Regia este un fel de experiență care te aruncă pe front, ca într-un război
Microfonul de serviciu 15 mai 2017 Niciun comentariu la Regia este un fel de experiență care te aruncă pe front, ca într-un război 29Nae Caranfil pare să joace, oricînd l-ai întîlni, în filmul lui propriu. Rolul triplu de actor, scenarist și regizor al fiecărei zile nu-l obosește, însă, și de fiecare dată cînd ai vrea să-l întrebi lucruri legate de cinemtografie, respiră adînc, își plimbă privirea împrejur și răspunde de parcă atunci ar fi avut o revelație sau de parcă ar trebui să se transpună în rolul unui mare critic de film. Admite că, atunci cînd s-a apucat de regie, habar n-a avut în ce se băga și spune senin că „dacă ar fi știut realmente toată cantitatea de concret pe care o presupune să fii regizor”, ar fi ales să facă orice altceva i s-ar mai fi părut o opțiune potrivită. Totuși, n-a renunțat niciodată să se plieze pe vreun proiect și-a îndrăznit întotdeauna să experimenteze în cinema, prin prisma propriilor trăiri transpuse pe ecran, tot ce-a crezut de cuviință că publicul ar accepta. Invitat la „Serile Filmului Românesc”, n-a ezitat să accepte și-a ajuns la Iași cu speranța ca niciun cutremur din „6,9 pe scara Richter” să nu-l prindă din urmă și să-i năruie vreo piesă din „marele puzzle al filmului”.
„Just a spoonful of sugar makes the medicine go down”, spune Marry Poppins. Ce sînt filmele dumneavoastră pentru spectator, din combinația administrată – zahărul sau medicamentul?
Ambele, pentru că ele merg împreună și vin la pachet. Asta îmi și place la acest gen; în puținele reușite ale musicalului, chiar asta găsesc – doctoria care alunecă pe gît cu o bucățică de zahăr.
Muzica ar fi bucățica de zahăr?
Nu neapărat muzica, pentru că musicalul nu înseamnă neapărat film muzical. Și o adaptare cinematografică a unei opere poate fi film muzical, dar nu este musical. Musicalul, așa cum a fost el definit ca gen pur american, este o poveste care se amplifică, o poveste care, din cînd în cînd, în momentele-cheie ale derulării acțiunii, ajunge pînă la starea de iuțire – adică acolo unde sentimentele sau emoțiile devin atît de puternice, încît nu mai pot fi emise sau exprimate pur și simplu prin vorbe, prin expresie sau prin priviri. Atunci ai nevoie de un zbor. Ei bine, acest zbor, care apare la aceste intervale strategice, definește pentru mine musicalul.
De ce credeți că publicul românesc este atît de reticent cu acest gen?
Cred că este și o problemă de generație. Generația părinților mei n-a fost una reticentă, ci dimpotrivă, a fost deschisă. Atunci era și epoca de aur a comediei muzicale, a musicalului, dar generația care a venit după ei, generația din care fac parte și eu, poate din simplu fapt că trebuia să se afirme prin respingere și prin refuzul opțiunilor altor vîrste, a argumentat că această convenție a unor personaje care sînt podidite de cîntec și de dans este una irealistă și este de neînghițit. Sigur că așa este – numai că realismul nu este singura opțiune de pe această lume – de aceea există literatură fantastică, de aceea există poezie sau gen oniric. Trebuie, totuși, să nu uităm că noi trăiam într-o societate care ne bombarda cu minciună pe toate canalele de expresie – de la jurnalism la istorie și de la teatru la film. Toate lucrurile se dovedeau a fi false, cretin manipulatoare și, pînă la urmă, invitau la respingere. Ei bine, din această inflație de artificial și de minciună s-a născut un reflex, un instinct de a căuta tot ceea ce e real, ce e plauzibil, ce poate fi crezut fără sughițuri.
Nu v-a fost teamă să vă folosiți de musical, în „6,9 pe scara Richter”?
Eu n-am făcut un musical în sensul propriu al cuvîntului, ci o comedie realistă care, la un moment dat, spre final, derapează într-un număr de musical. Eram destul de conștient cînd am gîndit acest film că la momentul în care voi propune această excentricitate publicului, el va fi destul de captat și de cucerit de film, încît să îmbrățișeze și această propunere; pe lîngă multe altele pe care le fac de-a lungul derulării poveștii.
