Tîrgul de licențe. Episodul I: Piața

Honoris fără Causa Niciun comentariu la Tîrgul de licențe. Episodul I: Piața 17

Studenții „moderni” nu-și mai scriu singuri licențele, ci le cumpără. Nota poate crește considerabil, odată cu suma scoasă din portofel. Iar profesorii coordonatori și comisiile de evaluare nu par a-și da seama cînd o lucrare este sau nu redactată de cel care o prezintă. Astfel, de cele mai multe ori cei care au făcut o tranzacție bună, sînt notați cu zece. Tocmai din această cauză, în ur­mă­toarele trei numere din Opinia Veche vă vom prezenta mecanismele uneia din cele mai profitabile afaceri din mediul universitar. Ne-am propus să cercetăm piața, să prezentăm situația din facultăți și să găsim posibile soluții care să ducă la „falimentarea” sistemului care nu mai face diferența dintre două tipuri de studenți: cei care au muncit și cei care au plătit.

Să fii absolvent licențiat te poate costa între 40 și 1500 de lei. Dacă nu ai văzut afișele lipite prin cămine, atunci pe Internet ai din plin de unde alege. Nu contează nici specializarea, ci doar timpul în care ai nevoie de lucrare. În cazul în care ai uitat că susținerea este abia peste o săptămînă, poți cere chiar și un material Power Point, desigur, contracost. Dacă ești mai „silitor” și vii cu o propunere de temă, poți apela chiar la profesorii coordonatori. Aceștia au învățat între timp că pe lîngă sfaturi, pot face bani și din serviciul de livrare la domiciliu.

Pentru studenții care nu au chef să-și scrie lucrarea de licență și pentru cei care au intrat în criză de timp e­xistă o sumedenie de posibilități de a nu-și amîna absolvirea. Piața oferă me­tode „de trecere” pentru toate bu­zu­­­na­re­le.

Oferta online: cea mai rapidă

Pe OKazii.ro, cel mai mare portal de licitații online gratuite din Ro­mâ­nia, poți cumpăra o lucrare de licență a­proape mai ieftin decît te costă s-o lis­­tezi: 40 de lei, de exemplu, pentru lucrarea în jur­nalism „Mass-media și manipularea opiniei publice în Ro­mâ­nia”, „prezen­ta­tă la Universitatea de Vest din Ti­mi­șoa­ra, secția de Jur­na­lism, promoția 2009”. După cum este lăudată de lici­ta­tor, lucrarea este completă, cu diacri­ti­ce, note de subsol, are 72 de pagini și poa­te fi modificată, întrucît este trimi­să cumpără­to­rului în format Word. Altă lu­cra­re în jurnalism, tot „de nota 10”, poa­te cos­ta și 300 de lei. Aceasta se nu­mește „Adevărul și deontologia jur­na­lis­ti­că”.

Astfel, deși ambele au aceleași re­comandări, singurul „criteriu de se­lecție” în cazul acesta rămîne pre­țul. Iar oferta pentru studenții navigatori neinspirați nu se termină aici. Site-uri precum www.lucrarelicenta.ro, www.comandalicente.ro, www.lu­crari-de-licenta.ro sau www.lu­crari­­de­diploma.net pun la dispoziția stu­den­tului leneș o întreagă echipă ca­re se o­cupă de această sarcină. Unele dintre a­ceste platforme oferă și bon fis­cal pentru un astfel de „produs” co­mandat. De pe site-ul cu interfața cea mai prie­te­noa­să, www.lu­crari­de­di­plo­ma.net, poți co­­­manda o lucrare din Marketing, Ma­na­­gement, Finan­țe, asigurări, bănci și bur­se de valori și Contabilitate.

În a­proximativ trei săp­tămîni, pentru un preț minim de 180 de euro, echipa redactează lu­cra­rea de licență sau dizertația. Pen­tru cei care își dau seama prea tîrziu că nu sînt în stare să-și scrie singuri li­cen­­ța, termenul de trei săptămîni poa­te fi re­dus, dar contra cost. Și eventualele a­nalize sau studii de caz presupun cost su­plimentar.

