Universitățile au început să ardă dosare
Honoris fără Causa 22 noiembrie 2011 Niciun comentariu la Universitățile au început să ardă dosare 8Conducerile universităților ieșene sînt puse în fața unei decizii care va schimba fundamental, din nou, felul în care este privit învățămîntul superior. Pe de o parte, reintroducerea examenului scris de admitere în locul concursului de dosare ar putea subția și mai mult șirul de elevi care, anul acesta, abia au trecut de bacalaureat. Pe de alta parte, susținerea unei examinări, scrise sau orale, la finalul ciclului de licență, ar putea alunga studenții de la cursurile de master. Mai mult, deși metodologia de admitere și de finalizare a studiilor trebuie încheiată pînă la sfîrșitul lunii viitoare, conducerile universităților ieșene nu se pun de acord în ceea ce privește caracterul obligatoriu al ordinelor de ministru. Legile sînt interpretabile, iar dinspre minister răzbește doar tăcerea.
Conform „Metodologiei-cadru de organizare a examenelor de finalizare a studiilor în învățămîntul superior” și a articolului 144 din Legea Educației Naționale, universitățile trebuie să-i examineze printr-o probă orală sau scrisă atît pe studenții care încheie ciclul de licență, cît și pe elevii care doresc să se înscrie la același ciclu. Ținînd cont de faptul că decizia privind felul de organizare a admiterii cît și a examenului de finalizare a studiilor aparține în mare măsură conducerii fiecărei facultăți în parte, acestea trebuie să propună conducerii universităților de care aparțin o variantă de desfășurare a evaluărilor în concordanță cu legea.
Mai greu e la oral
La Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași (UTI), în ciuda faptului că majoritatea facultăților doresc ca examenul de licență să fie sub forma unei probe scrise, sînt unele care ar prefera evaluarea orală. „Cam 80% au optat pentru examen scris și 20% pentru proba orală, dar termenul pe care l-am dat în ultima ședință de Birou Senat nu a expirat, mai așteptăm pînă pe 29 noiembrie. Va fi o comisie de examen în care vor fi incluși, spre exemplu, cinci profesori examinatori pe cele cinci discipline care sînt incluse în programa de analiză. Studenții se prezintă în fața comisiei de la examenul de diplomă, extrag un bilet, se pun cinci întrebări pe baza acestuia, apoi pregătesc răspunsul și susțin minunata lucrare de diplomă”, a declarat prof. univ. dr. ing. Gelu Dan Gălușcă, secretar științific al Senatului UTI și purtător de cuvînt al instituției de învățămînt superior.
Există însă dificultăți de organizare cînd vine vorba despre un examen oral. În cazul Politehnicii, din comisie ar trebuie să facă parte și cadre didactice care nu sînt specializate pe domeniul de studii în care studentul își dă licența. „La noi e prea complicată comisia asta, ar trebui să mobilizăm o groază de oameni. Spre exemplu, cineva are o teză în domeniul echipamentelor. Atunci trebuie chemat cineva de la matematică sau de la fizică, pentru a acoperi toate domeniile. Dar pînă susține lucrarea îl apucă plictiseala pe ăla cu fizica. Scade nivelul de atenție si mai sînt o grămadă de probleme. Dacă ar fi o comisie care ar face asta în afara examenului de licență și după ce studentul trece de acea comisie să își susțină proba de licență ar fi în regulă, dar e nevoie de prea mulți oameni”, a completat prof. univ. dr. ing. Gelu Dan Gălușcă.
Pe de altă parte, conducerea Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC) consideră că evaluarea pe care o realizează membrii comisiei de licență, în momentul în care candidații își prezintă lucrarea, poate intra sub incidența legii ca examinare orală. „Știți că la noi este implicită proba orală pentru că nu se limitau profesorii la simpla prezentare a lucrărilor de diplomă, noi punem note și pentru proba orală de ani de zile, de cînd s-a renunțat la examenul scris”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Ișan, rectorul UAIC.
Nici licența n-a scăpat
În ceea ce privește evaluarea la finalul ciclului de licență, conducerile instituțiilor de învățămînt superior vor să opteze pentru o examinare scrisă, dar nu sînt încă decise asupra felului în care să arate aceasta. Pe de o parte, o evaluare de acest gen trebuie să nu repete testele de la sfîrșitului ultimului an de studiu. Pe de altă parte, acesta poate fi susținut pe categorii, defalcat pe domenii, fiecare probă într-o zi diferită sau să fie comasat într-o singură lucrare de evaluare. Mai mult, „contează modul în care sînt formulate subiectele, dacă sînt de sinteză interdisciplinară sau strict tehnice, din disciplinele la care studenții buni au mai dat examene și cei care sînt foarte buni, în ghilimele, de vreo două-trei ori. De ce să repet aceste chestii birocratice?”, a precizat prof. univ. dr. Vasile Ișan.
Un alt aspect important este faptul că, în forma sa actuală, ordonanța nu impune lucrarea de licență pentru finalizarea studiilor, lăsînd alegerea la nivelul universităților. „La noi va rămîne în continuare, pentru că se întîmplă lucrul acesta de 100 de ani. De la început, universitatea a avut lucrare de finalizare a studiilor. A devenit o tradiție și vom rămîne cu lucrarea de licență pentru că aceasta îi structurează pe studenți. Este cu mult mai importantă decît orice altă examinare scrisă la sfîrșitul studiilor”, a adăugat rectorul UAIC. Însă, chiar dacă universitățile vor decide să păstreze lucrarea de licență ca formă de evaluare a studenților, acestea tot vor trebui să îi supună pe viitorii absolvenți unei examinări pentru finalizarea studiilor, fie sub formă scrisă, fie orală.
Șanse mari pentru testele grilă
În ceea ce privește admiterea la cursurile de licență, doar Universitatea de Medicină și Farmacie „Grigore T. Popa” din Iași are deja implementat un sistem care presupune evaluare scrisă, pe lîngă un concurs de dosare. „La UMF dintotdeauna a fost cu examen scris la admitere și la terminarea ciclului de licență. Pentru noi nu este o noutate. Vom organiza și în continuare, așa cum s-au organizat și pînă acum. Nu avem ce să schimbăm, mereu am dat un test grilă înainte de susținerea tezei de licență și întotdeauna s-a dat examen de admitere în ultimii an sub forma unui test grilă la două materii: biologie și chimie”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Astărăstoae, rectorul instituției de învățămînt superior.
Celelalte universități din Iași nu au stabilit însă forma examenului de admitere, care poate fi scris sau oral. În cazul evaluării scrise, conducerile facultăților vor întîmpina greutăți cînd vor trebui să stabilească probele la care elevii să fie evaluați. „Dau probă la matematică dar ce matematică? Nivelul 1, nivelul 2, matematică pentru căruțași sau care dintre ele? Vom găsi o soluție de compromis, o soluție diplomatică”, a precizat prof. univ. dr. ing. Gelu Dan Gălușcă. Mai mult decît atît, rectorul UAIC consideră că textul legii nu obligă la o evaluare prin examinare scrisă sau orală, interviul și concursul de dosare rămînînd în continuare soluții pentru admitere. „Rămîne la latitudinea facultăților; există mai multe variante. Acum nici nu putem fi eclectici să le includem pe toate în concursul de admitere: interviul, proba scrisă și știu eu ce altă formă de testare și selecție pe bază de recomandări sau pe baza rezultatelor școlare. Dar vom realiza și noi o metodologie de admitere, pentru că regulamentul de studii prevede doar admitere într-o formă sau alta, dar nu spune cum anume trebuie făcută aceasta”, a declarat prof. univ. dr. Vasile Ișan.
