Evaluarea internațională nu schimbă fața universităților ieșene
Honoris fără Causa 26 noiembrie 2012 Niciun comentariu la Evaluarea internațională nu schimbă fața universităților ieșene 4Vizitele de evaluare din partea Asociației Universităților Europene (EUA) s-au încheiat la trei dintre instituțiile de învățămînt superior din Iași. În vreme ce Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” (USAMV) din Iași va primi cea de-a doua vizită a comisiei în luna februarie, celelalte așteaptă deja raportul final alcătuit de aceasta. Membrii din conducerea universităților privesc evaluarea ca pe un proces necesar și benefic, dar pun în continuare un semn de întrebare deasupra modului în care se va face clasificarea instituțiilor de învățămînt superior. În condițiile în care topul realizat de EUA acum aproape un an nu este considerat legitim pentru că metodologia de clasificare a fost lansată abia după publicarea lui, asociația a lămurit faptul că nu este abilitată să realizeze o astfel de ierarhizare. Astfel că, în urma unei evaluări pe parcursul căreia s-au întocmit zeci de documente și rapoarte rămîn cîteva opțiuni de îmbunătățire a desfășurării activităților academice și speranța că birocrația în care s-au încîlcit instituțiile va fi de folos atunci cînd ministerul va găsi o soluție legală la problema clasificării universitare.
Conform Legii Educației Naționale (LEN) din 2011, ultima publicată în Monitorul Oficial, universitățile din România și programele lor de studiu trebuiau să fie ierarhizate anul acesta de către un „organism internațional cu competență în domeniul clasificării instituțiilor de învățămînt superior sau de către o agenție de asigurare a calității înregistrată în Registrul European pentru Asigurarea Calității din străinătate”. În urma cîștigării licitației organizate de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului (MECTS), EUA a fost aleasă pentru a face o ierarhie a universităților românești și a programelor lor de studiu.
Astfel că acestea au fost încadrate într-una din cele trei categorii desemnate de MECTS: centrate pe educație, de educație și cercetare științifică și de cercetare avansată și educație. Această clasificare a fost făcută în baza autoevaluării transmise de instituțiile de învățămînt superior prin vărsarea de documente în baza de date a Unității Executive pentru Finanțarea Învățămîntului Superior, a Cercetării, Dezvoltării și Inovării (UEFISCDI), urmînd ca EUA să programeze vizite la universități pentru a verifica veridicitatea datelor respective. Însă la momentul preluării MECTS de căre ministrul Ecaterina Andronescu, într-o scrisoare semnată de secretarul general al EUA, Lesley Wilson, se preciza faptul că asociația participă la un exercițiu de evaluare și nu este abilitată să realizeze o clasificare a universităților din România.
Următorul pas pe care trebuiau să-l urmeze cei de la EUA era reprezentat de procedurile de evaluare instituțională realizate de comisii în interiorul universităților. La Iași, aceste vizite s-au încheiat pentru trei dintre instituțiile de învățămînt superior. Astfel, echipe formate din cîte cinci membri din afara țării au analizat activitatea Universității „Alexandru Ioan Cuza” (UAIC), Universității Tehnice „Gh. Asachi” (TUIAȘI) și Universității de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa” (UMF) pe parcursul a cîte două întîlniri oficiale. Acestea au avut prioritate în procesul de evaluare, fiind universități din prima categorie.
O verificare fără semnificații
La UAIC, ultima vizită a avut loc la începutul lunii octombrie, instituția de învățămînt superior primind atunci o comisie alcătuită din patru profesori și un student care au observat modul în care se desfășoară activitățile didactice și de cercetare la nivelul universității. Conform raportului preliminar întocmit de EUA, relațiile internaționale și parteneriatele cu instituții din afara țării, precum și procesul didactic în sine sînt puncte tari ale UAIC. Aceștia au identificat, totuși și aspecte pe care universitatea le-ar putea îmbunătăți, cum ar fi relația cu piața muncii, stagiile de practică, implicarea în mediul de afaceri și, în general, în mediul social-economic. „Sînt observații și sugestii care nu sînt neapărat negative, le putem spune mai degrabă aspecte critice. În general, noi considerăm că ne-a prins bine această evaluare pentru că am beneficiat de o observație atentă, în sensul de analiză, de metodă de cercetare socială din partea unor persoane din afara universității și care pot privi lucrurile mult mai corect, nu cu patimă sau cu pasiune și nici cu indiferență. Au existat cîteva aspecte referitoare la relația cu piața muncii, planificare a carierei, legate de partea mai aplicativă, dar au observat și că universitatea își respectă tradiția și misiunea și că e foarte bine integrată în circuitul academic internațional. Raportul final îl vom primi undeva în decembrie sau ianuarie”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Ișan, rector al UAIC. Conducerea așteaptă ultimele considerații ale EUA chiar și în absența constinuirii unei clasificări, considerînd binevenită implicarea unui astfel de organism internațional în procesul de evaluare. „Nu va exista o finalitate pe plan intern, în sensul că nu se vor aplica stimulente, penalizări în materie de finanțare sau un clasament al universităților, însă e o chestiune benefică pe plan intern. Nu trebuie să ne entuziasmăm prea mult și nici să ne întristăm cînd vine vorba de aceste evaluări pentru că nu sînt atît de semnificative”, a adăugat prof. univ. dr. Vasile Ișan.
Pe pe drumul cel bun
La UMF, concluziile preliminare ale raportului de evaluare din partea EUA au fost prezentate pe 31 octombrie. Acestea menționează ca aspect pozitiv procesul de modernizare parcurs de universitate în plan academic și administrativ, insistînd în același timp pe dezvoltarea resurselor electronice de învățare care sînt puse la dispoziția studenților de la toate nivelurile de studiu. „EUA nu confirmă sau infirmă o anumită poziție, ci analizează situația universității și oferă un feedback. Raportul ne-a dezvăluit și puncte forte și puncte slabe. Una din direcțiile spre care am fost îndrumați, de exemplu, a fost să dăm o mai mare importanță liniei de licență de patru ani”, a explicat prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae, rector al UMF. Ca și la începutul noului mandat al ministrului Ecaterina Andronescu, cînd s-a pus problema invalidării clasificării sau a reluării procesului de auto-evaluare, conducerea universității nu ia în considerare posibilitatea ca instituția de învățămînt superior să-și piardă statutul. „Ierarhizarea n-o fac ei, dar pe baza acestor evaluări se poate face una. Ca să fiu sincer, ne-ar fi convenit să se facă în final și o clasificare care să se reflecte în finanțare pe contractul instituțional. Pentru noi avantajul a fost că pînă la urmă, după atîtea evaluări, ni s-a confirmat că drumul pe care mergem este unul bun și am văzut unde trebuie să mai depunem efort în mod deosebit”, a mai precizat rectorul UMF.
Și la TUIAȘI s-au organizat două vizite de cîte trei zile, cea de-a doua încheindu-se la sfîrșitul lunii octombrie, cu evaluarea Facultății de Arhitectură și Inginerie Electrică, Energetică și Informatică Aplicată. Conducerea universității este de părere că, deși evaluarea prin aceste vizite nu vizează ierarhizarea, ea este bine venită pentru că încadrează universitățile în rîndul celorlalte instituții de învățămînt superior europene. „Analiza se axează pe performanțe instituționale și la procesele de management din universități, vizibilitate, relații cu studenții. Urmărește un proces de îmbunătățire continuă, similar cu procesele din sistemul de management al calității. Nu urmărește clasificarea sau ierarhizarea unei universități. Multe instituții de învățămînt superior din Europa fac acest tip de evaluare fiindcă găsesc oameni care, prin aceste vizite, pot cu ușurință să dea sugestii de îmbunătățire. La fel ca și celelalte 11 universități de cercetare avansată, TUIAȘI a fost inclusă fără să mai plătească o taxă suplimentară de evaluare”, a declarat conf. univ. dr. Carmen Teodosiu, prorector responsabil cu cercetarea științifică la TUIAȘI.