Are această poveste un sîmbure de adevăr? Vă este teamă de cutremure?
Da, îmi este foarte teamă de cutremure, dar nu cred că sînt vreo excepție de la regulă. Cred că nouă, tuturor, ne este teamă. Mai ales celor care-au trecut, măcar o dată, prin așa ceva – să simtă cum e să-ți danseze pămîntul pe sub picioare. Singurii cărora nu le este teamă și care pot rămîne relativ indiferenți la acest fenomen al naturii sînt cei care trăiesc pe teritorii care nu sînt vizitate de mișcări seismice.
Cineaștii cehi promiteau o abordare mult mai liberă, mai senină și mai umană a problemelor tineretului
Care sînt filmele care v-au marcat, cînd erați copil și mergeați la cinematograf?
Sînt foarte multe – sînt zeci sau sute de filme care m-au marcat, în diverse etape ale vieții mele. Sigur că în cel mai înalt grad, la un moment în care începeam să mă maturizez, m-au marcat trei direcții importante din cinematografie. Nu am să spun titluri, pentru că aici întotdeauna s-ar răspunde astfel. Am să spun așa: o dată a fost filmul american al anilor ‘70 – momentul în care Hollywood-ul se emancipează față de vechiul Hollywood și devine mai european, mai experimental, mai deschis, mai curajos și mai antiamerican.
Pe de altă parte, m-au marcat anii ‘60 din cinematograful italian – în special comedia, aparținînd marilor maeștri ai momentului – adică Dino Risi, Mario Monicelli, Pietro Germi și Federico Fellini – care este un geniu absolut.
Tot cam în acea perioadă, a fost foarte important pentru mine cinematograful ceh al Primăverii de la Praga, adică filmele cehești care, la rîndul lor, începeau să se emancipeze față de cămașa de forță a ideologiei de partid. Acestea sînt trei mișcări care m-au influențat, pe de o parte, pentru că Cehoslovacia era aproape de noi și atunci simțeam foarte clar similitudinile de preocupări existente. Eram o generație care trăiam aceleași închistări, doar că ei, cehii, la momentul respectiv, și vorbesc de cineaștii cehi, promiteau o abordare mult mai liberă, mai senină și mai umană a problemelor tineretului din cele două țări.
Ați avut tendința sau încă tindeți să vă apropiați de profilul profesional al vreunui personaj din lumea cinematografică; al vreunui regizor pe care îl apreciați?
Nu cred. Presupun că pot exista influențe relativ bine înmormîntate în psihicul meu, care pot crea anumite momente în care un cineast sau altul, prin ceva ce a rămas foarte adînc emoțional în mine, poate fi readus la viață de un moment, de o replică, de o situație sau de o imagine pe care eu o folosesc inconștient.
Vă e teamă de judecata publicului?
Da. În general stau, la proiecțiile la care asist, cînd e vorba de filmele mele, ca un mic polițist în sală și pîndesc să văd dacă se reacționează acolo unde mi-am propus să se reacționeze, dacă zîmbetul, hohotul de rîs sau tăcerea apăsătoare se produc acolo unde le-am injectat eu să existe în scenariu; și mă bucur atunci cînd mi se confirmă așteptările și mi se strînge inima atunci cînd nu se întîmplă acest lucru.
Există deci, de la început, în scenariu, momente-cheie gîndite să provoace anumite stări.
Sigur, pentru că eu promovez un cinematograf care este și artă și spectacol – dar spectacol de calitate, nu orice fel de spectacol. Îmi place ca publicul să reacționeze la film, în timpul filmului și după film. Există filme atît de dificile, încît trebuie să îți ceri tu ție, ca spectator, o capacitate de concentrare și de răbdare de a trece peste timpi morți, peste lucruri care nu au niciun fel de spectaculozitate, care practic te apasă pe creștet cu realitatea acelui moment. Nu orice realitate este, însă, și captivantă. În final, tot ce poți să faci este să-ți refaci în cap sau în suflet filmul după ce l-ai consumat și să-ți dai seama că „da, dom’le, am rămas cu ceva!” – dar e greu pînă treci podul acesta. Eu încerc să propun un demers mai prietenos, în care de la prima și pînă la ultima imagine să fii alături de eroii mei, să fii alături de film, de poveste – și, peste toate astea, să ieși din sală și cu ceva în plus.