În plus, acesta susține că universitățile nici nu ar avea nevoie de o altă admitere decît cea pe bază de dosare, deoarece, prin evaluarea pe parcurs, profesorii ar putea să-i identifice pe acei studenți „care nu au ce căuta în universitate” și să îi noteze corespunzător. Pe locurile lăsate libere de aceștia, finanțate de către stat, vor putea urca acei tineri care, în urma concursului de dosare, au plătit timp de un semestru taxele de școlarizare. „Există posibilități de a corecta eventualele erori la admiterea pe bază de dosar și existau și înainte, pentru că intra o masă mare de studenți nechemați. Eu zic că profesorii sînt destul de riguroși și stăpînesc destul de bine materiile ca să trieze studenții. De cînd e sistemul pe bază de dosar n-am constatat cazuri flagrante de răsturnare a valorilor intelectuale: cineva care avea nota cinci în liceu să termine cu zece sau cineva care a venit să se afle în treabă să termine cu magna cum laude”, a precizat prof. univ. dr. Vasile Ișan.
Nici în cazul Politehnicii nu s-a stabilit exact o formă finală de examinare, dar conducerea universității înclină către un examen de tip grilă. Se va putea elimina orice tentativă de fraudă, dar și corectura va putea fi realizată transparent, ne mai existînd astfel îndoiala asupra subiectivismul acesteia. „Deocamdată sînt două păreri: să fie sub formă de teză sau să fie sub formă de test grilă. Cred că această formă va fi adoptată pentru că împiedică copiatul și se corectează foarte repede. Rămîne de văzut cît de ușor le va fi tinerilor, dar corectura clasică este parțial subiectivă și se mai pot face, Doamne ferește, aranjamente. La grilă n-ai ce-i face, se corectează exact”, a declarat prof. univ. dr. ing. Mircea Dan Gușă, prorectorul responsabil cu activitatea didactică de la UTI.
Bani mai mulți, locuri mai puține
Înainte însă ca universitățile să se decidă asupra unei modalități concrete de admitere a viitorilor studenți, aceștia trebuie să ia în considerare și finanțarea pe care o vor primi de la Minister. Pînă la jumătatea lunii în curs, Consiliul Național pentru Finanțarea Învățămîntului Superior trebuie să finalizeze felul în care vor fi împărțiți banii de la bugetul de stat către universități. În acest an însă, există o modificare a procedurii de finanțare. „Față de 2008, grantul de studii pe student echivalent a scăzut cu mai mult de 40 %. Spre exemplu, la studii umaniste, la licență, se dădeau 3600 lei pe student echivalent, iar în 2011 a ajuns la 2500. Acum însă, discuțiile sînt că CNFIS-ul va acorda granturi mult mai mari, undeva pe la 8500-9000 de lei, pe același exemplu la studii umaniste”, a precizat rectorul UAIC.
Și ținînd cont de faptul că ministerul aprobă finanțarea universităților în funcție de numărul de studenți echivalenți de la fiecare în parte, odată cu creșterea grantului pentru un singur student echivalent, va scădea și numărul de locuri, „fiindcă bugetul pentru învățămîntul superior nu va putea crește mai mult decît este stabilit. Vom vedea că grantul de calcul va fi de trei ori mai mare decît este acum finanțarea pe student echivalent. Dacă la licență au fost în ultimii 12 ani în jur de 62000 de locuri, anul acesta vor scădea, poate nu de 3 ori cît va fi diferența dintre granturi, dar cel puțin cu 50%”, a exemplificat prof. univ. dr. Vasile Ișan. Prin urmare, cum numărul de locuri nu va fi același ca anul trecut, conducerea UAIC a decis să aștepte decizia CNFIS cu privire la felul în care se va realiza finanțarea. Însă, indiferent de cum vor fi distribuiți banii dinspre minister, începînd cu anul viitor, elevii vor avea mai mult de învățat dacă vor să ajungă la o universitate bună. Cel puțin cei care vor trece BAC-ul.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu