În sesiune, fițuicile se dau ca pîinea caldă
Honoris fără Causa 24 ianuarie 2010 Niciun comentariu la În sesiune, fițuicile se dau ca pîinea caldă 22Zgîriate, servite, cursuri ascunse în mîneca de la geacă, fițuici rulate pe stilou, telefoane cu handsfree, telefoane cu bluetooth și ceasuri care redau imagini. Studenții s-ar gîndi la orice cînd vine vorba de o notă umflată, un zece luat fără prea mari bătăi de cap sau, cel mai adesea, „sfîntul 5” cînd, cu o zi înainte de eaxmen, află cît au de învățat. De cealaltă parte, mulți profesori sînt din ce în ce mai toleranți față de aceste practici, nemulțumiți însă de faptul că pentru studenți copiatul a devenit ceva firesc, iar învățatul e privit ca un compromis acolo unde știu că „nu se poate”.
Costă 20 de bani să fotocopiezi o foaie A4, micșorată de patru, șase sau opt ori, la PIM. Centrele de copiere din oraș sînt în perioada sesiunii atît de pline încît profesorii se plîng că abia au unde să mai scoată subiectele pentru examene. Aceștia recunosc că și pe vremea lor se copia, însă nu dau înapoi din a afirma că au fost martori la declinul învățămîntului autohton. Acum, copiatul a devenit o alternativă la facultate, pentru unii studenți nefiind de conceput o sesiune fără o fițuică.
Servită 2.0
Pe lîngă metodele tradiționale, odată cu dezvoltarea tehnologiei, au apărut și altele, mai moderne. Cu precădere la facultățile cu profil tehnic, studenții profită de noile posibilități. Dintre acestea, cel mai eficient este sistemul care apelează la folosirea unui telefon cu handsfree. Casca se pune în ureche, iar la „capătul” celălalt al convorbirii este cineva care dictează. Alții își înregistrează în prealabil cursurile, iar la examen le ascultă și transcriu. „Am văzut un băiat care și-a cusut colierul de la handsfree în tivul de la gîtul unui tricou și firul pe lungimea cusăturii, pe interior. Profesorii nu pot observa nimic așa”, povestește Maria, studentă la Facultatea de Electronică, Telecomunicații și Tehnologia Informației de la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (UTI).
Alte telefoanele noi, cu ecran mare, de pe care se citește ușor, pot reda fișiere text, poze sau în format pdf, astfel încît materialele sînt luate direct de pe siteurile unde sînt postate de către profesori. Cei mai răbdători studenți își salvează în telefon mesaje cu definiții sau bucăți mai importante din cursuri, alții, tot cu ajutorul telefonului fotografiază cursurile. „Își copiază cursurile, dau zoom și copiază așa. Am mai văzut o chestie cu ceasul, l-am prins pe unul care avea un ceas care putea reda imagini și citea de acolo”, spune lect. univ. drd. Vladimir Martinuși, lector la Facultatea de Construcții de Mașini și Management Industrial de la UTI.
Vechi, dar bun
Cu toate acestea, profesorii spun că cea mai preferată și comună metodă printre studenți a rămas fițuica. ,,Eu folosesc doar metode convenționale, adică servite, fițuici, material brut. Unde știu că merge, mă mai risc, unde nu, mă pregătesc bine. Umblă unii cu ceasuri cu afișaj text, cu telefoane cu aplicații text, gen word pentru calculator, dar astea sînt surse destul de costisitoare. La noi examenele sînt destul de ușoare, la FEAA (n.r.: Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor) însă copiatul e o sursă vitală”, a menționat Alex, student la Facultatea de Filosofie de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC).
