Ordonanța care a înghețat legea educației
Honoris fără Causa 22 ianuarie 2013 Niciun comentariu la Ordonanța care a înghețat legea educației 26Într-unul din ultimele acte ca ministru al Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului (care s-a transformat în Ministerul Educației Naționale din 2013), Ecaterina Andronescu a propus Guvernului aprobarea unei Ordonanțe de Urgență, nr. 92/2012, prin care se modifică radical unele dintre prevederile Legii Educației Naționale care este în vigoare din 9 februarie 2011. Deși prin abrogarea unor articole și completarea acestora cu alte prevederi, ordonanța permite mai ușor influențarea mediului academic de cel politic, conducerile instituțiilor de învățămînt superior ieșene văd în această ordonanță o încercare de stabilizare. În spiritul autonomiei universitare, aceștia susțin că, deși există o posibilitate ca politicul să se strecoare în bucătăria academică, universitățile bune vor reuși să-l oprească la poarta Senatului. Însă nu și restul de 90%.
Una dintre cele mai controversate schimbări pentru care a fost criticată Ordonanța de Urgență nr. 92/2012 semnată de Ecaterina Andronescu privește relația dintre funcția de rector și activitatea politică a acestuia. Prin OUG s-a abrogat articolul 215 din Legea Educației Naționale (LEN), care prevedea la alineatul 3 că „persoanele care ocupă o funcție de conducere sau de demnitate publică nu pot exercita funcția de rector pe perioada mandatului” și la alineatul 4 că „funcția de rector este incompatibilă cu deținerea de funcții de conducere în cadrul unui partid politic, pe perioada exercitării mandatului”. În plus, prin ordonanță s-a introdus la articolul 211 alineatul 31 care prevede ca „în cazul exercitării unei funcții de membru al Guvernului sau de secretar de stat, rectorul are obligația de a se suspenda din funcție pe perioada exercitării respectivei demnități”.
Prin urmare, conform OUG, rectorul sau alte persoane din conducerea instituției de învățămînt superior pot îndeplini și funcții de conducere în interiorul partidelor politice, iar dacă sînt numiți într-o funcție publică trebuie să își suspende activitatea și nu să o întrerupă, cum prevedea LEN. „Introducerea unei serii de incompatibilități nu făcea decît să limiteze accesul la funcția de rector, iar mie nu mi se pare nimic anormal ca un rector să fie în Parlamentul României și să susțină interesele învățămîntului superior sau ca un rector să conducă o instituție pentru că nu există nici un conflict de interes; dimpotrivă el poate să o susțină. Însa în ceea ce privește funcțiile dintr-un partid și eu sînt de acord că nu trebuie să se facă politică în învățămînt. Și putem să spunem că este vorba de persoană și nu de latura academică dar asta este o ipocrizie”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae, rectorul Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași.
Aflată la rîndul ei într-un proces cu Asociația Națională de Integritate pentru că a ocupat în același timp funcția de ministru cu cea de rector a Universității București, Ecaterina Andronescu a fost acuzată că prin promulgarea OUG nr. 92/2012 a eliminat cazul de incompatibilitate al noului ministru al educației, Remus Procopie, rector al Școlii Naționale de Studii Politice și Administrative (SNSPA) din București, și pe cel al ministrului delegat pentru învățămînt superior, cercetare științifică și dezvoltare tehnologică, Mihnea Costoiu, rector al Universității Politehnice din București. „Fiecare este liber să ocupe fel de fel de demnități în diverse partide, este o problemă personală, esențial este că în conformitate cu autonomia universitară, spațiul academic să nu fie supus la diverse implicări de ordin politic. Deci să lăsăm fiecăruia libertatea de a se manifesta pe plan politic, dar în spațiul academic orice fel de implicări de asemenea natură sau religioasă, rasă și așa mai departe sînt interzise. Ce face fiecare în timpul liber este problema lui”, a declarat prof. univ. dr. ing. Neculai Seghedin, prorector responsabil cu activitatea didactică la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (TUIAȘI).
De la 65 ani în sus
Conducerile universităților ieșene consideră că OUG nr. 92/2012, dincolo de implicațiile politice, a crescut puterea Senatului instituțiilor de învățămînt superior din Iași. Începînd cu Ordonanța de Urgență 21/2012 din 31 mai 2012 și terminînd cu cea din decembrie, s-a modificat statutul profesorilor care atingeau vîrsta de pensionare. Astfel, s-a abrogat articolul 284, care la alineatul 2 stipula că „personalul didactic de conducere, de îndrumare și de control din învățămîntul de stat se pensionează la data împlinirii vîrstei legale de pensionare”. Mai mult, la articolul 289, care prevedea la alineatul 1 că „personalul didactic și de cercetare se pensionează la împlinirea vîrstei de 65 de ani”, s-a adăugat alineatul 6 care menționează că o excepție la primul punct se poate realiza în cazul în care „instituțiile de învățămînt superior nu pot acoperi normele cu titulari, pot hotărî menținerea calității de titular în învățămînt și/sau în cercetare pe baza evaluării anuale performanțelor academice, după o metodologie stabilită de senatul universitar”.
Astfel, un profesor care a trecut de 65 de ani nu va preda în universitate la plata cu ora cum se întîmpla pînă acum, potrivit LEN, ci va rămîne și titularul postului său, primindu-și același salariu, cu condiția, după cum prevede articolul 289, alineatul 7, „renunțării la pensie pe perioada în care rămîne titular”. Acest lucru este valabil inclusiv pentru conducătorii de doctorat, care, potrivit OUG nr. 92/2012, își pot păstra atribuțiile inclusiv după atingerea vîrstei de pensionare. „Pentru profesorii care au performanțe academice foarte bune și care îndruma doctorate și care se bucură de reputație și prestigiu cred că prelungirea activității după vîrsta de 65 de ani este o măsură corectă și reparatorie; asta se întîmpla și pînă în 2010. Nu mi se pare că aici este o problemă a învățămîntului românesc fiindcă trebuie să nuanțăm lucrurile. Sînt domenii întregi de științe umane sau științe sociale unde nivelul de excelență sau cunoașterea foarte bună sînt în natură cumulativă și necesită o viață de studii și străduință și eforturi care nu se pot face peste noapte. Nu cred că universitățile bune din România, accentuez bune, cîte or fi ele, își vor permite să prelungească otova, așa, la toată lumea”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Ișan, rectorul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași.
Ordonanța de urgență lasă tot la alegerea Senatului instituțiilor de învățămînt superior și numărul de studenți-doctoranzi cu care poate lucra un coordonator. LEN stipulează că un coordonator poate îndruma cel mult opt tineri însă OUG nr. 92/2012 abrogă această prevedere. „Sînt domenii în care un conducător de doctorat poate ar trebui să aibă chiar sub opt doctoranzi în îndrumare sau poate să îndrume mai mult de opt. Cine poate spune lucrul acesta, cine trage această linie? Mi se pare o prevedere corectă lăsîndu-i Senatului această decizie. Desigur, nu trebuie exagerat și să facem din aceasta o problemă care să conducă la scăderea calității tezei ca atare, pentru că un număr exagerat de doctranzi în îndrumare presupune un efort suplimentar pentru conducătorul de doctorat și echipa sa și ar putea duce la o scădere a exigenței”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Vîntu, rectorul Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” din Iași. (USAMV)
Acesta vede modificarea LEN ca un lucru de așteptat odată cu schimbul de putere de la conducerea statului. Însă în lipsa unei stări de echilibru de durată, acesta nu consideră ca legea va căpăta coerență și stabilitate. „Sistemul educațional din orice stat nu poate fi modificat de la o lună la alta. Și cum legea aceasta a fost aprobată prin asumarea răspunderii Guvernului era de așteptat ca, odată cu schimbarea puterii politice în România, legea să sufere modificări atîta timp cît nu au fost agreate și nu au fost stabilite acele direcții sau acele nuanțe prin care să se ajungă la un consens”, a completat prof. univ. dr. Vasile Vîntu.
O jumătate de abilitare
În ciuda măsurilor prin care, după cum susțin reprezentanții instituțiilor de învățămînt superior, deciziile se descentralizeză și ajung să fie responsabilitatea fiecărei universități în parte, prin abrogarea articolului 289, al alineatului 2, se mai creează un precedent. Acesta stipula faptul că „mandatele celor care dețin funcții de conducere sau adminsitrare, la orice nivel al universității, încetează de drept în cazul persoanelor care au împlinit vîrsta de pensionare”. Astfel, acum, rectorul unei universități poate rămîne în funcție inclusiv după ce împlinește 65 de ani, pînă la terminarea mandatului. Mai mult, acesta poate candida la un nou mandat la următoarele alegeri, dacă beneficiază de sprijinul Senatului. „Nu mi se pare în regulă să poată să continue, dar mă îndoiesc că se va întîmpla lucrul acesta pentru că nici înainte universitățile bune nu își permiteau să aibă decani sau prorectori peste 65 de ani. Ca atare, sigur că este o posibilitate, dar chiar dacă este reglementată nu cred că este și exploatată, nu cred că devine și o probabilitate. Dar asta în universitățile bune”, a precizat prof. univ. dr. Vasile Ișan.
În plus, prof. univ. dr. Vasile Vîntu, rectorul USAMV, consideră că acest aspect nu modifică cu nimic situația actuală, Senatul fiind și în acest caz instituția care decide și nu ar exista riscul de a se crea precedente, „cel puțin nu la noi în universitate. Doar fiecare candidat trebuie să fie sprijinit de oamenii din Senat, care sînt aleși acolo de către comunitatea din universitate”, a explicat acesta.
Alte modificări asupra formei din 2011 a LEN au fost aduse în ceea ce privește obținerea atestatului de abilitare. Acesta era obligatoriu pentru promovarea în funcția de profesor universitar a tuturor candidaților care îndeplineau criteriile stipulate în lege, dar și pentru obținerea titlului de conducător de doctorat. Or, OUG nr. 92/2012 înlătură necesitatea obținerii atestatului pentru ca un cadru didactic să poată ajunge profesor universitar. „Cred că legiuitorul a introdus această modificare tocmai pentru că, de la apariția legii pînă la sfîrșitul anului 2012, aproape doi ani de zile s-au dat în toată țara doar 20-30 de abilitări. Vă dați seama cît de rău a fost reglementată acea măsură care era bine stipulată în lege, care era de natură să facă mult mai selectivă obținerea titlului de profesor, dar care s-a transformat într-o barieră de intrare în profesie și a blocat pe foarte mulți oameni. Numai de la noi sînt peste zece la fizică, nouă la matematică, patru la chimie, care voiau să-și dea lucrarea, îndeplineau condițiile de abilitare și nu aveau unde să o facă și cum”, a completat prof. univ. dr. Vasile Ișan.
***
La aproape doi ani de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, Legea Educației Naționale nu și-a atins nici pe departe obiectivele. Fără caiete de sarcini, metodologii de aplicare concrete și trunchiată de Ordonanțe de Urgență, în loc să ofere stabilitate sistemului de învățămînt începe să îl întoarcă spre același haos care exista în momentele de tranziție dintre legi. În urma OUG nr. 92/2012 vor supraviețui doar universitățile de tradiție, care își respectă statutul. Există posibilitatea ca în lipsa unor alte reglementări și a unor oameni capabili să se opună, restul instituțiilor de învățămînt superior se vor transforma fie în dinastii, fie în pepiniere politice.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu