Studenții cer bani de acasă pentru tratamente
Honoris fără Causa 16 mai 2012 Niciun comentariu la Studenții cer bani de acasă pentru tratamente 34Criza din sistemul sanitar românesc nu privește doar angajații care ies în stradă cerîndu-și drepturile ci și pe beneficiarii serviciilor medicale. Studenții ieșenii, o parte dintre cei care solicită tratamentele doctorilor, încă nu au recurs la această formă de manifestație și nici împotriva universităților care nu comunică eficient cu Casa de Asigurări de Sănătate (CAS) nu s-au răzvrătit. De obicei, însă, drumul lor pînă la cabinetul medical are două stații costisitoare. Prima la CAS, iar a doua la ușa secretariatului de la facultatea de care aparțin, doar pentru ca să vadă cum instituțiile aruncă cu vina dintr-o curte în alta.
În România, calitatea de asigurat a tuturor categoriilor sociale, dintre care aproximativ 15 procente sînt studenți, este garantată de către Legea nr. 95 din 14 aprilie 2006 privind reforma în domeniul sănătății. Conform acesteia, beneficiază de servicii medicale toți cetățenii stabiliți pe teritoriul țării, străinii și apatrizii, care dovedesc plata taxelor special colectate pentru sistemul de sănătate. Însă, din totalul acestora, o serie de zece categorii sociale au parte de tratament special. Una dintre aceste categorii o reprezintă studenții. Conform articolului 213, alineatul a, din Legea nr. 95/2006, „beneficiază de gratuitate toți copiii pînă la vîrsta de 18 ani, tinerii de la 18 ani pîna la vîrsta de 26 de ani, dacă sînt elevi, inclusiv absolvenții de liceu, pînă la începerea anului universitar, dar nu mai mult de trei luni, ucenici sau studenți și dacă nu realizează venituri din muncă”. Aceștia își pot verifica statutul de asigurat oricînd, pe Internet, prin introducerea CNP-ului în interfața Sistemului Informatic Unic Integrat (SIUI) de pe paginile web ale caselor de asigurări.
Un pas înainte și doi înapoi
Pentru ca asigurarea să nu fie doar teoretică, o primă parte din procedură trebuie realizată de universități. Astfel, odată ajunși într-un cabinet medical, studenții ieșeni sînt la mîna instituțiilor de învățămînt superior la care urmează cursurile, deoarece pentru ca tinerii să beneficieze de gratuitate, acestea trebuie să trimită de la începutul anului universitar datele personale ale celor înscriși. Însă listele în care sînt trecute CNP-urile fiecărui cursant sînt, adesea, trimise Casei de Asigurări de Sănătate din Iași (CAS) cu întîrziere, situație în care studenții sînt puși să-și plătească tratamentul sau consultația, servicii care în mod normal lor le sînt garantate de către statul român. „Administrația universităților trebuie să facă ceva și nu o prea face, asta e problema. Facultățile, ca orice angajator, ca orice instituție publică, trebuie să raporteze studenții pe centre, într-un sistem conform legii, centralizat, care este transmis direct la ministerul Educației. Este o regulă foarte clară, pe care unele universități o cunosc și o aplică, iar altele nu, chiar dacă este obligația lor să o facă. Procedura este una foarte simplă. Se introduce doar CNP-ul studentului, deci îi ia cinci minute unui funcționar din universitate”, a declarat dr. Iulian Șerban, președintele CAS.
Atunci cînd procedura nu este respectată, studenții care apelează la serviciile medicale întîmpină probleme. De exemplu, Vlad Trifan, student în anul al III-lea la Facultatea de Litere de la Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC), a descoperit în ianuarie anul trecut, cînd a ajuns la medicul specialist, că nu este asigurat. Astfel, acesta a trebuit să plătească contravaloarea serviciilor medicale, iar explicația din partea reprezentanților universității a fost că nu se ocupă ei de asigurări. „Se întîmpla anul trecut cînd aveam nevoie de un RMN. Mi-am făcut o programare la clinică și după ce m-am prezentat mi s-a spus că mă costă 600 de lei. Am dat buletinul, carnetul de student, dar din nefericire nu figuram la Casa de Asigurări, astfel că am fost nevoit să plătesc suma de 600 de lei integral. Interesîndu-mă la secretariatul de la Litere, mi s-a spus că fiecare student în parte trebuie să meargă anual cu o adeverință de student la CAS, pentru că nu este de competența universității”, a declarat acesta.
