Universitățile ieșene susțin păstrarea unui bacalaureat riguros
Honoris fără Causa 27 mai 2013 Niciun comentariu la Universitățile ieșene susțin păstrarea unui bacalaureat riguros 14Universitățile au fost în dese rînduri acuzate de faptul că nu introduc examene de admitere și că organizează doar concursul de dosare de frică să nu-și îndepărteze potențiallii studenți și, implicit, să nu-și subțieze veniturile. De aceea, cînd ministrul Daniel Funeriu a hotărît în 2011, împreună cu cabinetul său, înăsprirea supravegherii, a baremurilor de corectare și creșterea gradului de dificultate al subiectelor examenului de Bacalaureat, conducerile instituțiilor de învățămînt superior au lăudat inițiativa. Nu toate, fiindcă, odată cu scăderea procentului de promovare pe țară, numărul viitorilor studenți s-a subțiat, iar universitățile mai mici cît și cele private au suferit pierderi financiare importante. Însă reprezentanții instituțiilor de învățămînt superior de tradiție au argumentat faptul că un examen mai riguros va filtra mai bine studenții care ar fi trecut, fără probleme, doar de proba dosarelor la admitere. Iar astăzi, în pragul începerii înscrierilor la sesiunea de vară a examenului de Bacalaureat de luni, 27 mai, conducerile universităților ieșene susțin că, deși nu au centralizat o situație concretă, „seriile de studenți din anul I și al II-lea sînt mai bune și mai omogene”. Rămîne doar ca ministerul să stabilească și o metodă de finanțare prin care universitățile să nu fie răsplătite pe baza cantității de tineri instruiți ci pentru calitatea celor care primesc diploma.
Unde au dispărut cele 35 de procente
Anul 2011 a fost primul în care la examenul de Bacalaureat a existat supraveghere video în majoritatea școlilor în care acesta a fost desfășurat. Consecința directă a fost faptul că procentul de promovare al examenului la nivelul întregii țări a scăzut pînă la 45,72%, cu 25 de procente mai puțin decît în anul anterior și cu 35 față de media ultimilor zece ani. Ministerul educației de atunci, Daniel Funeriu, a susținut că aceasta este cifra adevărată de elevi capabili să promoveze și că „a luptat mult” împotriva fraudării examenului. „Cred că anul acesta asistăm la cel mai corect organizat bacalaureat din ultimii 20 ani. Cum ar arăta România azi dacă 20 de generații care au dat bacalaureatul nu ar ști ce este șpaga, nu ar ști ce este frauda? Această rată de promovare este o responsabilitate colectivă pe care trebuie să ne-o asumăm cu responsabilitate”, a precizat acesta.
În vara anului următor, cînd și-au dat demisia toți miniștrii PDL, printre care și Daniel Funeriu, iar noul Guvern Ungureanu, care îl desemnase ministru pe Cătălin Baba la educație, a fost înlăturat printr-o moțiune de cenzură, pentru conducerea Ministerului Educației, Tineretului, Cercetării și Sportului, cum se numea atunci, au fost propuse mai multe nume. Însă între scandalul incompatibilității Corinei Dumitrescu, al plagiatului lui Ioan Mang, interimatul lui Liviu Pop a venit prea tîrziu pentru a face altceva decît să păstreze metodologia din anul anterior, deși se anunțaseră schimbări majore asupra sistemului.
În toamna anului 2012, în ciuda promisiunilor unor reforme asupra organizării bacalaureatului, pînă la numirea din decembrie a noului Guvern, Ecaterina Andronescu nu a efectuat nici o modificare asupra desfășurării examenului. În schimb, în ciuda tuturor dezbaterilor despre importanța schimbării și despre creșterea gradului de promovare, noul ministru, Remus Pricopie, s-a arătat mulțumit de organizarea din anul precedent a bacalaureatului și și-a concentrat discursul asupra pregătirii mai bune a elevilor. Acesta a propus ca soluție, pentru obișnuirea acestora din urmă cu „stresul” unui astfel de examen, ca organizarea de simulări să se desfășoare, începînd cu anul următor, încă din clasa a XI-a.
O treaptă lipsă
În ceea ce privește însă rata de promovare a examenului de bacalaureat, prof. univ. dr. Vasile Vîntu, rectorul Universității de Științe Agricole și Medicină Veterinară „Ion Ionescu” de la Brad din Iași (USAMV), consideră că nu ar trebui să existe o „rețetă” care să necesite un anumit procentaj. „Nivelul de promovare nu trebuie să îl stabilim aprioric. El rezultă din preocuparea elevilor, din nivelul de predare și de evaluare, din ceea ce înseamnă alocarea de fonduri pentru instruire. Sînt foarte mulți factori care conduc la un succes și nu putem să spunem că avem nevoie de un anumit procent. Chiar dacă acesta e de 40%, sînt destule licee de unde promovează 90% dintre elevi. Păi ăia nu sînt buni? Nu cred ca procentul ne asigură o calitate a candidaților în universități, ci realizarea premizelor ca elevii să primească o instruire care să îi facă competitivi”, a declarat acesta. Prof. univ. dr. Vasile Vîntu mai susține și faptul că la USAMV au venit studenți mai buni „anul trecut și acum doi ani, de cînd bacalaureatul este mai riguros” și nu consideră că ar afecta în vreun fel situația financiară a universității faptul că examenul s-a desfășurat după criterii mai exigente. „Cei care nu au avut o anumită pregătire, suficientă pentru a răspunde la această exigență, nu au ajuns la universități și cel puțin la noi am observat o creștere a calității studenților din primii ani”, a completat rectorul.