Deși domeniile din care poți so­li­ci­ta lucrări la comandă, originale, sînt li­mitate, site-ul dispune și de o co­lec­ție de 5.575 de lucrări de diplomă de­ja pu­blicate, din domenii precum: Drept, Psi­hologie, Jurnalism, Politeh­nică, Ști­in­țe Economice, Informatică, Me­di­ci­nă, Matematică, Litere, Geo­gra­fie, E­du­cație Fizică și Sport, Bio­logie – Chi­mi­e, Istorie, Tehnici Mi­li­ta­re, chiar și O­cea­nografie sau Teatru. La două lu­crări comandate se face un discount de 20%, respectiv 25% pentru trei lucrări și 30% pentru patru li­cențe.

Ne­în­cre­ză­torii pot cere pentru o anumită lu­cra­re, înainte de a o co­manda, cuprinsul sau alte informații legate de aceasta. Pre­țul celei mai ieftine lucrări este de 90 de lei, însă una „mai stufoasă” poa­te costa și peste 200 de lei. Lucrările se li­­vrează în format digital (pe un CD sau prin e-mail) iar, pentru 15 lei în plus, solicitantul primește și un exemplar listat. Pe lîngă serviciile de vînzare de li­cen­țe și de redactare de lucrări la co­man­dă, astfel de echipe precum cea de la www.lucraridediploma.net în­de­pli­nesc și servicii de actualizare a lu­cră­ri­lor mai vechi, elaborarea de prezentări în format digital (Po­werPoint) – „o prezentare de 20 de slide-uri se poate executa în 24 de ore și costă 30 de euro”, listarea unei lu­crări (alb-negru sau color) sau teh­noredactarea la preț de 3.5 lei pagina. Chiar dacă nu le ca­uți, newsletterele de sezon despre a­ces­tea îți aglome­rează căsuța de me­sa­je.

Și rețeaua de socializare Face­book vi­ne în întîmpinarea celor care văd în lu­crarea de finalizare a studii­lor un chin prelungit. Prietenii „Teze Li­­cen­­ță” sau „Licențe Loredana” și-au făcut pro­filuri serioase pentru a-și pro­mova ser­viciile: „Realizăm te­ze de li­cen­ță și de an în decurs de zece zile! E­fec­tuăm lu­crări bine documentate, a­xa­te pe o ga­mă largă de in­formații ac­tua­le! Ca­li­ta­te și co­rec­titudine!”. Hi5 și Twitter vin cu o paletă mult mai bo­­ga­tă de binevoitori, care pos­­­tea­ză în cu­lori atractive eta­pele de vîn­zare – cum­părare, ce trebuie parcurse. La o sim­­plă căutare după cu­vîntul „li­cen­ță” am identificat 24 de rezultate.

Baza de date a blogului lu­cra­ri­delicenta.blog­spot.­com a fost ac­tua­lizată în luna ianuarie a acestui an cu încă 1.500 de ti­tluri, platforma ofe­rind și posibilitatea ne­plă­ții în avans. Programele Messenger și Skype îi a­jută pe micii afaceriști să-și promo­ve­ze lucrările, adresele de contact și ta­ri­­fe­le: „Eu am început cu un mass pe mess (n.r.: Yahoo! Messenger) că fac licențe. Am rămas surprins cîte persoane au fost interesate”, a spus Ra­du, un novice în domeniu. A­le­gerea te­mei, a cuprinsului și negoci­a­tul pre­țului se realizează de cele mai mul­te ori în fața monitorului.

