Țiganii și trecutul, în globul de cristal
Lumea pe jar 20 octombrie 2016 Niciun comentariu la Țiganii și trecutul, în globul de cristal 395Fie c-au venit din Nord-Vestul Indiei sau din Pakistan, țiganii au reușit să se împînzească în mai multe zone, o mare parte dintre ei aflîndu-se, astăzi, în Europa. Reușind să supraviețuiască parcă printr-o joacă, folosindu-se doar de ceea ce le-a fost dat nativ, țiganii au format o adevărată cultură în jurul lor bazată pe o tradiție compusă, ca un puzzle, din mai multe piese. Așa au ajuns negustoria cu cai, lăutăria sau ghicitul în globul de cristal să aducă bani în casele oamenilor și, fără să-I lase să-și schimbe obiceiurile, să-i ajute să pună bazele unei comunități greu de ignorat.
Lungul drum al semnificației termenului de „țigan” a străbătut timpul pînă astăzi, tocmai dintr-o regiune istorică a Asiei, numită Frigia. Pe-atunci, „atsigani” însemna „de neatins” și era o caracteristică a membrilor unei secte creștine. Ei considerau că existau pe pămînt lucruri cu care dacă ar fi intrat în contact sau pe care dacă le-ar fi văzut, ar fi putut să-i pîngărească. Astăzi, țiganii s-au îndepărtat de semnificația termenului original și, în dicționare, după o scurtă căutare, ai să afli că „sînt membri ai unei rase rătăcitoare, de origine hindusă, care trăiesc din îndeletniciri precum împletitul coșurilor, comerțul cu cai sau ghicitul viitorului”.
Europa în care-au fost vînați
Țiganii au ajuns în ținuturile arabe, turce și, în cele din urmă, și în Europa, după anul 1100, cînd armatele care apărau gruparea lor, aflată în Nord-Vestul Indiei și Nord-Estul Pakistanului, a fost înfrîntă în luptă și s-au văzut nevoiți să migreze, împreună cu familiile lor. Limba lor, păstrată de ei cu sfințenie pînă astăzi, și dată mai departe din generație în generație, a căpătat influențe din toate țările pe care le-au parcurs, de-a lungul vremii. Cînd au ajuns în Armenia, țiganii s-au despărțit în trei grupuri – unii au mers spre Nordul Mării Negre, unii spre Sud, pînă în Egipt și unii spre Vest, spre Imperiul Bizantin. Cei din urmă sînt și cei care, mai apoi, s-au răspîndit în Europa și șederea lor îndelungată în Imperiul Bizantin a dus la prezența atîtor cuvinte din limba greacă, în limba țigănească de astăzi.
Prima reacție a țărilor europene față de țigani a fost, în mare parte, una de respingere. Astfel, în mai multe țări, țiganii erau numiți „aducători de ciumă” și erau acuzați de vrăjitorie. Unele dintre măsurile luate față de ei s-au dovedit, însă, a fi extreme, cea mai întîlnită fiind așa-numita „vînătoare de țigani”. Pornită din Germania, aceasta s-a extins, treptat, și pe teritoriul unor alte țări. Un exemplu concret este Austria, unde printre documentele păstrate s-a găsit un bon de plată, din anul 1737, care arăta că venitul unui „vînător de țigani” dintr-un sat era de 52 de coroane, echivalentul a 7 fripturi, 6 măsuri de vin și o cantitate îndestulătoare de pîine.
O altă vînătoare nimicitoare a avut loc, tot în acele timpuri, și în Danemarca, unde arhivele atestă moartea a 260 de țigani. Ororile nu se petreceau fără sprijinul legii, întrucît aceasta interzicea botezarea, înmormîntarea sau uciderea fără judecată a celor care făceau parte din „rasa rătăcitoare”.
Călăii fără vină
În țările române, țiganii au fost recunoscuți la început ca fiind robi boierești, domnești sau mănăstirești, printre meseriile lor numărîndu-se cea de fierar, aurar, spoitor, cîntăreț sau chiar ghicitor. Pe lîngă toate acestea, țiganii au mai avut, însă, o meserie rară, dar care a marcat, pe alocuri, istoria României – cea de călău.
În multe documente istorice, se găsesc descrieri ale țiganilor călăi, mare parte dintre ele rezumînd caracteristici precum „gros și mare la trup” sau „avea o privire de te vîra în friguri la cea dintîi căutătură”. Printre cele mai celebre povestiri cu călăi, se numără cea a călăului Alexandru cel Rău, cel care trebuia să-l execute chiar pe Mihai Viteazul. Documentele spun că în momentul execuției, țiganul, fost rob al domnului, l-a privit pe Mihai Viteazul și „intimidat de figura cea impunătoare a lepădat securea și-a rupt-o la fugă”. Alături de Alexandru cel Rău stă amintirea și ultimului călău al Moldovei, Gavril Buzatu. Tot țigan, acesta a uimit istoria prin faptul că după ultima sa execuție, s-a retras și a decis să-și sfîrșească viața la Mănăstirea Secu, după ce s-a și călugărit.
O altă categorie rară de țigani întîlnită în acele vremuri era reprezentată de țiganii domnești, care aveau o îndeletnicire mai rară – erau culegători de aur. Ei lucrau primăvara, după topirea zăpezilor și obțineau aurul prin spălarea nisipului și pietrișului adus din munți. Fiecare aurar trebuia să plătească un impozit, care consta într-un dram de aur, plătit anual.
Negustorii de cai și muzica
Pricepuți la tocmit, țiganii au învățat, cu timpul, cum să cîștige bani și din lucrurile la care se pricepeau. Avînd un stil de viață libertin, mereu aflați pe drumuri, caii erau un important element din viața lor, care-i ajutau să se întrețină. Așa au ajuns să-nvețe cum să trateze proprii lor cai și, mai apoi, cum să-i vindece și pe cei ai oamenilor din satele în care locuiau.
Ei au început, încetul cu încetul, să cumpere caii bolnavi găsiți prin sate la prețuri foarte mici, să-i vindece și, mai apoi, să-i vîndă la prețuri mult mai mari. Așa au devenit cunoscuți pentru negustorie și pentru harul de-a se tocmi.
Harul de-a se tocmi nu era singura lor meserie nativă. Cea mai cunoscută dintre toate a fost și a rămas, pînă în ziua de astăzi, cîntatul. Muzicienii țigani care cîntau pentru regi și împărați sînt amintiți în multe dintre izvoarele istorice. Ei au fost întotdeauna cei chemați la nunți, festivități sau alte ceremonii și, astfel, prin faptul că erau buni în ceea ce făceau, reușeau să obțină anumite privilegii pe care altfel nu și le-ar fi putut imagina și de care nici măcar țăranii români din satele de la țară nu se bucurau.
Viitorul din palmă
Învățînd să se folosească de lucrurile din jurul lor pentru a-și spori veniturile, țiganii n-au lăsat să scape imaginea pe care oamenii și-o formaseră despre ei. Niște străini ciudați, misterioși – ei au trecut de multe ori drept vrăjitori, fiind acuzați de lucruri de care nu se făceau vinovați.
Știind însă să atragă lucrurile de partea lor, țiganii au transformat misterul într-o meserie – așa că au început să ghicească. În globuri de cristal, cu ajutorul numerologiei sau folosindu-se de cărți de tarot – viitorul prindea tot felul de forme care stăteau, de fiecare dată, la mîna și imaginația țiganului.
Toate modalitățile de ghicit se bazau, de fapt, pe abilitatea lor de-a citi caracterul omului. Cunoscîndu-i trăsăturile și intuind ceea ce-și dorește, țiganul reușea să-i facă pe plac, spunîndu-i acestuia tot ceea ce-și dorea să audă. Ceea ce, deseori, rămîne neștiut este că există o regulă care spune că niciodată ghicitorii țigani nu folosesc ghicitul între ei, oriunde s-ar întîmpla, într-un colț al lumii, în care viitorul poate fi spus cu ușurință la colț de stradă.
Adaugă un comentariu