Universitățile, mînă-n mînă cu patronul
Honoris fără Causa 18 ianuarie 2011 Niciun comentariu la Universitățile, mînă-n mînă cu patronul 12Mediul universitar românesc se va schimba în viitorul apropiat. Sau cel puțin asta vor să realizeze cinci instituții de învățămînt superior din țară care-și propun ca, în următorii trei ani, să formeze o comunitate care va duce la reformarea învățămîntului superior. Cu peste 13 milioane de euro puse la dispoziție prin Fondul Social European, se dorește crearea unor legături cu mediul de afaceri, cu liceele sau inspectoralele școlare, astfel încît, universitățile să-și schimbe chipul și asemănarea și după cerințele pieței. În cele 36 de luni, timpul în care se va derula proiectul „Comunitate universitară pentru managementul calității în învățămîntul superior”, instituțiile vor prezenta și dezvolta conceptul de „managementul calității totale”. Toate astea vin în speranța că acesta va fi preluat de întreg spațiul academic înspre „o mai bună reformă”.
Proiectul „Comunitate universitară pentru managementul calității în învățămîntul superior” a fost inițiat de Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” (Iași) alăturîndu-se încă patru instituții, membri ai Consorțiului Universitaria: Academia de Studii Economice (București), Universitatea de Vest (Timișoara), Universitatea Babeș–Bolyai (Cluj-Napoca) și Universitatea București. Conform spuselor managerului principal al proiectului, prof. univ. dr. Panaite Nica (UAIC), scopul principal al acestuia constă în îmbunătățirea relațiilor dintre universitate și restul comunității, pentru a promova noua filosofie a „managementului calității totale”: „toate acestea presupun o serie de activități prin care încercăm crearea acelui mod de gîndire «a face lucrurile bine», de a merge înspre calitate”.
Cu alte cuvinte, cele cinci instituții partenere vor organiza o serie de evenimente sau acțiuni adresate grupului țintă. Astfel, acesta este format din: rectori, prorectori și alte persoane din conducerea universităților, experți în evaluare, acreditare și membri din Agenția Română de Asigurare a Calității în Învățămîntul Superior (ARACIS), membri ai comunității, cît și studenți. Mai mult, cu toate că ele sînt organizate, supravegheate de acestea, fiecare cadru didactic sau oricine va fi interesat de acest proiect vor avea acces nelimitat la toate proiectele și rezultatele acestora.
Unul dintre cele mai importante obiective constă în așa zisa conexiune cu stakeholderii, care, în acest caz, sînt persoanele și instituțiile din mediul preuniversitar și din piața muncii. „România stă foarte prost în ceea ce privește legăturile care ar trebui să se creeze între aceste părți”, a continuat managerul proiectului, dînd drept exemplu și situația universităților din străinătate care organizează numeroase întîlniri cu reprezentanții economici sau cu angajatorii. „Cînd am fost în Franța, la o universitate, aveau loc întîlniri între angajatori și membrii universității, ai spațiului academic, pentru a ști cum se vor putea organiza în viitor. La noi nu este așa ceva”, a mai adăugat prof. univ. dr. Nica.
Bibliografie obligatorie pentru „bunul mers”
Luate pe rînd, un alt obiectiv al acestui proiect constă în crearea unei biblioteci online de cunoștințe, analize și modele din domeniul managmentului calității. Biblioteca ar fi pusă la dispoziția întregului spațiu universitar și ar trebui să aibă minimum 1000 de referințe. Aceasta ar fi deveni un fel de bază pentru personalul academic de unde să se „inspire” pentru crearea acestor practici de „bună guvernare”. Ulterior ar fi și un soi de liant pentru o mai bună comunicare între aceste părți implicate în proces, fie că vorbim despre profesori, conducere sau liceeni or angajatori.
De asemenea, înainte de a fi date publicității aceste idei, se vor organiza mai întîi o serie de analize asupra actualelor practici cu referire la managementul calității, făcîndu-se o comparație cu cele internaționale. Ulterior, după cum spune și coordonatorul adjunct, economistul Cornelia Medeleanu (UAIC), se vor face o serie de previziuni cu privire la aceste practici: „vom face o serie de studii care vor trata egalitatea de șanse și de gen la accesul funcțiilor de conducere în universități, un studiu privind inserția pe piața muncii, accesul tinerilor la învățămîntul superior și, de asemenea, diagnosticarea culturii organizaționale”. Printre acestea se mai numără și un studiu privind accesul la educație și analize asupra culturii organizaționale în cele cinci universități partenere. Referitor la studii, coordonatorii proiectului doresc să prezinte și un manual de bune practici pentru toate instituțiile de învățămînt superior din țară.
Cît despre relația cu stakeholderii din țară, ea se va stabili, de asemenea, printr-o serie de evenimente. Mai întîi va fi analizată situația actuală din țară, printr-o serie de studii, văzîndu-se care-i status quo-ul actual sau în ce măsură și cît de repede absolvenții își găsesc un loc de muncă. Ulterior, se vor organiza workshop-uri, dezbateri și întîlniri între cele două părți pentru stabilirea posibilelor relații (de exemplu, vor fi și evenimente precum „Zilele angajatorului”). Conform proiectului, prin astfel de relații va crește accesul la educație, iar instituțiile în sine vor fi modernizate. Ca un efect de domino, parteneriatele vor duce ulterior (alături de celelalte obiective atinse) și la îmbunătățire a serviciilor educaționale, iar universitățile vor putea să atingă obiectivele Uniunii Europene prin Strategia Lisabona și Europa 2020.
Braț la braț cu societățile comerciale
Banii necesari au venit pe filiera Programului Operațional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU) prin Fondul Social European. Din suma de 13,7 milioane de euro, 12 milioane sînt nerambursabili. Iar cu toate că proiectul se desfășoară pe o perioadă de trei ani, vor urma încă patru ani, timp în care organismele creditoare vor monitoriza și analiza rezultatele și funcționarea în continuare a respectivelor politici.
În ceea ce privește organigrama acestui proiect, cele cinci instituții partenere sînt organizate în șase grupuri de lucru, avînd și un Comitet Consultativ. Din acesta fac parte 11 membri, printre care rectorul UAIC, prof. univ. dr. Vasile Ișan (președintele), trei prorectori ai UAIC, prorectori și directori ai Departamentelor de Managementul Calității de la celelalte patru instituții partenere, un reprezentant al unui inspectorat școlar, un reprezentant al unei societăți comerciale, cît și unul al Agenției Județene de Ocupare a Forței de Muncă.
„Avem aceste șase grupuri de lucru, iar primul este cel care se ocupă cu managementului proiectului, iar din el fac parte managerul de proiect – aici este prof. univ. dr. Panaite Nica – un manager adjunct de proiect, un economist, un jurist și un secretar executiv”, a adăugat ec. Medeleanu. Cît despre celelalte grupuri, acestea se împart între „comunicare pentru management universitar”, „cunoașterea cerințelor stakeholderilor” „cultura instituțională”. Acestea, la rîndul lor, vor avea un număr egal de experți: cîte un responsabil de grup și un raportor, cinci experți seniori și patru experți juniori. „Pe parcursul derulării proiectului vor fi implicați în diverse activități și alți experți români și străini, pe termen scurt. În implementarea proiectului vor fi astfel minimum 100 de experți – pe termen lung sau scurt, din țară sau străinătate) și minimum 640 de persoane în grupul țintă”, a precizat ec. Medeleanu. În grupul „Acreditarea și certificarea” de exemplu, vor face parte și experții ARACIS/ ARACIP, cu toate că ei sînt și în cadrul grupului țintă (se dorește să fie minimum 15 experți). Acest grup nu va emite certificate de acreditare sau calificative (de exemplu, cele oferite de ARACIS chiar), ci doar va veni cu o suită de propuneri în urma analizelor efectuate. „În prezent, în România, calitatea în învățămîntul superior presupune, în primul rînd, «ceva ce trebuie făcut», este impusă prin acte normative. Majoritatea universităților își disipă resursele pentru îndeplinirea standardelor minime impuse prin metodologii specifice. Studiile realizate de diverse organisme (de exemplu, ANSIT – Starea socială și asteptările tinerilor din România) susțin că efectele reglementărilor nu sînt spectaculoase. În acest context, dorim o abordare voluntară a managementului calității în sistemul de învățămînt superior. Calitatea trebuie conștientizată și asumată de fiecare membru al universităților”, a continuat managerul adjunct al proiectului Cornelia Medeleanu.
Pe limba Bruxellesului
„Degeaba dezvoltăm un mod de gîndire dacă după ceva timp vine o decizie și se anulează tot. Un bun exemplu aici este și proiectul la care am lucrat în 2000 (n.r.: prof. univ. dr. Nica a fost coordonatorului primului top al universităților din țară, însă acesta nu s-a mai publicat), cînd am avut un fond de 8 milioane de dolari de la Banca Mondială și a fost, într-un final, blocat. Acum aș zice că dacă și cei responsabili au greșit o dată, poate că acum ne-am învățat lecția”, a continuat coordonatorul proiectului.
În ceea ce privește șansele de reușită ale acestui proiect, el crede că cel mai important rol îl vor juca oamenii care vor lua parte la el. În total sînt peste 700 de persoane care vor fi implicate, însă prin popularizarea de către aceștia, el speră ca impactul să fie cuprindă cît mai mulți oameni, fie că sînt din învă-țămînt sau din mediul afacerilor.
Dincolo de termenii pe alocuri scoși dintr-un manual de la Bruxelles, proiectul susține, în viziunea prof. Nica, o primă bază pentru o dezbatere serioasă în cadrul mediului universitar. Asta vine în condițiile în care în momentul de față instituțiile și-au pierdut din influența și imaginea lor asupra comunităților, fie ele locale sau naționale.
George GURESCU
Adaugă un comentariu