Fițuicile sînt ascunse în mînecile cămășilor, în buzunare, în gluga colegului din față sau la șosete. „Pitite în buzunare, sub fund, între foi. La PIM n-ai loc în sesiune să tragi ceva la imprimantă sau să faci un xerox că-i plin de studenți care își fac fițuici. Mai sînt cele rulate pe pix, le derulează, copiază, apoi le rulează la loc și se ascund apoi în capacul pixului, aproape invizibile”, adaugă Vladimir Martinuși. Acesta mai povestește despre „zgîriate”, pe care le știe de pe vremea studenției sale. O „zgîriată” se confecționează punînd o foaie albă sub cea pe care scrii cursul. „Privită dintr-un anumit unghi, se vede ce-ai scris. Este o variantă la cerneala invizibilă”, explică lectorul.
În ceea ce privește „servitele”, sînt de preferat doar la examenele la care studenții trebuie să completeze subiecte de teorie. Astfel, tinerii de la facultățile cu profil tehnic, unde cel mai adesea au de rezolvat probleme în sesiune, nu prea le folosesc.
Fără semnal
Măsurile de precauție luate de către cadrele didactice sînt de multe ori la fel de ingenioase ca șiretlicurile studenților. Cea mai ingenioasă chestie cu care au venit aceștia a fost aducerea de dispozitive de bruiere a semnalului GSM în amfiteatrele Facultății de Drept de la UAIC, studenții nemaiavînd astfel posibilitatea de a trimite mesaje sau folosi telefoane cu handsfree. „Studenții au înțeles că nu trebuie să copieze. Eu personal reformulez subiectele în așa fel încît nici copiatul nu îi ajută. Le dau o speță, de pildă, îi întreb de clasificări, de diferențe, le cer să compare și nu au de unde să copieze” a declarat prof. univ. dr. Tudorel Toader, decanul Facultății de Drept. De asemenea, un cadru didactic poate umbla cu un telefon cu bluetooth-ul deschis printre bănci pentru a detecta alte conexiuni, însă funcționează doar dacă studenții nu s-au gîndit în prealabil să-și seteze conexiunea pe „ascuns”.
Profesorii tineri de obicei sînt mai eficienți în a-i prinde pe studenții care copiază. Pe de o parte pentru că sînt mai la curent cu metodele folosite de studenți, iar de cealaltă parte pentru că, așa cum afirmă lectorul Vladimir Martinuși, „un profesor mai în vîrstă este de obicei și plictisit și obișnuit”. „Studenții mai vin cu servite, însă noi, profesorii capsăm foile de examen și le semnăm, iar ei nu mai au cum să le predea pe cele scrise de acasă„ afirmă prodecanul pe Probleme Studențești de la Facultatea de Inginerie Electrică, Energetică și Informatică Aplicată, prof. univ. dr. ing. Gheorghe Băluță.
Obișnuiți fiind cu practica de a copia încă din liceu, studenții care sînt prinși reacționează ca și cum ar fi un drept de care ar trebui să se bucure. Mulți se comportă de parcă ar fi ceva firesc și sînt nevinovați, întrebînd „cînd pot să mai vin?”. Și, deși conform regulamentului aceștia mai pot susține respectivul examen peste un an, cei mai mulți sînt lăsați să se prezinte în sesiunea de restanțe. „Dacă un student este prins, rămîne la latitudinea cadrului didactic, dacă merge mai departe la conducerea universității, însă nu se ajunge pînă acolo, toți sînt îngăduitori. Nu sînt cazuri de exmatriculări pînă în momentul de față”, a precizat prodecanul prof. univ. dr. ing. Gheorghe Băluță.
Cu toate astea, cadrele didactice sînt de părere că nu metoda folosită contează, ci modul în care se comportă studenții. „Toate sînt eficiente atîta timp cît sînt bine folosite. Cu cît sînt mai calmi, relaxați, cu atît scad șansele ca eu să-i prind. Majoritatea, în momentul în care copiază, devin nervoși, agitați, mă studiază, mă urmăresc”, explică Vladimir Martinuși. Astfel, orice metodă de copiat ar folosi studenții, în a determina dacă sînt prinși sau nu mai mult contează atitudinea. Profesorii își dau seama după privire și după modul în care tinerii îi pîndesc. „Examenele aici sînt un fel de pîndă, ei mă pîndesc pe mine, eu îi pîndesc pe ei. Și le spun politicos foarte politicos la început că datoria lor este să încerce, datoria mea este să-i prind. Și este o luptă continuă. În momentul în care văd că reacționează ciudat și am anumite suspiciuni mă îndepărtez de ei, lăsîndu-le loc să se desfășoare. În momentul în care i-am prins în flagrant, de față cu toată lumea le confisc teza”, adaugă lectorul.
