Finanțarea învățămîntului superior s-a înecat în criterii
Honoris fără Causa 28 ianuarie 2012 Niciun comentariu la Finanțarea învățămîntului superior s-a înecat în criterii 4În urma clasificării realizate de către Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului (MECTS), s-a promis o finanțare suplimentară pentru acele universități care s-au încadrat în categoria instituțiilor de învățămînt superior de cercetare avansată și educație. Or, pe lîngă faptul că Consiliului Național pentru Finanțarea Învățămîntului Superior (CNFIS), care trebuia să elaboreze metodologia acestei finanțări, încă se mai rătăcește în criterii, banii de la minister au venit și mai puțini decît cei din anul trecut. În timp ce bugetul a fost împărțit, din nou, în mod egal, conducerile universităților se întreabă de ce și-au ros coatele în vară ca să depună în timp record toate documentele pentru o clasificare care pînă acum le-a adus doar mai mulți doctoranzi și masteranzi. Însă pînă și pe aceștia trebuie să îi plătească din propriul buzunar.
Finanțarea universităților din România este realizată de către Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului (MECTS) prin intermediul Consiliului Național pentru Finanțarea Învățămîntului Superior (CNFIS). Acesta din urmă trebuia, începînd cu anul universitar în curs, să elaboreze o metodologie pentru a da bani universităților bazată pe noile prevederi ale legii, care să intre în vigoare începînd cu aprobarea bugetului țării și implicit al educației pentru anul 2012. „Văd că deocamdată nu vor veni banii, pentru că sînt tot timpul promisiuni și finanțarea se face egalitarist, fără a se ține cont de locul pe care îl ocupi într-o clasificare. Ei spun că da, pînă la urmă se va elabora o metodologie, dar au avut timp Slavă Domnului. Deocamdată însă nu au realizat nimic. Încă discută criterii”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae, rectorul Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași.
Unul dintre cele mai importante aspecte pe care trebuia să le clarifice această metodologie este acela privind modul în care se acorda finanțarea de bază. Pînă în prezent, universitățile primeau bani în funcție de o unitate denumită „student-echivalent”, bani care acopereau o bună parte din școlarizarea unui student la buget. Iar în funcție de numărul de studenți, aprobat în prealabil de către minister, o instituție de învățămînt superior primea ceea ce este denumit „finanțarea de bază”. „Pentru determinarea nivelului finanțării de bază, referința principală de calcul este indicatorul numit «alocația unitară netă pe student echivalent, finanțat de al buget». Stabilirea numărului de studenți echivalenți pentru un profil depinde de numărul studenților fizici în profilul respectiv și formele de învățămînt (zi, seral, etc.) ce se regăsesc în cadrul profilului”, se precizează pe site-ul CNFIS-ului. Cu mențiunea că unitatea cea mai mică pe student echivalent este la științele socio-umane, avînd valoarea aproximativă de 2500 de lei. Valoare care, teoretic, trebuia să crească măcar pentru cele 12 universități din categoria cercetare avansată și educație.
Metodologia fantomă
În întîlnirile din toamnă ale CNFIS-ului, se discutase despre o metodologie care „se va baza pe granturi, care să acopere costul efectiv al studiului pe cele trei cicluri ale mediului universtar. Numărul granturilor în orice caz va fi mai mic decît numărul locurilor subvenționate de la buget. Oricum, finanțarea a scăzut considerabil. Dacă aceasta a ajuns acum la 2500 de lei pe student, pentru studiile socio-umane, unde coeficientul este unu, în 2008 era de 3600 de lei. Asta înseamnă că finanțarea de bază a ajuns undeva la circa 60%, în termeni nominali, din cuantumul anilor 2008, și în termeni reali mult mai puțin, cam 40% din ceea ce era atunci”, a explicat prof. univ. dr. Vasile Ișan, rectorul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC). Acesta mai precizează și faptul că, un astfel de grant, care să acopere studiul pe un întreg ciclu de învățămînt al unui student, va trebui să fie undeva în jurul sumei de 5-6000 de lei, la științe umane, deoarece dacă finanțarea pe student echivalent acoperă două-treimi din cheltuielile școlarizării, grantul va acoperi sută la sută.