Rețeaua din cămine: cea mai bine pusă la punct

Studenții deja licențiați și nu foar­te familiari cu Internetul au un rol foar­te important în această rețea. A­nun­țurile „coboară” de pe online di­rect pe stîlpi, aviziere și băile din că­mi­nele din Co­pou și Tudor Vla­di­mi­rescu. Tas­ta­rea numărului de telefon po­trivit îți în­lo­cuiește un semestru de muncă: „Realizez lucrări de licență, disertații. A­cord seriozitate. Prețuri studențești. Lu­crările sunt UNICATE. Parte a­pli­ca­tivă, studii de caz, chestionare. Re­la­ții la telefon…”

Claudia redactează o licență în a­pro­ximativ o lună, pentru rea­li­za­rea aceteia avînd nevoie de subiect și de indi­ca­țiile de redactare. De asemenea, „lis­ta de sugestii a profesorului co­or­do­nator pentru realizarea licenței fa­ci­li­tează procesul.” „Pentru licențele la comandă, deci nou nouțe și pe baza recomandărilor pro­fesorilor clien­ți­lor, eventual și a listei bibliografice, prețul e în jurul su­mei de 100 de eu­ro”, explică Claudia. În­să acesta este negociabil și di­fe­ră în func­­ție de nu­măr de pa­gini, comple­xi­ta­­te, ur­gen­ță și volum. De asemenea, fa­ta face o re­ducere la comenzile mai mari (mai multe licen­țe).

„Dacă de e­xem­plu tu te hotărăști că vrei o licență și mai ai trei prieteni care vor și ei cîte u­­na, atunci ai un discount de 30 de eu­ro, deci 10 euro pentru fiecare li­cen­ță”, spune Clau­di­a. La cerere, fata e­li­be­rează și factură fis­cală pentru produs. Printr-un mesaj pe internet, fata ne-a explicat și ce competențe are în domeniul economic, dovedind că lu­cră­rile făcute de ea sînt de calitate: „Am realizat pînă acum cu succes 50 de proiecte de licență. Am o agenție de turism tour-operatoare, am lucrat în domeniul bancar și în asigurări și mă pregătesc să devin membru CECCAR (n.r.: Corpul Ex­perților Con­ta­bili și Contabililor Au­to­rizați din Ro­mânia)”.

Și Ana are propria afacere. Deși a terminat Economia, din cînd în cînd mai e solicitată să fa­că lu­crări la drept sau teologie. Ea are două pa­chete de servicii, „observă că sînt or­ganizată, doar am terminat FEAA.” Cel mai ief­tin este cel în care studentul interesat își face singur a­ran­jarea în pa­gină, diacriticele, deta­li­i­le de teh­no­re­dac­ta­re, „eu îți dau con­ținutul brut, aranjat cît de cît, ca să știi măcar de unde să începi cu aranjarea. Aici pre­țul variază între 600 și 800 de lei.” Al doilea pachet conține lucrarea în fa­za în care trebuie doar listată, în­să pre­țul se du­blea­ză, un astfel de pro­iect a­jun­gînd chiar și la 1400 lei: „da­că vrei și po­wer pointul te poți duce și în 1500 la o disertație. Factorul care decide în ce limită te duci la preț e în cît timp o vrei.”

Mai mult decît atît, Ana face lu­cra­rea pe bucăți, o reface după ce stu­den­tul merge cu ea la profesor și astfel „a­vantajul clientului aici e ca proful ve­de ca ești interesat și se prinde greu că e cumpărată lucrarea.”

Pe piața specialiștilor în redac­ta­rea li­cențelor, concurența este din ce în ce mai acerbă. Atacurile între cei care prac­tică prețuri mai mici și cei cu e­ti­che­­tă de lux nu încetează să apară: „nu ori­cine apelează la mine. Pot spune că am o clientelă selectă. Au fost unii ca­re s-au interesat dar cînd au auzit pre­țul s-au lăsat păgubași. Eu prefer să fac o lu­cra­re bună și scum­pă de­cît două ief­tine și proaste”, a mai afirmat Ana.