Copiatul, încurajat indirect
Vladimir Martinuși își aduce aminte și de momente penibile prin care a trebuit să treacă din cauza lipsei voinței studenților de a învăța. În urmă cu ceva timp trebuia să țină locul unei profesoare la altă facultate. „Studenții, după cum erau obișnuiți, copiau aproape pe față. Am început să-i dau afară și au rămas aproape jumate din cîți erau în sală. Apoi am fost chemat de către decan, rugîndu-mă să «fiu mai îngăduitor». L-am întrebat dacă mă roagă să-i las să copieze și a spus nu”, povestește acesta. Copiatul a oferit, însă, și povești amuzante. Cea mai trăsnită metodă întîlnită de acesta este de pe vremea în care era profesor la liceu. Un elev care dădea o corijență la matematică scrisese cu săpunul pe geam formulele, astfel încît se vedeau numai din unghiul în care stătea el. „Se tot uita la geam și nu știam la ce. Băiat deștept, dar leneș”, se amuză lectorul.
Din amfiteatru la tarabă
Cea mai mare nemulțumire a celor de la catedră este faptul că nu se mai învață ca pe vremea lor. Pentru studenți copiatul face parte din propriul regulament universitar, iar în momentul în care sînt prinși și sancționați unii chiar se arată indignați că li se încalcă acest „drept”. Pentru cîțiva dintre tineri, orice efort din partea celor de la catedră de a-i face să învețe este inutil. „Le predau de 15 ori aceeași chestie, le zic ce se dă la examen, pun subiectele pe site, dau același subiect de multe ori cînd sînt mai multe grupe care dau același examen, tot nu învață. Singurul mod de a-i determina să învețe este să-i pîndesc la examen, să știe că «ăla e nebun, e dus cu pluta, nu se poate copia». E bine că merge cuvîntul ăsta din gură-n gură. N-o fac din răutate, pur și simplu să-i determin să învețe”, recunoaște lectorul. Altă dată, un tînăr, la sfîrșitul examenului, din neatenție a predat foaia cu tot cu fițuici.
Pe moment cîștigați sînt cei care învață mai puțin, aceștia fiind și cei mai relaxați la examene, implicit mai greu de prins. Însă pe termen lung, în viziunea profesorilor, tot ei sînt cei care pierd: „Nu sînt proști, sînt descurcăreți, de fapt. Dar nu rămîn cu nimic din facultate. De obicei aceștia sînt cei care după ce termină ajung șoferi de taxi, își deschid o tarabă, se apucă de afaceri sau pleacă în Italia”.
***
Studenții pleacă de la examen cu ambulanța
La ultima sesiune, cea din iunie 2009, aproximativ 20 de studenți s-au prezentat la Spitalul Clinic de Urgențe „Sf. Ioan” din Iași cu dispozitive handsfree pe blocate în urechi. Medicii recomandă ca aceștia să nu încerce să-și scoată singuri căștile odată ce au rămas fixate înăuntru, riscînd astfel să le bage și mai adînc și să apară complicații. „Contuziile sau infecțiile sînt cele mai nedorite probleme care pot apărea, dar în general nu apar complicații”, a declarat Tudor Ciuhodaru, șeful Unității de Primire Urgențe de la Spitalul „Sf. Ioan”. Medicii spun că aceste cazuri sînt comune, în perioada fiecărei sesiuni prezentîndu-se studenți care nu au mai reușit să-și scoată căștile din urechi.
Diana IABRAȘU
Ioan STOLERU
Adaugă un comentariu