În topul afacerilor din Tudor, studenții ies pe locul doi
Honoris fără Causa 8 decembrie 2011 Niciun comentariu la În topul afacerilor din Tudor, studenții ies pe locul doi 34Că T 17 este cel mai mare cămin studențesc din Europa de Est este deja un fapt cunoscut. Totuși, prin faptul că a adunat, de-a lungul timpului, la parterul său, două sedii de bănci, un supermarket, un coafor vechi din anii ’70, o covrigărie, un Orange Shop, farmacii și trei baruri, face o notă discordantă. Campusul „Tudor Vladimirescu” a devenit, în umbra puzderiei de localuri și facilități pentru studenți și publicul larg, vaca de muls a patronilor cărora a încetat demult să le pese dacă marfa pleacă la studenți sau la oricine altcineva le calcă pragul.
Campusul „Tudor Vladimirescu” constituie punctul central de interes, atît pentru mediul studențesc, cît și pentru marea masă a populației, din cartierul cu același nume, ridicat în 1950. Ultimul deceniu a adus pe teritoriul campusului o creștere a numărului căminelor, dublate de mărirea în efectiv a studenților cazați. Acest lucru a adus după sine și înmulțirea societăților comerciale, care fie și-ar pierde complet clientela în lipsa studenților, fie sînt destinate publicului larg atras astfel în campus.
Chestiuni studențești
Dacă noua cantină a campusului s-a deschis la începutul lunii mai a anului acesta și aparține de universitate, afacerea spălătoriei din Tudor a început în februarie 2007, după modelul clasic al celor din Occident cu funcții de bază de spălătorie, uscătorie și personal minim. „A fost mare alergătură deoarece ideea inițială că studenții vor veni nu s-a concretizat deloc, mai ales în momentul acela. Pe atunci, încă mai circula o modă cu mașini de spălat prin camerele de cămin”, a declarat Nicolae Petrache, administratorul societății. În lipsa clienților, conducerea a angajat personal suplimentar, a achiziționat materiale adiționale și a amplasat o călcătorie care era destinată să rotunjească veniturile prin contractarea de clienți persoane juridice. „În timp, au început să vină și studenții și facem tot posibilul, în contextul crizei, să nu mărim prețurile pentru ei prea mult. Le oferim servicii de spălare, uscare de o oră sau jumătate de oră și călcătoria care funcționează în paralel”, a adăugat administratorul.
O sursă de venit aproximativ constantă, în ceea ce privește publicul studențesc, s-au dovedit a fi centrele de listare și multiplicare. În număr de trei, exceptînd serviciile oferite de magazinul Media Galaxy din incinta Iulius Mall, acestea se încadrează în tipul de afaceri care obțin venituri stabile, în funcție de structura anului universitar. Singurul neajuns al angajaților este criza economico-financiară. „Păi, datorită nouă, mulți iau examene, dacă e să ne uităm la cîte fițuici s-au făcut. Nouă ne merge bine ca afacere, dar depinde de momente: în sesiune, de exemplu. Economia contează. Dacă mă întrebi cum era în 2007, aveam și încasări de 100 de milione, acum dacă ajungem pe sesiune la 30 de milioane. Se simte criza. Dar clientela care se pierde se înnoiește constant și la studenți merge”, a susținut Ana, operator pe computer la Ady Center. Centrele mari de multiplicare și listare rareori se întîlnesc în afara campusurilor, mai ales luînd în calcul cele cîteva societăți comerciale care „domină” piața pe acest segment în mediul universitar ieșean. „Se va deschide unul la UMF, pe lîngă cele din Tîrgușor și Codrescu. Dacă nu ar fi campus n-am avea nici o șansă. Pe perioada verii, e moarte curată”, a conchis aceasta.
Dacă acest tip de afaceri înregistrează, măcar pe parcursul anului universitar, venituri în medie constante, nu același lucru se poate spune despre micile librării și papetării. „Fiind campus universitar și papetărie pentru studenți, cînd începe anul și semestrul merge bine, apoi stagnează. Am avut o perioadă bună și am stagnat. Noi ținem prețurile după bugetul omului. E singura posibilitate de a vinde” a declarat Marcela, casier la Librăria „Student” deschisă în 1999.
Căminele all-inclusive
Locul unde se întîlnesc necesitățile din mediul studențesc cu cele de larg consum este domeniul alimentar. Ideea inovativă din acest punct de vedere, aplicată în Tudor, a venit la începutul anului 2004-2005, cînd universitatea a organizat o serie de licitații publice pentru societățile comerciale cărora le vor fi fost puse la dispoziție parterul căminelor T1-T2, T5-T6, T7-T8 și T16-T17. Ulterior au mai fost amplasate astfel de magazine în căminele T3-T4. Pînă în prezent, în preajma majorității căminelor, s-au deschis magazine alimentare și fast-food-uri, numărul mare al acestor societăți comerciale ducînd, aparent, la o fluctuație vizibilă a veniturilor. „Anul trecut a fost slab, acum și mai slab. Sîntem într-o situație destul de gravă, din punct de vedere financiar, pentru că simțim, din spatele tejghelei, că studenții nu mai au bani. Am încercat cu promoții la tot felul de produse, dar se observă cu ochiul liber schimbarea din ultimul an și ceva”, a precizat Ionuț, proprietarul magazinului mixt din vecinătatea căminului T12.
