Opriți cursurile! Profesorii sînt chemați la departamentul birocrație
Honoris fără Causa 12 mai 2011 Niciun comentariu la Opriți cursurile! Profesorii sînt chemați la departamentul birocrație 5Odată stabilită metodologia de clasificare a universităților și de ierarhizare a programelor de studiu, ministerul speră să formeze o „bază de date transparentă” a tuturor universităților de stat și private care au obținut acreditare. Însă instituțiile de învățămînt superior au probleme în a-și încadra programele în cele patru criterii de clasificare: „predare și învățare”, „cercetare”, „relațiile universității cu mediul extern”, și „capacitate instituțională”. Mai ales că ordinul a venit ca autoevaluarea să fie făcută pînă pe 23 mai și softul de centralizare a datelor nu este încă finalizat. Ar reuși să completeze cele patru criterii doar dacă și-ar întrerupe activitatea. O părere rămîne însă unanimă: în ciuda tuturor schimbărilor aduse de lege, primul loc al profesorilor este la catedră, nu la întocmit rapoarte.
Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului (MECTS) a pus la dispoziția universităților din țară, pe 21 aprilie, metodologia de clasificare a instituțiilor de învățămînt superior și de ierarhizare a programelor acestora de studiu. Deși multe dintre acestea acceptă metodologia ca fiind una echivocă, atîta timp cît se va aplica la fel, unele universități consideră că cele patru criterii pentru ierarhizarea programelor de studiu sînt prea ambigue și nu delimitează suficient de clar programele de studiu pe care acestea le pun la dispoziția studenților. „În afară de unele îngroșări ale tușului este o metodologie bună. Nu avem probleme în a face evaluarea și o să ne adaptăm. Atît timp cît o metodologie de ierarhizare se aplică corect la toate universitățile, și nu subiectiv, o să ne ajute să ne autoevaluăm și o să vedem unde ne aflăm. Nu spun că este perfectă, dar va funcționa dacă se va aplica la toată lumea și nu în stil balcanic”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae, rectorul Universității de Medicină și Farmacie „Gr. T. Popa” din Iași.
Luna cu două săptămîni
Conform Legii Educației Naționale (LEN), instituțiile de învățămînt superior vor fi clasificate în trei categorii: universități centrate pe educație, universități de educație și cercetare științifică sau universități de educație și creație artistică, și universități de cercetare avansată și educație. Această clasificare se realizează pe baza a patru criterii care sînt aceleași și în cazul ierarhizării programelor de studiu: „predare și învățare”, „cercetare”, „relațiile universității cu mediul extern” și „capacitate instituțională”.
Felul în care a fost organizat acest proces de evaluare lasă însă de dorit în ochii conducerilor unora dintre universitățile din Iași. Cea mai mare problemă a acestora vine în legătură cu termenul prea scurt pe care acestea îl au la dispoziție pentru a aduna toate datele pe care le presupune autoevaluarea internă. „Am primit această Hotărîre de Guvern pe 29 aprilie, deși ea poartă data de 21 aprilie și ne cere ca pînă pe 23 mai să depunem datele în platforma online pe care urmează să o realizeze. Este extraordinar de greu, dacă nu am face nimic altceva am reuși dar avem altă treabă. Deci este un termen nerealist ca să iasă ceva în regulă”, a declarat prof. univ. dr. Mircea Gușă, prorector responsabil cu activitatea didactică la Universitatea Tehnică „Gh. Asachi” din Iași. De aceeași părere este și rectorul Universității „Alexandru Ioan Cuza”, care insistă asupra faptului că, din moment ce nici ministerul nu a reușit să finalizeze softul necesar pentru introducerea datelor online, universitățile nu se pot practic apuca de centralizarea datelor: „Este un termen foarte restrictiv și ne îngrijorează faptul că nu putem să ne încadrăm. Eu am mai discutat și cu alți rectori; toate universitățile sînt în situația aceasta. Timpul necesar pentru a colecta toate datele, pentru a le însuma, pentru a le cumula și apoi nici nu avem personalul necesar pentru că profesorii se ocupă și de activitate didactică, nu numai de făcut rapoarte. Unii au și proiecte de cercetare științifică, nu se ocupă doar de birocrație. La fel personalul administrativ și de la secretariate. Ce facem, închidem activitatea curentă și ne apucăm de raportări?”.
O altă problemă pe care o semnalează conducerile universităților este cea a transparenței pe care o invocă ministerul în elaborarea acestei metodologii. Indicii pe baza cărora urmează să fie evaluate universitățile vor fi stabiliți doar după ce se vor centraliza toate datele. Însuși în corpul metodologiei se admite faptul că există o problemă la acest capitol, care poate defavoriza unele instituții de învățămînt superior: „ponderile folosite în vederea construcției de indicatori agregați, care acoperă diferite aspecte ce țin de calitate și performanță, pot avea un caracter arbitrar”. Confuzia creată se datorează și faptului că mulți se așteptau ca, odată cu această metolodogie și cu ghidul de aplicare, să fie prezentată și o versiune draft a unor posibile unități de măsură care vor fi folosite de către minister. „Metodologia își propune să ofere un ghid pentru colectarea datelor care vor fi folosite în procesul de evaluare, dar nu spune mai nimic despre indicatorii, măsurile, mărimile care vor fi folosiți sau respectiv folosite pentru evaluarea instituțională și a programelor de studii. Asta introduce o anumită ambiguitate și incertitudine. Cum introduc acești indicatori? Cine îi va stabili? Vor fi destul de transparent oferiți universităților?”, a precizat prof. univ. dr. Vasile Ișan.