În așteptarea raportului final
În cazul USAMV, a doua vizită de evaluare se va face la sfîrșitul lunii februarie 2013, prima desfășurîndu-se între 15 – 16 noiembrie, anul acesta. Comisia a efectuat pe aceasta în scopul cunoașterii activităților din universitate, urmînd ca anul viitor să fie aprofundate procesele didactice și de cercetare. Deocamdată, reprezentanții instituției de învățămînt superior nu au primit nici un fel de observații, însă „a trebuit să întocmim un raport de maximum 25 de pagini și diverse alte anexe”, după cum a explicat prof. univ. dr. Constantin Leonte, prorector cu activitatea de cercetare, inovare și dezvoltare tehnologică la USAMV. În vederea evaluării de către membrii EUA, la nivelul universității a fost numită o comisie formată din 12 persoane care s-au ocupat de întocmirea raportului cerut de aceștia odată cu prima vizită. „Ca să facem raportul s-a realizat mai întîi o o analiza SWOT pe toata instituția, după care am detaliat toate problemele într-un număr relativ mic de pagini, cred eu. Nu am putut să ne referim decît foarte pe scurt la toate aspectele urmărite de EUA”, a mai spus prof. univ. dr. Constantin Leonte.
Reprezentanții asociației internaționale au stabilit o întalnire cu rectorul USAMV, prof. univ. dr. Vasile Vîntu, o întrunire cu comisia de întocmire a raportului, una cu fiecare echipă de conducere de la fiecare dintre cele patru facultăți, dar și una cu studenți și persoane din afara universității, cu care aceasta are parteneriate. „În cea de-a doua vizită, vor dori să vadă două departamente în întregime, dar nu le alegem noi. Vor vrea să vadă două centre de cercetare. De asemenea, va mai avea loc o discuție cu ofițerul de credite, cel care distribuie fondurile pe universitate, o discuție cu liga studenților, dupa care vor dori să vadă toate documentele care atestă că noi avem parteneriate naționale și internaționale, toate documentele care atestă acreditările noastre de pana acum, toate documentele privind ultima ierahizare a universităților de anul trecut”, a adăugat prorectorul USAMV.
Acesta a mai explicat și faptul că universitatea nu este obligată să țină cont de raportul final pe care îl va intocmi comisia EUA, întrucît aceasta stabilește doar o serie de aspecte pozitive și negative în ceea ce privește activitatea academică, însă nu se poate implica în vreun proces decizional de altă natură. „Era bine dacă se făcea o ierarhziare a universităților. Pînă la urmă toate universitățile din țară vor trece printr-o astfel de evaluare. Și daca ei le-ar fi ierarhizat cumva și ar fi depins alocarea de fonduri de acest clasament, era un avantaj”, a mai declarat prof. univ. dr. Constantin Leonte.
Chiar dacă s-a stabilit că EUA nu poate să așeze universitățile într-un top național în funcție de rezultatele auto-evaluărilor și a verificării acestora în insituțiile de învățămînt superior, vizitele în teritoriu ale comisiilor europene au fost duse pînă la capăt, conform LEN. Și chiar dacă aplicarea retroactivă a legii pune în pericol clasificarea pe cele trei categorii a universităților, reprezentanții lor speră ca măcar procesul de evaluare și documentele emise cu prilejul acestuia să sprijine, la un moment dat, o ierarhizare legitimă. Pînă atunci își mai pot regla, acolo unde a sugerat comisia EUA, micile neajunsuri.
Mădălina OLARIU
Anca TOMA
Adaugă un comentariu