Comedia este un gen extrem de dificil – din păcate și din cauza faptului că este snobat
Ajunge adevărul mai ușor la spectator prin comedie?
Da, comedia este un gen extrem de dificil – din păcate și pentru faptul că este snobat, în general. Adică există un spirit provincial pe care îl depistez și la o parte din public și, de multe ori, la o bună parte din critică – care stabilește că rîsul este frivol și plăcut, dar că plînsul este nobil. Din această cauză, comedia este simpatică, iar drama sau tragedia sînt profunde, zguduitoare și capabile să marcheze jaloanele artei respective. Încă o dată, nu mă refer numai la cinema. Mă întristează foarte tare această schismă care creează un sistem afectat de a recepta arta. Deja nu mai sîntem spectatori, nu mai sîntem public – sîntem niște receptori de artă. Și atunci, dacă ceea ce primim declanșează rîsul, automat nu mai sîntem în straturile superioare și rarefiate ale discursului poetic de înaltă ținută. Ori asta este o mare prostie. Și cel mai bun exemplu care ilustrează cît rău poate face această atitudine întregului fenomen este faptul că un alt geniu absolut al cinematografiei, Charlie Chaplin, nu a primit niciun premiu – nici Oscarul și nici alte tipuri de premii festivaliere, în toată cariera lui – cu excepția unui premiu, primit la sfîrșit, un simplu premiu de consolare pentru întreaga sa carieră. Iată că una dintre cele mai uriașe personalități ale secolului XX, un om care a influențat categoric tot ceea ce știm astăzi despre societate, despre sărăcie, despre foame, dragoste sau despre orice ș ne preocupă – acest om, deși adulat de miliarde de spectatori din întreaga lume, nu a fost destul de solemn în ochii lor, ca să urce pe scena premiilor Oscar, de-a lungul vieții lui.
Ați spus într-un interviu că Bucureștiul e „un oraș carnivor, care te devorează și, cu condiția să fii puțin masochist, nu poți decît să te bucuri de acest carnagiu”. Sînteți unul dintre masochiștii de care vorbeați?
Da, sigur că sînt. Bucureștiul are un amestec de vulgaritate, poezie și burlesc, care pentru mine sau, cred eu, pentru un om căruia-i place viața și care iubește să se uite-n jurul lui și să vadă oameni de toate felurile și amestecuri de genuri – este un decor de bîlci extrem de atractiv.
Dacă ar fi fost să faceți cinematografie în altă țară sau în oricare oraș al lumii, ce-ați fi ales?
Nu știu sigur, pentru că, în general, patria este locul unde faci film. Mi s-a întîmplat să fac film, spre exemplu, în Italia, unde am făcut Dolce far niente. Desigur, însă, că Italia este o minune dată de Dumnezeu pe lume și este ușor să te îndrăgostești de ea – greu este să n-o faci. Dar, să spunem, că mi s-ar fi oferit posibilitatea să fac film într-un alt loc, care nu mi-e foarte drag, spre exemplu Albania. Cred că și-acolo, dacă mi-ar fi plăcut proiectul și dacă aș fi intrat cu toate armele și bagajele în el, aș fi găsit resursele în mine să îmi apropii locul.
Spuneți că ați putea face film oriunde?
Am făcut atunci în Italia, și chiar și-atunci mi-a fost destul de greu, pentru că nu mă mai simțeam ca acasă din cauza unei echipe care nu vorbea limba mea și pentru care eu nu eram un cineast important; iar atunci ei reacționau doar ca niște angajați care-și fac o treabă, profesionist, desigur. Nu se creau totuși legăturile care se creează într-o echipă care te cunoaște și pe care tu o cunoști. Ei bine, chiar și așa, în Italia atunci am reușit să fac un film de care sînt mîndru și în ziua de azi și am trăit momente destul de intense. Dar ușor nu a fost.
Ce nu trebuie să-i lipsească unui regizor de film bun?
