Samuraii își ascut săbiile cu ceai
Lumea pe jar, Subiectele săptămînii 16 martie 2015 Niciun comentariu la Samuraii își ascut săbiile cu ceai 327Samuraii au început de jos. Obosiți de împărați și tot felul de stăpîni care cereau taxe imposibil de plătit, oamenii de rînd și-au construit cele mai bune săbii din lume, au gîndit un cod etic bazat pe onoare și au urcat sus. Atît de sus, încît balanța puterii s-a inversat, samuraii fiind cei care aproape 900 de ani au stat în elita politicii și a industriei, modelînd Japonia îndeajuns de puternic încît să se vadă și astăzi. De la bushido, kendo, ori tehnici de luptă, aceștia au introdus noi tehnici de pictură, grădinărit ori ceremonia ceaiului, care se păstrează și astăzi.
„Războinicului nu-i pasă dacă e numit o bestie ori un cîine; cel mai important lucru e să cîștige”, spunea un înțelept japonez pe la sfîrșitul secolului al XV-lea. Însă ce faci atunci cînd spre fruntea ta se îndreaptă un glonț din metal? Simplu, îți scoți sabia și-l feliezi în două. Cel puțin asta ar răspunde unul din puținii samurai care încă mai există, Isaoo Machii confirmînd într-un film zvonul „că poate încetini timpul”.
Povestea samurailor datează din perioada Heian (794-1185), cînd Împăratul Kammu, pentru a-și continua expansiunea, în loc să se bazeze pe armatele sale, s-a folosit de clanurile regionale care deși aveau mai puțini oameni, erau mai bine pregătiți și mai disciplinați. Astfel, clanurile au ajuns sub controlul Curții Imperiale, pentru ca mai tîrziu să le crească puterea politică.
Acesta clanuri însă nu erau formate doar din războinici iscusiți, ci și din țărani care încercau doar să-și apere pămîntul. Tot aceștia au pus și bazele Bushido, codul etic al samurailor care a ajuns să se răspîndească rapid, imediat ce clanurile de fermieri au ajuns mai aproape de Curtea Imperială.
Acesta clanuri însă nu erau formate doar din războinici iscusiți, ci și din țărani care încercau doar să-și apere pămîntul. Tot aceștia au pus și bazele Bushido, codul etic al samurailor care a ajuns să se răspîndească rapid, imediat ce clanurile de fermieri au ajuns mai aproape de Curtea Imperială. Prin urmare, au apărut și primii samurai, care pe măsură ce puterea lui Kammu scădea iar clanurile deveneau din ce în ce mai influente, au ajuns să fie „cîinii de pază” ai celor influenți și puternici, etimologic cuvîntul „samurai” însemnînd „cei care servesc”.
Unul dintre cei mai populari samurai din istoria și literatura japoneză a fost Minamoto No Yoshitsume, născut în 1159, care ajunge de mic să învețe să mînuiască sabia la Templul Kurama, după ce în timpul unei rebeliuni, părinții și cei doi frați ai săi sînt uciși, doar el fiind cruțat. Despre acesta se spunea că atunci cînd mînuia sabia era precum un fulger, iar atunci cînd n-o avea, tot putea distruge armate întregi, deoarece era și un călugăr neînvins. În războiul Genpei, acesta își întîlnește pentru prima dată un frate pe care îl credea mort, pentru ca împreună să cîștige mai multe lupte considerate imposibile. Fratele său însă ajunge mai tîrziu să-l trădeze, iar Yoshitsume e forțat, alături de soția și fiica sa, la seppuku, care conform codului de onoare, presupune ca samuraiul să-și ia singur viața în cazul în care demnitate sa avea să fie pătată.
Onoare cu sabia-n mînă
Cele opt virtuți care gravitează în jurul codului sînt dreptatea, curajul, bunăvoința, respectul, sinceritatea, onoarea, loialitatea și controlul de sine. Acestea acționau precum un set de valori morale, care făceau referire de la viața de zi cu zi pînă la artele marțiale și temperau viața violentă a samurailor cu înțelepciune și pace interioară. Nitobe Inazo spunea despre bushido că „este un cod nerostit și nescris” pe care samuraii trebuiau să-l observe pentru a ajuge mai apoi să-l stăpînească. Totodată, sub același cod, dacă un samurai și-ar fi deteriorat onoarea, acesta ar mai fi putut să o redobîndească doar prin seppuku.
Această modalitate, în lumea războinicilor era văzută ca un act de curaj, iar cel care pierdea în luptă, era grav rănit ori era declarat neonorabil, putea să-și taie abdomenul cu un cuțit special, eliberînd spiritul de corp. Astfel, samuraiul își recîștiga respectul, însă deoarece această modalitate era extrem de dureroasă, aceștia își rugau camarazii să-i taie capul în momentul agoniei.
