Greva generală rupe mediul academic în două
Honoris fără Causa 26 mai 2010 Niciun comentariu la Greva generală rupe mediul academic în două 3În contextul în care procentul alocat remunerațiilor profesorilor nu depășește 1 % din PIB, cadrele didactice din mediul academic ieșean atacă decizia Guvernului de scădere a salariilor bugetarilor cu 25%. Sînt însă și profesori care rămîn nepăsători. Dacă o parte dintre dascăli cred că actul predării va fi afectat, ceilalți nu doresc ca studenții să devină victime ale sistemului slab finanțat. Soluția finală: greva generală.
După cel mai mare protest al bugetarilor din ultimii 20 de ani din țara noastră, de pe 19 mai, liderii sindicali din educație nu se lasă înduplecați de invitațiile Executivului la negocieri, ci amenință cu blocarea sistemului, prin declanșarea grevei generale în învățămînt pe 31 mai, pe termen nelimitat.
În urma declarațiilor făcute de președintele Traian Băsescu, acum trei săptămîni, prin care a anunțat reducerea salariilor angajațiilor la stat cu 25 % și a pensiilor cu 15 %, cadrele didactice din mediul universitar ieșean privesc acest lucru de pe baricade opuse. Aplicarea acestor măsuri de austeritate este contestată vehement de cei mai mulți profesori. Mai mult, aceștia consideră că sînt victimele unor nedreptăți, în timp ce pe alții nu îi deranjează să aibă buzunarele mai goale.
Mai mult de 25%
La o primă radiografiere a stării de spirit din universitățile ieșene, părerile sînt din cele mai diverse. Acestea variază de instituție la instituție, iar scindarea este mai ales vizibilă la nivel de ierarhie instituțională. „O reducere a salariilor nu va contribui, în nici un caz, la creșterea calității învățămîntului. Dat fiind că suma care reprezintă salariile cadrelor didactice este de sub 1% din PIB. Economia nu va fi, nici pe departe substanțială și nu va contribui la creșterea calității procesului didactic. În rest ne afectează și pe noi ca și pe ceilalți. Nu ar fi nici prima dată cînd profesorii lucrează în condiții de subfinanțare, de subapreciere a procesului didactic. Și dacă ar fi vorba doar de 25%, dar, de fapt, în realitate este vorba despre mult mai mult de atît. Acest 25% va avea tot felul de metodologii de aplicare și va însemna mult mai mult de atît. În nici un caz nu pot să fiu de acord cu asta”, a declarat prof. univ. dr. Alexandru Sălceanu, decanul Facultății de Inginerie Electrică, Energetică și Informatică Aplicată de la Universitatea Tehnică „Gh. Asachi” din Iași (UTI).
Deși nemulțumirile angajaților din învățămînt au venit una după alta, începînd cu interzicerea cumulului pensiei cu salariul, noua lege a salarizării unitare, prevederile proiectului Legii Educației Naționale și de curînd posibila reducere a salariului cu 25 %, cei mai vechi din sistem spun că nu vor neglija modul de predare.
„Sistemul de învățămînt este unul dintre subsistemele sistemului social care duce la funcționarea întregului sistem social. Micșorarea salariului, distrugerea imaginii, a relațiilor, astea nu pot sa contribuie la îmbunătățirea sistemului de învățămînt. Nu pot decît să îmi exprim suferința pentru modul în care se întreține relația dintre școală și întregul societății. Dacă vrem muncitori, specialiști și politicieni trebuie să avem grijă de școală și să o protejăm”, a declarat prof. univ. dr. Laurențiu Șoitu de la Facultatea de Psihologie a Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC).
Unul dintre susținătorii acestor idei este și prof. univ. dr. Sălceanu de la Politehnică, care este de părere că studenții nu trebuie să fie afectați, deoarece nu ei sînt cei care au generat această dezordine din sistem. „Profesorii, de foarte multe ori și-au făcut datoria în condiții cel puțin la fel de grele ca și cele de acum. Procesul didactic trebuie să continue chiar dacă situația este cum este. Deci, în facultatea unde sînt decan nu voi tolera ca procesul didactic să fie perturbat. Dacă va fi nevoie vom avea o banderolă albă la mînă în semn de grevă japoneză, dar studenții nu au nici o vină în nici un caz asupra lor nu trebuie să se exercite presiuni nedorite. Ei nu sînt vinovați”, a precizat acesta.
Grevă fără negocieri
În timp ce președintele Traian Băsescu îndeamnă ca oamenii să fie solidari, sindicaliștii să se tempereze și să vadă măsurile anticriză ca fiind singura soluție viabilă de a menține un echilibru în economie, de la catedră, situația nu este deloc liniștitoare. Indiferent de funcția ocupată în sistemul educațional, vocile sînt din ce în ce mai sceptice: „Din punctul meu de vedere, scăderea nu este justificată deloc, cu atît mai puțin cu cît acești bani nu sînt folosiți pentru investiții, nu vor fi folosiți pentru lansarea economiei, ci vor fi folosiți pentru acoperirea de găuri și va mări, de fapt, deficitul bugetar. În aceste condiții mi se pare o dublă sărăcire pentru că politicienii ne iau bani acum și urmează să ne ia bani și în continuare. Ni s-a înșelat încrederea în cei pe care i-am votat la un moment dat sau poate nu i-am votat, dar ei sînt acolo”, a declarat Anca Cristina Botez, profesor colaborator al Catedrei de Spaniolă din cadrul Facultății de Litere al UAIC.
După numeroase negocieri fără vreo finalitate profesorii consideră drept justificată și potrivită, în acest context, declanșarea grevei generale în învățămînt, în timp ce alții preferă să nu comenteze un subiect așa de sensibil.
„Greva este un mijloc legal de a apăra niște drepturi care sînt încălcate. În momentul în care Guvernul României nu își îndeplinește contractul social pe care îl are cu cetățeanul. În acele momente, în mod legitim, cetățeanul este obligat să să reacționeze prin mijloacele legale de luptă. Reducerea din învățămînt a veniturilor, și așa mici, cu 25% constituie un atac asupra celor care lucrează în învățămînt și, în opinia mea, ei trebuie să își apere interesele. Cu atît mai mult cu cît președintele FMI a declarat că Fondul nu a agreat această măsură de reducere cu salariilor și că Guvernul României a impus această măsura”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae, rectorul Universității de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa” din Iași.
Dacă primul instict al bugetarilor este de a protesta sau de a merge la extreme, prin refuzurile repetate de a participa la dezbateri sau prin cererea demisiei Guvernului, prof. univ. dr. Vasile Ișan, rectorul UAIC, consideră că trebuie să fie analizat rațional raportul dintre capacitatatea bugetului de a plăti salarii și muncă pe care angajații de la stat o depun: „Cred că înainte de a declanșa o grevă, ar trebui să ne gîndim foarte bine la cît de mult poate să ofere bugetul public și la cît de mult pot să suporte contribuabilii și în același timp, la cît de mult oferim noi pentru ceea ce primim.”
Păreri? Lipsă
În timp ce liderii sindicali pun presiune pe reprezentanții Guvernului și încearcă prin toate metodele să împiedice cu orice preț micșorarea remunerației, iar pe la colțurile universităților ieșene, cei mai mulți se plîng, există și profesori, care s-au făcut frați cu indiferența.
Potrivit prof. dr. Tudorel Toader, decanul Facultății de Drept a UAIC, facultatea nu este afiliată vreunei federații sindicale din învățămînt și din acest motiv „programul se va desfășura fără nici o sincopă și după 31 mai”. Pe aceeași linie vine și declarația prof. univ. dr. Victor Năstase de la Facultatea de Farmacie a UMF, care spune: „Nu am nici o părere”. Poziția acestuia au adoptat-o și profesori de la Facultatea de Litere a UAIC sau de la Universitatea de Arte „George Enescu”.
De asemenea, prof. univ. dr. Gerard Jităreanu, rectorul Universității de Științe Agronomice și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” (USAMV) și decani ai unor facultăți de la această universitate sau de la UAIC au refuzat să comenteze efectul aplicării măsurilor de austeritate.
***
Fie avînd vechime în sistemul educațional, fie numărîndu-se printre cei mai noi, tăierea salariilor nu va ocoli pe nimeni, dacă Executivul va decide acest lucru. Singurul aspect care rămîne discutabil, în urma procesului drastic de strîns cureaua, e calitatea învățămîntului. Prof. univ. dr. Laurențiu Șoitu conchide că „este grav că se discută despre diferența de interese dintre sistemul privat și cel public privind pregătirea din școală. Dacă sistemul privat poate să își procure forța de muncă din alte locuri… Nu cred că poate! Iar dacă poate, să și-i pregătească
Diana IABRAȘU
Victor ILIE
Adaugă un comentariu