În aceeași situație s-a aflat și Cristian Cojocariu, student în anul al III-lea la Facultatea de Automatică și Calculatoare de la Universitatea „Gheorghe Asachi” din Iași (UTI), care a aflat în al II-lea an că nu este asigurat. „Aveam probleme cu stomacul, iar prima dată am mers la cabinetul medical din Campusul «Tudor Vladimirescu». De acolo am fost trimis la Spitalul Sf. Spiridon ca să fac analize. M-au căutat în baza de date și au spus că aș fi asigurat doar în Botoșani, în județul de unde provin, și că trebuie să merg acolo să rezolv cu asigurarea. Am renunțat și m-am dus la o clinică privată, unde am fost sfătuit să mă înscriu la un medic de familie în Iași”, a menționat tînărul. Necesitatea trecerii studenților, care vin din alte zone la universitățile din Iași, în baza de date a unui cabinet de medicină de familie locală, a subliniat-o și prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae, rectorul Universității de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași, care susține că, de fapt, aceasta este prima etapă necesară pentru obținerea calității de asigurat, deoarece „degeaba furnizăm noi datele dacă nu sînt înscriși la un medic. Datele le trimitem la începutul anului universitar, dar nu înseamnă că studentul respectiv beneficiază de servicii sanitare dacă nu este înscris. Acestea confirmă că persoana respectivă studiază la noi, iar în momentul în care tînărul vede că nu apare asigurat, el își ia o adeverință care o depune și pe baza acesteia îl identifică CAS-ul.”
Însă, dacă la începutul anului universitar, studentul duce la medicul de familie o adeverință care să demonstreze că urmează cursurile unei facultăți, acesta primește rețete și trimiteri, chiar dacă pe platforma SIUI figurează neasigurat. „Eu, dacă am la dosar adeverința de student a persoanei, îi dau tratament. Problema celor neasigurați apare la clinici, unde se verifică pe loc dacă CNP-ul figurează în baza de date a CAS. În acest caz, studentul merge acolo cu adeverința și cu buletinul și plătește asigurarea” a declarat Adriana Luca, medic primar specializat pe medicina de familie. La fel se întîmplă și în unitățile de primire ale urgențelor medicale.
Odată ajuns pacientul, indiferent de statutul său, acestuia i se oferă inițial ajutor, urmînd ca mai apoi să fie verificat. „În caz de urgență nu contează dacă este asigurat sau nu. Este consultat și tratat în funcție de urgența pe care o are. Dacă figurează neasigurați și dacă sînt internați, plătesc asigurările semestrial sau trimestrial, însă nu am avut astfel de cazuri decît la elevii implicați în accidente rutiere și care au necesitat spitalizare, dar atunci plătește cel vinovat”, a declarat asistenta de tură de la Spitalul de Urgențe „Sfîntul Ion” din Iași.
La Agronomie sănătatea are prioritate
Motivele pentru care listele nu ajung la CAS sînt diferite. Anul trecut, la UAIC, studenții se plîngeau de faptul că medicul din campus nu poate elibera mai multe trimiteri decît norma stabilită prin lege și de faptul că, odată ajunși la control, erau trimiși la CAS deorece figurau neasigurați pe platforma SIUI. Anul acesta, principalul motiv care a determinat întîrzierea listelor a fost de ordin tehnic. Practic, dacă în anii anteriori situația era trimisă la CAS de către o singură persoană din universitate, începînd de anul acesta, datele sînt direcționate de către fiecare facultate în parte. „Problema pe care am avut-o anul acesta este din cauza faptului că datele se trimit la CAS printr-un e-mail, iar anul acesta o altă persoană s-a ocupat de transmiterea lor și astfel s-a schimbat e-mail-ul administratorului respectiv. Din cauza asta s-a întîrziat procesul cu două luni”, a declarat Cristina Hanganu, secretar șef al Facultății de Economie și de Administrare a Afacerilor de la UAIC.
Aceleași impedimente au fost întîmpinate și de către studenții de la UTI, însă, în cazul acestora, situația este legată mai degrabă de cetățenia studenților decît de probleme de ordin tehnic. Astfel, cazurile cele mai dese au fost înregistrate în rîndul studenților basarabeni, deoarece aceștia au comunicat, personal, datele cu întîrziere universității. „Studenții basarabeni nu au venit de la începutul anului universitar și atunci baza de date a fost trimisă mai greu”, a declarat dr. Dan Leca, medic primar în Campusul din „Tudor Vladimirescu”. În astfel de situații, soluția studenților este de a solicita la secretariatele facultăților adeverința care să ateste că urmează cursurile unei facultăți, pentru ca să se asigure personal că la următoarea vizită la cabinetul medical nu vor fi puși să scoată iar bani din buzunar. „Studenții trebuie doar să-și ceară drepturile pentru că altfel oamenii de la conducere nu se uită la ei. Soluția este să dea în judecată universitatea și are șanse de cîștig, într-un stat cu o justiție normală. În România nu este ceva sigur, deciziile juridice fiind în contradicție cu legea. Altfel spus, legea le va da dreptate, dar justiția nu”, a apreciat dr. Iulian Șerban, președintele CAS.
Mai mult, acesta susține că nu toate instituțiile de învățămînt superior din Iași au avut studenți cu astfel de probleme. Dacă Universitatea de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu de la Brad” a trimis în fiecare an, la timp datele tinerilor care îi urmează cursurile, „problematic a fost cazul UAIC, care nu le-a trimis la timp, însă pentru că s-au făcut presiuni din partea studenților, situația s-a schimbat. Conform legii, universitatea certifică un student și nu noi”, a conchis dr. Iulian Șerban.
Iulia CIUHU
Mădălina OLARIU
Adaugă un comentariu