putea oferi un ajutor financiar suplimentar. „Astfel de lucruri chiar se întîmplă. Dacă reușești să te faci dorit, oamenii sînt dispuși să găsească ei înșiși soluții ca să te aducă la ei. Sînt foarte creativi și dispuși să riște pentru un partener de încredere. Îți trec cu vederea întîrzierile, dacă nu respecți deadline-uri. Acceptă, de exemplu, să le trimiți scorurile la testele de limbă neoficiale, dacă nu ai bani pentru a plăti taxa de trimitere a celor oficiale, te primesc și mai tîrziu dacă nu poți ajunge în luna în care ești așteptat, îți găsesc surse de venit complementare și chiar îți inventează poziții în structura lor organizațională. Totul e să le demonstrezi dinainte că le poți fi de folos în activitatea lor”, a precizat Mihaela Arsene la una dintre sesiunile de consiliere.
Matematica neortodoxă a șanselor
Pentru stabilirea unei astfel de comunicări fructuoase care să ocolească pașii clasici de admitere, programele de training propun de la bun început cîteva criterii de selecție foarte riguroase, atît în ceea ce privește domeniul academic al centrelor educaționale, cît și în privința profilului social al acestora.
Dacă alegerea unui centru universitar pentru continuarea studiilor depinde de calitatea programelor sale educaționale, de prestigiul său și de oferta financiară pentru susținerea studenților săi, admiterea într-un astfel de centru e condiționată de multe ori de factori socio-culturali. Primul pas pentru o candidatură de succes se referă la a calcula potențialul de încredere al universității și departamentului dorit.
„Acum e un trend ca fiecare universitate să se declare deschisă spre multiculturalitate. Astfel, unele dintre ele sînt dispuse să fie mult mai permisive față de studenții străini decît altele. O analiză atentă a compoziției etnice a studenților care învață într-un astfel de centru poate indica de la bun început dacă șansele de admitere sînt ridicate sau nu”, a continuat Arsene. De asemenea, continuă ea, unele universități au departamente de studii internaționale sau feministe, de exemplu iar dacă există o catedră de studii est-europene „atunci, cu siguranță că un est-european va avea mai multe șanse să fie admis acolo, o universitate la care învață deja mulți români, va fi mai empatică în fața candidaților români la fel cum o tînără din țările africane are multe șanse să fie acceptată într-un departament de studii feministe”, a accentuat directoarea. De asemenea, componența etnică a consiliului profesoral poate indica disponibilitatea unei universități de a avea o oarecare indulgență în ceea ce privește dosarele unor studenți din țările de origine ale profesorilor.
Cunoașterea prealabilă a mediului academic specific centrelor către care sînt trimise dosarele de candidatură implică și o bună cunoaștere a activității de cercetare specifică fiecărui cadru didactic. A selecta profesorii cu care se va stabili, înainte de depunerea candidaturii, o comunicare eficientă presupune, așadar perfecta familiaritate cu lucrările acestora. „Este dorit ca un student să-și aleagă mai multe universități unde să-și trimită dosarul. Dar, din fiecare universitate, să nu aleagă mai mult de un singur profesor cu care să dezvolte o astfel relație. Profesorii din centrele prestigioase sînt ființe influente, dar orgolioase, în general. Au fost unele cazuri în care studenții noștri au purtat în paralel discuții cu cîte doi profesori din același departament și s-au trezit că amîndoi îi susțineau. în momentul candidaturii, fiecare s-a simțit trădat. A fost considerat un semn al oportunismului, pe de o parte, iar pe de altă parte, un semnal că studenții nu erau foarte hotărîți în privința a ceea ce își doreau să facă, fiind depunctați pentru o motivație slabă. Ei au fost admiși, dar relațiile ulterioare au fost afectate”, a amintit Mihaela Arsene în cursul sesiunilor de training.
Logodnă fără acte
Găsirea unui mentor din interiorul instituției gazdă transformă în totalitate conținutul dosarului de candidatură. Scrisorile de recomandare, de exemplu, vor fi, astfel, scrise tocmai de către aceștia, iar impactul lor va fi cel al unei „scrisori de chemare”. De asemenea, scrisoarea de motivație, care în general este depunctată pentru generalitate și ambiguitate, va căpăta consistență pe măsură ce va face referire la activități academice specifice desfășurate în centrul respectiv.
„Omul potrivit la locul potrivit este deviza tuturor. Astfel, dacă cineva își dorește să dezvolte anumite calități teoretice și practice care completează și valorifică aria cercetărilor unui anumit departament și a unui anumit profesor, este un semn pentru evaluatori că prestigiul universității va fi dus mai departe și calitatea departamentului va crește prin integrarea studentului respectiv”, a mai menționat Mihaela.
Metodele alternative de a spori șansele de succes ale unui candidat fac parte, astfel, din varietatea tehnicilor de apropiere culturală și academică. De aceea, în general, este recomandată susținerea nu doar a testelor de limbă, ci și a celor de cultură generală și gîndire strategică specifice țării în care se află universitatea, chiar dacă nu sînt cerute explicit pentru depunerea dosarului.
Sesiunile de consiliere în privința integrării academice atrag atenția asupra caracterului din ce în ce mai specific al dosarelor candidaților, ceea ce face ca procesul de admitere să fie mai mult o formalitate, decît un proces de selecție.
Oana OLARIU
Adaugă un comentariu