Marian a intrat și el în breaslă, de cînd a primit un comision de 100 de lei pentru că a găsit un client pentru alt­cineva și de obicei intermedia tot pro­cesul. „Nu garantez 10! Media mea e de 8,50 și le spun asta cli­enților mei. Am două lucrări anunțate de pe acum pen­tru vară.” Dacă studenții scapă de chi­nul re­a­li­ză­rii acestori lu­crări, nu în­seam­nă că aceia care le fac în mod „se­rios”, cum ei înșiși țin să sublinie­ze de fi­ecare dată, nu suferă: „am stat și cîte do­uă-trei nopți nedormit. Re­cor­dul meu personal este de 54 de ore în care nu m-am ridicat de la calculator. Cred că 500 lei am dat doar pe ți­gări, Red Bull și Cola.”

Din declarațiile întreprinzătorilor a­cestor afaceri, cert este că după două luni și jumătate, fiecare cîștigă apro­xi­­ma­tiv 4500 de lei.

Afacerile profesorilor: cele mai de încredere

Norocoși sînt și cei care studiază un domeniu mai sărac în cărți de spe­cialitate în limba română sau au pro­fesori cărora le sînt utile articole stră­ine pentru lucrări științifice. În a­cest caz, întregul proiect de licență îl re­prezintă o traducere de cîteva pagini sau a unor capitole. „Cu Google Tran­­slate am făcut un fel de referat și i l-am pre­dat profesorului. L-a corectat și el pu­țin pentru că-i trebuia la un sim­po­zi­on științific și așa am scăpat u­șor de lu­crarea de diplomă”, a menționat Lu­­ci­­an de la Electronică. Cei ne­în­cre­­ză­tori în ca­li­tatea lucrării făcute de un alt stu­­dent sau de proaspeți absolvenți pot a­pela la persoanele cele mai avizate din domeniu: profesorii. Nici aceștia din urmă nu se dau la o parte cînd vine vor­ba de comercializarea li­cențelor, în­s­ă prețurile pot ajunge și pînă la cî­te­va sute de euro.

Elemen­tul-cheie în tot procesul de contac­ta­re, trimitere a ma­­terialului și a banilor este interme­di­arul: „Profesorul de la marketing fa­ce licențe și le face bine, le dă coperta­te. Dacă te hotărăști, îmi zici, pentru că eu îl anunț”, a explicat Cătălina, pre­pa­rator universitar. Ca­dre­le didactice nu doar vînd licențe, ci și redactează lu­crări la comandă, în schimbul unor su­me considerabile. „Mi­hai a predat la SNSPA și anul ăsta, ca și anul trecut fa­ce tezele la cei de la comunicare de a­colo. Ia în jur de 200 – 250 de euro. A fost și pe la ministerul Culturii, a­cum e la Institutul de Administrație Pu­bli­că. A lucrat și prin Pro TV și prin An­te­­nă, oricum ai lucrare bună, in­for­ma­ți­i­le, îți dai seama că nu sînt luate de pe refera­­te.ro”, a spus Ionela, studentă la Co­municare și Relații Publice.

În astfel de condiții, unii profesori a­jung să-și noteze propriile lucrări, pe care le-au redactat și apoi le predau studenților. Astfel, Um­ber­to Eco ar tre­bui să-și actualizeze volumul: „Cum se face (rost de) o teză de licență.”

Diana IABRAȘU

Ioan STOLERU  

 

 

Autor:

Opinia Studențească

Revistă săptămînală de actualitate, reportaj și atitudine studențească, editată de studenți ai Departamentului de Jurnalism și Științe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”.

Adaugă un comentariu

Opinia studențească este o revistă săptămînală de actualitate, reportaj şi atitudine studenţească, editată de studenţi ai Departamentului de Jurnalism şi Ştiinţe ale Comunicării de la Universitatea Alexandru „Ioan Cuza din Iași”. A fost înfiinţată în 1974 și continuă tradiția școlii de presă de la Iași.

Căutare

Back to Top