Precizia. Regizorul este persoana care, pînă la urmă, creează jocul de puzzle. Dacă am presupune că filmul este un astfel de joc – există scenariul, care este imaginea propriu-zisă, imaginea de pornire și apoi apar toate acele bucățele mici care trebuie asamblate una peste cealaltă. Să presupunem că singura diferență dintre munca unui regizor la un film și jocul unei persoane cu un puzzle – este aceea că la film tu nu ai dreptul să greșești. Nu există metoda aceea – prin încercări. Și atunci, gîndirea trebuie să aibă ceva chirurgical, în așa fel încît toate acele bucățele să se asambleze din prima, pentru că dacă ai greșit, greșeala aceea rămîne. Nu mai poți să iei înapoi piesa și să o modifici. Nu se strică puzzle-ul, dar e ca și cum ar rămîne o gaură, o piesă lipsă – și atunci se naște un film plin de goluri.
Am știut de cînd eram copil că vreau să fac regie, dar într-un mod extrem de superficial și de romantic
Cînd ați știut că vreți să faceți regie?
Am știut de cînd eram încă copil, probabil, dar o știam într-un mod extrem de superficial și de romantic. Mi se părea că este un joc uriaș în care, practic, trăiești filmul – îl faci și-l și trăiești, în timpul în care el se desfășoară. Nu-mi dădeam seama, chiar dacă teoretic mi se spusese, ce înseamnă să investești luni de zile din timpul tău și fiecare moment să trebuiască, mai apoi, cîntărit și pus în pagină. Nu conștientizam nici faptul real că ceea ce ți se pare încîntător pe ecran poate să fie un coșmar în momentul în care este în procesul de fabricație. Sînt o mulțime de lucruri despre film pe care le-am aflat pe parcurs. Cred că dacă aș fi știut realmente toată cantitatea de concret pe care o presupune lucrul acesta – să fii regizor – nu cred că m-aș mai fi făcut regizor.
Ce-ați fi ales să faceți, dacă n-ar fi fost să faceți regie de film?
Orice altceva, dar care implică mai puțină responsabilitate – actor, cîntăreț, scriitor, compozitor – ceva pentru care aș fi simțit că am o oarecare înclinație.
V-a scos regia din zona de confort?
Da, regia este un fel de experiență care te aruncă pe front, ca într-un război. E adevărat că primești și permisii destul de lungi, dar perioada de producție concretă a unui film este o perioadă care te consumă enorm și care este extrem de stresantă. Obstacolele apar din toate părțile – exact ca și cum ai fi în prima linie; nu știi de unde vine glonțul, nu știi de ce trebuie să te ferești, pentru că nu vezi nimic în fața ochilor și nu ai niciun robot care să-ți spună să te dai un pas mai la stînga, că cineva trage. Nu. Glonțul vine unde te nimerește și capacitatea ta de supraviețuire sau de rezistență fizică în fața obstacolelor este așa cum o vei avea atunci.
Spuneați că „personajele mele pur și simplu trăiesc, nu-și problematizează propriile drame”. Problematizează laturile lumii în care trăiesc?
Personajele mele nu se apucă să devină dostoievskiene și să se întrebe „Doamne, de ce nu mai există absolut pe lumea asta? De ce trăim cu toții așa?”. Nu dostoievskianizează, nu cehovizează. Sînt oameni care trăiesc o viață banală, de cele mai multe ori – aceea pe care majoritatea oamenilor o trăiesc în fiecare zi. Ei trebuie să rezolve probleme imediate, în care reflecția și meditația intervin destul de rar; iar atunci cînd intervin pot fi niște revelații sau niște epifanii, dar nu fac parte din caietul lor zilnic de sarcini.
Nu se poate transforma personajul într-o oglindă inconfortabilă a celui care-l privește?
Ba da. Billy Wilder, un foarte mare autor de comedie cinematografică, spunea următorul lucru: „Publicul este un animal extrem de inteligent. Ia 400 de imbecili, pune-i într-o sală de cinema și împreună vor deveni un geniu irațional, care va ști să diagnosticheze perfect ceea ce le pui în față”. Tot el spunea, pe urmă, că nu trebuie să ne fie frică să arătăm în față spectatorilor cît sînt ei de mărginiți, de reduși, de meschini sau de cruzi. Asta trebuie făcut, însă, cu o singură condiție – aceea ca discursul nostru să fie foarte clar, ca atacul să se facă în termenii cei mai limpezi. Dacă acest lucru se întîmplă, fiecare spectator se va uita la film, va fi fericit că a înțeles ce vrei să-i spui și va spune: „Aha, vorbește despre vecinul de scaun!”. Nu se va recunoaște pe el, dar va recunoaște discursul. Întotdeauna este vorba despre cel de lîngă noi.
