Descîntecul, antidotul de ieri
Lumea pe jar 7 martie 2016 Niciun comentariu la Descîntecul, antidotul de ieri 113În paginile Vechiului și Noului Testament este amintit deochiul ca un fel de blestem al „ochiului rău”. Tradiția descîntecului pălește în zorii secolului XXI, dar nu se stinge complet, rămînînd vie prin cocioabele din sate, unde bătrînele încă mai practică astfel de ritualuri. Cu o puternică simbolistică și bazîndu-se pe incantații și pe folosirea de plante medicinale, acesta încă mai supraviețuiește printre superstițioșii moderni.
Descîntecul nu este clar definit, fiind reprezentat în limbajul popular prin mai mulți termeni și interpretat de specialiști în mai multe moduri. În timp ce preotul și istoricul S. Fl. Marian clasifică poezia magică în descîntece, vrăji, farmece și desfaceri, academicianul și etnograful român A. Gorovei identifică descîntecul drept formula verbală a vrăjii. Inițial, termenii descîntec, vrajă și farmec erau sinonime, iar diferența dintre ei era reprezentată doar de originea lingvistică: latină, slavă și greacă. Evoluția lor semantică a adus schimbări notabile de sens, desemnînd vrăjile și farmecele drept niște practici ofensive, iar decîntecele, defensive, acțiuni benefice. Contrar acestor clasificări și opinii, preoții spun despre descîntec că este o invocare a puterii demonice și că aceste practici sînt iscodiri diavolești care îi ispitesc pe cei slabi în credință. Chiar și așa, oamenii continuă să creadă în descîntece și în deochi, invocînd sfinți în incantații și utilizînd diferite obiecte sau materiale folosite spre vindecarea bolnavului.
Ochiul care fură viață
Credința descîntecului este una foarte veche, iar acesta apare menționat în nenumărate rînduri atît în Vechiul, cît și în Noul Testament: „Nu mînca pîinea celui ce se uită cu ochi răi şi nu pofti bucatele lui” (Pildele lui Solomon, 23:6); „Căci dinăuntru, din inima omului, ies cugetele cele rele, desfrînările, hoţiile, uciderile; adulterul, lăcomiile, vicleniile, înşelăciunea, neruşinarea, ochiul pizmaş, hula, trufia, uşurătatea – toate aceste rele ies dinăuntru şi spurcă pe om” (Marcu 7:21-23).
Încrederea în puterea descîntecului este actuală, iar oamenii continuă să facă mici ritualuri învățate de la părinți și bunici care să alunge „ochiul rău”. De aceea majoritatea bebelușilor au legat la mînă un fir roșu, pentru a ține departe deochiul explicat drept efectul unei priviri invidioase sau admirative ori ca un furt de energie. Oamenii apelează la descîntec de cele mai multe ori pentru a se vindeca de boli, pentru a ține departe duhurile necurate sau pentru a întoarce vrăjile trimise de alte persoane. Astfel, se poate descînta „de albeață”, „de apucat”, „de dragoste”, „de deocheat”, „de desfăcut”, „de toate bolile”, „de întors”, „ de pocit”, „de sperietură de noapte”, etc. Se crede că aceste ritualuri au o forță mai mare dacă sînt făcute în zilele de post sau cînd se apropie luna plină, iar persoana care săvîrșește acțiunile magice trebuie să fie femeie și să le repete de trei, șase sau nouă ori.
În realizarea ceremoniei sînt utilizate mai multe obiecte care vin în sprijinul vindecării bolnavului: apa neîncepută, busuiocul sfințit, cărbunii din vatră, fierul, nuiaua de alun, tămîie, usturoi. Invocarea sfinților este des întîlnită în descîntece, lucru care întărește credința oamenilor în puterea tămăduitoare a acestora. Superstiția populară spune că oricine se poate naște cu darul deochiului, iar unele categorii de oameni sînt mai predispuse la acest lucru: oamenii invidioși, cei care laudă copiii, persoanele cu ochii verzi sau albaștri, femeile fără copii. Puterea de vindecare a descîntecului depinde de credința persoanei deocheate, la fel cum și vrăjile sau blestemele provoacă suferință doar celor care cred în ele.
Deochiul sau săgetătura, asemenea unui diagnostic pus în urma examinării, poate fi recunoscut după anumite manifestări ale celui afectat: dureri de cap urmate de căscat, lipsa de putere, țiuitul în urechi însoțit de temperatură, stare de vomă. Pentru a-l ține departe, oamenii apelează la diferite superstiții care au supraviețuit trecînd dintr-o generație în alta. De exemplu, un fir roșu la mînă, purtarea unui obiect din aur, a unui medalion în formă de potcoavă sau anumite protecții verbale („Să nu-i fie de deochi”), te pot feri de puterea rău-voitoare a celorlalți.
Puterea talismanului
Asemenea credinței în deochi existente la noi, și în spațiul mediteranean persistă teama de „ochiul rău” care a dat naștere mai multor legende și explicații mai puțin obișnuite. În Orientul Mijlociu, Mîna Fatimei (la musulmani) sau Mîna lui Miriam (la evrei) este o amuletă care protejează oamenii de privirile rele și este reprezentată de o mînă deschisă cu un ochi în palmă. În Italia, însă, amuleta hamsa, pe care o poartă musulmanii, nu are efect, iar talismanul folosit aici împotriva deochiului este numit cornicello, un pandantiv în formă de corn, confecționat din coral roșu, aur, argint, sticlă sau material plastic. Acest simbol era purtat încă de pe vremea romanilor antici, iar amuleta era numită fascina. În sudul Italiei se face distincția între deochiul provocat de laude, numit mal occhio, și cel de vătămare, jettatura (azvîrlire), făcut fără intenție.
Papa Pius al IX-lea era considerat un jettatore, iar credicioșii, ori de cîte ori mergeau la el în audiență, făceau la spate gesturi cu mîna care să nu lase deochiul să îi atingă.
Vrajă sau medicină?
Prin practicile sale asupra bolnavului, descîntecul are un efect liniștitor. Masajul descîntătoarei făcut cu scopul de a „trage” durerea determină producerea de endorfine, hormoni ai plăcerii, care pot reface potențialul nervos pierdut. Dintre obiectele vindecătoare folosite se remarcă utilizarea cărbunelui, foarte cunoscut pentru capacitatea lui de a absorbi toxinele din organism. Utilizat de mulți ani în medicina populară, astăzi, cărbunele, își găsește trebuința în vrăjile bătrînelor de la sat care dau celui deochiat să bea un pahar cu apă în care a fost stins un cărbune. Acesta își manifestă avantajele cînd este vorba despre afecțiuni gastrice, respiratorii, combate flatulența, scade colesterolul, este bun în cazuri de indigestie, tratează intoxicațiile și multe alte beneficii.
Cu atîtea utilizări practice, nu e de mirare că pacientul crede că vrăjile și incantațiile rostite au ajutat la vindecarea lui. Asemănarea dintre practicile din descîntece și remediile medicinale se regăsește și la romani care puneau apă sfințită, cărbuni luați din vatră, alifii, pe frunte, ochi, piept, încheieturi, trasînd, astfel, o hartă similară celei utilizate în acupunctură.
Chiar dacă unele practici aplicate de descîntătoare se regăsesc în medicina populară, ele nu pot vindeca boli grave care pun în pericol viața pacientului. Însă credința în aceste deprinderi determină mulți oameni să aleagă descîntecul în locul medicului pentru a-și trata probleme de sănătate.
Adaugă un comentariu