Cea mai semnificativă problemă este, însă, cea legată de clasificarea universităților. Cele 12 din prima categorie trebuiau să fie stimulate financiar începînd cu anul 2012, pentru a putea desfășura atît activitățile de cercetare, cît și pentru a susține doctoranzii și masteranzii să desfășoare această activitate, fiindcă ele au primit 60% din numărul locurilor la doctorat și masterat din țară. În acest context însă, răspunsul ministerului de a finanța în minus universitățile este unul la care conducerile instituțiilor de învățămînt superior din Iași nu găsesc o explicație. „Finanțarea la noi la universitate a scăzut de la 7000 de lei pe student la 5600. Deci este o diminuare masivă a finanțarii. Deși s-a spus că orientarea va fi către cele 12 universități de cercetare avansată, cum nu s-au făcut încă acele criterii, s-a aplicat din nefericire același principiu egalitarist în care toată lumea primește la fel. Astfel, toate universitățile de medicină din țară au primit această sumă, care este diminuată considerabil față de cea de anul trecut. În momentul în care avem un buget la educație de sub 3% din PIB atunci nu mai putem să discutăm decît despre cum sînt dirijiați acești bani”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae.
Cu studenți, dar fără bani
Singura prevedere care s-a respectat, este cea privind distribuirea locurilor la doctorat și masterat. Deși s-au întîrziat înscrierile în toamnă, la ambele cicluri de studiu, din cauza faptului că ministerul nu a anunțat numărul de locuri distribuit fiecărei universități din cele trei categorii, pînă la urmă cele de cercetare avansată și educație au primit 60% dintre locurile de la doctorat și masterat. Problema pe care au semnalat-o atunci conducerile instituțiilor de învățămînt superior era cea privind faptul că nu a fost suficient timp și nu au existat suficienți conducători de doctorate pentru ca locurile de la școlile doctorale să fie ocupate. Acum însă, au ajuns să nu mai regrete. „Degeaba a primit o universitate un număr dublu de locuri la doctorat pentru că ele nu au putut fi ocupate. Și atunci, neputînd fi ocupate, ele nu au fost finanțate. Și dacă erau ocupate și nu erau finanțate, atunci universitatea trebuia să plătească din banii proprii studenții. Vedeți ce se întîmplă acum și la universitatea noastră, că trebuie să finanțăm noi studiile doctorale, deocamdată”, a precizat prof. univ. dr. Vasile Ișan.
Există însă posibilitatea ca finanțarea să fie acordată în continuare de către minister, respectînd condiția ca propunerea de metodologie elaborată de către CNFIS să fie trimisă către aprobare. În aceeași situație sînt acum și studenții de la studiile doctorale, care au fost plătiți pe trei luni de zile, cu suma de 735 de lei pe lună, pînă în ianuarie inclusiv, urmînd ca la începutul anului să se ia o decizie cu privința la bursele pe care aceștia le vor primi în continuare.
Dacă metodologia de la CNFIS va intra în vigoare, școlile doctorale vor primi granturi pentru fiecare student-doctorand, iar acestea vor fi cu mult mai substanțiale decît banii primiți la sfîrșitul lui 2011. „Metodologia trebuia să intre în vigoare de la 1 ianuarie. E de înțeles că a fost vacanță de iarnă, dar este posibil ca aceasta să intre în vigoare în lunile următoare și atunci se face rectificarea bugetară. Nu e obligatoriu să intre numaidecît de la 1 ianuarie ca ea să fie validă pe tot parcursul anului”, apreciază prof. univ. dr. Vasile Ișan. Mai mult, acesta pune în discuție și felul în care procentul primit de către educație în urma diviziunii bugetare. „Cred că fixația asta pentru un procent din PIB este cumva de neînțeles atîta vreme cît PIB-ul nu este suficient de mare încît să ofere o finanțare acoperitoare pentru acel procent. Pentru că 6% din nimic înseamnă tot un nimic. Lucrurile nu stau chiar așa, dar totuși…”
***
Indiferent care vor fi alegerile pe care le va face ministerul în perioada următoare, realitatea academică la începutul lui 2012 este una complet diferită față de cea pe care o picta, la momentul aplicării, în aprilie, Legea Educației. Ministerul încă nu a deblocat posturile din învățămînt, deși cadre didactice care să îndeplinească toate criteriile de abilitare ar exista.
Cît despre finanțare, dintr-o lege care promova cercetarea și promitea finanțare neîntreruptă, ne-am întors din nou la universități care își plătesc profesorii, studenții și doctoranzii din propriile buzunare. De unde plecasem și în 2011.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu