Cu sabia lui Damocles, către realitatea virtuală
Lumea pe jar, Subiectele săptămînii 22 mai 2017 Niciun comentariu la Cu sabia lui Damocles, către realitatea virtuală 101
Percepem lumea înconjurătoare cu ajutorul simțurilor – prelungiri ale noastre fără de care ne-am trezi, brusc, separați de realitate. Dar pentru a ne feri de-o realitate care simțim că ne dă bătăi de cap, am putea să facem un mic ocol și să ne aruncăm într-o alta, nouă, și pe care n-ar fi nevoie să ne-o asumăm neapărat. VR, adică, spus pe șleau, „realitate virtuală”, pare a fi noul-născut în materie de tehnologie, pe domeniile de gaming și entertainment. Prin ea, se construiește copia unui mediu real sau imaginar și concomitent este simulată prezența ta ca parte integrantă în acest decor. O pereche de ochelari VR și un telefon compatibil îți vor permite împreună să experimentezi o lume virtuală sau mai multe, făcîndu-te să uiți că, de fapt, tu ești în dormitor, întins pe pat sau la masa din bucătărie.
Pînă nu demult, realitatea virtuală trecea drept materie primă pentru poveștile SF. Așa se face că, în ʼ35, un tînăr scriitor american de science fiction, Stanley G. Weinbaum, descria într-una dintre povestirile sale ceva ce semăna cu un sistem de realitate virtuală. Personajul principal din „Pygmalion’s Spectacles”, Dan Burke, îl întîlnește pe Albert Ludwig, un profesor-spiriduș care inventează o pereche de ochelari neobișnuiți. „Fii atent – un film care oferă peisaje și sunete. Să presupunem că apoi aș adăuga gust, miros, chiar simț tactil, dacă interesul îți este captat de poveste. Oare asta ar însemna să faci un vis realitate?”
„Înapoi la origini”
În 1960, apărea prototipul primei mașinării de VR, Sensorama. Aparatul lui Morton Leonard Heilig te îndemna să îți bagi capul într-o deschizătură și de acolo să urmărești cinci filme scurte, stereoscopice, însoțite de miros; cît timp priveai filmele, scaunul pe care erai așezat vibra.Primul sistem „head-mounted display” (HMD) pentru realitate virtuală, dar și realitate augmentată, a fost creat de Ivan Sutherland cîțiva ani mai tîrziu, în 1968, împreună cu unul dintre studenții săi, Bob Sproull. Sistemul, denumit „Sabia lui Damocles” pentru că s-ar fi presupus că este dăunător sănătății și omului, în general, cîntărea atît de mult încît trebuia suspendat de tavan; marea sa hibă era, însă, că interfața dintre utilizator și realitate era foarte slab dezvoltată.
Cîțiva ani mai tîrziu, în 1985, iese în evidență Scott Fisher, inginer american, care după ce i se alătură NASA, contribuie la crearea unui sistem numit Virtual Environment Workstation. Caracterul de noutate, în ceea ce privește dezvol-tarea conceptului de realitate virtuală, este adus de o serie de tehnologii cum sînt recunoașterea vocii, sistemul de urmărire a capului, imaginile produse de computer, un display stereoscopic și o mănușă folosită pe post de mouse 3D – tehnologii care sînt, instantaneu, standardizate în VR.
Un salt virtual de la omenire
Primii „baby steps” în realitatea virtuală despre care auzim a se vorbi astăzi s-au făcut, însă, în 2010, cînd Palmer Luckey a creat primul prototip al unor căști VR, care vor deveni ulterior HMD Oculus Rift. Doi ani mai tîrziu, acesta deschide o campanie de crowdfunding (nr. red. o formă superioară de colectare de fonduri, care elimină sistemul clasic de donație) prin site-ul Kickstarter, solicitînd 250,000 de dolari pentru a dezvolta acel head-mounted display – se strînge o sumă de zece ori mai mare. În 2014, atras de idee, Mark Zuckerberg cumpără Oculus Rift pentru 2 miliarde de dolari. Iar între timp, Google dă naștere la Cardboard, niște ochelari care afișează, prin ecranul oricărui smartphone, imagini gata pregătite pentru realitatea virtuală sau stereosco-pie. În comparație cu Oculus Rift, ochelarii din carton nu costă aproape nimic.