Bushido a intrat puternic în cultura japoneză, astfel încît în cel de-al Doilea Război Mondial, în timpul luptelor, soldații își aduceau alături de ei săbii de samurai, și conform codului, aceștia preferau să moară decît să fie învinși sau să rămînă fără onoare. Astfel, cînd nu mai exista nici o șansă de victorie, japonezii lăsau armele de foc jos, scoteau sabia și într-un marș sinucigaș tăiau pe cine prindeau în ceea ce se numește „banzai”. Tradus, termenul înseamnă „zece mii de ani”, soldații țipînd „Tenno Heika Banzai” (n.red: Viață lungă Împăratului). Cel mai mare Banzai a avut loc la Saipan în 1944, unde 4300 de japonezi au scos săbiile din teacă și au ucis 650 de infanteriști americani.
Cu sufletul mereu ascuțit
Elementul caracteristic al unui samurai îl reprezintă probabil săbiile sale, pe care spadasinii le considerau a fi niște bucăți din sufletele lor. De aceea, mulți dintre aceștia obișnuiau să le scoată în evidență și să le decoreze în diferite moduri. Sabia lor cea mai de încredere era katana, cunoscută ca fiind cea mai puternică sabie din lume datorită miezului din interior care îi permite să se îndoaie și să absoarbă din șoc, miez învelit într-un oțel întărit la exterior care poate tăia chiar și văzduhul. Cea de-a doua sabie de la brîul japonezilor era wakizashi, identică cu katana însă mai mică.
Aceste arme reprezentau totodată și o poziție în clasa socială, deoarece în 1586, doar samuraii aveau voie să le poarte. Aceștia aveau dreptul legal să omoare orice om de rînd dacă acesta din urmă nu-și arăta respectul.
Pe cît de iscusiți erau cu săbiile, samuraii puteau la fel de bine să tragă și cu arcul, care era construit din lemn de bambus, rattan, și piele care trăgea cu săgeți din bambus cu vîrfuri din metal. Armurile acestora erau la fel de artistice și erau construite din fier, alamă și piele, gîndite împreună astfel încît să protejeze cît mai bine spadasinul dar și să-i ofere o mobilitate mare. De aceea, o astfel de armură de corp era construită cel mai rapid în patru luni, pentru ca cele mai bune să fie gata abia după șapte. Iar în ce privește casca, aceasta era făcută din peste 100 de plăci din metal și decorată mai apoi conform cerințelor.
Pe lîngă bushido și natura violentă, samuraii au lăsat foarte multe lucruri în urmă care au influențat cultura japoneză cum ar fi pictura cu cerneală monocromă, grădini de pietre ori poezii.
Ceremonia ceaiului
Pe lîngă bushido și natura violentă, samuraii au lăsat foarte multe lucruri în urmă care au influențat cultura japoneză cum ar fi pictura cu cerneală monocromă, grădini de pietre ori poezii. Una dintre cele mai fascinante tradiții care se mai păstrează și astăzi este ceremonia ceaiului, care reprezenta în mai multe feluri, un fel de metaforă asupra idealurilor pe care le aveau samuraii și care s-a transpus asupra Japoniei în general.
Ceremonia are loc într-o cameră special construită pentru asta, numită chachitsu, samuraii lăsîndu-și săbiile la intrare pentru a crea un sentiment de fraternitate și egalitate la masă. Primul lucru din cameră pe care oaspeții îl vor observa este o bucată de hîrtie prinsă fie de tavan, fie un perete, pe care gazda lasa notat un cuvînd ales cu grijă care să descrie o stare ori un anotimp.
După ce sosesc toți invitații, aceștia îi mulțumesc gazdei și o întreabă despre bucata de hîrtie, așteptînd o scurtă introducere. Mai departe, conversațiile sînt scurte deoarece e considerat nepoliticos să se vorbească despre alte lucruri decît cele legate de ceremonie. Takuan Sogo spunea în secolul XVI despre această regulă, că astfel „putem aprecia diversele sentimente sugerate de către zăpadă, lună, copaci și flori în timp ce trec prin toate aceste sezoane, apărînd și dispărînd, înflorind și ofilind”.
Cam așa s-a întîmplat și cu nobilii samurai japonezi. Chiar dacă aceștia sînt mai degrabă cunoscuți pentru războaiele pe care le-au purat ori săbiile și armurile lor frumos decorate, aceștia au avut un impact considerabil în cultura Japoniei. Iar pînă la urmă aceștia nu au fost mai mult decît niște poeți neînțeleși.
Adaugă un comentariu