Credeți că publicul din România judecă prea aspru filmul românesc?
Da. Îl judecă prea aspru și îl judecă în necunoștință de cauză; pentru că dacă l-ar judeca aspru fiind, în același timp, și informat, ar fi ceva. Dar așa, este doar o chestie care s-a proiectat ca atitudine – preluată de la unii la alții – care spun că „eu nu mă duc să văd filme românești pentru că sînt toate la fel”. Ce înseamnă acest lucru, că sînt toate la fel? Înseamnă că sînt ori despre comunism, ori despre Revoluție, ori despre mizeria din ziua de azi – ori aici deja sînt trei epoci diferite despre care vorbim și care nu seamănă deloc una cu cealaltă. Dar, mă întreb, despre ce-ar vrea acești oameni să vorbească niște cineaști – despre Burebista, despre Gelu Românul? Totuși, trebuie înțeles că acestea sînt experiențele traversate de o generație sau două de cineaști români – și ei vorbesc despre ceea ce știu, despre ce au trăit, despre experiența lor personală. Pe de altă parte, există totuși și ceva just în acest fenomen de reticență în fața filmului românesc, și anume faptul că, stilistic, aceste filme tind să semene unele cu altele ca gramatică cinematografică și chiar ca opțiuni, din punct de vedere actoricesc. De multe ori vedem aceleași fețe traversînd filmele multor regizori și toate acestea nu se aseamănă neapărat într-un mod în care să te facă să-ți fie drag să vezi același film încă o dată și încă o dată, pe altă poveste. Sînt filme dificile, care solicită, de la care nu ieși încîntat sau cu zîmbetul pe buze ci, mai curînd ieși de la ele difuz și, în același timp, extenuat. Sînt filme greu de înghițit. Filme hiper-realiste, care se fac din anul 2000 încoace. De atunci vorbim de noul cinema românesc și de succesul înregistrat de aceste filme în străinătate și tot de atunci vorbim și de reticența pe care acestea o provoacă în sălile din România. Pe de o parte, există o politică de festival internațional care caută, în special, filmele care au foarte puține șanse să atingă un public larg și atunci se formează acest fenomen de snobism – că există acolo un film important, dar pe care nu-l poate înțelege oricine. Spunem că în afară de mine și alți doi prieteni, puțini îl vor înțelege; dar noi totuși vrem să fie vizibil și să se vorbească mult de el, drept care festivalul nostru îl așază în vitrină. Aeastă schismă dintre filmul de autor, radical, făcut pentru a solicita răbdarea și a șoca din cînd în cînd cu lucruri care de multe ori sînt greu de privit și filmul comercial – făcut pe bandă rulantă, decerebrat, care folosește la infinit aceleași clișee – această schismă este foarte nocivă. Ea creează un fel de criză a cinematografului în general, a cinematografului acestui început de secol, din care nu știu cum vom ieși, pentru că cineaștii de pe tot globul pierdem teren în fața unor lucruri care vin tare din urmă – jocul video, realitatea virtuală. Sper să supraviețuiască filmul, dar observ cu din ce în ce mai multă tristețe cum sala de cinema nu mai există ca templu, cum cinematograful consumat acasă, chiar și în cele mai bune condiții tehnice, nu poate creea emoția pe care o creează filmul într-o sală de cinema.
Trebuie filmul neapărat consumat împreună cu un public?
Da, trebuie văzut cu public, numai că, după cum vedem, se întîmplă din ce în ce mai rar chestia asta. Publicul de mall nu este public de cinema. Faptul că sala de mall, deși este foarte bine echipată nu este un templu de cinema și entuziasmul pe care generația mea, copiii adolescenți și tineri le simțeam în momentul în care ni se rupea un bilet la intrare și mergeam să vedem cu toții un film, cot la cot, umăr la umăr, pe scaune care erau mult mai incofortabile decît cele de astăzi, asta nu se poate compara cu familionul care face shopping prin mall și cînd obosește spune „Ia, să vedem, ce film rulează acum, în cinci minute? Să-l vedem pe ăsta!”.
Adaugă un comentariu