Cu toate acestea, fast-food-urile care își au sediul în apropierea stației RATP nu par să se confrunte cu asemenea dificultăți. Administratorul fast-food-ului East Seventeen, Cristinel Grosu, a declarat că, deși studenții sînt principalul public țintă, clienții localului sînt de toate vîrstele. „Am reușit să ne extindem, din anii ’90 de cînd e societatea, de cinci ori. Avînd o gamă mai mare de produse, normal că ne-a mers mai bine. Ultima oară am făcut modificări acum doi ani. Am făcut sala de mese mai mare, apoi toalete înăuntru, că erau afară și le venea greu studenților”, a completat administratorul.
De la cooperative la SRL
Între firmele care sînt situate pe suprafața campusului, s-au strecurat și o serie de afaceri care datează aproape dinainte ca studenții să populeze zona. Studio-Dana, coaforul de la parterul căminului T17, a luat ființă sub forma unei cooperative, inițial, cea mai veche formă de privatizare dinainte de 1989. Spațiul din cartierul Tudor Vladimirescu e deținut din anul 1976. „Eu lucrez din 1983. La nivel de profit, noi sîntem salon particular și din cauză că s-a păstrat organizarea în cooperativă, nu plătim chirie, cheltuielile de genul acesta rămînînd la nivelul utilităților”, explică Gabriela, hair-stylist. Aceasta continuă, declarînd că pînă în ’90 – ’95, amplasarea avea legătură cu locul. „Acum nu mai vine lumea la fel la pieptănat. Se găsesc pe piață foarte multe produse și oamenii vin din ce în ce mai rar pe aici.” Cu toate acestea, majoritatea clienților sînt tineri. „Clientele sînt din Păcurari, din Alexandru. În săptămîna de după 15 decembrie nu ne ajung mîinile. E adevărat că vin și studente la făcut, chiar și băieți la pensat, la epilat. Cele mai multe cliente de aici sînt prin preajma banchetelor sau de sărbători. Dar nu ne merge extraordinar doar pentru că sîntem în campus”, a conchis aceasta.
Marea afacere
Un factor decisiv în creșterea puterii comerciale a campusului a constituit-o însă deschiderea, în anul 2000, a Iulius Mall, la vremea respectivă fiind primul mall în afara celui din București. Deschiderea a cumulat o investiție totală de 28 de milioane de euro, complexul fiind extins în 2005 și 2008. Din totalul clientelei, conform Departamentului de PR al Iulius Mall, 35% sînt studenți. „Acest segment de public este foarte important, atît din prisma faptului că Iulius Mall este situat în campusul «Universității Tehnice», cît și datorită faptului că, în general, această categorie de clienți este foarte activă și interesată de tot ce înseamnă noutate în materie de branduri și posibilități de petrecere a timpului liber.” Facilitățile studenților date de statutul lor în incinta mall-ului se concretizează în reduceri și meniuri special la restaurantele din food-court, prețuri reduse la cinema, precum și promoții și vouchere de cumpărături în magazine.
Dispunînd de peste 200 de magazine, cinematograf multiplex cu cinci săli și o zonă de food-court alcătuită din opt fast-food-uri, Iulius Mall este ultimul punct care a contribuit la transformarea Campusului „Tudor Vladimirescu” dintr-unul tipic, populat în majoritate de studenți care beneficiază de facilitățile minime, precum în celelalte cazuri, într-unul devenit principala sursă de profit pentru societățile comerciale din incinta sa.
Cu toate acestea, relația dintre aceste înterprinderi și segmentul studenților este una de co-dependență. Deși majoritatea afacerilor au pornit cu și printre studenți, acest public s-a rarefiat progresiv în masa de populație care migrează în weekend către campus. Și trebuie admis și că, fără această dimensiune, cartierul ar fi unul redus ca suprafață, populație, cît și la nivel economic, judecînd după faptul că cei 10 000 de studenți care locuiesc în Tudor constituie aproape jumătate din totalul demografic local.
***
În cifre
o 200 de magazine aparținînd Iulius Mall
o 30 de localuri și fast-food-uri
o 5 librării și papetării
o 5 centre de listări și multiplicări
o 4 farmacii
o 3 sedii de bănci și 4 bancomate
o 3 centre de înfrumusețare și coafor
o 3 case de amanet
o 2 supermarketuri
o 2 florării
o 2 case de schimb valutar
o 1 sală de sport
o 1 spălătorie
o 1 cantină studențească
o 1 cinematograf multiplex
o 1 cizmărie
o 1 notariat
Alexandra PANAETE
Livia RUSU
Adaugă un comentariu