Erasmus: obiectiv fără focalizare
Honoris fără Causa 10 noiembrie 2010 Niciun comentariu la Erasmus: obiectiv fără focalizare 124Studenții europeni stau la coadă pentru granturile Erasmus. Pentru a avea șansa de a studia cel puțin un semestru în afara granițelor țării trebuie să împlinească o serie de criterii și să demonstreze că sînt, din punct de material, pregătiți pentru „schimburile academice”. Aproape 3000 de studenți români se școlesc anual pe meleaguri străine. Pentru unii, „schimbul” reprezintă posibilitatea de a-și aprofunda cunoștințele academice într-o instituție de învățămînt străină. Pentru alții însă, este doar un prilej să plece din țară, într-o vacanță plătită de altcineva, la finalul căreia trebuie doar să aibă numărul minim de credite și de poze de la petreceri cu care să se laude colegilor de-acasă.
Obiectivele principale ale programului Erasmus, cum ar fi „promovarea învățămîntului superior european, sporirea perspectivelor profesionale ale studenților” sună foarte bine în paginile documentelor oficiale ale Uniunii Europene. Experiența demonstrează însă, că pentru unii studenți, programul Erasmus nu e decît un fel de „evadare” de cîteva luni din țară, o vacanță mai lungă sau o formă de turism academic. Mai sînt și cei care pleacă pentru că „dă bine la CV”. Asta și „mi-a plăcut ideea că pot trăi un semestru în altă țară. E o experiență care m-a făcut să-mi dau seama că mă descurc și singură, departe de casă”, spune Florina Alexandru, studentă în anul al treilea la Facultatea de Litere.
Sociologul Magali Ballatore, în cartea sa „Erasmus și mobilitatea tinerilor europeni, între mit și realitate”, apărută la Paris, în 2010, identifică mai multe deficiențe, principala idee fiind faptul că obiectivele programului nu au fost atinse. De exemplu, faptul că, doar 2% dintre studenții europeni au reușit să călătorească pe baza acestor burse, din totalul de 10% propus inițial.
Cercetătorul mai menționează faptul că, deși programul avea ca scop și dezvoltarea spiritului intercultural, s-a constatat că majoritatea celor care aplică au deja această formare.
Călătorii, de dragul limbilor străine
O altă hibă a programului Erasmus reiese din Raportul Comisiei Europene din 30.10.2008, care arată că, pentru mulți dintre studenții români, aceste burse reprezintă o oportunitate de a vizita o țară străină. Majoritatea nu a mai fost plecată în afară înainte de a beneficia de o astfel de mobilitate: „Erasmus ajută efectiv studenții din familii mai puțin înstărite să studieze în străinătate, ceea ce, altfel, ar fi imposibil”.
„Am plecat ca să călătoresc și să vorbesc limbi străine. A fost, pînă acum, prima și singura ocazie să ies din țară”, spune Alexandru Radu, student în anul al treilea la Facultatea de Litere. Acesta plecase inițial pentru cinci luni în Barcelona, Spania, dar și-a prelungit perioada de ședere la un an „pentru că nu vizitasem, nu descoperisem, nu călătorisem destul”.
Mai mult decît work & travel
Și Oana Clopoțel, tot de la Facultatea de Litere, spune că programul Erasmus a fost prima ocazie pentru ea să viziteze o țară străină. „Cîteva motive au fost faptul că vroiam să văd Italia și să-mi îmbunătățesc limba italiană. Voiam mult să plec în străinătate”, spune fata.
Aceste realizări nu corespund, totuși, cu ceea ce și-a propus inițial programul Erasmus, acesta transformîndu-se într-o excursie mai îndelungată pentru studenții români. „Pentru mine experiența Erasmus a însemnat să mă formez ca autodidact. M-am obișnuit să învăț singur, să caut ceea ce am nevoie. Am avut ocazia să îmi fac prieteni peste tot și am călătorit foarte mult. Pentru că, sincer, am fost acolo ca să mă plimb. Și le-am făcut pe toate în patru, cinci luni. E peste work & travel, asta e clar”, recunoaște Ionuț Ignătescu, masterand în anul al doilea la Facultatea de Informatică de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC).
De asemenea, un alt fenomen sesizat pe parcursul anilor este faptul că, indirect, programul determină creșterea migrației studenților valoroși către țările mai dezvoltate, lucru confirmat și de aceștia. Tinerii români care pleacă spun, în mare, că ar vrea să rămînă în străinătate sau, odată ce termină facultatea începută aici, să continue un master sau să se angajeze acolo. “Parcă ar crea dependență, parcă aș vrea să mă duc și mai departe, oriunde, numai nu în Asia”, spune Alexandru.
Excursii academice
Partea academică a programului contează la fel de puțin și pentru studenții care optează să vină în România. Cei mai mulți dintre Erasmușii incoming aleg țara noastră pentru că traiul este mai ieftin decît în alte state europene și pentru că țara noastră apare pe harta tinerilor ca o destinație a distracției. Deogracias Maroto, din Granada, Spania, spune că pentru el a fost o provocare studiul la o universitate românească. „Dacă pot sta în regulă foarte departe de casă. Apoi, am venit pentru climă și cultură”, a adăugat acesta. Deogracias nu a sesizat mari diferențe în ceea ce privește prețurile, însă aici poate cheltui mai mulți bani pe călătorii.
Cu toate acestea, străinii, odată ajunși în România, pot avea surpriza unor cursuri mai bine structurate decît cele de la universitatea-mamă. Este cazul lui Adriano Fornarelli, din Bari, Italia, venit la Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor. Acesta spune că profesorii de-acasă nu acordă mare importanță programului Erasmus, așa că opțiunile sînt limitate. Astfel, a preferat să vină, după cum spune „la cea mai bună universitate din România decît într-una medie din Spania sau Franța”.
„Noi avem doar trei examene și toate diplomele în economie sînt la fel în orașul nostru. Aici totul e diferit și specializat, cred că universitatea asta este 100% mai bună decît cea de acasă”, spune Adriano. „Călătoresc mult, și acum mi-am propus să văd toată Europa de est”, mai adaugă acesta.
La polul opus, coordonatorii programului din cadrul instituțiilor de învățămînt susțin că obiectivele au fost atinse. Prorectorul pe relații internaționale de la UAIC, prof. univ. dr. Henri Luchian, spune că, avînd în vedere sistemul de creditare și contractul pe care îl semnează studenții la plecare, tinerii nu au cum să privească atît de superficial aceste mobilități.
Acesta consideră că obiectivele programului Erasmus au evoluat și că sînt benefice pentru studenți și universități, cadrele didactice tinere fiind foști studenți Erasmus. „Eu sînt uluit că ați putut primi astfel de păreri de la studenți. Un student pleacă cu două contracte semnate, unul dintre ele este contractul de învățare. Și în contractul de învățare, studentul are cel puțin 30 de credite de realizat. Și dacă nu se întoarce cu creditele acelea, e o situație gravă care, din fericire, nu se întîmplă. Dimpotrivă, avem foarte mulți studenți care se întorc cu mai multe credite decît au fost obligați prin contract, sînt chiar mirat că unii pot vedea lucrurile așa”, declară prorectorul.
Discrepanța dintre părerile studenților și cele ale coordonatorilor Erasmus pune mai multe semne de întrebare în legătură cu eterna problemă a proiectelor cu obiective generoase: diferența dintre teorie și practică. Singurul lucru care ar avea de suferit în acest caz este „calitatea învățămîntului superior”, scopul care scuză orice mijloace în mediul academic european.
Anastasia CONDRUC
Ioan STOLERU
Adaugă un comentariu