„O clasificare penibilă”
Deși conducerile instituțiilor de învățămînt superior s-au pus de acord cu privire la faptul că termentul de trimitere a datelor este unul cel puțin impractic, unele dintre acestea au găsit probleme și în clasificarea în sine. „Universitarii consideră că această clasificare este cam penibilă pentru că, prin definiție, învățămîntul superior înseamnă educație plus cercetare, iar faptul că în lege apare o categorie de universități centrate doar pe educație contravine sensului. Acelea nu ar trebui să fie universități. Să fie colegii sau școli post-liceale”, a apreciat prof. univ. dr. Mircea Gușă.
Mai mult decît atît, acesta precizează faptul că UTI a găsit principiile ierarhizării programelor de studii nerelevante în contexul în care lipsesc atît ghidul de măsurare cît și indicii care vor fi folosiți. „Ierarhizarea programelor de studii este făcută într-un mod în care nu pricepem ce vor. Adică acolo, după părerea celor care au făcut această metodologie, programele de studii sînt grupate pe niște domenii de ierarhizare și astea sînt unice pentru toate universitățile. Dar programele efective, adică specializările care intră în aceste domenii nu sînt la fel la toate universitățile. Unele au mai multe, altele mai puține din lista specializărilor acreditate pe țară”, a adăugat prof. univ. dr. Mircea Gușă.
În același timp s-a ridicat și problema existenței unei ierarhizări a universităților pe domeniile în care se va realiza clasificarea, o asemenea ierarhie fiind înfăptuită pînă acum doar de către Coaliția pentru Universități Curate. Însă și în problema stratificării părerile sînt împărțite și metodologia confuză. Dacă prorectorul pe activitate didactică de la UTI, prof. univ. dr. Mircea Gușă consideră că, la un moment dat, după realizarea clasificării, se vor trage o serie de linii pentru diferențierea universităților, prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae consideră că o ierarhizare eficientă se va putea face abia la mulți ani după această clasificare. Pe de altă parte, rectorul UAIC precizează faptul că legiutorii au motivat nerealizarea unei stratificări fiindcă „nu ai cum sa ierarhizi universități care nu sînt foarte diferite sau care nu știi în ce categorii se încadrează. Ei au motivat că ierarhizarea nu se poate face decît într-un domeniu strict sau într-o categorie unitară, într-o clasă omogenă de universități ori acestea sînt diferite”.
Indiferent însă de categoria în care se încadrează sau de ierarhia programelor de studiu, universitățile din Iași sînt nevoite să întocmească catalogul într-un timp improbabil de scurt, fără a ști care sînt calificativele pe care le pot primi în carnetele de note.
Evaluarea, de la A la Z
Procesul clasificării și a ierarhizării constă, în primă etapă, într-o autoevaluare realizată de către universități, pe baza criteriilor „predare și învățare”, „cercetare”, „relațiile universității cu mediul extern”, și „capacitate instituțională”, explicată într-un ghid de aplicare venit pentru susținerea metodologiei în cauză. Conform MECTS, în spiritul autonomiei, instituțiile de învățămînt vor trebui să opteze pentru una dintre cele trei clase (universități centrate pe educație, universități de educație și cercetare științifică și universități de cercetare avansată și educație), declarîndu-și astfel „misiunea” educațională. Mai mult decît atît, acestea trebuie să indexeze toate programele de studiu în categoriile oferite de către minister și trebuie să expliciteze toate datele de natură economică, socială sau administrativă. Conformul ghidului de aplicare, vor fi necesare date de ordin general, de la numărul de absolvenți, studenți înmatriculați în primul an, locuri scoase la concurs, pînă la articole indexate în publicații recunoscute internațional, cărți scoase la edituri naționale și internaționale, titluri de doctori, publicații în străinătate. Totodată, trebuie analizată prestația fiecăruia dintre profesorii care fac parte din corpul academic al instituției de învățămînt superior, de la doctoranzi, post-doctoranzi, pînă la personalul de cercetare și profesorii conducători de doctorat.
În privința relației cu mediul extern, universitățile trebuie să precizeze toate parteneriatele și veniturile pe care acestea le obțin din ele, sponsorizările pe care le primesc, implicarea în mediul social-economic al orașului în care se află, sponsorizări, donații primite, rolul pe care l-au avut în popularizarea științei, cît și toate tipurile de mobilități pe care le-au avut, atît ale studenților cît și ale cadrelor didactice.
Odată realizată această autoevaluare, o comisie de analiză europeană, de tipul Asociației Române pentru Asigurarea Calității în Învățămîntul Superior (ARACIS) va veni în universități și va face o proprie evaluare. Mai mult, datele oferite de către instituțiile de învățămînt superior vor fi analizate și verificate de un Consorțiu de Evaluare, alcătuit din reprezentanți ai Consiliului Național de Cercetare Științifică (CNCS), ARACIS și Consiliul Național de Atestare a Titlurilor, Diplomelor și Certificatelor Universitare. În cazul în care datele puse la dispoziție se dovedesc a fi false, universitățile riscă să nu mai fie recunoscute de către minister, să își piardă dreptul de a mai putea emite diplome și să nu mai primească finanțare de la stat.
După centralizarea integrală a datelor, MECTS va transmite instituțiilor de învățămînt superior indicii în urma cărora va realiza clasificarea cît și rezultatele acesteia.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu