Formula 1, competiția cu motorină în vene
Lumea pe jar 18 octombrie 2015 Niciun comentariu la Formula 1, competiția cu motorină în vene 34Mașinile ușoare cu motoare mici controlate cu mare atenție de piloți care încearcă să îmblînzească sute de cai putere sînt urmărite de către pasionații de mașini în fiecare an încă din 1950, cînd a avut loc pentru prima dată o cursă de Formula 1 (F1). Anul acesta, pe 11 octombrie a avut loc Marele Premiu de Formula 1 al Rusiei care s-a organizat la Soci și care a fost cîștigat de către Mercedes. Lewis Hamilton este pilotul care a condus mașina nemțească a doua oară către titlul mondial la constructori. Ghinionul lui Kimi Raikkonen, pilotul celor de la Ferrari, care s-a lovit în timpul cursei cu Valtteri Bottas și a fost penalizat cu 30 de secunde, i-a făcut pe cei de la Mercedes campioni.
Accidentul care i-a adus lui Kimi Raikkonen penalizarea din partea Federației Internaționale a Automobilului (FIA) este unul minor, care nu a adus multe pagube. Pe pistele circuitului sute de accidente au avut loc. Se crede însă că cel mai grav s-a produs în anul 1994 în Imola la Marele Premiu al Statului Marino cînd Ayrton Senna nu a putut să-și mai controleze mașina. Avea 218 km pe oră, iar în primul viraj al celui de-al șaptelea tur al cursei s-a izbit de un zid de beton, căruia nu i-a supravețuit. Cu o zi înainte pe același circuit Roland Ratzenberger a murit pentru că aripa din față a monopostului său (n.r. numele mașinilor din F1) s-a rupt intrînd cu viteză în zidul de protecție.
Austriacul Niki Lauda a avut parte de cel mai spectaculos accident de la F1 care a avut loc pe circuitul de la Nurburgring din Germania. Monopostul acestuia a devenit o torță aprinsă după ce s-a izbit de un parapet. A avut mult de suferit în urma accidentului, însă viața sa a fost salvată de medici, iar după această întîmplare a devenit campion mondial la F1 de două ori, în 1977 și 1984.
Două mașini, un singur circuit
Formula 1 are la fel de mulți telespectatori ca Jocurile Olimpice și Campionatul Mondial de Fotbal, competiții care se desfășoară o dată la patru ani, fiind televizată în peste 200 de țări. Acest lucru se întîmplă pentru că la ambele competiții din F1 – Campionatul Mondial al Piloților și Campionatul Mondial al Constructorilor, se desfășoară în paralel, iar cei care le urmăresc cu interes pe amîndouă nu sînt puțini. Se pare că doar cei care găsesc „rețeta” cea mai bună în constucția unui monopost și finanțarea necesară ajung să participe în campionatele F1 și bineînțeles cei care obțin super licența de la FIA.
Regulile după care trebuie constuit monopostul sînt unele stricte, iar abaterea de la acestea duce la descalificare. Acesta nu trebuie să fie mai lat de 180 cm, mai înalt de 95 cm și să nu cîntărească mai puțin de 620 de kg cu greutatea pilotului inclusă. Motoarele sînt turbo, însă nu au voie să depășească capacitatea cilindrică de 1,600 cmc (cubi), iar turația maximă a fost limitată din 2007 la 19,000 pe minut. O echipă nu poate avea mai mult de patru piloți pe sezon și doar două mașini care trebuie să arate la fel. Chiar și emblemele sau numele piloților trebuie să fie în același loc, pe fiecare mașină în parte, în zona cockpit-ului (n.r. bordului).
Acestea odată aduse în zona în care este organizat campionatul nu mai pot fi modificate, dacă pneurile se uzează pot fi schimbate, dacă o piesă se stică, la fel, dar numai în timpul curselor. Monoposturile sînt depozitate într-un Parc Închis, acolo unde sînt parcate și cele care termină cursa fără ca cineva să aibă acces. Dacă un pilot a început cursa cu o mașină și pe parcurs își dă seama că i s-a stricat cutia de viteze și o vrea să o schimbe va plăti cu cinci poziții pe grila de start. Mai mult de atît, din 2010 nu mai este permisă realimentarea în timpul cursei și fiecare modificare adusă la mașină, ca schimbarea motorului (care trebuie să fie identic cu cel ce trebuie schimbat) trebuie raportat la FIA.
Cînd vine vorba de Formula 1 nu trebuie să lipsească din ecuația circuitelor și a cailor putere Michael Schumacher care a obținut șapte titluri de Campion Mondial și 91 de victorii. Popularitatea lui a crescut cît timp a fost pilot la Jordan, Benetton, Ferrari sau Mercedes, fiind votat cel mai cunoscut pilot care a participat la F1.
După ce a îmblînzit motoare puternice, circuite pline de curbe strînse și a cîștigat Marele Premiu al Italiei care a avut loc la Monza, în 2006 a anunțat că se retrage din activitatea de pilot F1. Cu toate acestea a revenit pentru Ferrari în 2009 după ce pilotul lor de atunci, Felipe Massa a pierdut controlul monopostului într-un viraj și s-a izbit frontal de cauciucurile de protecție. Reluările cursei date cu încetinitorul au arătat cum Felipe a fost lovit de o bucată metalică din suspensia mașinii lui Rubens Barrichello care a sărit fix în casca pilotului de la Ferrari în zona ochilor. În acea zi casca de protecție i-a salvat viața lui Felipe Massa, dar nu a mai putut continua, motiv pentru care a revenit Michael Schumacher. Acesta din urmă a mai concurat din cînd în cînd, însă în 2012 s-a retras definitiv. Bilanțul care a venit odată cu sfîrșitul de carieră a scos la iveală un miliard de dolari, bani pe care Schumacher i-a cîștigat ca pilot.
Indiferent de cît de mulți bani sînt în joc, oamenii care se urcă la volanul monoposturilor sînt predispuși la accidentări. O victorie te poate costa o secundă sau o viață de om.
Acum acesta se află în recuperare în urma unui accident suferit în afara circuitelor F1. În decembrie 2013 Michael s-a lovit la cap în timp ce schia în stațiunea Meribel din Alpii francezi. I-a fost indusă starea de comă artificială, în care a stat pînă pe 16 iunie 2014 cînd a fost dus la recuperare într-un spital din Elveția.
Circuite și premii
În acest moment există 49 de circuite pe care se desfășoară campionatele F1, unele sînt ușoare, altele nu. Se consideră că cel mai periculos traseu dintre toate este cel construit pentru Marele Premiu al Japoniei. Pe acesta piloții trebuie să meargă în sensul acelor ceasului, dar și invers, plus că după porțiunile lungi și drepte în care piloții își uită piciorul pe accelerație urmează curbe strînse. Următorul pe lista celor mai grele trasee din Formula 1 este cel montat pentru Marele Premiu al Belgiei, în care este făcut un mix între viraje și văi iar manopostul prinde viteze foarte mari.
Și dacă există circuite foarte grele, sînt și ușoare. Cel care poate fi parcurs de orice pilot este cel de la Marele Premiu al Austriei, care are doar nouă viraje dintre care șase sînt grele, unde piloții trec în mare grabă
***
Formula 1 este o competiție la care participă cei mai bogați oameni din lume, iar pentru un sezon este nevoie de aproximativ 500 de milioane de dolari. Indiferent de cît de mulți bani sînt în joc, oamenii care se urcă la volanul monoposturilor sînt predispuși la accidentări. O victorie te poate costa o secundă sau o viață de om.
Adaugă un comentariu