Aceeași situație o semnalează și prof. univ. dr. ing. Neculai Eugen Seghedin, prorector responsabil cu activitatea didactică la Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași. Acesta subliniază faptul că învățămîntul superior nu este și nu trebuie să fie un învățămînt de masă, iar un bacalaureat riguros a adus pe băncile Politehnicii două generații de studenți „a căror calitate a crescut. Profesorii care predau matematica în anul I au constatat că, în urma înăspririi condițiilor de promovare la sfîrșitul clasei a XII-a, într-adevăr, calitatea studentilor din anul I a crescut. Însă, din punctul meu de vedere, consider că, pe lîngă universități, ar trebui să existe mai multe forme de învățămînt post-liceal, școli tehnice, profesionale, școli care să permită obținerea unor competențe de ordin tehnic, care, la rîndul lor, să permita includerea mai rapidă pe piața muncii a absolvenților acestor forme de învățămînt, în acele domenii în care nu este nevoie de tineri cu pregătire de tip universitar.” Acest punct de vedere al existenței unor formule alternative de educație post-liceală l-a susținut și fostul ministru al Educației, Ecaterina Andronescu, care propusese în toamna anului trecut introducerea în 2013 al unui bacalaureat profesional, care să le permită tinerilor să intre direct pe piața muncii fără să urmeze cursurile unei instituții de învățămînt superior. „Se conturează ideea unui bacalaureat profesional. Acest lucru înseamnă că vom avea bacalaureatul național, pe care-l și avem acum, cu aceleași probe, cu același conținut, iar bacalaureatul profesional să-l gîndim ca o formă de finalizare pentru cei care nu țintesc învățămîntul superior, dar vor să meargă în producție. În felul acesta, prin bacalaureatul profesional, le dăm o certificare a capacităților lor profesionale”, declara, în luna septembrie, Ecaterina Andronescu.
Bacul, în trei
O idee similară de organizare diferențiată a examenului de bacalaureat a existat și în timpul mandatului din 2000 al ministrului Andrei Marga. Conform prof. univ. dr. Vasile Ișan, rectorul Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași (UAIC), la momentul respectiv era pusă în discuție existența a trei astfel de probe. „Un bacalaureat internațional care să fie cotat la standarde internaționale, unul tehnologic pentru absolvenții liceelor cu profil industrial și unul pentru cei care termină specializări umaniste, cum ar fi filologia. Chestiunea a rămas în discuție însă nu s-a finalizat nimic. Așa decurge bacalaureatul în Franța sau în Germania, spre exemplu. Absolventul unui liceu cu profil industrial sau tehnologic promovează un bacalaureat tehnologic, specializat, și apoi are acces la studii superioare pe profil. Absolventul unui liceu real, umanist, dă un bacalaureat ceva mai larg, focalizat pe probe la disciplinele care îl interesează și are acces la orice universitate din lume pînă la urmă”, a explicat rectorul
Acesta însă susține faptul că examenul, în forma sa actuală, este un filtru suficient de bun și de riguros pentru tinerii care vor să urmeze cursurile unei instituții de învățămînt superior din țară. „Deși calitatea candidaților și, implicit, a studenților nu ține doar de un singur aspect, doar de bacalaureat, colegii mei care predau la anii începători I și al II-lea spun că, într-adevăr, seriile de studenți care au venit anul trecut și în celălalt an sînt ceva mai bune, mai omogene. Am primit astfel de reacții, de exemplu, de la colegii de la informatică, economie sau cei de la istorie, deci vă pot spune concret”, a adăugat rectorul.
***
În ciuda dezbaterilor privind importanța creșterii ratei de promovare, anul acesta examenul de bacalaureat se anunță a fi la fel de riguros, procentul celor care au reușit să ia peste 5 la cele două simulări organizate fiind tot în jurul cifrei de 43%, ca și în anii precedenți. Însă conducerile universităților ieșene nu consideră că acest procent scăzut ar trebui aruncat doar în cîrca învățămîntului preuniversitar. „Să nu uităm, pînă la urmă, cum este finanțată școala, cum este privită această profesie, care, pînă la urmă, presupune o chemare interioară. Pentru că a fi profesor nu e chiar un lucru de ici-colea, iar meseria de dascăl nu este așa cum este privită de politicieni, care scot învățămîntul de la raft doar în campaniile electorale și îl afișează ca un fanion și o prioritate națională”, a conchis prof. univ. dr. Vasile Ișan.
Cătălin HOPULELE
Adaugă un comentariu