Erasmus: obiectiv fără focalizare

Honoris fără Causa Niciun comentariu la Erasmus: obiectiv fără focalizare 124

Studenții europeni stau la coadă pentru granturile Erasmus. Pentru a avea șansa de a studia cel puțin un semestru în afara granițelor țării trebuie să împlinească o serie de criterii și să de­mon­­streze că sînt, din punct de material, pregă­ti­ți pentru „schimburile a­ca­demice”. A­proa­pe 3000 de studenți români se școlesc anual pe me­lea­guri străine. Pentru unii, „schimbul” re­pre­zintă posibilitatea de a-și apro­fun­da cunoștințele academice într-o instituție de în­vă­țămînt străină. Pentru alții însă, este doar un prilej să plece din țară, într-o vacanță plă­ti­tă de altcineva, la finalul căreia trebuie doar să aibă nu­mă­rul minim de credite și de poze de la petreceri cu care să se laude co­le­gi­lor de-acasă.

Obiectivele principale ale programului Erasmus, cum ar fi „pro­mo­­varea învățămîntului superior eu­ropean, sporirea perspectivelor pro­fesionale ale studenților” sună foar­te bine în paginile documen­telor o­fi­ciale ale Uniunii Eu­ro­pe­ne. Ex­pe­­riența demonstrează însă, că pentru unii studenți, programul Eras­mus nu e decît un fel de „evadare” de cîteva luni din țară, o vacanță mai lungă sau o for­mă de turism aca­demic. Mai sînt și cei care plea­că pentru că „dă bine la CV”. Asta și „mi-a plăcut ideea că pot trăi un se­mestru în altă țară. E o experiență care m-a făcut să-mi dau seama că mă descurc și singură, departe de casă”, spune Florina Alexandru, studentă în anul al trei­lea la Facultatea de Litere.

Sociologul Magali Ballatore, în cartea sa „Erasmus și mobilitatea ti­nerilor europeni, între mit și reali­ta­te”, apărută la Paris, în 2010, i­den­­tifică mai multe deficiențe, prin­ci­­pala idee fiind faptul că obiecti­ve­le programului nu au fost atinse. De e­xem­­plu, faptul că, doar 2% dintre stu­­denții europeni au reușit să că­lă­to­­rească pe baza acestor burse, din to­­talul de 10% propus inițial.

Cer­ce­tătorul mai menționează fap­tul că, deși programul avea ca scop și dez­voltarea spiritului inter­cul­­tural, s-a constatat că majoritatea celor care aplică au deja această for­mare.

Călătorii, de dragul limbilor străine

O altă hibă a programului Eras­mus reiese din Raportul Co­mi­siei Eu­­ropene din 30.10.2008, care arată că, pentru mul­ți dintre stu­­den­ții români, aceste burse re­pre­­zintă o o­portunitate de a vizita o ța­ră străină. Majoritatea nu a mai fost plecată în afară înainte de a beneficia de o astfel de mobilitate: „Eras­mus ajută efectiv studenții din fa­mi­lii mai puțin îns­tărite să stu­die­ze în străi­nă­ta­te, ceea ce, altfel, ar fi imposibil”.

„Am plecat ca să călătoresc și să vor­­besc limbi străi­ne. A fost, pî­nă acum, prima și sin­gura ocazie să ies din țară”, spu­ne Alexandru Ra­­­­­­­­­­du, stu­dent în anul al treilea la Fa­­cul­ta­tea de Li­te­re. Acesta ple­case inițial pen­tru cinci luni în Bar­ce­­lona, Spa­­nia, dar și-a prelungit pe­­­rioa­da de șe­de­re la un an „pentru că nu vizi­ta­sem, nu des­­co­pe­ri­sem, nu că­lă­to­ri­sem destul”.

Mai mult decît work & travel

Și Oana Clo­po­țel, tot de la Fa­­cultatea de Li­­­­­­­­tere, spune că pro­gramul Eras­mus a fost prima o­cazie pen­tru ea să vi­zi­te­ze o țară stră­ină. „Cîteva mo­tive au fost fap­tul că vro­iam să văd Ita­lia și să-mi îm­bu­nă­tă­țesc lim­ba i­ta­­lia­nă. Voiam mult să plec în străi­­nă­tate”, spune fata.

Aceste reali­ză­­ri nu cores­pund, totuși, cu ceea ce și-a propus inițial programul Erasmus, a­ces­ta trans­for­mîn­du-se într-o ex­cursie mai în­de­lungată pentru stu­denții români. „Pentru mine ex­pe­riența Erasmus a însemnat să mă for­mez ca autodidact. M-am o­biș­nuit să învăț singur, să caut ceea ce am nevoie. Am avut ocazia să îmi fac prieteni peste tot și am călătorit foarte mult. Pen­tru că, sincer, am fost acolo ca să mă plimb. Și le-am făcut pe toate în patru, cinci luni. E peste work & tra­vel, asta e clar”, recunoaște Io­nuț Ignătescu, masterand în anul al doilea la Facultatea de In­for­ma­ti­că de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC).

De asemenea, un alt fenomen se­sizat pe parcursul anilor este faptul că, indirect, programul determi­nă creșterea migrației studenților va­loroși către țările mai dezvoltate, lu­cru confirmat și de aceștia. Tinerii ro­mâni care pleacă spun, în mare, că ar vrea să rămînă în străinătate sau, odată ce termină facultatea în­ce­pută aici, să continue un master sau să se angajeze acolo. “Parcă ar crea dependență, parcă aș vrea să mă duc și mai departe, oriunde, nu­mai nu în Asia”, spune Alexandru.

Excursii academice

Partea academică a programului contează la fel de puțin și pentru studenții care optează să vină în România. Cei mai mulți dintre Erasmușii incoming aleg țara noastră pen­tru că traiul este mai ieftin de­cît în alte state europene și pentru că țara noastră apare pe harta tineri­lor ca o destinație a distracției. Deo­­gracias Maroto, din Gra­nada, Spania, spune că pentru el a fost o provocare studiul la o universitate românească. „Dacă pot sta în regulă foar­te departe de casă. Apoi, am ve­nit pentru climă și cultură”, a adăugat acesta. Deogracias nu a se­sizat mari diferențe în ceea ce pri­vește prețurile, însă aici poate cheltui mai mulți bani pe călătorii.

Cu toate acestea, străinii, odată ajunși în România, pot avea surpri­za unor cursuri mai bine structurate decît cele de la universitatea-mamă. Este cazul lui Adriano Fornarelli, din Bari, Italia, venit la Facultatea de E­co­no­mie și Administrarea A­fa­­ce­ri­lor. Acesta spune că profesorii de-acasă nu acordă mare importanță pro­gramului Erasmus, așa că op­țiu­nile sînt limitate. Astfel, a preferat să vină, după cum spune „la cea mai bu­nă universitate din Ro­mânia de­cît într-una medie din Spania sau Franța”.

„Noi avem doar trei exa­me­­ne și toate diplomele în eco­no­mie sînt la fel în orașul nostru. Aici to­tul e diferit și specializat, cred că universitatea asta este 100% mai bună de­cît cea de acasă”, spune Adriano. „Călătoresc mult, și acum mi-am propus să văd toată Europa de est”, mai adaugă acesta.

La polul opus, coordonatorii programului din cadrul instituțiilor de învățămînt susțin că obiectivele au fost atinse. Pro­rec­torul pe relații internaționale de la UAIC, prof. univ. dr. Henri Lu­chian, spune că, avînd în vedere sis­temul de credi­ta­re și contractul pe care îl semnează stu­denții la ple­ca­re, tinerii nu au cum să privească atît de superficial a­ceste mobilități.

Acesta consideră că obiectivele pro­­gramului Erasmus au evoluat și că sînt benefice pentru studenți și universități, cadrele didactice tinere fiind foști studenți Erasmus. „Eu sînt uluit că ați putut primi astfel de pă­reri de la studenți. Un student plea­că cu două contracte semnate, unul dintre ele este contractul de în­vă­țare. Și în contractul de învățare, stu­dentul are cel puțin 30 de credite de realizat. Și dacă nu se întoarce cu cre­ditele acelea, e o situație gravă care, din fericire, nu se întîmplă. Dim­potrivă, avem foarte mulți stu­den­ți care se întorc cu mai multe cre­­dite decît au fost obligați prin con­­tract, sînt chiar mirat că unii pot ve­­dea lucrurile așa”, declară pro­rec­to­­­rul.

Discrepanța dintre părerile stu­den­­ți­lor și cele ale coordonatorilor Erasmus pune mai multe semne de întrebare în le­gă­tu­ră cu eterna problemă a proiectelor cu obiective generoase: diferența dintre teorie și practică. Singurul lu­cru care ar avea de suferit în acest caz este „calitatea învățămîntului superior”, scopul care scuză orice mijloace în mediul academic european.

Anastasia CONDRUC

Ioan STOLERU

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top