Actualmente, cinci produse se învîrt, inevitabil, în jurul VR-ului. La primul pol, se află cele care funcționează cu ajutorul unui PC sau al unei console – Oculus Rift, HTC Vive și PlayStation VR, iar la celălalt pol se găsesc Gear VR și DayDream View, care se folosesc de puterea de procesare și de ecranul unui telefon inteligent. Între timp, pe Facebook și Youtube circulă pe bandă rulantă filme, documentare și animații care le dau voie celor mai curioși să se miște într-un spațiu de 360˚, iar oamenii care găsesc potențial în anumite idei creea-ză zeci de jocuri și aplicații VR. Trei dintre ele ar fi următoarele:
The Walking Dead, o experiență VR tip video-game creată de Starbreeze te împrejmuiește într-un spațiu sumbru, cu valențe apocaliptice. Cel conectat la joc își dă seama, din primele clipe, că se află într-un spital și aude cum două voci sînt prinse într-un schimb de replici repezit, undeva, într-o cameră alăturată. Se poate mișca și uita în orice direcție, iar în momentul în care-și coboară privirea în jos, gamer-ul va observa că are un picior amputat și că stă într-un scaun cu rotile. În clipa imediat următoare, vine cineva și îl anunță că spitalul va fi invadat de zombie, iar niște mîini îl împing de la spate – dînd astfel senzația că într-adevăr avansează în spațiu. Experiența poate părea bizară sau chiar înfricoșătoare, dat fiind că realitatea virtuală este, totuși, percepută de creier ca fiind cît se poate de reală.
Apollo 11 VR este o aplicație pe care o poți folosi cu Oculus Rift; ea are un caracter documentar, explorînd perioada de aur a NASA – cu programul Apollo care-și propunea să trimită oamenii pe Lună cu astronava Apollo și, mai apoi, să-i aducă în siguranță pe Pămînt. Poţi retrăi evenimentele din ʼ69, dar și să ia controlul și să zboare, să aterizezi pe Lună, să-i explorezi suprafața și să faci experimente. Și-apoi să revii pe Pămînt. Pentru Apollo 11 VR s-au folosit inserții audio și video, dar și o reproducere cu exactitate a navei spațiale. Aplicația s-ar rezuma, poate, în doar cîteva cuvinte – „Un pas mic pentru om, un salt uriaș pentru omenire.”
EVE: Valkyrie – ți-e frig și ești dezorientat pentru că te trezești, deodată, într-un rezervor de clonare. Pe măsură ce te uiți în jurul tău, observi siluete înghețate ale piloților. Prins în joc, cîteva amintiri legate de modul în care ai murit îți vin, rînd pe rînd, în fața ochilor. Împotriva voinței tale și fără să știi, ai fost luat captiv într-o altă viață și silit să o abandonezi pe cealaltă. Descoperi că ai ajuns pe mîinile unui om despre care știi doar că îți va fi fatal. Folosindu-se de tehnologii ilegale, el fură conștiința piloților pe care i-ai văzut, înghețați, mai devreme și o inserează clonelor. Mai departe, va trebui să găsești o soluție.
***
Cînd s-a lansat filmul 3D Avatar, oamenii erau acaparați de noțiunea de „tridimensional”. Se pare că, între timp, obsesia aceea s-a mai diminuat și, deși majoritatea televizoarelor și videoproiectoarelor de acum sînt compatibile 3D, oamenii își întorc, curioși, privirea spre sistemele de VR. Se gîndesc modalități prin care realitatea virtuală să poată face parte din orice domeniu, fie că este vorba de cel artistic, medical sau militar. Iar faptul că ne putem folosi și numai de telefon pentru a ne teleporta într-o anumită perioadă din timp sau într-un punct oarecare de pe glob deschide noi perspective.
Adaugă un comentariu